2014-10-15, 19:36
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hommer
Jag tror att anledningen till att shia håller sig lugna jämfört med sunniter är för att de är i minoritet. Kolla till exempel på denna artikel om de av irakiska regeringen stödda shia-miliserna som begår krigsbrott: http://www.amnesty.org/en/news/iraq-evidence-war-crimes-government-backed-shi-militias-2014-10-14 Om tillfälle ges till shiamuslimer så begår de lika avskyvärda brott som sunniter med eller utan sina "lärda".
Har du länk till artikeln som denna bild går ihop med?

Varför skulle kurdiska källor vara lögner men turkiska vara sanning? Ska du hålla på så så bör dina källor vara opartiska.

Efter att ha översatt artikeln så står det att de YPG krigare som får vård i Turkiet fotograferas; man kör fotografen genom databasen för att se om de har tagit del av demonstrationer eller striderna i Turkiet, om de har det så överlämnas de till säkerhetsstyrkorna. Vad jag vet så står det ingenting om vad de gör med de som inte identifieras genom databasen - alla överlämnas nog till säkerhetsstyrkorna. Detta är inte för att hjälpa YPG, det är mer för att utöka sin databas över "terrorister". Jag menar varför skicka tillbaks daesh medlemmar i så fall? Sen det här med att humanitär hjälp ska skickas till Kobane lät inte så trovärdig.

Jag frågar till er båda också BjK och Marlo.Stanfield : Varför ska man avfärda allt som sägs av kurdisk media som lögn i så fall? Jag förväntar mig en seriös svar, om inte - låt bli att svara!

Ännu en gång, det shiamiliser gör är inte en promille av vad sunniextremister gör mot shiamuslimerna. Hur hade du reagerat om du vore shiamuslim och du dagligen blir utsatt för självmordsbombare och diverse attentat? Inte speciellt pacifistisk antar jag.

Angående kurdisk media, jag har inte i något av mina inlägg diskrediterat kurdisk media. Men med det sagt så är det väldigt enkelt och konstatera att ÖVERLAG är kurdisk media otroligt populistisk och vinklad, man gör allt för att sätta sig själv på en piedestal. Men det är även väldigt viktigt att tillägga att även vinklade medier, varesig dom är kurdiska eller turkiska så kan även de mest vinklade medierna även dom ha rätt samt rapportera sakliga och faktatrogna nyheter.
Citera
2014-10-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hommer
Jag tror att anledningen till att shia håller sig lugna jämfört med sunniter är för att de är i minoritet. Kolla till exempel på denna artikel om de av irakiska regeringen stödda shia-miliserna som begår krigsbrott: http://www.amnesty.org/en/news/iraq-evidence-war-crimes-government-backed-shi-militias-2014-10-14 Om tillfälle ges till shiamuslimer så begår de lika avskyvärda brott som sunniter med eller utan sina "lärda".
Har du länk till artikeln som denna bild går ihop med?

Varför skulle kurdiska källor vara lögner men turkiska vara sanning? Ska du hålla på så så bör dina källor vara opartiska.

Efter att ha översatt artikeln så står det att de YPG krigare som får vård i Turkiet fotograferas; man kör fotografen genom databasen för att se om de har tagit del av demonstrationer eller striderna i Turkiet, om de har det så överlämnas de till säkerhetsstyrkorna. Vad jag vet så står det ingenting om vad de gör med de som inte identifieras genom databasen - alla överlämnas nog till säkerhetsstyrkorna. Detta är inte för att hjälpa YPG, det är mer för att utöka sin databas över "terrorister". Jag menar varför skicka tillbaks daesh medlemmar i så fall? Sen det här med att humanitär hjälp ska skickas till Kobane lät inte så trovärdig.

Jag frågar till er båda också BjK och Marlo.Stanfield : Varför ska man avfärda allt som sägs av kurdisk media som lögn i så fall? Jag förväntar mig en seriös svar, om inte - låt bli att svara!

