2012-08-13, 19:49
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FantaNaranja
Skulle vara kul om de gjorde fortsättningar på filmerna med äldre karraktärer som Pippi Långstrump när hon är 19 år och träffar sin första kärlek, samma sak med Madicken (filmerna slutade så konstigt de slutade ju med att de fick ett småsyskon sen fick man ej veta nått mera de borde kommit en fortsättning där efter helt klart), de kan väl göra en film om Emil också som vuxen då han är himla populär och alla tjejer står på kö och en en film om saltkråkan där Pelle 40 år återvänder till saltkråkan där han tillbringade sin barndom fram tills han var 16 år. Nu är det han som börjar om här med sin familj och sina 5 barn. Och en film och ronja när hon är lite äldre och gifta med varann! Skulle också vilja se en verison av Alla vi barn i bullerbyn typ när de är lite äldre typ 19 år! Nu finns det inga böcker man man kan ju alltid göra fortsättningsfilmer där man hittar på!

Skulle varit kul och vetat vad som hände med dem när de blev äldre! Emil vet vi ju vad han blev men inte de andra som madicken och pippi mfl!

Och gifte sig ronja med birk? vad tror ni? Det skulle varit kul om hon gjort en fortsättning där! Hoppas nån film producent läser detta nu och tycker iden är bra.....

Sen så är den amerikanske pippi verisonen så orealistisk. Snö i florida??? det finns inte snö i florida. Så overkligt. Varför spela de inte in den nånstans i usa som har samma klimat som sverige. kunde väl spelat in den i canada istället!

Jag håller med om att det skulle både kul och värdefullt med uppföljning av karaktärerna i vuxen ålder. Inte minst skulle filmskaparna få försöka väva in det nya samhälle Sverige blivit och som inte märktes mycket av i filmerna från 60- och 70-talen.

Varför skulle inte Tjorven kunna ha kunnat träffat en snygg kille/tjej med rötter i mellanöstern, och introducera honom för familjen och Saltkråkans innevånare med alla fördomar blottade? Lite för mycket Änglagård över det kanske, men det skulle enbart vara löjligt om alla karaktärer var vit heterosexuell medelklass i en uppföljare som utspelar sig idag.

Jag tycker att många av Astrid Lindgrens filmer är underbara och karaktärerna fantastiska, även om det finns stråk av stark könsstereotyper och svensk sekelskiftesromantik/nationalism över dem.

Många karaktärer är dock förvånansvärt osvenska i sitt sätt att vara. Pippi är företagsam och struntar i svensk byråkrati och konventioner, Emil är en entreprenör som säger och gör vad han tycker, Karlsson på taket bara är, Ronja träffar sin pojkvän från en annan klan trots familjernas ogillande. För att inte tala om Bröderna Lejonhjärta med starka familjeband som man sällan ser hos svenska syskon. Kort sagt är Astrid Lindgrens fimlmer som gjorda för remake eller uppföljning. Skulle vara underbart.
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2012-08-13 kl. 19:52.
Citera
2012-08-14, 11:52
Medlem
Stercoriuss avatar
Jag såg på Mio min Mio för några dagar sedan (på VHS ska tilläggas, nostalgin måste ju vara på topp) och som en tidigare skribent nämnt är inte dubbningen på topp precis, men även det har lite av sin charm. Att filmen är en internationell produktion mellan Sverige, Norge, Ryssland och England under 80-talet är nog det mest intressanta med filmen, för det märks inte alltför tydligt att hälften av skådespelarna inte förstår varandra (de ryska barnen med de engelska t.ex.).

Något annat som slog mig var hur "flummig" filmen är gentemot andra Astrid Lindgren-filmer, Mio min Mio måste väl vara filmen som går mest åt fantasy-hållet av alla A.L-produktioner? Portaler, magiska svärd, eldbollar(!). Inte för att det nödvändigtvis måste vara negativt, ibland är det skönt att slippa den svenska socialrealismen lite (dock är det inte speciellt mycket av detta i A.L-filmer),

Kato är för övrigt den mest minnesvärda av skurkar enligt mig, troligtvis eftersom att han spelas riktigt bra av Christopher Lee och är rejält ond för att vara med i en Astrid Lindgrenfilm. Han har för övrigt en liten tänkvärd monolog kring hur ondska aldrig dör även om han dör, jag menar, barnfilm någon?

