2016-03-16, 10:48
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag ser det inte som ett ställningstagande utan som en konsekvens av att frågeställningarna ofta har biologiska beröringspunkter.
Här kan man dra en parallell till alkohol, nikotin och koffein. Alla är att definiera som droger. Men de kategoriseras inte under Droger på Flashback då utgångspunkten i diskussionerna berör alkohol och kaffe som dryck och det sociala kring det, snarare än de verksamma substanserna i sig.
Citera
2016-03-16, 12:45
Medlem
Hur ofta händer det att du tänker: "Nu vill jag läsa om pseudovetenskap"?

Jag tycker ditt förslag är dåligt, och jag tror inte att du egentligen är ute efter att det ska bli lätt att hitta. Istället tror jag du är ute efter att markera att dessa saker inte är riktig vetenskap. Det är inte Flashbacks uppgift.
Citera
2016-03-16, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Jag vill hålla med Tinuviel här. Att kategorisera vissa ämnen som pseudovetenskap innebär att Flashback aktivt tar ställning till det, något jag tycker Flashback bör hålla sig undan. Kategorier bör vara så neutrala som möjligt.

Det finns flera ämnen inom exempelvis alternativmedicin vars metoder må hända inte har samma vetenskapliga evidens som övrig medicinsk vetenskap har, men som jag samtidigt inte skulle hävda är pseudovetenskap. De är fortfarande omstridda huruvida de är att betrakta som vetenskap och Flashback bör agera neutralt.

Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Hur ofta händer det att du tänker: "Nu vill jag läsa om pseudovetenskap"?

Jag tycker ditt förslag är dåligt, och jag tror inte att du egentligen är ute efter att det ska bli lätt att hitta. Istället tror jag du är ute efter att markera att dessa saker inte är riktig vetenskap. Det är inte Flashbacks uppgift.

Är det Flashbacks uppgift att markera att dessa saker ÄR vetenskap då? Att gå emot hela den vetenskapliga konsensus som råder i världen. Och att gå emot alla definitioner av vad vetenskap är? För det gör man när dessa saker ligger under vetenskapskategorin.

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Håller med, tycker heller inte Flashback ska ta ställning till vad som är vetenskap respektive pseudovetenskap, däremot bör Flashback naturligtvis tillhandahålla en plattform för diskussioner kring dessa ämnen, mig veterligen finns det redan plats för denna typer av diskussioner på forumet.

Ser ingen anledning till att införa denna nya avdelning i nuläget.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Överens. Vetenskap som metodologi påstår sig inte vara en "absolut filosofi" så nån vetenskaplig diskrepans är acceptabell.

Läst vad folk har sagt, och har ändrat uppfattning kring att det skulle vara lättare att hitta dessa saker om man samlade dem under pseudovetenskap, I så fall skulle det behöva vara en helt egen huvud kategori, och inte så säker på hur vettigt det är. Men så inte skulle det bli lättare nej. Jo, endast för sådana som mig skulle det bli lättare, men inte för människor som tror på dessa saker.

Namnmässigt förstår jag dock inte vad problemet är, kalla det något annat än pseudovetenskap då, något som inte tar ställning, som inte har en negativ klang, "alternativ vetenskap", "tro och omdiskuterad vetenskap", finns garanterat än bättre benämningar för att inte ta ställning och göra folk upprörda.

Men nog 17 har Flashback redan tagit ställning FÖR dessa saker när de ligger under Vetenskap. Man säger att detta ÄR vetenskap, att det hör till den kategorin, trotts att konsensus inom just vetenskapsvärlden är det handlar om pseudovetenskap, tro, vidskepelse, skräpvetenskap. Sedan finns det såklart olika områden som är marginalvetenskap & protovetenskap, men då bör dessa flyttas till vetenskaps sektionen när vetenskaplig konsensus stödjer dessa. Dock är chansen för att någon av de sakerna jag tog upp i första tråden, skulle visa sig vara sant och riktig vetenskap, extremt liten. De har blivit testade så grundligt och visat sig vara fel, eller så är de ej falsifierbara, så att de aldrig ens kan testas. Så flashback hade förmodligen aldrig behövt flytta tillbaka någon av dessa grenar till Vetenskapssektionen.

De fakto behöver inte Flashback ta ställning, då vetenskapsvärlden och den faktiska definitionen av vetenskap och pseudovetenskap redan tar ställning. Saker som healing och homeopati och astrologi är inte vetenskap, och de bör inte kategoriseras med riktig vetenskap. Så att klassa det som pseudovetenskap är inte ett ställningstagande, det är bara ge det sitt rätta namn. Jag menar, folk kan tro och säga att jorden är en kub, men inte bör resten av samhället agera som att det är vetenskap och den rätta formen på jorden.

