2014-10-11, 12:49
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Just fallet Skellefteå / skekraft är speciellt, ja och bör inte buntas ihop med resterande gruppen.

Men vi har diskuterat kommunal sponsring, inte vad kommunägda företag gör. Du får göra skillnad på att prata om kommunala bidrag/sponsring (färjestad, leksand, växjö,brynäs) och företag som sponsrar.

Jag är av den uppfattningen att vad andra kommuner gör med sina pengar är mellan deras styrande politiker och kommunbefolkningen. Sen är det synd att tjänstemannaansvaret är avskaffat i Sverige och att ingen ställs till svars när rena olagligheter kommer upp i ljuset, men det är en annan sak. Men det är lite tröttsamt att höra om hur orättvist livet är för Stockholmslagen när ni ju faktiskt har unikt goda förutsättningar på nästan alla andra plan.
Citera
2014-10-11, 13:08
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Jag är av den uppfattningen att vad andra kommuner gör med sina pengar är mellan deras styrande politiker och kommunbefolkningen. Sen är det synd att tjänstemannaansvaret är avskaffat i Sverige och att ingen ställs till svars när rena olagligheter kommer upp i ljuset, men det är en annan sak. Men det är lite tröttsamt att höra om hur orättvist livet är för Stockholmslagen när ni ju faktiskt har unikt goda förutsättningar på nästan alla andra plan.
Så då är du för att ligan ska till större del vara av lag som får bidrag av sina kommuner? För det är den utveckling vi ser idag och är verklighet. Jag vill hellre att lagen i första divisioner ska vara där för att de är välskötta, har bra marknadssida och bra sportchefer. Inte för att de känner folk i kommunstyrelsen.

Då ser jag hellre att vi släpper på 51% regeln och låter privatpersoner gå in.
Citera
2014-10-11, 13:23
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Så då är du för att ligan ska till större del vara av lag som får bidrag av sina kommuner? För det är den utveckling vi ser idag och är verklighet. Jag vill hellre att lagen i första divisioner ska vara där för att de är välskötta, har bra marknadssida och bra sportchefer. Inte för att de känner folk i kommunstyrelsen.

Då ser jag hellre att vi släpper på 51% regeln och låter privatpersoner gå in.

Nej, jag är inte för den utvecklingen. Och att kommunen pumpar in pengar i ett luftslott kommer så klart inte hålla i längden. Jag är övertygad om att Elitserien fortsatt kommer ledas av lag som kännetecknas av att de precis som du beskriver är välskötta, har en bra marknadssida och bra sportchefer, för det är precis så det är och har varit länge. HV, Färjestad och på senare år Skellefteå har varit ishockeyns giganter i Sverige de senaste åren, och jag vill inte förknippa något av dom lagen med kommunal doping utan snarare av att dem är välskötta föreningar som gjort långsiktiga satsningar samt att dom har en bygd som sluter upp bakom laget.
Citera
2014-10-11, 14:00
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Så istället för att se till att bussen fungerar eller skolan fortfarande är öppen så tycker du det vettiga är att lägga pengar på hockey?

Vad händer om skellefteå åker ut igen? Satsa mer pengar?

Ungefär som att valet står mellan att välja lokaltrafik och skola eller Skellefteå AIK.
Citera
2014-10-11, 14:04
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Sen är det ju klart som fan att det Skellefteå Kraft för lokalt för Skellefteå AIK är välgörenhet, precis som att SSAB sponsrar Luleå Hockey. Man vill göra något gott lokalt. Ska Skellefteå Kraft ragga kunder så gör man ju det i hela Sverige och inte bara i Skellefteå.

Och så länge Skellefteå Kraft inte satsar skattemedel i Skellefteå AIK utan vinstmedel så är det inte kontroversiellt. Annat vore ju om Skellefteå Kraft gick med förlust år efter år och ändå pumpade in fem miljoner per år.

Och skulle missnöjet bland invånarna i kommunen bli tillräckligt högt så skulle sponsringen bli en politisk fråga - vilket det inte är nu.
Citera
2014-10-11, 14:16
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Sen är det ju klart som fan att det Skellefteå Kraft för lokalt för Skellefteå AIK är välgörenhet, precis som att SSAB sponsrar Luleå Hockey. Man vill göra något gott lokalt. Ska Skellefteå Kraft ragga kunder så gör man ju det i hela Sverige och inte bara i Skellefteå.

Och så länge Skellefteå Kraft inte satsar skattemedel i Skellefteå AIK utan vinstmedel så är det inte kontroversiellt. Annat vore ju om Skellefteå Kraft gick med förlust år efter år och ändå pumpade in fem miljoner per år.

Och skulle missnöjet bland invånarna i kommunen bli tillräckligt högt så skulle sponsringen bli en politisk fråga - vilket det inte är nu.

