2014-10-15, 15:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"Det var D som berättade för W att polisen gripit hans bror. W förstod vilken bror han menade. Det var brodern som besökte dem då han och D spelade musik. W trodde att det var D:s enda bror.

Namnet K har W fått från nätet. D har aldrig namngivit sin bror.”

Förhöret med WT hölls den 28 maj; KJ greps fem dagar tidigare. - Som vanligt utelämnar du viktiga passager – som i det här fallet får det att låta som att W känt igen KJ på bild. Du vet inte vid vilken tidpunkt WT läste om KJ på nätet – eller var. Namnet fanns publicerat redan den 13 maj:
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Det är en öppen fråga huruvida WT känt igen KJ. Med ledning av det han säger i förhöret i FUP så hade han ingen chans att hinna uppfatta något mer av DJ:s bror (vilken?) än att han var lång och ev. haft en huvudbeklädnad.
Som sagt, det var på Flashback han läste namnet och utpekandet av facebooksidan. Nu minns jag inte säkert om det fanns ett foto på den sidan, men jag är rätt sker på att det fanns, eller publicerades på Flashback före förhöret.
Citera
2014-10-15, 15:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, men det är stor skillnad på att vara mördare och planterare: Mördaren/styckaren väljer plats och tidpunkt för in- resp. urlastning, medan planteraren är hänvisad till mördarens p-plats resp. bagageinnehåll.
Oavsett om blodet planterades där eller hamnade där vid transport måste bagageutrymmet ha varit tomt, såvida inte planteraren eller transportören ordnade "picknick på gatan eller P-platsen".
Citat:
Ja, tejprullen kan vi ju använda som hårprydnad - och vad beträffar plantering så krävde en sådan i det här fallet att man anordnade en picknick på gatan eller P-platsen eftersom det skulle ta sin modiga tid att lasta ur - och sedan in - KJ:s diversehandel, och samtidigt se till så att grejerna hamnade på ungefär samma plats som tidigare. - Eller när menar du att bilens bagage varit tom på grejer (så när som på en plastpåse och ett par arbetshandskar som också fick sig lite blod - och utan risk för att KJ skulle ana ugglor i mossen)?
Detta har inget med mitt minne att göra. Sådana påhopp undanbedes vänligt men bestämt.
Citera
2014-10-15, 15:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Som sagt, det var på Flashback han läste namnet och utpekandet av facebooksidan. Nu minns jag inte säkert om det fanns ett foto på den sidan, men jag är rätt sker på att det fanns, eller publicerades på Flashback före förhöret.
Det frågan gäller är: Kan WT gå ed på att det var KJ - och inte KJ:s äldste bror - som dök upp på kvällen den 4/5?
Citera
2014-10-15, 15:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Oavsett om blodet planterades där eller hamnade där vid transport måste bagageutrymmet ha varit tomt, såvida inte planteraren eller transportören ordnade "picknick på gatan eller P-platsen".
Det kullkastar din planteringshypotes eftersom KJ:s bagageutrymme endast var tomt när han hade lik i lasten.
Citat:
Detta har inget med mitt minne att göra.
Jag gjorde här en för dig förmånlig tolkning eftersom du glömt vad inlägget egentligen handlat om - men lämnar nu detta kapitel eftersom jag är mån om att söka bibehålla den goda tonen i tråden.
Citera
2014-10-15, 16:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det kullkastar din planteringshypotes eftersom KJ:s bagageutrymme endast var tomt när han hade lik i lasten.Jag gjorde här en för dig förmånlig tolkning eftersom du glömt vad inlägget egentligen handlat om - men lämnar nu detta kapitel eftersom jag är mån om att söka bibehålla den goda tonen i tråden.
Återupprätta, möjligen. Enligt DL var bagageutrymmet tomt, eller närapå, när blodet hamnade där. Vid Fallen Angel 11 maj fylldes bagageutrymmet med prylar eftersom KJ skjutsade. Att KJ skulle ha tömt bagageutrymmet, transporterat kroppen och fyllt det igen, för att återigen tömma det inför Fallen Angel är tämligen osannolikt. Då är det mer sannolikt att det var tomt innan VB:s försvinnande.