Jag har inte sagt att man ska eller har avfärdat något för att det är just dom. jag menade att hurriyet borde vara trovärdig och jag gav mitt argument till det, sen är det självklart upp till var och en att tro på vad dom vill. Det är inte så svårt att gissa på vilka som kommer avfärda det direkt.

Sabah kan jag inte säga samma sak om, dom tillhör en grupp som jobbar på samma projekt som erdogan därav kan jag misstro dom.
Citera
2014-10-15, 19:49
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Det står att tjänstemän har sagt att 605 krigare har blivit behandlade i Turkiet. I och med att de inte är konkreta med vilken tillhörighet krigarna har så kan man anta att de menar alla krigare och inte bara YPG. Du missade dock nämna de mer problematiska delarna i artikeln och det är samma sak som jag skrev om igår. Det finns uppgifter på att upp emot 13 personer har dött som följd av att gränsvakterna dröjde överdrivet länge med att släppa in dem. Det finns vittnen från alla hål och kanter som kan intyga detta.

Kan hända att folk dör vid gränsen, det kan tom hända att folk på väg till gränsen dör. Det kan vara otroligt men även efter att ha passerat gränsen kan dessa dö. Vet du varför? Jo, de är skadade, en del dör under transporten helt enkelt. Huvudsaken är att ca 600 av dessa terrorister har blivit räddade genom vård av Turkiet trots att vissa har även dödat turkiska militärer och poliser tidigare.

Citat:
Det är detta som är problemet. Att turkiska sjukhus tar emot krigare är inte något nytt. Det är standard och det gäller alla. Varedna människa som är skadad och kommer till gränsen måste dem vårda. Det görs ingen skillnad på jihadist IS eller FSA. Men det som sticker ut och är iögonfallande är just dem här fallen där allvarligt skadade YPG krigare inte släpps in och dör på grund av det vid gränsen.

Är det inte du som löpt amok här för att även sårade ISIS terrorister fått vård av Turkiet? Du körde ju hårt att det innebar att Turkiet stödjer ISIS. Vad händer nu när du accepterar att även YPG-terrorister får vård i Turkiet? Har turkarna plötsligt börja stödja PKK?

Citat:
Sedan så säger du att humanitärhjälp kommer till Kobane kontinuerligt ifrån Turkiet, men detta stämmer inte och det stod heller inte något om det i artikeln. Det är ett faktum att ingenting överhuvudtaget kommer in i Kobane via Turkiet och så har det varit i ett och ett halvt år. För tjugo dagar sedan så släpptes in en välgörenhetsorganisation med ankyttning till Barazani. Mat, vatten och mediciner är en bristvara i Kobane nu.

Citat:
Yetkililer ayrıca Kobani’de ihtiyaç duyulan insani yardımların da çatışmalara rağmen düzenli olarak gönderilmeye devam edildiğini de bildirdi.

Google translate is your friend...
Citera
2014-10-15, 20:05
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Angående kurdisk media, jag har inte i något av mina inlägg diskrediterat kurdisk media. Men med det sagt så är det väldigt enkelt och konstatera att ÖVERLAG är kurdisk media otroligt populistisk och vinklad, man gör allt för att sätta sig själv på en piedestal. Men det är även väldigt viktigt att tillägga att även vinklade medier, varesig dom är kurdiska eller turkiska så kan även de mest vinklade medierna även dom ha rätt samt rapportera sakliga och faktatrogna nyheter.

Ursäkta mig men läser du ens sidorna som är Kurdiska?
För om det är så som du påstår vilket det är tills du visar något konkret som visar det du påstår så borde det inte vara allt för svårt att hitta något väldigt färskt som stämmer in på din beskrivning då du skriver att det är att konstatera i ÖVERLAG till och med och det är i princip mer än hälften som skrivs.

