2014-10-10, 13:11
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Det måste vara typ helidiotiskt att ha ISK nu när när det går ner.Ingen möjlighet att dra av eller kvitta förluster. Betala full skatt fast det blir rejäl förlust.

Det är ju det som är bakdelen med ISK, har du helt plötsligt en aktie som går ned mycket så får du ändå betala skatt på det du satte in och har du köpt en aktie som helt plötsligt slår upp i pris men sen faller får du betala skatten för den tillväxten på kontot.

Helt galet egentligen. När det är för bra för o vara sant så är det oftast det också.

Använder dock ett ISK just nu eftersom 30% skatt är brutalt.
Senast redigerad av Key. 2014-10-10 kl. 13:29.
Citera
2014-10-10, 13:13
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Fan vad skönt det är att vara totalt obekymrad över börsen. Har tappat nära 100k sen toppen men har fortfarande ett leende på läpparna.

Kommer ihåg hur det var för ett antal år sedan när jag fick ont i magen av röda siffror och några förlorade tusenlappar.

Det gäller att tro på sin strategi.

Det där kallar jag för ignorance med andra ord ska du vänta 5 år minst innan du får de pengarna tillbaka efter en krash..ingen smart strategi enligt mig direkt.

Det handlar om att tamja vågorna, inte köpa på all time high.
Citera
2014-10-10, 13:14
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Märkligt resonemang, jag har själv en tradingportfölj & en långsiktig sparportfölj med två helt olika tidshorisoner och ändamål. Det finns lixom inget antingen eller, jag fyller gärna på med aktier när det är billigt men ser ingen anledning till att hålla kvar i dem i en längre nedåtgående trend, då är det bättre at köpa tillbaka när de är billigare även om man aldrig kommer lyckas träffa den exakta botten.

Anledningen att hålla kvar dem i en nedåtgående trend är ju för att man tror att de kommer att återhämta sig. Tänk på att jag är mycket yngre än de flesta här och har större anledning att inte riskera för mycket i tillfälliga fluktuationer.
Citera
2014-10-10, 13:14
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Otrolig låg ränta ger otroligt låg skatt, om du har en förlust totalt sätt kan du kvitta det mot annan kapitalkostnad (t ex ränta).
Inte går det väl att kvitta förluster på ISK mot tex ränta.
Upplägget är väl att skatten är densamma oavsett vinst eller förlust?

Slutsatsen blir att vid förlust är ISK är förbannat dåligt.
Citera
2014-10-10, 13:15
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Fan vad skönt det är att vara totalt obekymrad över börsen. Har tappat nära 100k sen toppen men har fortfarande ett leende på läpparna.

Kommer ihåg hur det var för ett antal år sedan när jag fick ont i magen av röda siffror och några förlorade tusenlappar.

Det gäller att tro på sin strategi.

Skönt att höra, det låter som att jag är där du var för ett antal år sen. Intresserat mig för börsen i 10 år, haft ett sparande men inte några större summor att investera förrän i år. Fortfarande mycket att lära men det är mig själv jag behöver "jobba" med mest.

Större delen av året har varit lugnt men några dumma misstag följdes av ångest och magont. Kanske är det psykologiskt viktigt att ligga på plus, för nu har det slagit om till rött för året och olustkänslorna är tillbaka. +2% på S&P500 känns inte i närheten så glatt som -2% känns obehagligt.

Har känt stor obeslutsamhet, sälja och ta den lilla förlusten för att slippa ångesten eller trycka in mer och hoppas på rekyl upp? Vad jag än gör kommer det att visa sig vara fel
Citera
2014-10-10, 13:24
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Skönt att höra, det låter som att jag är där du var för ett antal år sen. Intresserat mig för börsen i 10 år, haft ett sparande men inte några större summor att investera förrän i år. Fortfarande mycket att lära men det är mig själv jag behöver "jobba" med mest.