TIll saken hör att samma dag läckte en camelpack varvid vatten rann ut i bagageutrymmet. Det kan ha gjort handsken blodig.
Citera
2014-10-15, 16:14
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Där har du alldeles fel i båda dina påståenden. Dock finns det ett antal människor som ruttnat på denna låga nivå i tråden, och istället för diskussioner utanför flashback.

Tycker det är ytterst destruktivt att göra som du och vissa andra - göra en tävling av detta grymma mordfall, med två sidor som skall motarbeta varandra. Prestige, trångsynthet, härskarteknik - vidrigt.

Nej, jag har inte fel I det andra fallet, det är just det som sätter den låga nivån I tråden.
Citera
2014-10-15, 16:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Återupprätta, möjligen. Enligt DL var bagageutrymmet tomt, eller närapå, när blodet hamnade där. Vid Fallen Angel 11 maj fylldes bagageutrymmet med prylar eftersom KJ skjutsade. Att KJ skulle ha tömt bagageutrymmet, transporterat kroppen och fyllt det igen, för att återigen tömma det inför Fallen Angel är tämligen osannolikt. Då är det mer sannolikt att det var tomt innan VB:s försvinnande.
Att bagaget varit tomt innan VB:s försvinnande kan med ledning av allt annat skräp i fram- och baksäte, på golvet, hatthyllan, etc, uteslutas. Inför en liktransport var det väl bara att öppna bakdörrarna och kasta in alla grejer från bagaget; hur svårt kan det vara för en GMU-sinnad commander med rätt till hemmahosare..?
Citat:
TIll saken hör att samma dag läckte en camelpack varvid vatten rann ut i bagageutrymmet. Det kan ha gjort handsken blodig.
Eller också är det KJ som behövt AB:s vatten till sin liktvätt, för att sedan säga att det runnit ut. - AB hade diffusa minnen från detta "läckage" och trodde han glömt behållaren i KJ:s bil. Det finns också vissa indikationer på att KJ samlat vatten, och han tycktes - trots sin trelitersbehållare - vara fullständigt uttorkad när han mitt inne i skogen hittat och sörplat i sig en halvfull burk innehållande energidryck.
Citera
2014-10-15, 17:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Att bagaget varit tomt innan VB:s försvinnande kan med ledning av allt annat skräp i fram- och baksäte, på golvet, hatthyllan, etc, uteslutas. Inför en liktransport var det väl bara att öppna bakdörrarna och kasta in alla grejer från bagaget; hur svårt kan det vara för en GMU-sinnad commander med rätt till hemmahosare..?
Och så, efter transporten, lade han tillbaka allt i bagageutrymmet, för att sedan stuva in allt i baksätet igen när det var dags att skjutsa kompisarna vid Fallen Angel?
Citat:
Eller också är det KJ som behövt AB:s vatten till sin liktvätt, för att sedan säga att det runnit ut. - AB hade diffusa minnen från detta "läckage" och trodde han glömt behållaren i KJ:s bil. Det finns också vissa indikationer på att KJ samlat vatten, och han tycktes - trots sin trelitersbehållare - vara fullständigt uttorkad när han mitt inne i skogen hittat och sörplat i sig en halvfull burk innehållande energidryck.
Enligt honom själv var vattnet slut, trots sin trelitersbehållare som han hade gjort slut på under sök hela natten och en bit frampå dagen.
Citera
2014-10-15, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har inte påstått att Olsson tycker att utredningen är välskött. Det jag säger är att man kan inte använda det han säger UNDER rättegången som ett bevis för att han tycker att den inte är välskött när han på direkt fråga inte har velat rikta någon kritik mot utredningen EFTER rättegången och inte heller återkommit med några uttalanden i saken. Detta har jag sagt på förekommen anledning eftersom det förekommit försök i tråden att ta advokatens plädering till intäkt för att utredningen har allvarliga brister och att den tilltalade borde ha friats pga detta.