Ge oss lite nyheter som är färska så att man förstår dig, du måste nog ha läst många Kurdiska nyheter tydligen.

Citat:
Ursprungligen postat av kalifatet
Katastrof att USA:s flygattacker har försvagat Islamiska Statens frihetskämpar så mycket att kurderna har lyckats befria Kobané. Sverige borde lämna in en protest till USA:s ambassad. När en nära allierad till Sverige får en sådan dolkstöt i ryggen kan det inte gå obemärkt förbi. Hoppas verkligen inte Wallström och Lövfén viker ner sig för islamofoberna i denna avgörande stund. Risken är att Sveriges relationer med Islamiska Staten försämras.

Kurderna har inte befriat Kobane.
IS har fyllt på sina styrkor konstant och är inne i staden och har slaktat folk i olika distrikt redan, varför ens gå på Kurderna i norr? Är den i vägen för Khalifatet? är inte Turkiet i vägen för Khalifatet? Den ligger några hundra meter bort från staden.
Ni såg hur Väst reagerade i Irak när IS närmade sig KRG eller gjorde dom inte det?
Citera
2014-10-15, 20:05
Medlem
Citat:
Ännu en gång, det shiamiliser gör är inte en promille av vad sunniextremister gör mot shiamuslimerna. Hur hade du reagerat om du vore shiamuslim och du dagligen blir utsatt för självmordsbombare och diverse attentat? Inte speciellt pacifistisk antar jag.
Shia är i minoritet, om de hade varit i majoritet så hade rollerna varit ombytta. T ex i Iran så diskrimineras sunnimuslimer vilket leder till att sunniter begår terrorbrott. Om sunniter hade fått samma behandling som shia får så hade sunniterna varit lugna i Iran. Men jag håller med dig att brott föder brott, men det inte därför som shia begår mindre illdåd, det är för att de är i minoritet.

Citat:
Du får ge exempel på det fetmarkerade.
Citat:
Ursprungligen postat av BjK
Jag har inte sagt att man ska eller har avfärdat något för att det är just dom. jag menade att hurriyet borde vara trovärdig och jag gav mitt argument till det, sen är det självklart upp till var och en att tro på vad dom vill. Det är inte så svårt att gissa på vilka som kommer avfärda det direkt.

Sabah kan jag inte säga samma sak om, dom tillhör en grupp som jobbar på samma projekt som erdogan därav kan jag misstro dom.
Det finns ingenting som säger att Hurriyet är mer trovärdig än andra turkiska tidningar, inte för oss icke-turkar i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av kalifatet
Katastrof att USA:s flygattacker har försvagat Islamiska Statens frihetskämpar så mycket att kurderna har lyckats befria Kobané. Sverige borde lämna in en protest till USA:s ambassad. När en nära allierad till Sverige får en sådan dolkstöt i ryggen kan det inte gå obemärkt förbi. Hoppas verkligen inte Wallström och Lövfén viker ner sig för islamofoberna i denna avgörande stund. Risken är att Sveriges relationer med Islamiska Staten försämras.
Äntligen en islamist på daesh sida som dyker upp! Det var länge sen vi hade en sån som dig i tråden. Tro inte att jag är på daesh sida, jag är mer på det fria ordets sida - såna som dig får också säga sitt. Hoppas bara att det inte förvandlas till en hat diskussion, och att vi får höra mer från daesh supportrar - på ett civiliserad nivå förstås. Och det är alltid kull att höra nyheter från den andra sidan också.
Senast redigerad av Hommer 2014-10-15 kl. 20:10.
Citera
2014-10-15, 20:11
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Kan hända att folk dör vid gränsen, det kan tom hända att folk på väg till gränsen dör. Det kan vara otroligt men även efter att ha passerat gränsen kan dessa dö. Vet du varför? Jo, de är skadade, en del dör under transporten helt enkelt. Huvudsaken är att ca 600 av dessa terrorister har blivit räddade genom vård av Turkiet trots att vissa har även dödat turkiska militärer och poliser tidigare.
Så du vill inte bemömta det som är själva krtiken mot de turkiska gränsvakterna och istället försöker du rationalisera fram att de dött av andra omständigheter. Jag likt alla andra vet att allt mellan himmel och jord är möjligt och kan hända, men i det här fallet så vet vi vad som har hänt i och med att det finns vittnen. Så det finns ingen anledning att spekulera om något som om det skulle vara helt okänd terräng. Vi vet vad som har inträffat så om du ska svara på något så svara på det. Varför lätt vakterna dessa YPG soldater dö?
Citat:
Doctors, parliamentarians, ambulance drivers, security guards, lawyers and activists say between seven and 13 wounded Kurdish militants died after being kept for hours at the Mürşitpınar border crossıng last week during the worst fighting.

