2014-10-13, 10:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Ordnat.

Känns dock som jag misslyckades nu.. Har startat om lådorna, men det är lite grönt här och där.
Och det ska det ju inte vara..

Har inte vägt ännu!
Är det mögel? I så fall så har du nog för hög luftfuktighet. Jag hade råkat lämna locket på en hel helg och när jag kom tillbaka så var det mögelattackerat.

Är det lite blåaktigt så är det bara mycelet som är stressat.
Citera
2014-10-13, 15:29
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffhaj
Är det mögel? I så fall så har du nog för hög luftfuktighet. Jag hade råkat lämna locket på en hel helg och när jag kom tillbaka så var det mögelattackerat.

Är det lite blåaktigt så är det bara mycelet som är stressat.

Ganska blåaktigt så jag har nog tur!
Blev likadant på svamparna när jag plockade.
Citera
2014-10-13, 16:50
Medlem
Antivalents avatar
Citat:

Hur noggrant tvättade du händerna innan du plockade dem? Hur rent var utrymmet du skördade i?
Citera
2014-10-13, 18:27
Avslutad
Citat:
Inget att oroa sig för. Det kallas för blåmärken. Det blir så när psilocinet oxiderar.
Citera
2014-10-13, 20:36
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Inget att oroa sig för. Det kallas för blåmärken. Det blir så när psilocinet oxiderar.
Okej!

Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Hur noggrant tvättade du händerna innan du plockade dem? Hur rent var utrymmet du skördade i?

Tvättade händer och armar. Latexhandskar och spritat
Citera
2014-10-15, 19:19
Avslutad
Verkar ha slarvat en del med hygienen och odlingen blev attackerad utav grönmögel. Det var bara att slänga. Var typ en kaka som gick att rädda, men ville inte riskera det.
Får bli skärpning nu!
Citera
2014-10-16, 20:31
Medlem
Luijis avatar
Förstörs mycelbildningen om det kommer vatten rakt på mycelet? Tycker mycelet förlorade sitt fluff och nu bara ligger platt på ytan efter att jag sprayat väggarna med vatten då det har råkat komma rakt ner i boxen.
Citera
2014-10-16, 20:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Luiji
Förstörs mycelbildningen om det kommer vatten rakt på mycelet? Tycker mycelet förlorade sitt fluff och nu bara ligger platt på ytan efter att jag sprayat väggarna med vatten då det har råkat komma rakt ner i boxen.
Förstör gör det väl inte, men risken blir större att det bildas mögel på grund av hög luftfuktighet. Det var detta som hade hänt mig.
Citera
2014-10-17, 20:47
Medlem
Luijis avatar
Citat:
Förstör gör det väl inte, men risken blir större att det bildas mögel på grund av hög luftfuktighet. Det var detta som hade hänt mig.

Okej. Då vette jag fan. Det växer inte en enda svamp på mycelet nu vid andra flushen. Och det ligger helt platt, ser ju typ dött ut. Förut var det tjockt och fluffigt. Vitt och fint är det iaf.
Citera
2014-10-19, 20:01
Medlem
DrHimlers avatar
Är det någon som provat hästskits metoden på en odling som inte ger mer efter 5flushar?
Har läst lite om det, och det ska tydligen gå att få liv i gamla boxar.

Har förövrigt använt 2 av mina egentillverkade sporsprutor i substratet nu, och det har börjat bilda mycel

Funderar på att dra upp den ena med bajsmetoden och den andra "vanligt" för att se vilket som ger bäst skörd. Men det ligger 3-4v fram i tiden. Enda svårigheten är att hitta soltorkad hästskit.
Det blir till att åka ut till stallet med en icapåse och ta dom bästa bitarna

Blir till att köra det i micro sen, har inte möjlighet att använda ugnen hemma utan massa konstiga frågor, typ varför det luktar bajs, varför potatisgratängen smakar bajs.
Så jobbets micro blir bästa.
Citera
2014-10-20, 15:44
Medlem
Blondinss avatar
Sitter just nu och antecknar om att göra en egen odling från scratch!

Tänkte köra hästbajs.
Men jag har en fråga, det verkar som att man ska först få igång en odling i en liten burk och sedan fördela ut detta över hästskiten så att mycelet sprider sig.
Jag kan inte hitta någon information om vad man ska ha för innehåll i dessa burkar, eller hur man gör.
Är jag blind?

Och vad menas med "Då är den färdig för fruktfasen. Följ lämpliga guider...." ?
Är det då man ska ha sin spruta och befrukta?

Edit: Tänkt köra i en sån här låda http://www.ikea.com/se/sv/images/products/samla-lada__68534_PE182698_S4.JPG
Vad kan kostnaden hamna på ungefär med alla tillbehör inköpta? (Jord, väteperoxid osv)
Kommer själv att göra en spore print.

(

Mvh
Senast redigerad av Blondins 2014-10-20 kl. 16:22.
Citera
2014-10-20, 20:16
Medlem
DrHimlers avatar
Citat:
Sitter just nu och antecknar om att göra en egen odling från scratch!

Tänkte köra hästbajs.
Men jag har en fråga, det verkar som att man ska först få igång en odling i en liten burk och sedan fördela ut detta över hästskiten så att mycelet sprider sig.
Jag kan inte hitta någon information om vad man ska ha för innehåll i dessa burkar, eller hur man gör.
Är jag blind?
Mvh

Vet inte om du kollat den här?
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/svampodling.php

Råris är det man ska ha i burkarna har jag förstått det som.
Lådan tror jag blir bra. Hur stor är den? Tänkte du köra avanserat med fläkt o så i lådan?

Ska bli intressant o se hur det blir.
Jag kommer försöka uppdatera här hur det går för mej, hoppas du gör d samma.

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in