Citat:
Ursprungligen postat av
Celuex
Förstår hur du menar men tror du inte att mattematiken tillslut sjunker in, att alla tillslut accepterar förhållandena mellan talen?
Någon annat som är jäkligt abstrakt är veckodagar. Det är snarare dem som definierar tid än universums ständiga (konkreta) expandering. Veckodagarna är inget vi kan ta på, se eller höra. Ändå har vi accepterat att de finns där och utgår från dem hela tiden. På samma sätt kan matematiken vara så abstrakt att man ibland bara får acceptera den. För precis som att vi bestämt det grundläggande konceptet att tisdag kommer efter måndag, har vi definierat den grundläggande matematiken, vilken all "djupare" matematik går att härleda till.
Det vackra med matematiken är att det inte rymmer några åsikter, bara härledbara sanningar.
Lite offtopic flum, men kontentan är att mängdträning gör en säkrare på matematiken i allmänhet, något som behövs på högskoleprovet.
Jag tycker inte riktigt jämförelsen håller. Visst veckodagar är bara ett abstrakt påhitt men de är inget annat än en serie av dagar 1-7 som vi har hittat på namn till. Vi kan räkna dagar, och det faller sig naturligt för oss att göra så. Världen som vi förhåller oss till varje dag rör inte negativa tal, något finns eller så finns det inte. Och jag har inte sett någon härledning av ett negativt tal som inte utgår från ett negativt tal från början, alltså ett påhitt.
Det är nog bara att acceptera de regler som gäller och räkna på, förr eller senare kanske jag börjar se lite samband som nu är dolda. Ditt förslag har redan hjälpt mycket, det är just negativa tal som jag dunkat skallen i väggen på.
Tusen tack för hjälpen!