2014-10-10, 09:59
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Turkiet har en stor talan och en stor påverkan i den här konflikten.
Näst största vapen makten i NATO med bästa platsen, första parkett.

Tror att även Turkiet har överskattad sin förmåga här. Förväntningarna från omvärlden är helt orealistiska.

Citat:
YPG får inga vapen av väst för att Turkiet har satt stopp för det och ser YPG som ett hot om inte som terrorister medans omvärlden ser annorlunda på dom då dom inte beter sig som det, dom räddar oskyldiga oavsett religion eller etnicitet.

Det är inte konstigt som sagt. PKK anföll en turkisk postering bara för en vecka sen. De senaste 2-3 dagarna gick de och attackerade vartenda partihögkvarter i de kurdiska delarna av Turkiet. Bara igår dödaded de 2 polisman. Samma dag som PKKs ledning hotar Turkiet, samma dag vill deras politiska gren i parlamentet att Turkiet ska ge de vapen.

Citat:
Barzani har frågat Turkiet om dom får gå till Kobane via Turkiet, jag vet inte vad som beslutades efter det, vet inte varför dom inte gör det fast dom har frågat om det.

Fick dom inte?
Och i så fall varför inte?

Handen på hjärtat. Är det för att han verkligen kommer att hjälpa, eller är det för att han redan vet att Turkiet inte ändå kommer att säga ja. Då kan man ju erbjuda hur mycket som helst!

Att öppna en korridor där betyder att Turkiet har i praktiken gått in i Syrien. Man tar exakt samma risker som om man hade skickat trupper MEN med den skillnaden att Turkiet under inga omständigheter kan kontrollera sina gränser. Det vore det mest korkade alternativet för Turkiet.

Citat:
Då skickar man ju inte obeväpnade individer, då skickar man beväpnade individer som har erfarenhet av IS och inga civila.

Angående civila, det finns ju inga civila i staden. Kobanis civila har flytt till Turkiet. Som jag sa tidigare PKKurder är bra på propaganda, världen har fått för sig att det finns en massa civila istaden. Om de bara vore lika bra på att strida på marken som de är bra på propaganda...
Citera
2014-10-10, 10:10
Medlem
Yaskos avatar
Turkisk media rapporterar att senaste dagens bombning vart tyngst och att totalt har stoppat ISIS. I vissa delar har de försiktigt dragit sig tillbaka men att de fortfarande kontrollerar en tredjedel av Kobani.
Citera
2014-10-10, 10:12
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Tror att även Turkiet har överskattad sin förmåga här. Förväntningarna från omvärlden är helt orealistiska.

Det är inte konstigt som sagt. PKK anföll en turkisk postering bara för en vecka sen. De senaste 2-3 dagarna gick de och attackerade vartenda partihögkvarter i de kurdiska delarna av Turkiet. Bara igår dödaded de 2 polisman. Samma dag som PKKs ledning hotar Turkiet, samma dag vill deras politiska gren i parlamentet att Turkiet ska ge de vapen.

Handen på hjärtat. Är det för att han verkligen kommer att hjälpa, eller är det för att han redan vet att Turkiet inte ändå kommer att säga ja. Då kan man ju erbjuda hur mycket som helst!

Att öppna en korridor där betyder att Turkiet har i praktiken gått in i Syrien. Man tar exakt samma risker som om man hade skickat trupper MEN med den skillnaden att Turkiet under inga omständigheter kan kontrollera sina gränser. Det vore det mest korkade alternativet för Turkiet.

Angående civila, det finns ju inga civila i staden. Kobanis civila har flytt till Turkiet. Som jag sa tidigare PKKurder är bra på propaganda, världen har fått för sig att det finns en massa civila istaden. Om de bara vore lika bra på att strida på marken som de är bra på propaganda...

Du förstod inte mig.

När jag skrev YPG så menade jag YPG, inte PKK.

Att Barzani har frågat är iaf att ha frågat oavsett hans motiv vi absolut inte har någon aning om, men däremot vill man veta vad svarade Turkiet? Om dom svarade.

När jag skrev om civila pratade jag om civila från Turkiet som jag diskuterade med Idealisten, och inte civila i Kobane vilket det finns då det fortsätter komma folk som inte har kunnat tidigare, som jag hörde på radio, en 70 årig man som inte kan gå och har svårt för att tala och hans gamla fru som också hade problem.
Citera
2014-10-10, 10:17
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ja det är bra, sjukt hur de förnedrar Turkarna som inte vågar och kan, samtidigt som turkarna ser sina kelgrisar i ISIS bli mosade och ser hur det går för islamister som försöker med en islamistisk stat. Något att betänka för Erdogan. Hoppas USA lyckas ta ut allt artilleri och pansar. Vad är din bedömning om Kobane, kommer kurderna lyckas hålla ut eller är det försent?

Det kom en projektil från IS 3km in över på Turkisk mark, hade det varit Assad hade det varit krig, det räcker med att han är nära gränsen då Turkiet har hotat med att skjuta ner plan som närmar sig gränsen och det är det Syriska regimen syftar på att dom inte kan bomba utanför kobane.

