2014-10-09, 22:25
Medlem
SnowInformers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Jag dricker inte alkohol personligen men jag kan förstå om medlemmar vill se en uppdelning mellan alkohol för njutning och för snabbaste, billigaste rus.

Man kanske kunde döpa om det nuvarande forumet till "Öl, Vin, Sprit osv"

Sedan gör man ett subforum i drog forumet som man döper till "Alkohol"

Det där låter som en utmärkt ide.
Citera
2014-10-09, 22:37
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowInformer
Det där låter som en utmärkt ide.
Men det finns fortfarande tillräckligt stor mat-koppling för att alkohol och dryck bör ligga kvar där det gör. Diskussioner om apertif, vin, öl med mera är mer än berusning vilket hela drog-delen är inriktad på. Den dagen användare av droger börjar använda sig av valfri annan drog i annat än berusningssyfte i så pass stor grad att det blivit socialt/kulturellt accepterat är jag med på hur ni tänker. Jag föredrar den uppdelning som är nu även om alkohol naturligtvis är en drog så är inte droger det första jag tänker på när jag ska försöka välja vilket vin jag ska välja till dejten.
Citera
2014-10-09, 23:38
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Men det finns fortfarande tillräckligt stor mat-koppling för att alkohol och dryck bör ligga kvar där det gör. Diskussioner om apertif, vin, öl med mera är mer än berusning vilket hela drog-delen är inriktad på. Den dagen användare av droger börjar använda sig av valfri annan drog i annat än berusningssyfte i så pass stor grad att det blivit socialt/kulturellt accepterat är jag med på hur ni tänker. Jag föredrar den uppdelning som är nu även om alkohol naturligtvis är en drog så är inte droger det första jag tänker på när jag ska försöka välja vilket vin jag ska välja till dejten.

Därför har man två underforum om alkohol, ett i matdelen och ett i drogdelen.
Visst, det kommer hamna några trådstarter fel ibland. Men det sker ju även idag. Och idag så kastas de.. inte sällan med ett surt moderatorsmedellande, vilket gör att många diskussioner om alkoholens rus helt uteblir.
Moderatorerna i alkohol vägrar konsekvent att flytta trådar utan papperskorgar allt som på minsta vis berör berusning, de vill inte ens säga var sådana diskussioner skall tas utan säger bara att det inte ska vara där.

Man hänvisas till medicin för att diskutera baksmälla.. men inte diskuteras heroinavtändning i medicin.

Visst. Det finns ett underforum för övriga droger där diskussioner om alkohol borde kunna platsa.. men vafan. Det är ett av världens överlägset vanligaste rusmedel och det finns inte en vettig plats på flashback att diskutera detta? Det är fan pinsamt. Jag protesterade redan när diskussionen om att flytta alkohol från droger till mat dök upp och jag vidhåller att det är idioti att ha det som det är idag.

Vill du diskutera vilket vin som passar till gåslevern, ja då går du antagligen till matforumet.. vill man fråga hur packad man blir av att halsa en kvarting kronvodka eller om man vågar dricka ett par öl kvöllen innan man ska ta bilen.. ja kanske skulle behövas ett underforum om alkoholens ruseffekter.

Du skriver Diskussioner om apertif, vin, öl med mera är mer än berusning och nej det är det inte, det är en annan sak. Men framförallt så är det det enda som får diskuteras i dagens alkoholdel, diskussioner om alkoholens effekter är strikt förbjudna där. Så att säga att diskussionen är mer än bara berusning är ju inte riktigt korrekt.
Citera
2014-10-10, 20:45
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Därför har man två underforum om alkohol, ett i matdelen och ett i drogdelen.
Visst, det kommer hamna några trådstarter fel ibland. Men det sker ju även idag. Och idag så kastas de.. inte sällan med ett surt moderatorsmedellande, vilket gör att många diskussioner om alkoholens rus helt uteblir.
Moderatorerna i alkohol vägrar konsekvent att flytta trådar utan papperskorgar allt som på minsta vis berör berusning, de vill inte ens säga var sådana diskussioner skall tas utan säger bara att det inte ska vara där.

Man hänvisas till medicin för att diskutera baksmälla.. men inte diskuteras heroinavtändning i medicin.

Visst. Det finns ett underforum för övriga droger där diskussioner om alkohol borde kunna platsa.. men vafan. Det är ett av världens överlägset vanligaste rusmedel och det finns inte en vettig plats på flashback att diskutera detta? Det är fan pinsamt. Jag protesterade redan när diskussionen om att flytta alkohol från droger till mat dök upp och jag vidhåller att det är idioti att ha det som det är idag.

Vill du diskutera vilket vin som passar till gåslevern, ja då går du antagligen till matforumet.. vill man fråga hur packad man blir av att halsa en kvarting kronvodka eller om man vågar dricka ett par öl kvöllen innan man ska ta bilen.. ja kanske skulle behövas ett underforum om alkoholens ruseffekter.