Men jag förstår som sagt, å håller med om att flashback ska och måste vara neutral, men då bör rimligtvis inte rasforskning, alternativ medicin, paranormala fenomen, ufologi, ockultism, drömmar, religion, ligga under vetenskap. För när de ligger under vetenskap så har flashback gjort ett ställningstagande. De alla bör rimligtvis flyttas till ex Samhälle, Kultur, livstil. Vill man diskutera religion på ett vetenskapligt plan så bör man kunna göra detta inom en "övrigt" del inom vetenskapskategorin. För annars kan man lika gärna placera musik, kultur, litteratur, mat, ekonomi, politik, samhälle, ja det mesta under vetenskap, just för att alla dessa ämnen studeras och diskuteras inom sin egen vetenskap.
Senast redigerad av Noslumas 2016-03-16 kl. 17:27.
Citera
2016-03-16, 19:24
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noslumas
Men jag förstår som sagt, å håller med om att flashback ska och måste vara neutral, men då bör rimligtvis inte rasforskning, alternativ medicin, paranormala fenomen, ufologi, ockultism, drömmar, religion, ligga under vetenskap. För när de ligger under vetenskap så har flashback gjort ett ställningstagande.
Jag håller inte med dig. Personligen ser jag det snarare som en logisk gruppering och utifrån ett användbarhetsperspektiv. Alternativmedicin är en del av medicin och hälsa vare sig alla enskilda metoder i sjukgymnastik, OMT, naprapati m.m. har en vetenskaplig förankring eller ej. Är användare ute efter att diskutera kiropraktik och kiropraktiska behandlingar så är det förmodligen huvudsakligen ur en medicinsk synvinkel, än att diskutera den bakomliggande vetenskapliga evidensen. Därför känns det mer naturligt att man vänder sig till Medicin och hälsa än att traska sig in i ett forum för Pseudovetenskap.

Det är likadant med alkohol, som jag tog upp tidigare. Vill man diskutera alkoholhaltiga drycker så är det förmodligen inte i första hand alkoholen som drog man är intresserad av att diskutera.
Citera
2016-03-16, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Jag håller inte med dig. Personligen ser jag det snarare som en logisk gruppering och utifrån ett användbarhetsperspektiv. Alternativmedicin är en del av medicin och hälsa vare sig alla enskilda metoder i sjukgymnastik, OMT, naprapati m.m. har en vetenskaplig förankring eller ej. Är användare ute efter att diskutera kiropraktik och kiropraktiska behandlingar så är det förmodligen huvudsakligen ur en medicinsk synvinkel, än att diskutera den bakomliggande vetenskapliga evidensen. Därför känns det mer naturligt att man vänder sig till Medicin och hälsa än att traska sig in i ett forum för Pseudovetenskap.

Det är likadant med alkohol, som jag tog upp tidigare. Vill man diskutera alkoholhaltiga drycker så är det förmodligen inte i första hand alkoholen som drog man är intresserad av att diskutera.

Ja, men som jag sa så tycker jag nu inte heller att pseudovetenskap är en bra kategori. Om rasbiologi och alternativ medicin bör flyttas kan absolut diskuteras.

Men att ufologi, paranormala fenomen, ockultism och religion ska vara under Vetenskap istället för Samhälle eller Kultur går verkligen inte att försvara. Religion har tex inte mer där att göra än ex Litteratur och Media.
Citera
2016-03-17, 08:43
Medlem
Citat:
Är det Flashbacks uppgift att markera att dessa saker ÄR vetenskap då? Att gå emot hela den vetenskapliga konsensus som råder i världen. Och att gå emot alla definitioner av vad vetenskap är? För det gör man när dessa saker ligger under vetenskapskategorin.
Det är inte ett vetenskapligt ställningstagande, utan bara ett språkligt. Att däremot göra på det sätt du vill skulle vara ett sådant ställningstagande.

Hur du än vrider och vänder på det är rasforskning intimt förknippat med biologi och alternativmedicin är intimt förknippat med medicin.
Citera
2016-03-17, 14:09
Medlem
Citat:
Det är inte ett vetenskapligt ställningstagande, utan bara ett språkligt. Att däremot göra på det sätt du vill skulle vara ett sådant ställningstagande.

Hur du än vrider och vänder på det är rasforskning intimt förknippat med biologi och alternativmedicin är intimt förknippat med medicin.

Japp, än en gång, helt rätt, jag förespråkar inte längre en del för pseudovetenskap.

Likaså, ÄN EN GÅNG: Ja, kanske rasbiologi och alternativ-medicin bör vara kvar. Men Religion och ufologi, ockultism, paranormalt, finns det ingen anledning att ha under Vetenskap.

