Citat:
Ursprungligen postat av
Yasko
En länk från turkiska Hurriyet som har varit i staden idag(eller igår). Klicka på videon så ser ni bilderna från staden.
YPG påstår att det finns ca 2000 civila kvar. I artikeln står det att ca 640 YPG terrorister har omhändertagits i turkiska sjukhus sedan striderna började.
I artikeln står det också att humanitärt hjälp kommer in i staden kontinuerligt(gissa varifrån era otacksamma kurder

).
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/27391026.asp
Jag finner det ytterst märkligt att deras engelska version av sajten inte har gjort en engelsk översättning som stämmer överens med uppgifterna du kommer med här. Denna artikel är ifrån 15 okt och här står följande.
Citat:
Meanwhile, officials said 605 injured fighters had been treated in Turkey. YPG members were submitted to a thorough check by Turkish soldiers as they were brought to the border to determine if they had a criminal record in Turkey.
Syrian Kurds have accused Turkey of not providing medical assistance, particularly after a number of injured people died at the border before the soldiers agreed to let them be transferred to hospitals.
http://www.hurriyetdailynews.com/violent-street-fighting-in-kobane-as-pyd-says-2000-civilians-remain.aspx?pageID=238&nID=73034&NewsCatID=352
Det står att tjänstemän har sagt att 605 krigare har blivit behandlade i Turkiet. I och med att de inte är konkreta med vilken tillhörighet krigarna har så kan man anta att de menar alla krigare och inte bara YPG. Du missade dock nämna de mer problematiska delarna i artikeln och det är samma sak som jag skrev om igår. Det finns uppgifter på att upp emot 13 personer har dött som följd av att gränsvakterna dröjde överdrivet länge med att släppa in dem. Det finns vittnen från alla hål och kanter som kan intyga detta.
Det är detta som är problemet. Att turkiska sjukhus tar emot krigare är inte något nytt. Det är standard och det gäller alla. Varedna människa som är skadad och kommer till gränsen måste dem vårda. Det görs ingen skillnad på jihadist IS eller FSA. Men det som sticker ut och är iögonfallande är just dem här fallen där allvarligt skadade YPG krigare inte släpps in och dör på grund av det vid gränsen.
Sedan så säger du att humanitärhjälp kommer till Kobane kontinuerligt ifrån Turkiet, men detta stämmer inte och det stod heller inte något om det i artikeln. Det är ett faktum att ingenting överhuvudtaget kommer in i Kobane via Turkiet och så har det varit i ett och ett halvt år. För tjugo dagar sedan så släpptes in en välgörenhetsorganisation med ankyttning till Barazani. Mat, vatten och mediciner är en bristvara i Kobane nu.
Jag såg att andra diskuterade om att KRG skickat vapen till Kobane. Det stod följande i samma artikel, men jag har sett liknande påståenden bli avfärdade av talespersonen i Kobane. När jag ser med egna ögon att talespersonen bekräftar uppgiften så köper jag att de verkligen inträffat.
Citat:
While confirming that weapons were sent by the Iraqi Kurdish leader Masoud Barzani, Muslim called on the international community to urgently provide arms to the YPG. “They only have light arms. ISIL attacks with heavy weapons. They are only being stopped after being hit by the air strikes,” he said.
Hittils har jag haft bra erfarenhet av Hyrriets engelska sajt. Den är okey tillskillnad från Daily Sabah eller vad fan den heter. Ren Erdogan propagande rakt av.