(...)

Another doctor at Suruç said he saw a total of 13 dead militants whose passage to hospital had been hampered, including five on the night of Oct. 8.

"Patients not being allowed across the border was our biggest challenge. They would arbitrarily be blocked. We would face insults when we went to collect them," said the doctor, who added that the situation had improved in recent days.
http://www.todayszaman.com/diplomacy_syrian-kurds-claim-wounded-fighters-stranded-at-turkish-border_361563.html

Återigen det är inte märkvärdigt att krigare får vård i Turkiet så hur i helvete kan det vara huvudsaken!? Jag gick igenom det i föra inlägget..

Btw i Hyrriet artikel som jag länkade till och antagligen den turkiska som du läste så stod det att de kontrollerade ifall deras identitet förekommer i brottsregistret. Så varför skriver du att personer som tidigare dödat turkisk militär/polis får varåd? Du är ju helt väck. Tack och adjö!.
Senast redigerad av interiorcore 2014-10-15 kl. 20:24.
Citera
2014-10-15, 20:34
Medlem
Citat:
Det finns ingenting som säger att Hurriyet är mer trovärdig än andra turkiska tidningar, inte för oss icke-turkar i alla fall.

Okej så du har ingen aning om turkisk media så just därför
Väljer du att avfärda hurriyet. Som jag har sagt tidigare, man väljer stt tro på det som passar ens agenda.
Citera
2014-10-15, 20:35
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Så du vill inte bemömta det som är själva krtiken mot de turkiska gränsvakterna

Kurdkritiken menar du. Klart att jag inte tar det på allvar. Hade jag lyssnat på er hade jag trott att det är turkiska armen i Ayn Al-Arab ni krigar mot....
Citera
2014-10-15, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arabisagbab
Lite daesh nytt.
1294 ISIS medlemmar dödade av YPG i Kobanê, vilket betyder att Gud måste förse dem med 93168 Hurriyer. Sen har vi Koalitionens siffror också.. lyckon som kommer upp,. Sen har vi de andra områdena där dessa har skickats upp.. så skall vi säga över 3000 ISIS medlemmar uppskattnings vis som har skickats till Hurriyerna? då är vi uppe i 216 tusen hurriyer! på en månad!!!

Gud har lite å göra verkar det som! Haleluja!

Yasko ring till din baba erdogan

Hur räknar man ihop exakt hur många man har dödat?
Citera
2014-10-15, 20:56
Medlem
interiorcores avatar
Det här låter i mina öron som att KNC kommer ingå i Rojava.
Citat:
#‎Kurdistan‬ parliament expressed support to the ‪#‎Rojava‬ Cantons in a legal resolution and committed the related government departments to deal with them in an official way.
https://www.facebook.com/RudawEnglish/posts/686408668133706

Det här var en intressant utveckling.
Citat:
Dr. Ali ‪#‎Qaradaghi‬, secretary-general of World Union of Islamic Scientists condemns ‪#‎IS‬ onslaught on ‪#‎Kobane‬ and demands military assistance for the besieged Kurdish town.
https://www.facebook.com/RudawEnglish/posts/686331421474764

Häromdagen så krävde också franska presidenten Hollande att Turkiet skulle bort från gränsen så att stöd kan nå fram till staden.