Åklagarnas attityd är en annan sak som inte har ett dugg med denna specifika fråga att göra.

Olsson har riktat kritik mot utredningen under rättegången, likasås har åklagarna gjort,
påtalat bristerna i sin egen utredning vid flertalet med tillfällen ,ja det har t o m funnits stunder
då åklagarna ifrågasatt om ett åtal var att vänta eller inte. Vi kan alltså konstatera att
kritik UNDER rättegången riktas mot utredningen ifrån både åklagare och försvar.

EFTER "rättegångsspelet" skall, enligt dig, Olssons vaga uttalande i media innan han ens läst
domen indikera att han inte är kritisk mot utredningens brister. Syftemålet till att
du vill framhäva vad du tror är orsaken till Olssons enda uttalande efter
rättegången är för att en del skribenter i tråden inte skall ta Olssons slutplädering på allt
för stort allvar, allt kan ju trots varit ett "rättegångsspel" ifrån Olsson sida påpekar du
om och om igen.

Hör du inte själv hur dumt detta hittepå av dig låter, du behöver inget uttalande ifrån Olsson
för att själv se att utredningen har brister, det borde du faktiskt självständigt kunna fastslå
både under och efter rättegån.

Tio år för dråp blev slutresultatet ifrån denna utredning!
Senast redigerad av LKVN 2014-10-15 kl. 19:16.
Citera
2014-10-15, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Det skvallrades om att MB ofta brukade ses cyklande både sen kvälls- och nattetid. Inte långsökt han tog cykeln för att möta VB.

Kan de ha möts upp på det stället i skogen där de brukade umgås..?
Citera
2014-10-15, 20:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Och så, efter transporten, lade han tillbaka allt i bagageutrymmet, för att sedan stuva in allt i baksätet igen när det var dags att skjutsa kompisarna vid Fallen Angel?
Kompisarna fick plats med sina vapen.
Citat:
Enligt honom själv var vattnet slut, trots sin trelitersbehållare som han hade gjort slut på under sök hela natten och en bit frampå dagen.
Enligt sig själv är han oskyldig - och glömde ett tag att han i nutid svingat sig in i gulhuset:
http://www.expressen.se/nyheter/har-andrar-misstankte-mordaren-sin-historia/

Den aktuella dagen för energidrycken: ons 8 maj, inleddes söken kl. 04:00. KJ och WL utsågs till gruppchefer. Vittnet AN (som ingick i sökgruppen) hörde KJ berätta att han tillsammans med sina kompisar hade varit ute och sökt hela natten. - AN uttrycker på s. 136 i FUP sin förvåning över KJ:s vätskeintag; han tyckte det var konstigt att K hade en vätskebehållare på ryggen; en behållare som var full. Eftersom KJ sökt hela natten borde enligt AN behållaren inte ha varit full med vatten. - Energidrycken intogs av KJ runt 05-06-tiden under en sökning på Åberget. Burken hade stått intill en plåtlucka i backen.
Senast redigerad av letsdoit 2014-10-15 kl. 21:22.
Citera
2014-10-15, 21:35
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Tack ME077 för att du är klarsynt och ser igenom vad somliga här inne håller på med.

Du "slog verkligen huvudet på spiken" i ditt inlägg.

Det är inte rätt att en handfull seriösa skribenter som vill se sanningen och rättvisan ska behöva stå ut med ett gäng trångsynta, trotsiga och skumma typer..

Jag kan varmt rekommendera blockfunktionen...

Lalajlaj och jag med flera väntar på svar gällande alla indicier som visade hur oskyldig KJ är. Har du tid nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in