Citat:
Ursprungligen postat av
tj.
Jag vill hålla med Tinuviel här. Att kategorisera vissa ämnen som pseudovetenskap innebär att Flashback aktivt tar ställning till det, något jag tycker Flashback bör hålla sig undan. Kategorier bör vara så neutrala som möjligt.
Det finns flera ämnen inom exempelvis alternativmedicin vars metoder må hända inte har samma vetenskapliga evidens som övrig medicinsk vetenskap har, men som jag samtidigt inte skulle hävda är pseudovetenskap. De är fortfarande omstridda huruvida de är att betrakta som vetenskap och Flashback bör agera neutralt.
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Hur ofta händer det att du tänker: "Nu vill jag läsa om pseudovetenskap"?
Jag tycker ditt förslag är dåligt, och jag tror inte att du egentligen är ute efter att det ska bli lätt att hitta. Istället tror jag du är ute efter att markera att dessa saker inte är riktig vetenskap. Det är inte Flashbacks uppgift.
Är det Flashbacks uppgift att markera att dessa saker ÄR vetenskap då? Att gå emot hela den vetenskapliga konsensus som råder i världen. Och att gå emot alla definitioner av vad vetenskap är? För det gör man när dessa saker ligger under vetenskapskategorin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Proton
Håller med, tycker heller inte Flashback ska ta ställning till vad som är vetenskap respektive pseudovetenskap, däremot bör Flashback naturligtvis tillhandahålla en plattform för diskussioner kring dessa ämnen, mig veterligen finns det redan plats för denna typer av diskussioner på forumet.
Ser ingen anledning till att införa denna nya avdelning i nuläget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Överens. Vetenskap som metodologi påstår sig inte vara en "absolut filosofi" så nån vetenskaplig diskrepans är acceptabell.
Läst vad folk har sagt, och har ändrat uppfattning kring att det skulle vara lättare att hitta dessa saker om man samlade dem under pseudovetenskap, I så fall skulle det behöva vara en helt egen huvud kategori, och inte så säker på hur vettigt det är. Men så inte skulle det bli lättare nej. Jo, endast för sådana som mig skulle det bli lättare, men inte för människor som tror på dessa saker.
Namnmässigt förstår jag dock inte vad problemet är, kalla det något annat än pseudovetenskap då, något som inte tar ställning, som inte har en negativ klang, "alternativ vetenskap", "tro och omdiskuterad vetenskap", finns garanterat än bättre benämningar för att inte ta ställning och göra folk upprörda.
Men nog 17 har Flashback redan tagit ställning FÖR dessa saker när de ligger under Vetenskap. Man säger att detta ÄR vetenskap, att det hör till den kategorin, trotts att konsensus inom just vetenskapsvärlden är det handlar om pseudovetenskap, tro, vidskepelse, skräpvetenskap. Sedan finns det såklart olika områden som är
marginalvetenskap & protovetenskap, men då bör dessa flyttas till vetenskaps sektionen när vetenskaplig konsensus stödjer dessa. Dock är chansen för att någon av de sakerna jag tog upp i första tråden, skulle visa sig vara sant och riktig vetenskap, extremt liten. De har blivit testade så grundligt och visat sig vara fel, eller så är de ej falsifierbara, så att de aldrig ens kan testas. Så flashback hade förmodligen aldrig behövt flytta tillbaka någon av dessa grenar till Vetenskapssektionen.
De fakto behöver inte Flashback ta ställning, då vetenskapsvärlden och den faktiska definitionen av vetenskap och pseudovetenskap redan tar ställning. Saker som healing och homeopati och astrologi är inte vetenskap, och de bör inte kategoriseras med riktig vetenskap. Så att klassa det som pseudovetenskap är inte ett ställningstagande, det är bara ge det sitt rätta namn. Jag menar, folk kan tro och säga att jorden är en kub, men inte bör resten av samhället agera som att det är vetenskap och den rätta formen på jorden.
Men jag förstår som sagt, å håller med om att flashback ska och måste vara neutral, men då bör rimligtvis inte rasforskning, alternativ medicin, paranormala fenomen, ufologi, ockultism, drömmar, religion, ligga under vetenskap. För när de ligger under vetenskap så har flashback gjort ett ställningstagande. De alla bör rimligtvis flyttas till ex Samhälle, Kultur, livstil. Vill man diskutera religion på ett vetenskapligt plan så bör man kunna göra detta inom en "övrigt" del inom vetenskapskategorin. För annars kan man lika gärna placera musik, kultur, litteratur, mat, ekonomi, politik, samhälle, ja det mesta under vetenskap, just för att alla dessa ämnen studeras och diskuteras inom sin egen vetenskap.