Varför är det ett språkligt ställningstagande när det ligger under vetenskap, men ett vetenskapligt ställningstagande om det ligger någon annan stans? Sedan bör jag anmärka att jag inte sagt att flashback gör ett vetenskapligt ställningstagande just nu. Endast sagt att de gör ett ställningstagande.
Citera
2016-03-17, 15:42
Medlem
Citat:
Japp, än en gång, helt rätt, jag förespråkar inte längre en del för pseudovetenskap.

Likaså, ÄN EN GÅNG: Ja, kanske rasbiologi och alternativ-medicin bör vara kvar. Men Religion och ufologi, ockultism, paranormalt, finns det ingen anledning att ha under Vetenskap.

Varför är det ett språkligt ställningstagande när det ligger under vetenskap, men ett vetenskapligt ställningstagande om det ligger någon annan stans? Sedan bör jag anmärka att jag inte sagt att flashback gör ett vetenskapligt ställningstagande just nu. Endast sagt att de gör ett ställningstagande.
För att termen "vetenskap" ändå beskriver rätt bra vad det handlar om. Inom det ryms både vetenskap och pseudovetenskap. Notera att även pseudovetenskap innehåller ordet vetenskap. Alternativmedicin kanske inte har så mycket riktigt vetenskapligt stöd, men det ligger ändå mycket närmre vetenskap än någon av de andra huvudkategorierna.

Ufologi, ockultism och paranormalt kanske skulle passa bättre under hobby, men jag ser ärligt talat inte problemet. Religion ser jag inte riktigt hur det skulle kunna passa på något annat ställe. Det finns många politiska och ideologiska element i religion, men politik känns inte som rätt plats. Livsstil och samhälle skulle kanske också fungera, men jag kan inte se någon kategori än vetenskap som är bättre.

Kategorierna är till för att saker ska vara lätta att hitta. Allt annat är underordnat.
Citera
2016-03-17, 16:13
Medlem
Citat:
För att termen "vetenskap" ändå beskriver rätt bra vad det handlar om. Inom det ryms både vetenskap och pseudovetenskap. Notera att även pseudovetenskap innehåller ordet vetenskap. Alternativmedicin kanske inte har så mycket riktigt vetenskapligt stöd, men det ligger ändå mycket närmre vetenskap än någon av de andra huvudkategorierna.

Ufologi, ockultism och paranormalt kanske skulle passa bättre under hobby, men jag ser ärligt talat inte problemet. Religion ser jag inte riktigt hur det skulle kunna passa på något annat ställe. Det finns många politiska och ideologiska element i religion, men politik känns inte som rätt plats. Livsstil och samhälle skulle kanske också fungera, men jag kan inte se någon kategori än vetenskap som är bättre.

Kategorierna är till för att saker ska vara lätta att hitta. Allt annat är underordnat.

Nej, pseudovetenskap och blind tro är inte vetenskap. Det är morfemet "pseudo" som betyder "oäkta/falsk" som gör att "pseoudovetenskap" inte ska eller får beblandas med riktigt vetenskap. Att man vetenskapligt undersökt sanningshalten i ett påstående så grundligt, och inte hittat något som ger en anledning att tro på det, att det inte finns några som helst belägg för att tro på det som påstås. Men att då folk påstår att det ändå är sant, och ofta har en handfull anekdotisk bevis och ibland en handfull totala skräp-studier som inte följt den vetenskapliga metoden. Det är då det något klassas som pseudovetenskap. Det är alltså något som är lika osant och lika mkt baserat på blind tro och övertygelse, som religiösa tro på gud.

Men skit fucking samma om det, om medicin eller rasbiologi ska flyttas är absolut inte lika självklart som de andra.

Att placera ufologi, ockultism, paranormalt i "hobby" är absolut mkt bättre än att ha kvar den under Vetenskap. Varför kan inte Religion passa under Samhälle och Kultur eller Livsstil? Även om det inte är en perfekt kategori så är Vetenskaps kategorin än sämre.

Religion har i allra högsta grad mer med kultur, livsstil, samhälle och kultur att göra än just Vetenskap. Visst kan man studera religion som vetenskap, men det kan man göra med vapen och krig också, teknolig, samhälle, allt inom kultur, ja allt på flashback hade kunnat läggas under Vetenskap då allt studeras inom olika natur eller samhällsvetenskaper. Så att rättfärdiga att ha Religion där utav alla saker är väldigt märkligt tycker jag.
Citera
2016-03-17, 16:24
Medlem
Citat:
Nej, pseudovetenskap och blind tro är inte vetenskap. Det är morfemet "pseudo" som betyder "oäkta/falsk" som gör att "pseoudovetenskap" inte ska eller får beblandas med riktigt vetenskap. Att man vetenskapligt undersökt sanningshalten i ett påstående så grundligt, och inte hittat något som ger en anledning att tro på det, att det inte finns några som helst belägg för att tro på det som påstås. Men att då folk påstår att det ändå är sant, och ofta har en handfull anekdotisk bevis och ibland en handfull totala skräp-studier som inte följt den vetenskapliga metoden. Det är då det något klassas som pseudovetenskap. Det är alltså något som är lika osant och lika mkt baserat på blind tro och övertygelse, som religiösa tro på gud.
Potato, potato.

