2014-10-10, 08:22
Medlem
Quorthons avatar
Har en strong ale av belgisk typ hemma som jag förstått skall vara riktigt välhumlad. Borde man lagra den eller dricka den medan den är någorlunda färsk? Jag lutar åt att låta den stå ett par år då den ändå redan har några månader sedan den tappades. Det är dominus vobiscum lupulus från charlevoix.
Citera
2014-10-10, 11:38
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrikM
Ärade medflashbackare.

Har vi någon som skulle kunna tipsa om lite bra lager eller pilsner. Jag har varit fast i pale ale- och IPA-träsket i några år och skulle behöva lite omväxling. Jag har inte hängt med i lagersvängen och vet såvida inte om det ramlat ut något vettigt.

Gillar inte allt för söta lager, lite åt det friskare hållet.

Några tips?

Tackar på förhand.

Drack nynäshamns pickla pils i förrgår och tyckte den var riktigt bra, inte alls söt. Lätt stram och medelstor beska.
Citera
2014-10-10, 17:48
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ärade medflashbackare.

Har vi någon som skulle kunna tipsa om lite bra lager eller pilsner. Jag har varit fast i pale ale- och IPA-träsket i några år och skulle behöva lite omväxling. Jag har inte hängt med i lagersvängen och vet såvida inte om det ramlat ut något vettigt.

Några tips?

Tackar på förhand.

Brooklyn Lager är en stabil klassiker. Annars är Mikkeller American Dream riktigt bra.
Citera
2014-10-10, 18:11
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ärade medflashbackare.

Några tips?

Tackar på förhand.

König Pilsener, Jever Pilsener, Bitburger, Warsteiner, Berliner Kindl. Dessa känner du säkert till redan, men pilsner av tysk märke ska det vara, i alla fall enligt lilla mig. Och Wisby Pilsner, den är underskattad.
Citera
2014-10-10, 19:57
Medlem
Under den senaste veckan har jag blivit grymt sugen på öl och tänkte köpa ett par flaskor imorgon. Det var länge sedan jag drack öl och då var det det vanliga Norrlands Guld och liknande, dvs vanligt svensk ljus öl.

Skulle någon rekommendera några bra märken och sorter av hög kvalitet? Jag gillar rökiga drycker om det nu spelar någon roll.

Tack på förhand
Citera
2014-10-10, 20:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros
Under den senaste veckan har jag blivit grymt sugen på öl och tänkte köpa ett par flaskor imorgon. Det var länge sedan jag drack öl och då var det det vanliga Norrlands Guld och liknande, dvs vanligt svensk ljus öl.

Skulle någon rekommendera några bra märken och sorter av hög kvalitet? Jag gillar rökiga drycker om det nu spelar någon roll.

Tack på förhand
Gillar du rökigt så har du just nu två Oktoberöl som är rökiga, Kissmeyer Smokey Oktober http://www.systembolaget.se/11229 och Black Isle Smoked Oktober http://www.systembolaget.se/11268
Citera
2014-10-10, 20:24
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros

Tack på förhand

Testa Rauchbier om du vågar annars http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=rauchbier&filters=searchquery%2c&arti kelId=9828&varuNr=1359&referringUrl=%2fTemplates%2 fPublic%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fsearchqu ery%3drauchbier%26filte rs%3dsearchquery%2c%26ny%3d1%26id%3d1594%26epslang uage%3dsv
Citera
2014-10-10, 20:27
Medlem
brutefishs avatar
tyckte ni om gracchus då?

för varje öl jag dricker från omnipollo så känner jag att märket är mer och mer hypat.
vissa saker har varit mycket bra, men mycket av deras tokigheter är ganska blaha blaha.

speciellt denna, nu är iofs saison absolut ingen favoritstil för mig, men nah....den föll lite platt.
Citera
2014-10-10, 20:29
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Har vi någon som skulle kunna tipsa om lite bra lager eller pilsner.

Till att börja med är ju Pilsner Urquell en klassiker. Krusovice kan också vara trevlig ibland.

Nils Oscar God Lager är inte dum. Nynäshamns Ångbryggeri har ju ett flertal trevliga sorter som du kan botanisera bland här; www.nyab.se/produkter/visa/id/259
Citera
2014-10-10, 21:26
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

för varje öl jag dricker från omnipollo så känner jag att märket är mer och mer hypat.
vissa saker har varit mycket bra, men mycket av deras tokigheter är ganska blaha blaha.

speciellt denna, nu är iofs saison absolut ingen favoritstil för mig, men nah....den föll lite platt.
Skippade den, men Omnipollo är oftast mer intressant än bra. Respektrar hypen för att någon får ut roliga experiment på bolaget (med de kvalitetskrav som ställs)
Citera
2014-10-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

Tycker också att mycket inte lever upp till hypen. Hoppade över Gracchus men slängde med en Stolen fruit, får se hur den smakar. Samtidigt är ju, som du säger, vissa projekt riktigt bra så man behöver fortsätta köpa för att inte missa dem.

Tänkte ge mig på de öl jag samlat på mig ur smokestack-serien, tycker de verkar lovande men har inte läst så mycket om dem här inne. Någon som provat dem?
Citera
2014-10-10, 22:36
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterplupp
Tycker också att mycket inte lever upp till hypen. Hoppade över Gracchus men slängde med en Stolen fruit, får se hur den smakar. Samtidigt är ju, som du säger, vissa projekt riktigt bra så man behöver fortsätta köpa för att inte missa dem.

Tänkte ge mig på de öl jag samlat på mig ur smokestack-serien, tycker de verkar lovande men har inte läst så mycket om dem här inne. Någon som provat dem?
boulevard gör gedigna grejer. där har jag nog aldrig känt mig besviken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in