Citat:
Folks begränsade rörlighet har man ju trott vara en annan faktor som tidigare förhindrat pandemier. Sant är att de flesta ebolaepidemier hittills ägt rum ute på landsbygden, men en av de senaste nådde miljonstaden Kinshasa. Dock blev det ingen pandemi den gången heller.
Därför misstänker jag att något ändrats, antingen hos viruset själv eller i miljön, som gör att det nu sprider sig lättare.

Citat:
Jag funderade på en sak. Nu verkar det som om att sjuka och misstänkt smittade söker sig till sjukvården, de bemöts av personal klädda i skyddskläder, men byter de kläder efter varje sökande? Här kan det kanske finnas en orsak till smittspridningen? Hjälpen stjälper så att säga. Kan man läsa någonstans i detalj hur hjälpsjukhusen arbetar?
Naturligtvis är det så att skyddsrockar och handskar inte slängs lika ofta som på ett svenskt sjukhus. Förmodligen brister det också i avfallshanteringen. Detta sagt så tror jag inte att smittan primärt sprids inom sjukvården. Det finns inte plats för alla ebolasjuka, och det finns gott om rapporter om att sjuka undviker sjukvården och dör hemma.
Den främsta smittspridningen sker nog fortfarande när man tar hand om sina döende eller döda anhöriga. Och det är svårt att förhindra. Man lämnar ju inte en döende anhörig åt sitt öde.