2014-10-13, 02:22
Medlem
Bror.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tablemanic
Är tyvärr något osäker på exakt vad du menar men när du använder Bitstamp finns två alternativ:

- Antingen använder du market order vilket innebär att du kommer att köpa bitcoins för det lägsta nuvarande priset en säljare erbjuder för de antalet bitcoin du vill köpa. Om du vill sälja bitcoin med market order fungerar det på motsvarande vis fast med högsta nuvarande erbjudande från en köpare.

- Även alternativet limit order existerar och är oftast ett bättre alternativ. Med limit order får du sätta ett pris du vill köpa eller sälja bitcoins för. När någon vill köpa eller sälja för det priset genomförs transaktionen, förutsatt att ingen annan köpare eller säljare erbjuder ett bättre pris.

Okej, då har jag fattat konceptet fel. Första gången jag använder mig av sidan, och väntar fortfarande på att min första överföring som jag gjorde i torsdagskväll ska dyka upp på mitt konto. Tänkte först att Bitstamp själva växlar mina pengar till BTC, men det är givetvis som så att jag själv får växla pengarna när de väl kommer in på kontot, genom en annan användare.
Citera
2014-10-13, 13:51
Medlem
läste detta idag http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/internet/article3851555.ece

Senaste trenden är att använda den virtuella valutan bitcoin vid fejkade annonser på Blocket, skriver Västerbottens-Kuriren.

Jan-Erik Andersson, utredare och expert på bedrägerier, förklarar för tidningen hur bluffen fungerar: Köparen hänvisas till ett bankgiro, problemet är att bankgirot inte går till en vanlig bank utan en bitcoinförmedlare - som i sin tur växlar den virtuella valutan till svenska kronor, och försvinner.

Någon som vet hur man gör? Bara ren nyfikenhet Hur går man tillväga?
Citera
2014-10-13, 15:31
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olleja

Någon som vet hur man gör? Bara ren nyfikenhet Hur går man tillväga?
Av artikeln att döma så måste det ju finnas Bitcoin-företag där man sätter in pengar via bankgiro.

Så offret sätter in pengarna till tjuvens "bankkonto" men i själva verket är det bitcoin-sidan.

Tjuven kan sedan växla om pengarna till bitcoin och skicka vidare dem utan att bli spårad.

Så det borde finnas några bitcoin-sidor där man köper bitcoins med hjälp av att sätta in pengarna till bankgiro...
Citera
2014-10-13, 16:16
Medlem
MrKirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Av artikeln att döma så måste det ju finnas Bitcoin-företag där man sätter in pengar via bankgiro.

Så offret sätter in pengarna till tjuvens "bankkonto" men i själva verket är det bitcoin-sidan.

Tjuven kan sedan växla om pengarna till bitcoin och skicka vidare dem utan att bli spårad.

Så det borde finnas några bitcoin-sidor där man köper bitcoins med hjälp av att sätta in pengarna till bankgiro...

Safello är väl en sådan...
Citera
2014-10-13, 16:56
Medlem
Vad tror ni BTCs utveckling nu? Senaste veckan har den stigit med 20 (380nu) dollar på bitstamp. Tror ni det kommer komma upp i över tusen igen eller kommer det ligga mellan 3-400?
Citera
2014-10-13, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie

Jaha ok tack för infon
Citera
2014-10-13, 17:17
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Vad tror ni BTCs utveckling nu? Senaste veckan har den stigit med 20 (380nu) dollar på bitstamp. Tror ni det kommer komma upp i över tusen igen eller kommer det ligga mellan 3-400?
Jag är själv positiv med tanke på att en marknad som skiter på sig trots allt pressar priset (relativt) sakta uppåt. Klart det fortfarande kan vara en våg till men jag tror själv att det faktiskt är kapitulation och att vi inte bottnar under de 270 eller vad det nu blev. Om jag inte ägde btc skulle jag köpa någon/några.

Om/när det rusar uppåt ath är desto svårare gissning.
Citera
2014-10-13, 17:47
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag är själv positiv med tanke på att en marknad som skiter på sig trots allt pressar priset (relativt) sakta uppåt. Klart det fortfarande kan vara en våg till men jag tror själv att det faktiskt är kapitulation och att vi inte bottnar under de 270 eller vad det nu blev. Om jag inte ägde btc skulle jag köpa någon/några.

