2013-06-25, 12:54
Medlem
Astrid Lindgrens bästa filmer top 10 enligt mig:

1. Pippi Långstrump
2. Vi på Saltkråkan
3. Karlsson på Taket
4. Barnen i Bullerbyn
5. Ronja Rövardotter
6. Lotta på Bråkmakargatan
7. Emil i Lönnerberga
8. Madicken
9. Nils Karlsson Pyssling
10. Kajsa Kavat
Citera
2013-06-26, 16:55
Medlem
Fy vad jag hatade hennes filmer som liten! Stod verkligen inte ut med dom då och jag tänker aldrig planera att se om dom. Ronja Rövardotter var värst.
Citera
2013-06-27, 13:21
Medlem
Maowdigs avatar
Alskade hennes verk som ung! Fick verkligen fantasin att floda. Topp 5 maste vara Emil i lonneberga, Mio min mio, Pippi langstrump, Ronja rovardotter och Broderna lejonhjarta. Skulle nastan vilja kasta in Karlsson pa taket dar ocksa..

Ah fan Barnen i bullerbyn och saltkrakan var aven dom stora delar i min uppvaxt! Fantastiska barnberattelser som jag kommer att fora vidare till mina framtida smakultingar.

Edit: Helvete, jag glomde ju Rasmus pa luffen! Forbannat vad bra hon ar.
Senast redigerad av Maowdig 2013-06-27 kl. 14:02.
Citera
2013-06-29, 03:24
Medlem
Wristcutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Många Ryssar gillar Astrid Lindgren. Favoritboken för många i Ryssland är Karlsson på Taket. Googla om du inte tror mig.

Det berättades i en Astrid Lindgren-dokumentär (minns inte namnet tyvärr, men den gick någon gång strax efter hennes död) att när Ingvar Karlsson var statsminister så gjorde han ett besök i en rysk skola och barnen där blev SVINBESVIKNA över att det inte var Karlsson på taket som kom och hälsade på, vilket de hade trott.
Citera
2014-10-10, 13:10
Medlem
bergochdals avatar
Nu kommer Ronja Rövardotter som anime-film.

Här kan ni se ett klipp ur filmen:

https://www.youtube.com/watch?v=WVP0PcdFvyo
Citera
2014-10-13, 12:04
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Nu kommer Ronja Rövardotter som anime-film.

Här kan ni se ett klipp ur filmen:

https://www.youtube.com/watch?v=WVP0PcdFvyo

Och i sammanhanget kan väl nämnas att det nu skall vara på gång en bok om Miyazakis ofullbordade arbete med en tecknad Pippifilm.
http://www.mynewsdesk.com/se/news/japansk-bok-om-ofullbordad-pippi-laangstrump-film-slaepps-i-japan-94490
Citera
2014-10-13, 13:17
Medlem
Wermlands avatar
Emil i Lönneberga är min absoluta toppfavorit, mest tack vare Allan Edwall. Ingen kunde vråla av smärta som han Den serien håller än idag fast jag gott och väl passerat de 40. Som tvåa sätter jag Madicken. Herre min je vad kär jag var i henne när jag var liten. Hon (Jonna Liljendahl) är fortfarande snygg förresten ska tilläggas. De andra filmerna känns lite för barnsliga i sitt berättande.
Citera
2014-10-14, 02:10
Medlem
Malingins avatar
Hon var lite som en mamma faktiskt för oss som växte upp för ett par decennier sedan.
Saltkråkan och farbror Melker är helt klart min favorit.
Alltid gillat skärgården, så en milfön är perfekt för mig.
Varför badar du alltid med kläderna på?
Citera
2014-10-14, 18:29
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Toppfilmerna är

1. Bröderna Lejonhjärta
2. Mio min Mio
3. Emil-filmerna
4. Ronja Rövardotter
5. Madicken

Gillar Karlsson absolut bäst som bok. Inte som film.
Citera
2014-10-14, 21:47
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Toppfilmerna är

1. Bröderna Lejonhjärta
2. Mio min Mio
3. Emil-filmerna
4. Ronja Rövardotter
5. Madicken

Gillar Karlsson absolut bäst som bok. Inte som film.

Madicken och Emil i Lönnerberga är mina Lindgren-favoriter!
Citera
2014-10-14, 23:36
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName

Jag gillar också dem, särskilt som de målar upp en fin bild av svunna tiders samhälle och inte räds att visa sociala problem och orättvisor, till skillnad från den vidrigt utopiska Bullerbyn som bara är tråkig och verklighetsfrånvänd. Jag gillade inte Madicken så mycket när jag var liten, men hon tål en omläsning som vuxen! Emil har å andra sidan alltid varit en favorit — även om Allan Edwalls vredesutbrott och ilskna vrål var ganska otäcka när man var liten
Citera
2014-10-15, 14:37
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName

Madicken placerar jag nog över Ronja vid närmare eftertanke. Har alltid tyckt Tage Danielsson är lite överskattad som regissör. Har alltid gillat Hans Alfredson mer. Och Farbror Nilsson är en skönare karaktär än Skalle Pär tycker jag också. Båda gestaltas ju dock utmärkt av Allan Edwall sin vana trogen. Verkligen en av de riktigt stora svenska skådespelarna, och en av de mest personliga tillsammans med Per Oscarsson och Ernst-Hugo Järegård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in