Citat:
Ursprungligen postat av
Bruno.K
Vad tror ni BTCs utveckling nu? Senaste veckan har den stigit med 20 (380nu) dollar på bitstamp. Tror ni det kommer komma upp i över tusen igen eller kommer det ligga mellan 3-400?
Svar på frågor som dessa blir givetvis alltid vinklade baserat på vilken position den som svarar har och kan därför aldrig ses som objektiva och det är därför bättre att bilda en egen uppfattning istället för att försöka värdera vad andra tycker.
Personligen anser jag dock att detta är troligtvis det säkraste läget sedan länge att gå in långsiktigt med en investering i bitcoin och jag är därför all in med mitt tradingkonto igen.
Man måste alltid ifrågasätta sig vad det egentligen som ger bitoin ett underliggande värde, och detta är givetvis användandet av bitcoin. Den mest objektiva bilden av användandet av bitcoin som går att finna är antalet transaktioner som utförs i nätverket (exklusive transaktioner för vanligt använda adresser från gambling sidor osv.), och detta går det relativt enkelt att finna statistik för.
Detta kan du göra via följande länk:
https://blockchain.info/charts/n-transactions-excluding-popular?showDataPoints=false×pan=2year&show_h eader=true&daysAverageString=7&scale=0&address=
Oberoende av sjunkande priser har antalet transaktioner ohotat stigit uppåt och verkar fortsätta på samma bana. Trots att priset varit som lägst på nästan ett år har antalet transaktioner nästan överstigit tidigare ATH vilket inträffade vid den senaste bubblan, och priset bör därför förr eller senare öka. Detta eftersom priset givetvis stiger vid större efterfrågan av fler användare.
Priset har sjunkit den senaste tiden av förklarliga skäl, trots att detta givetvis är lätt att säga i efterhand. Jag anser främst att detta beror på att folk var säkra på att en ny bubbla skulle ske denna sommar/höst vilket ej blev av och sålde därför av sina investeringar när detta stod klart för dem och priset började sjunka. En annan anledning är att aktiemarknaden blivit skakigare på sistone och det vanligaste som sker i dessa lägen är att människor hellre väljer att sitta med rena pengar än pengar i investeringar, och det första som säljs av i dessa fall är högriskinvesteringarna.
Trots detta verkar inte antalet användare minskat vilket enligt mig ger en klar signal på att detta är ett bra långsiktigt köpläge. Givetvis är detta dock inte en säkerhet och priset kan mycket väl sjunka mer (personligen tror jag att det finns en stor chans att vi kommer se en ny sväng ner mot 300-350 inom en månad), men jag anser som sagt att detta är bland de mest säkra tillfällena att gå in i en långsiktig investering i bitcoin som funnits på länge.
Något som inte kan sägas för många gånger är att om du väljer att investera i bitcoin och inte köper bitcoin av användingsskäl, skall investeringen baserat på det nuvarande stadiet bitcoin är i ses som en högriskinvestering som kan förlora hela sitt värde. Gå därför inte in med mer än du är villig att förlora.