2014-10-11, 14:47
Medlem
Systemvetenskap

Jaa vad säger ni? Dimmigt..
Än så länge verkar utbildningen flummig, inte så konkret..
Man kan inte riktigt ta på någonting i ämnena, men jag antar att man får reda på det längre fram.
Det är i alla fall mer klart nu än det var under de första veckorna, vilket gör det lite mer intressant..

Än så länge kan jag inte avgöra om kursen är för mig eller inte, så jag låter tiden gå lite och se om man blir mer nyfiken på det.

För övrigt:
Finns det något arbete man kan jobba med där man inte jobbar så fullt integrerat med andra människor, dvs hålla föredrag och vara allmänt social? Vet att programmeringen är ett val.. Men hade varit skönt med lite andra valmöjligheter
Citera
2014-10-11, 15:34
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av root2ohm
Systemvetenskap

Man kan inte riktigt ta på någonting i ämnena, men jag antar att man får reda på det längre fram.
Det är i alla fall mer klart nu än det var under de första veckorna, vilket gör det lite mer intressant..

Än så länge kan jag inte avgöra om kursen är för mig eller inte, så jag låter tiden gå lite och se om man blir mer nyfiken på det.

För övrigt:
Finns det något arbete man kan jobba med där man inte jobbar så fullt integrerat med andra människor, dvs hålla föredrag och vara allmänt social? Vet att programmeringen är ett val.. Men hade varit skönt med lite andra valmöjligheter

Studerar ni inte samtidigt programmering och kodar projekt?
Citera
2014-10-11, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Studerar ni inte samtidigt programmering och kodar projekt?

Koda projekt (modellering?) sysslar vi lite med, programmeringen ska vi börja med nu!
Citera
2014-10-11, 17:05
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av root2ohm
Systemvetenskap

För övrigt:
Känner igen mig...
Citera
2014-10-11, 21:26
Medlem
Hur ser Systemvetenskap ut i Lund i dagsläget?
Citera
2014-10-12, 02:04
Medlem
Är det många som har hoppat av under resans gång ännu på SU?
Citera
2014-10-12, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultimaren
Är det många som har hoppat av under resans gång ännu på SU?

Ingen aning om SU men på vårat universitet så gick vi från 1:an till 2: med ca 20 personer mindre. Kommer inte ihåg hur många vi var från början, ca 55-65 kanske? Många söker ju för att "det verkar enkelt" och man "får jobb enkelt" efter utbildningen.
Citera
2014-10-12, 14:05
Medlem
Exaktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Ingen aning om SU men på vårat universitet så gick vi från 1:an till 2: med ca 20 personer mindre. Kommer inte ihåg hur många vi var från början, ca 55-65 kanske? Många söker ju för att "det verkar enkelt" och man "får jobb enkelt" efter utbildningen.
Vad är det som får dessa personer att hoppa av så pass snabbt? Stämmer deras bild av utbildningen och arbetsmarknaden inte alls överens med verkligheten?

Har en familjemedlem som precis har skickat in en ansökan och pratar om hur enkel utbildningen är och hur arbetsmarknaden ser så ljus ut. Frågan är ju vad sanningen är, hur ser arbetsmarknaden ut för en nyutexaminerad systemvetare utan erfarenhet?

Tycker alltid att det talas om brist på kunnig IT-personal, men känns som att det många gånger syftar på utvecklare med 10 års erfarenhet som kan komma in och köra på självständigt direkt. Svårt att få en uppfattning om hur situationen ser ut för en junior.
Citera
2014-10-12, 15:04
Medlem
Hur skiljer sig utbildningarna data och systemvetenskap varandra på uu?
Citera
2014-10-12, 19:41
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpidos
Hur skiljer sig utbildningarna data och systemvetenskap varandra på uu?

Data.vet -> Programmering, matte, mera ingenjörslik
Sys.vet -> Programmering (Light), organisationsteori/utveckling/modellering, mera sam.vet med en liten mix teknik.
Citera
2014-10-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Data.vet -> Programmering, matte, mera ingenjörslik
Sys.vet -> Programmering (Light), organisationsteori/utveckling/modellering, mera sam.vet med en liten mix teknik.

Vill också påpeka att tempot på studierna nog är lägre för Systemvetenskap.
Eller har jag fel?
Citera
2014-10-13, 16:27
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exakte
Tycker alltid att det talas om brist på kunnig IT-personal, men känns som att det många gånger syftar på utvecklare med 10 års erfarenhet som kan komma in och köra på självständigt direkt. Svårt att få en uppfattning om hur situationen ser ut för en junior.

Alltså visst är det brist på IT-folk men mycket handlar om just som du säger. Det är störst brist på folk med erfarenhet. På dagens arbetsmarknad är det i princip aldrig brist på nyutexade utan erfarenhet. Denna ingenjörsbrist som arbetsgivare och tidningar skriver om är också bullshit. Det är inte brist på nybakade ingenjörer, bristen finns hos erfarna ingenjörer inom en del områden.

Så visst folk får ju jobb men ibland vill folk det att låta som att det är guld och gröna skogar. Bara för att välja en utbildning för att det leder till jobb kanske leder till att fler hoppar av. De flesta av uni. utbildningar, bortsett från humaniora och dylikt, leder oftast till jobb.

Men grejjen är att om du kan koda så får du jobb om du har en utbildning. Saken är väl den att många som läser systemvetenskap inte är så intresserad av kodning eller lär sig inte riktigt att koda och dessa kommer ha det svårare på arbetsmarknaden tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in