2014-10-10, 00:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag känner inte till hur folk rör sig i de drabbade länderna jämfört med de länder där tidigare utbrott har förekommit, kanske kan det finnas en skillnad här. Kanske har det med säkerhetstänket att göra?

Folks begränsade rörlighet har man ju trott vara en annan faktor som tidigare förhindrat pandemier. Sant är att de flesta ebolaepidemier hittills ägt rum ute på landsbygden, men en av de senaste nådde miljonstaden Kinshasa. Dock blev det ingen pandemi den gången heller.

Därför misstänker jag att något ändrats, antingen hos viruset själv eller i miljön, som gör att det nu sprider sig lättare.

Citat:
Jag funderade på en sak. Nu verkar det som om att sjuka och misstänkt smittade söker sig till sjukvården, de bemöts av personal klädda i skyddskläder, men byter de kläder efter varje sökande? Här kan det kanske finnas en orsak till smittspridningen? Hjälpen stjälper så att säga. Kan man läsa någonstans i detalj hur hjälpsjukhusen arbetar?

Naturligtvis är det så att skyddsrockar och handskar inte slängs lika ofta som på ett svenskt sjukhus. Förmodligen brister det också i avfallshanteringen. Detta sagt så tror jag inte att smittan primärt sprids inom sjukvården. Det finns inte plats för alla ebolasjuka, och det finns gott om rapporter om att sjuka undviker sjukvården och dör hemma.

Den främsta smittspridningen sker nog fortfarande när man tar hand om sina döende eller döda anhöriga. Och det är svårt att förhindra. Man lämnar ju inte en döende anhörig åt sitt öde.
Citera
2014-10-10, 00:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Folks begränsade rörlighet har man ju trott vara en annan faktor som tidigare förhindrat pandemier. Sant är att de flesta ebolaepidemier hittills ägt rum ute på landsbygden, men en av de senaste nådde miljonstaden Kinshasa. Dock blev det ingen pandemi den gången heller.

Därför misstänker jag att något ändrats, antingen hos viruset själv eller i miljön, som gör att det nu sprider sig lättare.

Naturligtvis är det så att skyddsrockar och handskar inte slängs lika ofta som på ett svenskt sjukhus. Förmodligen brister det också i avfallshanteringen. Detta sagt så tror jag inte att smittan primärt sprids inom sjukvården. Det finns inte plats för alla ebolasjuka, och det finns gott om rapporter om att sjuka undviker sjukvården och dör hemma.

Den främsta smittspridningen sker nog fortfarande när man tar hand om sina döende eller döda anhöriga. Och det är svårt att förhindra. Man lämnar ju inte en döende anhörig åt sitt öde.

Kan man utesluta att smittan sprids via t ex. livsmedel såsom frukt och grönt? En smittad fruktplockare kan ju kontaminera mängder med frukt som sedan smittar en massa konsumenter om det vill sig riktigt illa?
Citera
2014-10-10, 00:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Nej inte mellan människor men mellan av forskarna infekterade grisar och apor som i sin tur smittade varandra.

Länk. http://www.nature.com/srep/2012/121115/srep00811/full/srep00811.html

Visst, detta har man visat i djurexperiment. Men det finns alltså inte någon fallstudie där man påvisat spridning från människa till människa utan fysisk kontakt. Därmed inte sagt att det är omöjligt.
Citera
2014-10-10, 00:53
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Kan man utesluta att smittan sprids via t ex. livsmedel såsom frukt och grönt? En smittad fruktplockare kan ju kontaminera mängder med frukt som sedan smittar en massa konsumenter om det vill sig riktigt illa?

Tror nog viruset dör relativt snabbt utanför kroppen. Då skulle i sådana fall t.e.x äpplet gått direkt från en smittats hand (kontaminerat) och direkt in i köparens mun inom några minuter. Då vore det annorlunda med kött. Kan kycklingar få ebola t.e.x? För om man då säljer smittade levande kycklingar, så skulle nog risken vara stor att man smittas.
Bara en teori.
Citera
2014-10-10, 00:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Tror nog viruset dör relativt snabbt utanför kroppen. Då skulle i sådana fall t.e.x äpplet gått direkt från en smittats hand (kontaminerat) och direkt in i köparens mun inom några minuter. Då vore det annorlunda med kött. Kan kycklingar få ebola t.e.x? För om man då säljer smittade levande kycklingar, så skulle nog risken vara stor att man smittas.
Bara en teori.