Om/när det rusar uppåt ath är desto svårare gissning.

Jag äger 1 som jag köpte för 360, ville köpa när den låg på 310 men det tog så lång tid för pengarna att komma in...ligger den fortfarande under 400 vid löning så tror jag nog att jag köper mig lite fler.

Vet någon förresten vad det var som hände i slutet av november när den var upp i 1100 och två dagar senare sjönk med 150 för att gå upp och en vecka senare låg den på runt 700?
Citera
2014-10-13, 18:08
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Vet någon förresten vad det var som hände i slutet av november när den var upp i 1100 och två dagar senare sjönk med 150 för att gå upp och en vecka senare låg den på runt 700?
Bitcoin har en tendens att "skjuta över" rätt rejält i sina prisrörelser. Bara någon månad innan så låg Bitcoin runt 120 USD. När det väl börjar röra sig uppåt så vill alla köpa samtidigt, och i samma veva drar många säljare sig tillbaka och väntar på något av en topp. När toppen är nådd så blir det ett race att vara först med att inse detta och sälja av sin vinst (eller en del av den). Så jag tror att det är så enkelt att Bitcoin var väldigt överköpt vid 1100.
Citera
2014-10-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K

Svar på frågor som dessa blir givetvis alltid vinklade baserat på vilken position den som svarar har och kan därför aldrig ses som objektiva och det är därför bättre att bilda en egen uppfattning istället för att försöka värdera vad andra tycker.

Personligen anser jag dock att detta är troligtvis det säkraste läget sedan länge att gå in långsiktigt med en investering i bitcoin och jag är därför all in med mitt tradingkonto igen.
Man måste alltid ifrågasätta sig vad det egentligen som ger bitoin ett underliggande värde, och detta är givetvis användandet av bitcoin. Den mest objektiva bilden av användandet av bitcoin som går att finna är antalet transaktioner som utförs i nätverket (exklusive transaktioner för vanligt använda adresser från gambling sidor osv.), och detta går det relativt enkelt att finna statistik för.

Detta kan du göra via följande länk:
https://blockchain.info/charts/n-transactions-excluding-popular?showDataPoints=false&timespan=2year&show_h eader=true&daysAverageString=7&scale=0&address=

Oberoende av sjunkande priser har antalet transaktioner ohotat stigit uppåt och verkar fortsätta på samma bana. Trots att priset varit som lägst på nästan ett år har antalet transaktioner nästan överstigit tidigare ATH vilket inträffade vid den senaste bubblan, och priset bör därför förr eller senare öka. Detta eftersom priset givetvis stiger vid större efterfrågan av fler användare.

Priset har sjunkit den senaste tiden av förklarliga skäl, trots att detta givetvis är lätt att säga i efterhand. Jag anser främst att detta beror på att folk var säkra på att en ny bubbla skulle ske denna sommar/höst vilket ej blev av och sålde därför av sina investeringar när detta stod klart för dem och priset började sjunka. En annan anledning är att aktiemarknaden blivit skakigare på sistone och det vanligaste som sker i dessa lägen är att människor hellre väljer att sitta med rena pengar än pengar i investeringar, och det första som säljs av i dessa fall är högriskinvesteringarna.

Trots detta verkar inte antalet användare minskat vilket enligt mig ger en klar signal på att detta är ett bra långsiktigt köpläge. Givetvis är detta dock inte en säkerhet och priset kan mycket väl sjunka mer (personligen tror jag att det finns en stor chans att vi kommer se en ny sväng ner mot 300-350 inom en månad), men jag anser som sagt att detta är bland de mest säkra tillfällena att gå in i en långsiktig investering i bitcoin som funnits på länge.

Något som inte kan sägas för många gånger är att om du väljer att investera i bitcoin och inte köper bitcoin av användingsskäl, skall investeringen baserat på det nuvarande stadiet bitcoin är i ses som en högriskinvestering som kan förlora hela sitt värde. Gå därför inte in med mer än du är villig att förlora.
Citera
2014-10-13, 19:07
Medlem
simp00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKir
Safello är väl en sådan...

Skulle ej funka med Safello, Betalningen måste komma från ett bank konto registerat på samma person som har safello kontot.
Citera
2014-10-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simp00
Skulle ej funka med Safello, Betalningen måste komma från ett bank konto registerat på samma person som har safello kontot.
Men tydligen så finns det sidor som det funkar på? vilka är då dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in