2014-10-10, 09:49
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Trots senaste dagarnas fall så är de allra flesta aktier på börsen fortfarande högt värderade, så att det skulle vara något ypperligt tillfälle att investera kan jag inte direkt hålla med om.

Återstår att se när rapporterna börjar komma in.
Men nedgången senaste tiden bådar ju inte gott.
Citera
2014-10-10, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Men för h-e, vad är det för trådstart som dessutom har 7 sidor okunskap.

1) Börsen är HÖGT värderad om du ser till de flesta nyckeltal jämfört med snittet av hur det brukar se ut.

2) Alternativet att lägga pengarna på börsen är att få en pissränta som aldrig varit lägre än nu dvs folk försöker ändå hitta de aktier som går bättre än index.

3) Har TS frågor på detta blir jag riktigt rädd för TS kompetens.

För Er andra; börsen, räntebärande etc är i dagsläget totalt ointressant att placera i. Det man ska göra idag är att starta företag, hitta investerare etc i och med den galet låga räntan. DÄR finns pengar att göra, ingen annanstans i dagsläget.

Jag har frågor på det.
Var anser Mr Kunskap att man ska placera sina pengar då? Utan att säga upp sig från sitt arbete och starta ett företag.
Du säger att börsen är högt värderad och vi vill ju inte köpa till högt pris.
Ska man alltså ta pissräntan som är ett par % lägre än löneutvecklingen och vara nöjd med att tappa 2% köpkraft varje år?
Citera
2014-10-10, 12:03
Medlem
Key.s avatar
Den spräckte 1300 gränsen idag vid ca 11:22 - kl. 11:24 låg den på 1297,59 som lägst för perioden.

Det där betyder nedåt...kanske värt att köpa vid ca 1260 och sälja vid 1280 vid eventuell rekyll?

Dock tror jag att det långa trenden är nedåt.
Senast redigerad av Key. 2014-10-10 kl. 12:08.
Citera
2014-10-10, 12:15
Medlem
Porsennas avatar
Ser mycket bra ut. Man kan gott vänta ett tag för att se hur utvecklingen ter sig. Aktierna kan bli mycket billigare än det här. Det är ju väldigt få indikatorer som pekar på att svensk ekonomi är tillräckligt stabil för att hålla dessa priser uppe på börsen. Den europeiska marknaden är sur och producenternas priser går inte upp utan pressas tillbaka av minskade orderingångar och hårdare konkurrens från andra marknader. Köp inte nu.
Citera
2014-10-10, 12:43
Medlem
Celenos avatar
Fan vad skönt det är att vara totalt obekymrad över börsen. Har tappat nära 100k sen toppen men har fortfarande ett leende på läpparna.

Kommer ihåg hur det var för ett antal år sedan när jag fick ont i magen av röda siffror och några förlorade tusenlappar.

Det gäller att tro på sin strategi.
Citera
2014-10-10, 12:46
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Fan vad skönt det är att vara totalt obekymrad över börsen. Har tappat nära 100k sen toppen men har fortfarande ett leende på läpparna.

Kommer ihåg hur det var för ett antal år sedan när jag fick ont i magen av röda siffror och några förlorade tusenlappar.

Så sant, min vän. Långsiktighet slår alla daytrader-dårar. Börsen kan sjunka ner i helvetet om den så vill, ge det några år så är vi på banan igen.
Citera
2014-10-10, 12:48
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno

Har du några års placeringshorisont har du ju helt rätt. Oron för min del är snarare hur den allmäna utvecklingen kommer se ut i landet, det kan nog påverka dig mer än vad 100k i plånboken upp eller ner gör. Börsen brukar ju förutspå konjunkturen.
Citera
2014-10-10, 12:50
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Så sant, min vän. Långsiktighet slår alla daytrader-dårar. Börsen kan sjunka ner i helvetet om den så vill, ge det några år så är vi på banan igen.

Märkligt resonemang, jag har själv en tradingportfölj & en långsiktig sparportfölj med två helt olika tidshorisoner och ändamål. Det finns lixom inget antingen eller, jag fyller gärna på med aktier när det är billigt men ser ingen anledning till att hålla kvar i dem i en längre nedåtgående trend, då är det bättre at köpa tillbaka när de är billigare även om man aldrig kommer lyckas träffa den exakta botten.
Citera
2014-10-10, 12:53
Medlem
olovpalmes avatar
Det måste vara typ helidiotiskt att ha ISK nu när när det går ner.Ingen möjlighet att dra av eller kvitta förluster. Betala full skatt fast det blir rejäl förlust.
Citera
2014-10-10, 12:55
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Har du några års placeringshorisont har du ju helt rätt. Oron för min del är snarare hur den allmäna utvecklingen kommer se ut i landet, det kan nog påverka dig mer än vad 100k i plånboken upp eller ner gör. Börsen brukar ju förutspå konjunkturen.
Ja, Sverige är fucked

Som tur är äger jag via mina fonder 500-1000 bolag världen över och även de i OMXS30 har en stor internationell marknad.

Är världsekonomin för evigt körd, ja då spelar det ingen roll vad man placerar i och vinnarna visar sig vara de som har fyllt sina skyddsrum med konserver.
Citera
2014-10-10, 13:04
Medlem
olovpalmes avatar
Blankare tjänare väl multum nu?

Visste man med säkerhet att börsen fortsätter gå ner skulle man sälja.
Men chansen att det vänder upp snart är stor skulle jag tro.
Citera
2014-10-10, 13:06
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Det måste vara typ helidiotiskt att ha ISK nu när när det går ner.Ingen möjlighet att dra av eller kvitta förluster. Betala full skatt fast det blir rejäl förlust.

Otrolig låg ränta ger otroligt låg skatt, om du har en förlust totalt sätt kan du kvitta det mot annan kapitalkostnad (t ex ränta).
Senast redigerad av FrankBuck 2014-10-10 kl. 13:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in