2014-10-11, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros
Soft, tack ska du ha.

Jag har även hört att man kan beställa hem gamla högskoleprov från Umeå, är det värt det eller kan man ladda hem de gamla proven från en hemsida så att man kan öva på dem?

Det går alldeles utmärkt att ladda ner gamla prov på pdf och gå igenom på datorn men absolut finns det fördelar att beställa hem prov. Exempelvis vet man hur mycket utrymme det finns på det riktiga provet för att lösa ekvationer (jämfört med att man beräknar allt i ett tomt häfte). Dessutom är det lite smidigare att markera viktiga detaljer eller dylikt på läsuppgifterna på ett papper än att dra whiteboardpennan på datorskärmen. Detsamma gäller även matematikuppgifterna där man får en bild illustrerad och exempelvis ska räkna ut en vinkel; genom att köra allt digitalt blir det svårt att använda bilden utan man tvungas rita upp en identisk och slösa tid på det, jämfört med om du hade haft provet i fast form. Detta är egentligen inga problem, utan min poäng är att om man enbart använder sig av högskoleprov i pdfforrmat behöver man inse att det finns tillvägagångsätt för att förenkla avläsning- och lösningsprocessen när man väl gör det riktiga provet.
Ett eller två prov i pappersfom är nog för många således nyttigt för att med säkerhet kunna handskas med de problem och fördelar som det "riktiga" provet innebär.
Citera
2014-10-12, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Förstår hur du menar men tror du inte att mattematiken tillslut sjunker in, att alla tillslut accepterar förhållandena mellan talen?
Någon annat som är jäkligt abstrakt är veckodagar. Det är snarare dem som definierar tid än universums ständiga (konkreta) expandering. Veckodagarna är inget vi kan ta på, se eller höra. Ändå har vi accepterat att de finns där och utgår från dem hela tiden. På samma sätt kan matematiken vara så abstrakt att man ibland bara får acceptera den. För precis som att vi bestämt det grundläggande konceptet att tisdag kommer efter måndag, har vi definierat den grundläggande matematiken, vilken all "djupare" matematik går att härleda till.
Det vackra med matematiken är att det inte rymmer några åsikter, bara härledbara sanningar.

Lite offtopic flum, men kontentan är att mängdträning gör en säkrare på matematiken i allmänhet, något som behövs på högskoleprovet.

Jag tycker inte riktigt jämförelsen håller. Visst veckodagar är bara ett abstrakt påhitt men de är inget annat än en serie av dagar 1-7 som vi har hittat på namn till. Vi kan räkna dagar, och det faller sig naturligt för oss att göra så. Världen som vi förhåller oss till varje dag rör inte negativa tal, något finns eller så finns det inte. Och jag har inte sett någon härledning av ett negativt tal som inte utgår från ett negativt tal från början, alltså ett påhitt.

Det är nog bara att acceptera de regler som gäller och räkna på, förr eller senare kanske jag börjar se lite samband som nu är dolda. Ditt förslag har redan hjälpt mycket, det är just negativa tal som jag dunkat skallen i väggen på.

Tusen tack för hjälpen!
Citera
2014-10-12, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamfall
Du kunde ha varit skyldig någon en boll, eller pengar. Fantisera fritt!

Du har 5 barn, varenda av dem också har 5 barn och så vidare…
Vidare har du 1 miljon kronor och vill fördela ditt arv rättvist emellan dina barnbarn.
Då har vi 1000000/5^3 kronor per barnbarn.

P.S. Har bokstäver någon innebörd? Finns de i verkligheten? Även ord har inte någon innebörd, utan vi förser dem med en innebörd. Detsamma gäller för matematik. Lite förenklat.

Skuldbegreppet har jag stött på som ett exempel av negativa tal i verkligheten men det håller heller inte för mig. Man räknar på ett positivt tal som vanligt, om jag sedan ska behålla bollarna eller ge bort dom är oväsentligt. 5*5 är fortfarande = 25

Jag håller med den här gamle engelsmannen:
Citat:
Although the first set of rules for dealing with negative numbers was stated in the 7th century by the Indian mathematician Brahmagupta, it is surprising that in 1758 the British mathematician Francis Maseres was claiming that negative numbers
"... darken the very whole doctrines of the equations and make dark of the things which are in their nature excessively obvious and simple" .

