Citat:
Ursprungligen postat av
DyingAtheist
Jag behöver ingen lektion om vad vetenskaplig metod är och mina invändningar är fortfarande att det är väldigt svårt att mäta värdet av ett idrottslag på ett rättvisande sätt, hur vetenskapligt oklanderligt man än gått till väga.
På din edit gissar jag att svaret är ja? Även om vi är en rik kommun och har ett elbolag som gör miljardvinster årligen så behövs det folk som bor här som kan utföra jobb. Folk vill inte bo här utan något att göra på fritiden (t.ex. se på hockey) och det är en ständig kamp att få folk att stanna kvar i bygden. Du ska bara veta hur många vinstgenererande företag som läggs ner enkom för att det inte finns yngre folk som kan/vill ta över när tidigare ägare går i pension. Men nu är vi ute och cyklar långt utanför ishockeyn...
Det är inte meningen att vara nedlåtande. Jag vet ju inte vilken nivå du befinner dig på, och även något som är självklart för dig kan ju trots allt finnas andra som missat. Uppfattas det som nedlåtande kan jag inte annat än be om ursäkt. Jag köper bara inte svepande uttalanden om att det skulle gå att komma undan med att godtyckligt mixtra lite i metoden. Att man kan "bevisa vad man vill med statistik" hade ju gått att vända åt andra hållet också, då hade vi rimligtvis haft studier som visat på ett samband.
Hur väl modellerna för att anta en förväntad tillväxt (eller i alla fall neutralisera mellan kommunerna vid jämförelse) som studien grundar sig på överensstämmer med verkligheten kanske vi kan skjuta upp tills att du fått möjlighet att läsa igenom och det inte är fredagsnatt. För att besvara det att man vill bromsa/hindra en dålig utveckling snarare än öka välståndet, så ligger det ju i den förväntade tillväxten att den också kan vara negativ. Jag befinner mig förövrigt hos släkt i just en avfolkningsbygd i norrbotten just nu, och imorn bär det av till skellefteå för matchen, så även jag som insnöad stockholmare får inbilla mig att jag vet något om hur livet utanför tullarna är.