För övrigt roligt att se en enligt mig ful liten Christian Bale i rollen som Jum-Jum.
Citera
2012-08-20, 19:50
Medlem
Poogles avatar
Är det någon mer än jag som funderat på möjligheten Madicken/Abbe efter några år??
Det skulle ha kunnat bli en så bra klasskamp/kärleksfilm. Varför kunde du inte göra vuxenböcker Astrid??
Citera
2012-08-21, 00:21
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Hade varit kul att se Karlsson på taket i nutid. Lillebror har flyttat till egen lägenhet, Karlsson har bjudit in sig själv i Lillebrors lilla tvårummare där han har lagt beslag på soffan
Karlsson ligger och dricker öl och kollar porr hela dagarna medans Lillebror sliter på nån fabrik.
Högen med spermapapper bara växer och växer brevid soffan som blir allt skitigare.
Saker försvinner från lägenheten, bland annat Lillebrors silverservis som han ärvt av sin far.

Lillebrors kyl rensas på mat så fort den fyllts upp. "Det är en värdslig sak" skanderar en packad Karlsson när lillebror tar upp detta och försöker få Karlsson att förstå att man inte kan göra som man vill, att man som vuxen har ett ansvar över sitt eget liv. Men det vill inte Karlsson, han vill leva livet.
Citera
2012-08-21, 12:47
Medlem
51515s avatar
Jag måste fråga er alla nu angående Ronja filmen: Jag minns att när jag var liten och såg Ronja så var de ett "stort" slag i slutet av filmen mellan rövarna och knektarna. Knektarna har tagit Borka + rövarna som fångar så kommer sen då Mattis och hans rövare som hjälper Borka.

För något år sen så tankade jag ner Ronja filmen för att se den igen och då fanns inte den scenen med. Jag var hemma hos en släkting och såg att de hade filmen på dvd så jag frågade ifall jag kunde låna den och det gick bra men scenen var borta där med! Så för några dagar sen så bestämde jag mig för att tanka filmen igen (fast från en annan sida) i hopp om att scenen skulle vara med men nej, det var den inte.

När jag nämnde detta för en polare så säger han att han inte minns om att de existerade en sådan scen i Ronja..så vad har hänt med scenen? Varför är den borttagen?
Citera
2012-08-21, 14:27
Medlem
Vicious-Mackis avatar

Nu var det längesedan jag såg filmen. Men sist såg jag den på tv och då överfaller dom ett sällskap med häst och vagn plus en massa knektar. Det är inte i slutet, utan mitt i filmen tror jag.
Citera
2012-11-11, 16:38
Medlem
Wheatstacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 51515
Jag måste fråga er alla nu angående Ronja filmen: Jag minns att när jag var liten och såg Ronja så var de ett "stort" slag i slutet av filmen mellan rövarna och knektarna. Knektarna har tagit Borka + rövarna som fångar så kommer sen då Mattis och hans rövare som hjälper Borka.

För något år sen så tankade jag ner Ronja filmen för att se den igen och då fanns inte den scenen med. Jag var hemma hos en släkting och såg att de hade filmen på dvd så jag frågade ifall jag kunde låna den och det gick bra men scenen var borta där med! Så för några dagar sen så bestämde jag mig för att tanka filmen igen (fast från en annan sida) i hopp om att scenen skulle vara med men nej, det var den inte.

När jag nämnde detta för en polare så säger han att han inte minns om att de existerade en sådan scen i Ronja..så vad har hänt med scenen? Varför är den borttagen?

Det är nog denna du menar =)

http://www.youtube.com/watch?v=RM8VDVXzQrY

Ja, den saknas i någon av utgåvorna. Man kan undra varför, korkat att ta bort en sådan otroligt bra scen!
Citera
2012-11-16, 21:52
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Allan Edwall är den absolut största behållningen i samtliga Astrid Lindgren filmatiseringar han medverkar i. Fantastisk skådespelare och människa. Älskar hans roll som Mattias i Bröderna Lejonhjärta som ett exempel.
Citera
2012-11-17, 22:47
Medlem
_ZoutHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stercorius
Jag såg på Mio min Mio för några dagar sedan (på VHS ska tilläggas, nostalgin måste ju vara på topp) och som en tidigare skribent nämnt är inte dubbningen på topp precis, men även det har lite av sin charm. Att filmen är en internationell produktion mellan Sverige, Norge, Ryssland och England under 80-talet är nog det mest intressanta med filmen, för det märks inte alltför tydligt att hälften av skådespelarna inte förstår varandra (de ryska barnen med de engelska t.ex.).