Ju längre kurderna i Kobane håller ut desto mer symbolisk värde får det. Nu är vi i en situation där många är på det klara att det absolut inte får falla i händerna på IS. Det är en utveckling som har skett. På den här panel diskussionen så finns det en expert på ämnet som säger att Kobane kommer bli som KRG's Halabja. Alltså något som kommer bidra enormt till nationsbyggandet och svätsa samman Rojava kurderna. http://bipartisanpolicy.org/events/2014/10/isis-kurds-and-turkey-messy-triangle

I videon så sägs det även att Turkiet stöde Nusra fullt ut och att detta stödet indirekt kom IS till nytta. Han menar att turkarna inte hade avsikten att stödja IS, men att resultatet i slutändan blev så.

Dem valde att stödja nusra eftersom det vissade sig att FSA inte höll måttet medan Nusra presterade. Så de ville helt enkelt ha avkastning för sina investeringar. Nånstans här så började Väst och Turkiet bli oense. Väldigt informativ video!
Citera
2014-10-15, 20:56
Bannlyst
För något år sedan visade man terroristerna som väst sponsrar äta upp människor och hjärtan, hur mycket av det förekommer nu? Har det dykt upp fler kannibaler?
Citera
2014-10-15, 20:58
Medlem
Skuggjags avatar
Tusentals muslimska kvinnor och barn från Irak och Syrien uppges ha sålts av ISIS till Israels slavhandel. Israel avskaffade officiellt människohandel och slaveri 2008.

http://www.jpost.com/Middle-East/ISIS-sold-Muslim-women-to-Jews-Kuwaiti-cleric-charges-378834

Det ser tyvärr mörkt ut för Syrien. Vid ett eventuellt sammanbrott, tror ni detta kommer öka? Kommer det att bli snarlikt Sovjet Unionens fall där fattiga kvinnor lurades till Israel för sexslavhandel? Eller kommer kvinnor bara bli kidnappade och sålda av ISIS?

Citat:
By the 1990’s Israel was established as a destination country for trafficking, and international sex trafficking victims had replaced the local market. Israel’s flesh trade was booming and making between half a billion to three quarters of a billion dollars a year. It was a particularly desirable market for traffickers because the purchase of sexual services was, and still is, legal in Israel. This protects traffickers because it makes it difficult to prosecute them and to identify their victims. Throughout the 1990’s traffickers acted with impunity and, according to the Hotline for Migrant Workers, smuggled 3,000 women annually into Israel.

The women arrived largely from the former Soviet Union, but a small percentage came from South America and Asia. The countries of origin shared two common denominators: a dire economic situation and women desperate to provide for themselves and their families. Traffickers promised women work as au pairs, waitresses, or medical masseuses. A few were told that they would work as exotic dancers and fewer were told that they would be prostituted. No one was told that upon arriving in Israel their documents would be confiscated and they would be bought, raped, and transported to brothels where they would service between 15 to 20 men a day.

By the late 1990’s, sex trafficking to Israel had reached such dizzying heights that the world began to take notice. In 2001, the US State Department released its first Trafficking in Persons (TIP) Report and ranked Israel as a Tier 3 Nation – the report’s lowest possible ranking. A Tier 3 country is defined by its high level of trafficking and its failure to take significant strides to combat it.

Israel’s ranking was a public shaming at the hands of its most prominent ally. Moreover, it carried potentially massive economic consequences. According to the U.S.’s Victims of Trafficking and Violence Protection Act, Tier 3 nations would be subjected to strict economic sanctions. As Israel receives $3.1 billion in annual assistance from the U.S., the fallout would have been explosive.

http://blogs.timesofisrael.com/hookers-in-the-holy-land-an-uncomfortable-history-in-israel/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in