Större delen av året har varit lugnt men några dumma misstag följdes av ångest och magont. Kanske är det psykologiskt viktigt att ligga på plus, för nu har det slagit om till rött för året och olustkänslorna är tillbaka. +2% på S&P500 känns inte i närheten så glatt som -2% känns obehagligt.

Har känt stor obeslutsamhet, sälja och ta den lilla förlusten för att slippa ångesten eller trycka in mer och hoppas på rekyl upp? Vad jag än gör kommer det att visa sig vara fel

Det kommer en garanterad rekyll från 1260 till 1280 där pengarna du i princip satsar är "säkra". Om inte den faller snabbare och det blir värre än det redan är nu och vi sitter i en ekonomisk kris. Men någon form av rekyll kommer det dock köper jag inte det över 1260.

Allt handlar om momentum, hastighet och riktning.
Senast redigerad av Key. 2014-10-10 kl. 13:52.
Citera
2014-10-10, 13:34
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Det måste vara typ helidiotiskt att ha ISK nu när när det går ner.Ingen möjlighet att dra av eller kvitta förluster. Betala full skatt fast det blir rejäl förlust.
Att "kvitta förluster" innebär att man räknar av sina förluster från sina vinster innan man betalar vinstskatt.

Så hur menar du att det är en fördel att kunna "kvitta"? Det finns enbart en poäng med att kvitta om du betalar skatt på vinsten, och det gör du inte i din ISK.

Och det stackars förlustavdrag du kan göra är inte i närheten för att balansera vinstskatten.

Och så tillkommer fondskatt om man har fonder.

Nej, att ha en ISK är långt ifrån "idiotiskt", såvida man inte kan tajma marknaden. Men det verkar du ju kunna, så grattis till det.
Citera
2014-10-10, 13:39
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Det där kallar jag för ignorance med andra ord ska du vänta 5 år minst innan du får de pengarna tillbaka efter en krash..ingen smart strategi enligt mig direkt.
Det har gått rätt bra hittills. Jag vågar påstå att min strategi är väldigt smart.
Citat:
Det handlar om att tamja vågorna, inte köpa på all time high.
Lycka till med din tajming du.

Förresten har det varit all time high rätt många gånger det senaste seklet, och jag önskar att jag hade kunnat köpa för de priserna i dag.
Citera
2014-10-10, 13:42
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Det har gått rätt bra hittills. Jag vågar påstå att min strategi är väldigt smart.

Lycka till med din tajming du.

Förresten har det varit all time high rätt många gånger det senaste seklet, och jag önskar att jag hade kunnat köpa för de priserna i dag.

Det går visst att tamja stora vågor (flera år) vad är det som är så svårt med det? Det är cykliskt.
Citera
2014-10-10, 13:45
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Det är ju det som är bakdelen med ISK, har du helt plötsligt en aktie som går ned mycket så får du ändå betala skatt på det du satte in
Ja, 0,627% för i år.

Om aktien har "gått ned mycket", så är det 0,627% i skatt du bekymrar dig om?

Det bekymrar inte mig särskilt mycket, men givetvis hade 0% varit mycket bättre.
Citat:
Helt galet egentligen. När det är för bra för o vara sant så är det oftast det också. Använder dock ett ISK just nu eftersom 30% skatt är brutalt.
Så är det för bra för att vara sant eller inte?
Citera
2014-10-10, 13:57
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Det går visst att tamja stora vågor (flera år) vad är det som är så svårt med det? Det är cykliskt.
Som jag sa: Lycka till med din tajming.
Citera
2014-10-10, 14:01
Medlem
hashish-boys avatar
Ta det lugnt det vänder nog, dollarn börjar få ett högt värde gentemot Euron och Kronan vilket passar Sverige utmärkt dock skulle jag vara försiktig med att bara langa in 500k på ett bräde i börsen oavsett nivå...

Kan vara bra att inte ha alla ägg i samma korg, detta gäller också för er med bostad och mer än 70% i lån även om jag vet att många avråder från att finansiera investeringar med huslån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in