2014-10-09, 23:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Jo, forskare har ju sprayat virussmittad aerosol i apors ansikte, och de har blivit smittade. Så det finns fall där man är säker på att smittan överförts på det sättet.

Det var det experimentet jag syftade på. Men det finns alltså inget fall (än) där man är säker på att viruset spridits mellan människor genom aerosol.
Citera
2014-10-09, 23:50
Medlem
TrialEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Det borde man väl kunna ta reda på?
Enligt CIA består Liberias huvudsakliga export av gummi, timmer, järn, diamanter, kakao och kaffe. 2012 var Liberias huvudsakliga handelspartners fördelade så här: Kina 24%, USA 15.3%, Spanien 11%, Algeriet 6.5%, Thailand 4.5%, Malaysia 4.1%, Frankrike 4%

Edit:
Sierra Leone som också är svårt drabbat av Ebola har en huvudsaklig export av diamanter, rutil, kakao, kaffe och fisk. Stora handelspartners är följande: (2012) Kina 51.1%, Belgien 18.2%, Japan 7.7%, Turkiet 4.8%

Guinea exporterar mycket bauxit, aluminium, guld, diamanter, kaffe, fisk och agrikulturella produkter. Följande är stora handelspartners: (2012) Indien 10.6%, Spanien 9.6%, Chile 9.4%, USA 7.1%, Irland 6.3%, Tyskland 6.3%, Ukraina 5.7% och Frankrike 5%.

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/sl.html
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/gv.html
Senast redigerad av TrialEnd 2014-10-10 kl. 00:07.
Citera
2014-10-09, 23:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Araberna är mycket smartare än vad vi i väst är.

4 augusti: http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2014/08/04/Saudi-health-ministry-No-hajj-and-Umrah-visas-for-3-African-nations.html

2 oktober: http://www.voanews.com/content/surgica-masks-travel-bans-as-hajj-begins-in-saudi-arabia-amid-ebola-mers/2470306.html

Se där, det var ett smart drag tycker jag. Sverige har en helt annan strategi, låt mig gissa, vi kommer att drabbas, Saudi inte.
Citera
2014-10-09, 23:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialEnd
Enligt CIA består Liberias huvudsakliga export av gummi, timmer, järn, diamanter, kakao och kaffe.

2012 var Liberias huvudsakliga handelspartners fördelade så här:
ga
China 24%, US 15.3%, Spain 11%, Algeria 6.5%, Thailand 4.5%, Malaysia 4.1%, France 4%

Övriga cirka 40%, vem är det, och vad exporteras? Det räcker i princip med en låda kontaminerad frukt på ICA Maxi i Malmö så är katastrofen ett faktum. Glöm inte heller det smugglade regnskogsköttet, när får vi läsa om nästa flygplan fullt av likmask?
Citera
2014-10-09, 23:58
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det var det experimentet jag syftade på. Men det finns alltså inget fall (än) där man är säker på att viruset spridits mellan människor genom aerosol.
Nej, det blir ju väldigt svårt att få människor att ställa upp på liknande expriment. Forskare använder ordet "säker" om kontrollerade expriment som kan upprepas. Med andra ord betyder det du skriver absolut ingenting i praktiken.
Citera
2014-10-10, 00:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Dock intressant hur det set ut om ett par-tre veckor då inkubationstiden kan vara lång. Hur många har varit i kontakt med de konstaterat smittade och sjuka utan att någon har uppmärksammat dem. Inte alls osannolikt att vi får se en mindre explosion av misstänkta och senare konstaterade fall av smittade som har smittats utanför Afrika.

Visst, sjukvårdspersonal och andra som varit i kontakt med de smittade efter det att sjukdomen bröt ut kan också redan vara smittade. Det vet vi som sagt om ett par veckor.

Det som hittills förhindrat större epidemier är att de som drabbas snabbt blir mycket sjuka och dör när sjukdomen väl bryter ut, vilket förhindrar vidare spridning. Frågan är om något ändrats på den punkten, eftersom viruset nu tycks sprida sig mer effektivt än tidigare?
Citera
2014-10-10, 00:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Nej, det blir ju väldigt svårt att få människor att ställa upp på liknande expriment. Forskare använder ordet "säker" om kontrollerade expriment som kan upprepas. Med andra ord betyder det du skriver absolut ingenting i praktiken.

Kliniska forskare publicerar ofta fallbeskrivningar där de redogör för vad som skedde med en viss patient. Och det finns ingen fallbeskrivning där det är klart att ebolasmittan överförts via aerosol.

Ett hypotetiskt exempel skulle vara om en person som blev smittad befann i samma rum som en ebolapatient när denna hostade eller nös, men inte hade någon annan kontakt före eller efter besöket.

Några sådana fall känner man alltså inte till. Därmed inte sagt att smittan inte kan spridas via aerosol. Vi vet helt enkelt inte.
Citera
2014-10-10, 00:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Visst, sjukvårdspersonal och andra som varit i kontakt med de smittade efter det att sjukdomen bröt ut kan också redan vara smittade. Det vet vi som sagt om ett par veckor.

