Citat:
Ursprungligen postat av
M5Chrille
Du behöver inte räkna 5b med arcus cosinus, men du kan genom att utnyttja hypotenusan du beräknat. Beräkningar med kateterna ger att högra vinkeln är arctan(21/49) och att toppvinkeln är arctan(49/21).
På 10c är du rätt på det, förutom att det ska stå x2-x1 i nämnaren vilket du kanske menar. I ditt uttryck dividerar du med 0. Ta någon bra punkt (x2,y2)=(10,400) för A och (x2,y2)=(10,250) för B. Använd också gärna t respektive s som beteckningar för x respektive y så underlättar det fysikaliska tolkningar som det är frågan om i uppgiften. Låt (x1,y1) vara (0,0) för båda linjerna vilket kan läsas ur grafen.
Hmm, arctan? Jag är inte så bra på det här alls, känner mig rätt lost. Men om jag nu ska beräkna vinklarna.. Och få fram ett svar..
21, 49 och 53,3 har jag som alla tre olika sidor.
Jag fattar bara inte hur jag ska slå in det på miniräknaren. För jag har ju uträkningen typ.
Sen det där med cos upphöjt i -1, hur jag ska slå in det och beräkna allt. Tänk att du ska förklara för en tolvåring typ haha. Kan typ ingenting om det här. Jag har fått fram längden på den längsta sidan, sen är jag fast..
På 10c, ja, oj. Skulle var en etta. Såg fel, det skulle vara k = y2 - y1 / x2 - x1..
Det har jag. Men sen är jag helt lost där med. Fattar ingenting. ;/