Svårt för oss här och avgöra.

Amerikanarna och kurdiska tjänstemän i kobane dom båda hävdar att majoriteten är under YPG kontroll och andra har sagt att Kobane har fallit men det verkar inte ha hänt enligt mig.

Sen finns det att hälften är taget av IS.

Själv tror jag på det första.
Citera
2014-10-10, 10:22
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Du förstod inte mig.

När jag skrev YPG så menade jag YPG, inte PKK.

tiger, du pratar med nån som kan PKK/YPG. Kör inte det där skitsnacket med mig.

Citat:
Att Barzani har frågat är iaf att ha frågat oavsett hans motiv vi absolut inte har någon aning om, men däremot vill man veta vad svarade Turkiet? Om dom svarade.

Och jag skrev varför Turkiet inte ska göra det. Tror du att ISIS kommer bara att blunda när Turkiet används som transitland? Hur kommer sunni-araber att betrakta Turkiet i en sådan scenario. Som jag skrev i förra inlägget så är det att Turkiet blir en del av Syrien-kriget med alla dessa nackdelar med undantaget att man själv inte kan kontrollera händelseförloppet i Syrien. Ska man betala ett sånt högt pris så är det ju lika bra att skicka in trupper.

Dessutom är det ju inte särskilt bra praxis man startar precis. Bli nån transitland för diverse väpnade grupper. Vad är nästa steg? Var det inte det ni kritiserar Turkiet för? Att jihadister kan åka till Syrien?

Citat:
När jag skrev om civila pratade jag om civila från Turkiet som jag diskuterade med Idealisten, och inte civila i Kobane vilket det finns då det fortsätter komma folk som inte har kunnat tidigare, som jag hörde på radio, en 70 årig man som inte kan gå och har svårt för att tala och hans gamla fru som också hade problem.

Kobane hade ca 40.000 invånare innan kriget. Om ca 160.000 har flytt kan vi utgå ifrån att staden är tömd på civila.
Citera
2014-10-10, 10:36
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
tiger, du pratar med nån som kan PKK/YPG. Kör inte det där skitsnacket med mig.

Och jag skrev varför Turkiet inte ska göra det. Tror du att ISIS kommer bara att blunda när Turkiet används som transitland? Hur kommer sunni-araber att betrakta Turkiet i en sådan scenario. Som jag skrev i förra inlägget så är det att Turkiet blir en del av Syrien-kriget med alla dessa nackdelar med undantaget att man själv inte kan kontrollera händelseförloppet i Syrien. Ska man betala ett sånt högt pris så är det ju lika bra att skicka in trupper.

Dessutom är det ju inte särskilt bra praxis man startar precis. Bli nån transitland för diverse väpnade grupper. Vad är nästa steg? Var det inte det ni kritiserar Turkiet för? Att jihadister kan åka till Syrien?

Kobane hade ca 40.000 invånare innan kriget. Om ca 160.000 har flytt kan vi utgå ifrån att staden är tömd på civila.

Ursäkta men Turkiet har redan accepterat att länder som vill förgöra IS får använda Turkisk mark. Menar du att IS har godkänt det och därför Turkiet går med på det men vågar inte låta Peshmerga i Irak gå via Turkiet och in i Syrien för att IS skulle hota Turkiet?

Förstår inte dig..

Fortfarande pratade vi om civila från Turkiet och inte en enda från Syrien.

YPG är YPG och inte PKK, annars om det vore som du påstår så skulle YPG finnas på Terrorist listan tillsammans med PKK men du gör dom inte då dom är helt befriat och eget i Syrien och är inte PKK som befinner sig i Turkiet.

Hade du varit mer vetande så hade jag inte behövt länka dig till världens lista över terrorist organisation, men här är den.
Fritt fram för alla att leta efter YPG. Finns inte, PKK finns.

Terror listan:
http://m.state.gov/md123085.htm
Citera
2014-10-10, 11:03
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursäkta men Turkiet har redan accepterat att länder som vill förgöra IS får använda Turkisk mark. Menar du att IS har godkänt det och därför Turkiet går med på det men vågar inte låta Peshmerga i Irak gå via Turkiet och in i Syrien för att IS skulle hota Turkiet?

Nej, regeringen har fått mandat för det. Det är skillnad där.

Citat:
YPG är YPG och inte PKK, annars om det vore som du påstår så skulle YPG finnas på Terrorist listan tillsammans med PKK men du gör dom inte då dom är helt befriat och eget i Syrien och är inte PKK som befinner sig i Turkiet.

Ok, låt oss för nån sekund säga att det är som du säger(Vi kan diskutera det här över PM om du har svårt att erkänna banden mellan PKK/PYD här helt öppet). Det finns en stor risk att vapen som skickas dit hamnar i händerna på PKK. Precis som Iraks vapen hamnade i händerna på ISIS.

Citat:
Hade du varit mer vetande så hade jag inte behövt länka dig till världens lista över terrorist organisation, men här är den.
Fritt fram för alla att leta efter YPG. Finns inte, PKK finns.