Välgörenhet och välgörenhet. Brand recognition är oerhört viktigt för t.ex. elbolag och försäkringsbolag där det ofta är företaget som söker upp kunden och inte tvärt om. Många slänger på luren direkt om ett "nytt" företag i branschen som kunden aldrig hört talas om ringer upp. Med exponering på matchställ/sarg i hela Sverige genom TV/tidningar så tror jag faktiskt att det kan ha en positiv effekt då kunden man ringer upp iallafall kommit i kontakt med varumärket tidigare - om än undermedvetet. Då har jag svårare att räkna hem t.ex. Bolidens sponsring.

Sen att Skekraft sponsrar Skellefteå och Modo snarare än Djurgården och Färjestad handlar precis som du säger om "lokal välgörenhet".
Citera
2014-10-11, 14:46
Medlem
Chansen att Skellefteå Kraft blivit officiell energipartner till Globen, Hovet, Tele2 och Annexet hade nog varit betydligt mindre om man inte marknadsfört sig...
Citera
2014-10-11, 16:43
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Välgörenhet och välgörenhet. Brand recognition är oerhört viktigt för t.ex. elbolag och försäkringsbolag där det ofta är företaget som söker upp kunden och inte tvärt om. Många slänger på luren direkt om ett "nytt" företag i branschen som kunden aldrig hört talas om ringer upp. Med exponering på matchställ/sarg i hela Sverige genom TV/tidningar så tror jag faktiskt att det kan ha en positiv effekt då kunden man ringer upp iallafall kommit i kontakt med varumärket tidigare - om än undermedvetet. Då har jag svårare att räkna hem t.ex. Bolidens sponsring.

Sen att Skekraft sponsrar Skellefteå och Modo snarare än Djurgården och Färjestad handlar precis som du säger om "lokal välgörenhet".

Boliden är lokal välgörenhet det med men mindre kontroversiellt då det är ett privat företag.
Citera
2014-10-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte

This.

Det är inte precis som att det är skattepengar som man sponsrar med, Skelleftå Kraft betalade t.ex ut 215 miljoner till Kommunen 2013(https://www1.skekraft.se/OmOss/Ekonomi%20och%20milj%C3%B6/Pdf/Arsredovisning_2013.pdf)

Så länge inte företaget går minus så ser jag det inte som något som helst problem att de har sitt namn på arenan och tröjorna.
Citera
2014-10-11, 22:06
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyozoku
This.

Det är inte precis som att det är skattepengar som man sponsrar med, Skelleftå Kraft betalade t.ex ut 215 miljoner till Kommunen 2013(https://www1.skekraft.se/OmOss/Ekonomi%20och%20milj%C3%B6/Pdf/Arsredovisning_2013.pdf)

Så länge inte företaget går minus så ser jag det inte som något som helst problem att de har sitt namn på arenan och tröjorna.
Lite konstig sätt att se det på. Kommunen går miste om 5 miljoner oavsett om deras kraftbolag går bra eller dåligt. Det är ju inte ur bolagets perspektiv man ska tänka sig dessa "förlorade" pengar utan som medborgare i staden.
Citera
2014-10-11, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Lite konstig sätt att se det på. Kommunen går miste om 5 miljoner oavsett om deras kraftbolag går bra eller dåligt. Det är ju inte ur bolagets perspektiv man ska tänka sig dessa "förlorade" pengar utan som medborgare i staden.
åååååh en gång till.
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
Skellefteå Kraft behöver kunder. För att locka till sig kunder behövs marknadsföring och ett starkt varumärke. De där 4,8miljonerna per år som Skellefteå Kraft sponsrar Skellefteå AIK med ingår i företagets kommunikationsbudget, inte kommunens kassa. (Företaget omsatte 2013 ca 4,3 miljarder och utdelningen till kommunen låg på 215 miljoner.) Avtalet skrevs i samband med att en kampanj startades för att göra varumärket mer känt och på sikt kunna locka till sig fler privatkunder. Åker Skellefteå AIK ut ur högsta serien minskar exponeringen av företaget vilket gör att värdet av marknadsföringen minskar vilket i sin tur leder till minskad sponsring.

(Men visst, Skellefteå Kraft är kommunägt och bör således lägga allt på kommunen! Lev i nuet liksom, vem bryr sig om framtiden? Vadå anläggningstillgångar? Sälj allt så har vi råd med en nya skolor och äldreboenden ett par år i alla fall!)
Citera
2014-10-11, 22:31
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
åååååh en gång till.
Ja, jag vet det där och kan nog hålla med om att kan finnas behov av marknadsföring för ett kraftbolag.
Min invändning var ju mot det där "Dom går ju ändå med jättevinst så varför inte slänga in lite pengar till AIK". Som att dom pengarna vore mindre värda för ägaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in