Du skriver Diskussioner om apertif, vin, öl med mera är mer än berusning och nej det är det inte, det är en annan sak. Men framförallt så är det det enda som får diskuteras i dagens alkoholdel, diskussioner om alkoholens effekter är strikt förbjudna där. Så att säga att diskussionen är mer än bara berusning är ju inte riktigt korrekt.
Varför inte avtändningens effekter av heroin diskuteras i medicin kan jag faktiskt inte förstå och rent tekniskt så är även eventuella "hur full blir jag på.."-diskussioner någonting som hör medicin-forumet till i mina ögon. Jag tror inte på att dela upp forumet för att det kommer att leda till ännu fler felplaceringar och ser man till alkoholens ställning i det västerländska samhället så är det inte i första hand en drog att jämföra med cannabis, amfetamin och heroin.
Citera
2014-10-10, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Varför inte avtändningens effekter av heroin diskuteras i medicin kan jag faktiskt inte förstå och rent tekniskt så är även eventuella "hur full blir jag på.."-diskussioner någonting som hör medicin-forumet till i mina ögon. Jag tror inte på att dela upp forumet för att det kommer att leda till ännu fler felplaceringar och ser man till alkoholens ställning i det västerländska samhället så är det inte i första hand en drog att jämföra med cannabis, amfetamin och heroin.

Oavsett om det är att jämföra med cannabis, lsd eller kaffe så är alkoholens ruseffekt klart reell och idag har vi på flashback ett underforum med alkohol i namnet där man inte ens får diskutera ruseffekten.

Jag har inga som helst problem med att folk diskuterar vilka mikrobrygda öl som är trendigast, vilken champagne som passar bäst till hummer eller huruvida det är ett faux pas att dricka rosévin till brieost..
Men det betyder inte att det är all diskussion som bör tillåtas, utan det bör även vara fritt fram att diskutera hur man enklast blir packad på mäsk utan att spy av smaken eller huruvida man blir mer berusad av att "bonga" folköl.

Skulle man döpa om Alkohol och dryck till bara Dryck så skulle det fortfarande gå att diskutera bordsvin, vilken nubbe som gör sig bäst till sillen eller om man verkligen kan dricka lager till en chili.
Samtidigt skulle man kunna ha ett forum med namn Alkohol i drogdelen där man kan diskutera hur man shottar handsprit, halsar california white eller silar t-röd genom en skogaholmslimpa.

Visst, det blir en del felplacerade trådar, men de som shottar handsprit söker sig kanske inte till matdelen på samma sätt som de som går på vinprovning inte klickar på droger när de har en fundering.
Senast redigerad av Cognitive Dissident 2014-10-10 kl. 21:13.
Citera
2014-10-10, 22:46
Medlem
lehirals avatar
Hur blir det här ens en diskussion? Bara och titta hur skillnaden är i diskussionerna, i alkohol är det sällan frågor om "vågar jag blanda?" och "få tag på bäst". Ni måste väl fatta skillnaden själv, sen att alla nersupna as vill ha någonstans att hänga i då kan dom gått och väl hänga i drogrehabilitering.
Kan vi ju lika gärna diskutera gevalia när vi ändå är igång, ska den vara i centralstimulantia eller övriga droger?
Citera
2014-10-10, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehiral
Hur blir det här ens en diskussion? Bara och titta hur skillnaden är i diskussionerna, i alkohol är det sällan frågor om "vågar jag blanda?" och "få tag på bäst". Ni måste väl fatta skillnaden själv, sen att alla nersupna as vill ha någonstans att hänga i då kan dom gått och väl hänga i drogrehabilitering.
Kan vi ju lika gärna diskutera gevalia när vi ändå är igång, ska den vara i centralstimulantia eller övriga droger?

Fast det är ju för att sådana trådar obönhörligen flyttas till papperskorgen.
Är det så svårt att fatta att alkohol är en drog, en drog som används av miljontals människor för rusets skull. I dagsläget finns ingen uppenbar plats att diskutera sådant på föashback, något som i alla fall jag ser som en onödig brist.
Sen att vissa endast är ute efter smaken och majoriteten är ute efter både och i moderata doser.. det gör inte att ruseffekterna inte existerar.

Och tar man kaffe/koffein fungerar det utmärkt att diskutera kaffe i Alkohol och dryck och koffein i centralstimulantia (även om det händer att folk gnäller över trådar om koffein där).
Citera
2016-04-13, 13:40
Medlem
alkohol och tobak

Jag undrar lite varför dessa delforum inte ligger under droger? Cannabis är en drog men tobak, det är en "livsstil". Alkohol är också en livsstil, inte en drog?

Bara en tanke.
Citera
2016-04-13, 13:43
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Vi bor i Sverige där det är lagligt och tillhör vår kultur.
Citera
2016-04-13, 13:52
Medlem
usb3s avatar
Ligger inte under livsstil, utan under mat som delforum. Känns naturligt att lagliga droger ligger där tycker jag.
Citera
2016-04-13, 14:31
Medlem
tj.s avatar
Har skrivit en enklare förklaring till det i en annan tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Här kan man dra en parallell till alkohol, nikotin och koffein. Alla är att definiera som droger. Men de kategoriseras inte under Droger på Flashback då utgångspunkten i diskussionerna berör alkohol och kaffe som dryck och det sociala kring det, snarare än de verksamma substanserna i sig.
Citera
2016-04-13, 14:50
Medlem
Tobak är ju i alla fall inte mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här