Det som hittills förhindrat större epidemier är att de som drabbas snabbt blir mycket sjuka och dör när sjukdomen väl bryter ut, vilket förhindrar vidare spridning. Frågan är om något ändrats på den punkten, eftersom viruset nu tycks sprida sig mer effektivt än tidigare?

Jag vet inte men skulle inte bli förvånad om boven i dramat är sjukvårdskedjan. Undermålig skyddsutrustning, begränsade resurser och oklara rutiner verkar vara några punkter som har orsakat att smittan sprids snabbt.

I det skenet undrar jag vad svensk sjukvårdspersonal med en rulle silvertejp kan göra för skillnad? Känns som att Sverige tror sig kunna göra skillnad, jag tror tvärtom, att vi kommer att förvärra läget genom att importera smittan till Sverige på ett eller annat vis om vi sänder personal till smitthärden.
Senast redigerad av OY 2014-10-10 kl. 00:13. Anledning: stavfel
Citera
2014-10-10, 00:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag vet inte men skulle inte bli förvånad om boven i dramat är sjukvårdskedjan. Undermålig skyddsutrustning, begränsade resurser och oklara rutiner verkar vara några punkter som har orsakat att smittan sprids snabbt.

I det skenet undrar jag vad svensk sjukvårdspersonal med en rulle silvertejp kan göra för skillnad? Känns som att Sverige tror sig kunna göra skillnad, jag tror tvärtom, att vi kommer att förvärra läget genom att importera smittan till Sverige på ett eller annat vis om vi sänder personal till smitthärden.

Om det bara beror på dålig sjukvård och bristande sanitära förhållanden kan man dock fråga sig varför ebola inte spred sig lika snabbt vid tidigare epidemier. Förhållandena är ju knappast bättre i Kongo än i Västafrika.

Det var det jag syftade på ovan när jag frågade vad som ändrat sig sedan tidigare epidemier. Har viruset muterat och fått nya egenskaper?

Håller med om att den svenska sjukvården också kommer att stå ganska handfallen om en pandemi bryter ut. Det finns ju inte många platser för den här typen av patienter i landet.
Citera
2014-10-10, 00:30
Medlem
Citat:
Se där, det var ett smart drag tycker jag. Sverige har en helt annan strategi, låt mig gissa, vi kommer att drabbas, Saudi inte.

Först började svara på ditt inlägg med "neej men så många åker inte dit" men sen kom jag på att araber förmodligen agerar lite smartare än oss så jag gjorde en googlesökning. Nja alltså båda kan bli drabbade, även om det kommer till Sverige så tror jag inte att en massa folk kommer dö.

Citat:
Övriga cirka 40%, vem är det, och vad exporteras? Det räcker i princip med en låda kontaminerad frukt på ICA Maxi i Malmö så är katastrofen ett faktum. Glöm inte heller det smugglade regnskogsköttet, när får vi läsa om nästa flygplan fullt av likmask?

fan blev freaked out på riktigt nu. Hoppas mina bananer och satsumas jag köpte idag på Netto inte är från västafrika.

Edit: Citrusen var från Spanien och bananerna förmodligen från syd- eller centralamerika eller ev. Elfenbenskusten (som inte haft några fall av ebola). Vill dock ändå slänga bananerna nu :P
Senast redigerad av Othfanaticos 2014-10-10 kl. 00:40.
Citera
2014-10-10, 00:31
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Nej inte mellan människor men mellan av forskarna infekterade grisar och apor som i sin tur smittade varandra.

Länk. http://www.nature.com/srep/2012/121115/srep00811/full/srep00811.html
Citera
2014-10-10, 00:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Om det bara beror på dålig sjukvård och bristande sanitära förhållanden kan man dock fråga sig varför ebola inte spred sig lika snabbt vid tidigare epidemier. Förhållandena är ju knappast bättre i Kongo än i Västafrika.

Det var det jag syftade på ovan när jag frågade vad som ändrat sig sedan tidigare epidemier. Har viruset muterat och fått nya egenskaper?

Håller med om att den svenska sjukvården också kommer att stå ganska handfallen om en pandemi bryter ut. Det finns ju inte många platser för den här typen av patienter i landet.

Jag känner inte till hur folk rör sig i de drabbade länderna jämfört med de länder där tidigare utbrott har förekommit, kanske kan det finnas en skillnad här. Kanske har det med säkerhetstänket att göra?

Jag funderade på en sak. Nu verkar det som om att sjuka och misstänkt smittade söker sig till sjukvården, de bemöts av personal klädda i skyddskläder, men byter de kläder efter varje sökande? Här kan det kanske finnas en orsak till smittspridningen? Hjälpen stjälper så att säga. Kan man läsa någonstans i detalj hur hjälpsjukhusen arbetar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in