Citat:
Men skit fucking samma om det, om medicin eller rasbiologi ska flyttas är absolut inte lika självklart som de andra.

Att placera ufologi, ockultism, paranormalt i "hobby" är absolut mkt bättre än att ha kvar den under Vetenskap. Varför kan inte Religion passa under Samhälle och Kultur eller Livsstil? Även om det inte är en perfekt kategori så är Vetenskaps kategorin än sämre.

Religion har i allra högsta grad mer med kultur, livsstil, samhälle och kultur att göra än just Vetenskap. Visst kan man studera religion som vetenskap, men det kan man göra med vapen och krig också, teknolig, samhälle, allt inom kultur, ja allt på flashback hade kunnat läggas under Vetenskap då allt studeras inom olika natur eller samhällsvetenskaper. Så att rättfärdiga att ha Religion där utav alla saker är väldigt märkligt tycker jag.
De flesta frågeställningarna inom religion ligger på ungefär samma nivå som de inom historia. Tycker du även att historia ska flyttas? Vidare behandlar många av trådarna i religion logiska gudsbevis, och logik är definitivt vetenskap.

Filosofi känns också rätt tveksamt att behålla som vetenskap i så fall. Filosofin följer inte den vetenskapliga metoden. Dagens naturvetenskap föddes ur filosofin, men de är rätt skilda från varandra på ungefär samma sätt som kemin föddes ur alkemin. Idag handlar filosofi till stor del om etik.
Citera
2016-03-17, 17:38
Medlem
Citat:
Potato, potato.

De flesta frågeställningarna inom religion ligger på ungefär samma nivå som de inom historia. Tycker du även att historia ska flyttas? Vidare behandlar många av trådarna i religion logiska gudsbevis, och logik är definitivt vetenskap.

Filosofi känns också rätt tveksamt att behålla som vetenskap i så fall. Filosofin följer inte den vetenskapliga metoden. Dagens naturvetenskap föddes ur filosofin, men de är rätt skilda från varandra på ungefär samma sätt som kemin föddes ur alkemin. Idag handlar filosofi till stor del om etik.

Om Historia eller filosofi bör flyttas går att diskutera, kanske, jag kommer dock inte yrka för det, någon annan får göra det. Men vi är inne på demarkationsproblemet, och vi kommer garanterat inte lösa det hur mkt vi diskuterar.
Dock förändrar inte detta att Religion och paranormalt/ockultism/ufologi ABSOLUT bör flyttas till en kategori de passar bättre under. Att gud finns eller inte finns är omöjligt att undersöka vetenskapligt då det inte är falsifierbart.
Sedan stämmer det inte att många av trådarna handlar om gud finns eller inte finns. Kollar man på rubrikerna på alla trådarna som visas på första sidan av religion, så finns det ingen som frågar något sådant. Antingen skriver de som att de antar att gud finns, eller så är det ngn kritik mot religiösa.

Ska vi diskutera om jorden är platt och om det finns en osynliga gigantiska tekoppar som snurrar runt solen och kalla det för vetenskap också?

Allt annat under samhälle, politik, Kultur, Ekonomi, mm passar bra mkt bättre under Vetenskap än Religion å paranormalt gör.
Citera
2016-03-29, 15:06
Medlem
Tycker att detta dog ut utan att få svar på det som tråden utvecklades till. Bör jag skapa en ny tråd? Hade känts lite spamvarning på det, även om det hade gjort allt mycket klarare. Så jag undrar än en gång här istället:

Varför flyttas inte religion och paranormalt, ockultism, ufologi från vetenskaps kategorin?

(Jag menar alltså inte längre att alternativmedicin och rasbiologi skall flyttas, så det behöver vi INTE ta upp igen).

Religion passar som sagt mycket bättre under antingen: Kultur, Livsstil, Samhälle. För religion passar inte mer under vetenskap än ex media, litteratur, musik, Feminism, politik (mm) gör, alla går att studera vetenskapligt, men det är inte vetenskap i sig själv och de passar mycket bättre under andra kategorier.

Så ja, varför inte flytta dessa två delar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in