Brukar väl se ut så på en marknadsplats, eller? Inte direkt så att alla handlar på Netto i Liberia?
Citera
2014-10-10, 00:59
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Kliniska forskare publicerar ofta fallbeskrivningar där de redogör för vad som skedde med en viss patient. Och det finns ingen fallbeskrivning där det är klart att ebolasmittan överförts via aerosol.

Ett hypotetiskt exempel skulle vara om en person som blev smittad befann i samma rum som en ebolapatient när denna hostade eller nös, men inte hade någon annan kontakt före eller efter besöket.

Några sådana fall känner man alltså inte till. Därmed inte sagt att smittan inte kan spridas via aerosol. Vi vet helt enkelt inte.
För mig är det uppenbart att du antingen är ute efter att vilseleda eller att du helt saknar kontakt med verkligheten.

Det som spelar roll i verkligheten just nu i detta osäkra läge, är inte huruvida det är säkerställt att spridningen sker via aerosol, utan om det med säkerhet gränsande till 100% kan avfärdas att smittan med lätthet kan överföras med aerosol eller ej.

Jag upprepar alltså: din utsaga saknar helt praktisk betydelse.

På mobilen.
Senast redigerad av Superlistig 2014-10-10 kl. 01:02.
Citera
2014-10-10, 01:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Det man vet om ebola är att när sjukdomen bryter ut och den drabadde producerar stora mängder virus som smittar, så blir han eller hon mycket sjuk. Den smittsamma personen plockar alltså knappast någon frukt, och rör sig överhuvud taget inte utanför hemmet eller sjukhuset.

Detta har hjälpt till att begränsa tidigare epidemier, då det främst är anhöriga och sjukvårdspersonal som utsätts för smitta. Man kan iofs fråga sig om något hänt som ändrat på det mönstret, eftersom viruset nu tycks sprida sig snabbare.

En möjlig förklaring skulle kunna vara om sjukdomen nu initialt har ett lindrigare förlopp, så att den sjuke hinner sprida smittan innan han blir sängliggande. Men det finns vad jag vet inga belägg för det.
Citera
2014-10-10, 01:04
Medlem
Vurtnes avatar
Varför i helvetet stänger dom inte alla gränser? Vill dom att skiten ska sprida sig?
Citera
2014-10-10, 01:08
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Det man vet om ebola är att när sjukdomen bryter ut och den drabadde producerar stora mängder virus som smittar, så blir han eller hon mycket sjuk. Den smittsamma personen plockar alltså knappast någon frukt, och rör sig överhuvud taget inte utanför hemmet eller sjukhuset.

Detta har hjälpt till att begränsa tidigare epidemier, då det främst är anhöriga och sjukvårdspersonal som utsätts för smitta. Man kan iofs fråga sig om något hänt som ändrat på det mönstret, eftersom viruset nu tycks sprida sig snabbare.

En möjlig förklaring skulle kunna vara om sjukdomen nu initialt har ett lindrigare förlopp, så att den sjuke hinner sprida smittan innan han blir sängliggande. Men det finns vad jag vet inga belägg för det.
Men varför sitter du och vräker ur dig en massa påståenden tagna ur luften?
Citera
2014-10-10, 01:08
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Brukar väl se ut så på en marknadsplats, eller? Inte direkt så att alla handlar på Netto i Liberia?

Frukt och grönt köper man ju, men där lär ju viruset dö innan man hunnit komma hem. Men kycklingen lever ju, och om dom nu kan vara bärare så kan man ju så att säga bli smittad när som helst. Vid hantering, vid kontakt med avföring, vid slakt och vid intag etc.

Ganska stor skillnad på ett äpple och en levande höna med andra ord.
Citera
2014-10-10, 01:13
Bannlyst
Man kan väl konstatera att det är synd att dessa människor aldrig får sätta sin fot i Sverige. Tänk alla färger och former, musik och sånt som skulle kunna göra vårt land lite bättre.
Citera
2014-10-10, 01:16
Moderator
OYs avatar
Citat:

Jag har i tråden länkat till information som säger att ebola smittar när den smittade har sjukdomssymptom, det bör inbegripa feber och influensaliknande symptom.

Jag tror att man egentligen menar att smittan sprids via direktkontakt med kroppsvätskor i meningen kräk och avföring, ett stadium efter de inledningsvisa symptomen. Dock kanske det är så att ebola smittar även när man har feber, t ex. via nysning och hosta, jmfr med nedan:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5981371

Citat;
Men ebolaviruset smittar också via luften, även om det då inte är särskilt smittsamt.

Och här är ett delsvar på en av mina tidigare frågor, hur fungerar en ebolaklinik i detalj.

http://www.lakareutangranser.se/ebola
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in