Något annat som slog mig var hur "flummig" filmen är gentemot andra Astrid Lindgren-filmer, Mio min Mio måste väl vara filmen som går mest åt fantasy-hållet av alla A.L-produktioner? Portaler, magiska svärd, eldbollar(!). Inte för att det nödvändigtvis måste vara negativt, ibland är det skönt att slippa den svenska socialrealismen lite (dock är det inte speciellt mycket av detta i A.L-filmer),

Kato är för övrigt den mest minnesvärda av skurkar enligt mig, troligtvis eftersom att han spelas riktigt bra av Christopher Lee och är rejält ond för att vara med i en Astrid Lindgrenfilm. Han har för övrigt en liten tänkvärd monolog kring hur ondska aldrig dör även om han dör, jag menar, barnfilm någon?

För övrigt roligt att se en enligt mig ful liten Christian Bale i rollen som Jum-Jum.
Såg också Mio min Mio nyligen. Som sagt intressant att filmen är svensk-norsk-engelsk-sovjetisk. Någon som vet varför ryssarna ville vara med och producera en film baserad på en svensk bok tillsammans med ett gäng västerlänningar? It just doesn't make sense...

Älskar att den är mörkare och och hemskare än de andra Astrid Lindgren-filmerna. Kato med sin hjärnklo och sitt hjärta av sten som bor i sin mörka borg och förvandlar små barn till fåglar får Tengil i Bröderna Lejonhjärta att framstå som god.
Citera
2012-11-18, 15:21
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious-Macki
Hade varit kul att se Karlsson på taket i nutid. Lillebror har flyttat till egen lägenhet, Karlsson har bjudit in sig själv i Lillebrors lilla tvårummare där han har lagt beslag på soffan
Karlsson ligger och dricker öl och kollar porr hela dagarna medans Lillebror sliter på nån fabrik.
Högen med spermapapper bara växer och växer brevid soffan som blir allt skitigare.
Saker försvinner från lägenheten, bland annat Lillebrors silverservis som han ärvt av sin far.

Lillebrors kyl rensas på mat så fort den fyllts upp. "Det är en värdslig sak" skanderar en packad Karlsson när lillebror tar upp detta och försöker få Karlsson att förstå att man inte kan göra som man vill, att man som vuxen har ett ansvar över sitt eget liv. Men det vill inte Karlsson, han vill leva livet.

Till slut får Lillebror nog och ringer polisen, när dom kommer har såklart Karlsson försvunnit ut genom fönstret. När dom får höra historien om en man med propeller på ryggen, och ser röran i lägenheten kontaktas dom sociala myndigheterna.
Citera
2012-11-19, 01:19
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Till slut får Lillebror nog och ringer polisen, när dom kommer har såklart Karlsson försvunnit ut genom fönstret. När dom får höra historien om en man med propeller på ryggen, och ser röran i lägenheten kontaktas dom sociala myndigheterna.

Haha bra slut. kanske lillebror hamnar på dårhuset efter att han yrat om en man med propeller på ryggen. Psykvården får mer bevis för att Lillebror är galen då Lillebrors föräldrar berättar om att Lillebror har pratat om denne flygande man sen barnsben

Tvångströja och vadderat rum tack vare Karlsson!
Senast redigerad av Vicious-Macki 2012-11-19 kl. 01:22.
Citera
2012-11-20, 13:53
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Såg också Mio min Mio nyligen. Som sagt intressant att filmen är svensk-norsk-engelsk-sovjetisk. Någon som vet varför ryssarna ville vara med och producera en film baserad på en svensk bok tillsammans med ett gäng västerlänningar? It just doesn't make sense...

Älskar att den är mörkare och och hemskare än de andra Astrid Lindgren-filmerna. Kato med sin hjärnklo och sitt hjärta av sten som bor i sin mörka borg och förvandlar små barn till fåglar får Tengil i Bröderna Lejonhjärta att framstå som god.

Många Ryssar gillar Astrid Lindgren. Favoritboken för många i Ryssland är Karlsson på Taket. Googla om du inte tror mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in