Terror listan:
http://m.state.gov/md123085.htm
[/quote]

Hallå, vi snackar om att Turkiet ska låta YPG beväpnas inte USA. Du vill ju att YPG ska hjälpas via Turkiet. Och Turkiet betraktar YPG som PKKs Syriska del och det med all rätt. De har rensat ut opositionella i Rajova ganska brutalt i samband med att de tog över makten där.

Citat:
The Democratic Union Party (PYD) considers the leader of The Democratic Communities Union
of Kurdistan as its leader
, and declares the People's Congress of Kurdistan "KONGRA GEL" as
the supreme legislative authority of the people of Kurdistan.

http://www.pydrojava.net/en/index.php?view=article&catid=39%3Adocument&id=62%3 Athe-constitution-and-programme-of-the-democratic-union-party-pyd&format=pdf&option=com_content

För de som inte vet, The Democratic Communities Union of Kurdistan är KCK. Dess ledare är Abdullah Öcalan. Vi kan säga om PKK är Buick så är KCK General Motors.

Citat:
The U.S. Department of the Treasury's Office of Foreign Assets Control (OFAC) today targeted the senior leadership of the Kongra-Gel, designating as significant foreign narcotics traffickers, Murat KARAYILAN, the head of the Kongra-Gel, and high-ranking members Ali Riza ALTUN and Zubayir AYDAR. Formally known as the Kurdistan Workers Party (PKK), the Kongra-Gel was named by the President as a significant foreign narcotics trafficker under the Foreign Narcotics Kingpin Designation Act (Kingpin Act) on May 30, 2008.

http://www.treasury.gov/press-center/press-releases/Pages/tg318.aspx
Senast redigerad av Yasko 2014-10-10 kl. 11:18.
Citera
2014-10-10, 11:15
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Nej, regeringen har fått mandat för det. Det är skillnad där.

Ok, låt oss för nån sekund säga att det är som du säger(Vi kan diskutera det här över PM om du har svårt att erkänna banden mellan PKK/PYD här helt öppet). Det finns en stor risk att vapen som skickas dit hamnar i händerna på PKK. Precis som Iraks vapen hamnade i händerna på ISIS.

Hallå, vi snackar om att Turkiet ska låta YPG beväpnas inte USA. Du vill ju att YPG ska hjälpas via Turkiet. Och Turkiet betraktar YPG som PKKs Syriska del och det med all rätt. De har rensat ut opositionella i Rajova ganska brutalt i samband med att de tog över makten där.[/quote]

Ähh, släpp allt.
Vi är oeniga och spammar tråden.

Men benämn inte YPG för att vara en terror grupp när dom inte är det, halva Turkiet tycker det, fine, inte resten av vår planet, och speciellt inte dom som har blivit räddade av dom undan IS.
Citera
2014-10-10, 11:22
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Men benämn inte YPG för att vara en terror grupp när dom inte är det, halva Turkiet tycker det, fine, inte resten av vår planet, och speciellt inte dom som har blivit räddade av dom undan IS.

Det är en terrrogrupp. De har organiska band med PKK. Det erkänner de själva också när det gäller deras band med KCK bland annat.

Nu lär moderatorerna ta bort det här. Men som jag sa tidigare så är de som General Motors. Högst uppe har du KCK. Sen har de olika terrormärken som Buick, Chevrole etc. PKK, TAK, PYD,ERNK, Kongra-Gel, PJAK etc, etc.
Citera
2014-10-10, 11:55
Bannlyst
Citat:
Det är en terrrogrupp. De har organiska band med PKK. Det erkänner de själva också när det gäller deras band med KCK bland annat.

Nu lär moderatorerna ta bort det här. Men som jag sa tidigare så är de som General Motors. Högst uppe har du KCK. Sen har de olika terrormärken som Buick, Chevrole etc. PKK, TAK, PYD,ERNK, Kongra-Gel, PJAK etc, etc.

Nej, YPG är inte terrorister. Det spelar ingen roll hur många gånger du skriver att dom är det.

Vidare så kan du sluta fortsätta ljuga om att "50,000" människor har dödats av PKK. Jag har sett dig skriva det flera gånger nu. Ca 40,000 människor har avlidit i kriget och majoriteten av dessa är CIVILA KURDER som har dödats av den turkiska terrorstaten.

Du är full med skit.
Citera
2014-10-10, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Vinyl
Nej, YPG är inte terrorister. Det spelar ingen roll hur många gånger du skriver att dom är det.

Vidare så kan du sluta fortsätta ljuga om att "50,000" människor har dödats av PKK. Jag har sett dig skriva det flera gånger nu. Ca 40,000 människor har avlidit i kriget och majoriteten av dessa är CIVILA KURDER som har dödats av den turkiska terrorstaten.

Du är full med skit.

Vilket krig syftar du på när du säger att turkiska staten har dödat 40 000 civila kurder?
Citera
2014-10-10, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BjK
Vilket krig syftar du på när du säger att turkiska staten har dödat 40 000 civila kurder?

Kriget mellan PKK och den turkiska staten som började 1984.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in