Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-10-01, 22:17
Medlem
Har läst på en hel del olika sidor, många säger olika. Har hört allt mellan 2.5-4.5 års utbildning. Har inte blivit riktigt klok på det. Vilka olika vägar finns det att gå?
Citera
2014-10-01, 22:24
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alibaba247
Har läst på en hel del olika sidor, många säger olika. Har hört allt mellan 2.5-4.5 års utbildning. Har inte blivit riktigt klok på det. Vilka olika vägar finns det att gå?
Både Eurocontrol och NATS är väl runt 2-2,5 år i alla fall?
Citera
2014-10-01, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Både Eurocontrol och NATS är väl runt 2-2,5 år i alla fall?

Beror på vilken väg du går och hur du räknar.

Jag jobbar för NATS och gick ifrån dag 1 på utbildningen till validerad på 16 månader, exakt tid varierar dock på väldigt många externa faktorer så det är svårt att ge en exakt tid.
Citera
2014-10-03, 11:48
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeha12
Satt och tänkte på en sak gällande flygledare. Hur jobbar ni på mindre flygplatser, speciellt om nätterna när det knappt landar någon eller befinner sig i luftområdet?
Finns det tid för att surfa eller fikar man bara till någon kontaktar en?

Finns tid för allt när det är dött på frekvensen. TV, surf, läsa... Wifi och 4G finns det inga restriktioner mot i mindre torn i Sverige. Och om det gör bortses det ifrån ändå...
Citera
2014-10-03, 21:32
Medlem
Utbildningen man ska gå för att bli flygledare är väl flygtransport och logistik? Finns det fortfarande på Linköpings universitet? Vet att utbildningen står med på deras hemsida men de skrev att den inte längre fanns kvar. Och om man söker efter "flygtransport och logistik" på t.ex. Studera.nu så kommer inget upp.

Det finns alltså ingen plats i Sverige att utbilda sig till flygledare?
Citera
2014-10-05, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Nu jobbar jag förvisso på en ganska stor flygplats men även vi får en del dötid under nätterna. Jag själv brukar ha med mig en bok att läsa, man kan surfa så länge det är helt dött på frekvensen men då måste det göras med jobbdatorn (inga sändare i operationella områden så mobilinternet går bort) så jag själv brukar inte orka. Annars kan man också skaffa sig lite bra mobilappar som går att köra i flightmode och spela dom. Andra kollegor jag har kan sitta och göra pappersarbete eller syssla med småsaker i dötiden. Har hört rykten om en flygledare på en annan flygplats häromkring som brukade sticka sig igenom sina nattskift t.ex.

Sen är det också värt att säga att åtminstone här har vi även andra uppgifter under natten, vi gör väderobservationer och svarar i telefon och liknande vilket vi inte gör under dagtid. Baserat på dom flygledare jag har pratat med som jobbar på mindre ställen så verkar det som man försöker fylla upp tiden med andra uppgifter. Det är ju väldigt dyrt med flygledare ifrån början så man vill helst inte att vi sitter utan att göra något på arbetstid mer än nödvändigt.

Tack, fick svar på min fråga. Nu har jag visserligen bara flugit i Sverige men ni gör ett grymt jobb!
Citera
2014-10-05, 21:17
Medlem
nexss avatar
Citat:
Utbildningen man ska gå för att bli flygledare är väl flygtransport och logistik? Finns det fortfarande på Linköpings universitet? Vet att utbildningen står med på deras hemsida men de skrev att den inte längre fanns kvar. Och om man söker efter "flygtransport och logistik" på t.ex. Studera.nu så kommer inget upp.

Det finns alltså ingen plats i Sverige att utbilda sig till flygledare?

LFV har utbildningsstop i fem år...
Citera
2014-10-06, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
LFV har utbildningsstop i fem år...
Fem år från och med 2014? Typiskt.....
Citera
2014-10-09, 11:39
Medlem
Eurocontrol söker 8 studenter till våren 2015.

http://www.eurocontrol.int/articles/apply-air-traffic-controller-job

NATS rekryterar såvitt jag vet också, även om det fortfarande är i ganska låg takt.
Citera
2014-10-10, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Eurocontrol söker 8 studenter till våren 2015.

http://www.eurocontrol.int/articles/apply-air-traffic-controller-job

NATS rekryterar såvitt jag vet också, även om det fortfarande är i ganska låg takt.
Det är inte i Sverige va?
Citera
2014-10-10, 23:18
Medlem
Citat:

Nej, NATS är i UK och Eurocontrol är i Maastricht, Nederländerna.
Citera
2014-10-11, 09:21
Medlem
nexss avatar
Citat:

Det är tyvärr kört att bli flygledare i Sverige idag. LFV har som sagt ställt utbildningen i minst fem år, och de elever som hunnit börja får ingen anställning! Detta gäller de flesta som redan påbörjat sin praktik på sitt tjänsteställe, och de som ligger på tur får inte ens denna praktik (alltså möjligheten att få sin licens även om de inte får anställning efteråt). Vissa av dessa kommer nog söka ACR men det är ganska många personer vi pratar om. Vi går mot ett temporärt överskott som sedan nästan garanterat blir ett underskott innan de drar igång utbildning igen (skulle jag gissa på, så har det alltid varit...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in