för övrigt en intressant artikel:
http://nrich.maths.org/5961
Citera
2014-10-12, 11:13
Medlem
Citat:
Det går alldeles utmärkt att ladda ner gamla prov på pdf och gå igenom på datorn men absolut finns det fördelar att beställa hem prov. Exempelvis vet man hur mycket utrymme det finns på det riktiga provet för att lösa ekvationer (jämfört med att man beräknar allt i ett tomt häfte). Dessutom är det lite smidigare att markera viktiga detaljer eller dylikt på läsuppgifterna på ett papper än att dra whiteboardpennan på datorskärmen. Detsamma gäller även matematikuppgifterna där man får en bild illustrerad och exempelvis ska räkna ut en vinkel; genom att köra allt digitalt blir det svårt att använda bilden utan man tvungas rita upp en identisk och slösa tid på det, jämfört med om du hade haft provet i fast form. Detta är egentligen inga problem, utan min poäng är att om man enbart använder sig av högskoleprov i pdfforrmat behöver man inse att det finns tillvägagångsätt för att förenkla avläsning- och lösningsprocessen när man väl gör det riktiga provet.
Ett eller två prov i pappersfom är nog för många således nyttigt för att med säkerhet kunna handskas med de problem och fördelar som det "riktiga" provet innebär.

En sista fråga. Vet du vart man kan vända sig för att få tag på dessa prov i pappersformat? Har letat och sett att det är antingen Uppsala eller Umeå man ska vända sig till?

Du ska ha ett grymt stort tack!
Citera
2014-10-12, 15:18
Medlem
Citat:
En sista fråga ,vet du vart man kan vända sig för att få tag på dessa prov i pappersformat? Har letat och sett att det är antingen Uppsala eller Umeå man ska vända sig till?

. Har faktiskt ingen aning, har själv inte beställt något, men någon här inne borde ha gjort, annars så ah mailar du universiten borde nog någon veta.
Citera
2014-10-12, 15:55
Bannlyst
Citat:
En sista fråga. Vet du vart man kan vända sig för att få tag på dessa prov i pappersformat? Har letat och sett att det är antingen Uppsala eller Umeå man ska vända sig till?

Varför inte skriva ut själv?
Citera
2014-10-12, 19:59
Medlem
Citat:
. Har faktiskt ingen aning, har själv inte beställt något, men någon här inne borde ha gjort, annars så ah mailar du universiten borde nog någon veta.

Hehe, okej. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Varför inte skriva ut själv?

Har ingen skrivare. Har i och för sig funderat på att skaffa en, kanske ett bra tillfälle att göra det nu. =)
Citera
2014-10-12, 20:17
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Hehe, okej. Tack!

Har ingen skrivare. Har i och för sig funderat på att skaffa en, kanske ett bra tillfälle att göra det nu. =)

Ifall du vill köpa prov ifrån Umeå Universitet så ska du mejla Margareta Hedlund som är ansvarig där. 25 kr för "nya" och 15 kr för de "gamla". Jag har själv inte beställt för att jag skrev ut mina i gymnasiet.
Citera
2014-10-12, 20:40
Medlem
3^x/3^(x-1) = 3^(x-(x -1)) = 3^(1) = 3

3^(x-1)/3^(x-2) = 3^(x-1-(x-2)) = 3^(1) = 3

För uträkningen i det fetstilta, är det bara att rycka parenteserna? Kan man alltid göra det så länge det inte är multiplikation och division inblandat?
Citera
2014-10-12, 21:20
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 471
3^x/3^(x-1) = 3^(x-(x -1)) = 3^(1) = 3

3^(x-1)/3^(x-2) = 3^(x-1-(x-2)) = 3^(1) = 3

För uträkningen i det fetstilta, är det bara att rycka parenteserna? Kan man alltid göra det så länge det inte är multiplikation och division inblandat?
Nej. Om du skriver för hand/i ett bättre ordbehandlingsprogram kan du ta bort ytterparenteserna om du skriver i superskript/exponentläge i och med att det då framgår att hela uttrycket ingår i exponenten. Däremot så är 1-(x-2) = 1-x+2, så du kan inte bara rycka den parentesen utan att förändra uttrycket.
Senast redigerad av RomanesEuntDomus 2014-10-12 kl. 21:23.
Citera
2014-10-13, 14:34
Medlem
Gilgamesh.s avatar
Är det många som ska skriva provet nu den 25? Det brukar väl i regel bli lättare om fler skriver provet, i och med fler gymnasister/gamla som inte har så mycket koll. Eller?
Citera
2014-10-13, 14:38
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilgamesh.
Är det många som ska skriva provet nu den 25? Det brukar väl i regel bli lättare om fler skriver provet, i och med fler gymnasister/gamla som inte har så mycket koll. Eller?

Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in