2015-02-01, 23:28
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Man kan nog räkna med ett tillbakadrag i och med att börsen steg nästan 8% på en månad, men för året 2015 slutar det nog uppåt. Varför skulle det inte göra det?

Jag har bara på känn att det är något annat på gång, jag har svårt att stämma in i den enhälliga optimismen. Jag baserar det inte på mycket mer än magkänsla, men så är det med det mesta - den brukar inte vara helt opålitlig.
Citera
2015-02-02, 22:44
Medlem
NR-40s avatar
Aah mmhm vad fan säger ni nu då era jävla investeringsgudar?! Hela hösten o vintern skrek ni att oljan ska ner flera tusentals och helst flera miljarder procent, att oljan skulle bli så pass ovärd att folk började kasta olja på varandra vaaaa vad fan säger ni nu jag är glad att jag investerade när alla skrek de har blivit en del $$$$$$$$$$ om vi säger så
Citera
2015-02-03, 00:58
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Jag har bara på känn att det är något annat på gång, jag har svårt att stämma in i den enhälliga optimismen. Jag baserar det inte på mycket mer än magkänsla, men så är det med det mesta - den brukar inte vara helt opålitlig.

Inte svårt att förstå när många betydande börser, utom Ryssland, står på all time high samtidigt som samtliga dessa börser står högre än innan förra raset (finanskrisen). Samtidigt haglar den optimism du pratar om.

Själv håller jag mig borta från Sverige för tillfället men ligger ändå på 40% aktiefonder, 40% räntefonder och 20% råvaror.
Citera
2015-02-03, 09:56
Medlem
utan.att.stannas avatar
Går fint för oljeaktier idag.
Citera
2015-02-03, 13:07
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NR-40
Aah mmhm vad fan säger ni nu då era jävla investeringsgudar?! Hela hösten o vintern skrek ni att oljan ska ner flera tusentals och helst flera miljarder procent, att oljan skulle bli så pass ovärd att folk började kasta olja på varandra vaaaa vad fan säger ni nu jag är glad att jag investerade när alla skrek de har blivit en del $$$$$$$$$$ om vi säger så

Om någon säger att du inte ska göra något så ska du göra det. Förutom om personen har rätt. Då är det bäst att låta bli. Men gratulerar.
Citera
2015-02-03, 19:47
Medlem
Tammers avatar
Rekordår förra året, upp 8% första månaden i år. Fortsätter det så blir det 100% uppgång 2015. Trots att ekonomin står och stampar, de enda som gör jättevinster är bankerna. Hur är det möjligt?
Citera
2015-02-03, 19:50
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ren-Potatis
Ingen vet om vi har nått toppen eller har flera års börsuppgång kvar. Avgör själv vilken risk du är villig att ta. Helt meningslöst att be anonyma flashbackmedlemmar spå framtiden.
På nåt sätt grundar sig uppgången på fiktiva värden, den motsvaras inte av en produktion- eller värdeökning i samhället. Uppgången beror sannolikt på att det finns för mycket pengar i omlopp, pengar som måste investeras någonstans. Har man någonsin sett en ballong så är det denna börsuppgång, mest fylld med luft.
Citera
2015-02-03, 20:51
Medlem
Tammers avatar
Stockholmsbörsen har gått upp 8% på en månad, trots att konjunkturen i Europas länder står still, kriget rasar i Ukraina och oljepriset sjunker. Vad händer om konjunkturen tar fart, kriget upphör och oljepriset ökar? En börsuppgång på 20% i månaden..?
Citera
2015-02-03, 21:54
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Stockholmsbörsen har gått upp 8% på en månad, trots att konjunkturen i Europas länder står still, kriget rasar i Ukraina och oljepriset sjunker. Vad händer om konjunkturen tar fart, kriget upphör och oljepriset ökar? En börsuppgång på 20% i månaden..?

Har du missat att oljepriset ökat 20% senaste veckan?
Citera
2015-02-03, 23:16
Medlem
njaexss avatar
Citat:

Oljepriset sjunker inte sen en månad tillbaka, välkommen till nutiden.

Det finns en stor faktor att börsen stiger och det är att pengar måste investeras någonstans. Låga räntor blir som bensin på eld för börsen då det enda sättet att få avkastning på ens liggande kapital är genom börsen just nu.
Citera
2015-02-03, 23:35
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Oljepriset sjunker inte sen en månad tillbaka, välkommen till nutiden.
Men oljepriset ligger fortfarande 20 dollar under vad det gjorde för två år sedan, och då var börsen 30% lägre värderad. Jag bara försöker förstå hur det fungerar...

Citat:
Det finns en stor faktor att börsen stiger och det är att pengar måste investeras någonstans. Låga räntor blir som bensin på eld för börsen då det enda sättet att få avkastning på ens liggande kapital är genom börsen just nu.
Precis, det finns ingen substans bakom börsuppgången. Den är uppblåst, och det gör den oroande. Vad händer den dan räntan går upp och någon inte kan betala av sina lån? Aktier paniksäljs, andra ser nedgången och följer efter.
Citera
2015-02-04, 09:22
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Men oljepriset ligger fortfarande 20 dollar under vad det gjorde för två år sedan, och då var börsen 30% lägre värderad. Jag bara försöker förstå hur det fungerar...

Precis, det finns ingen substans bakom börsuppgången. Den är uppblåst, och det gör den oroande. Vad händer den dan räntan går upp och någon inte kan betala av sina lån? Aktier paniksäljs, andra ser nedgången och följer efter.

Ja, men som du själv ser sjunker det inte längre.

Räntan kommer höjas i slutet av 2015 eller någonstans 2016, jag är övertygad om att börsen 2015 avslutar uppåt och därför ligger jag investerad. Ingen tvingar dig att investera ifall du som du säger tror på en bubbla som spricker snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in