2011-07-01, 09:50
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlolof89
I fliken droger tycker jag man kan ha en avdelning för alkohol. Men lämna kvar alkohol och dryck där den är.
Min tråd blev låst. Jag ville dessutom ha en omröstning så alla fick välja. Demokratin kanske inte styr här på Flashback?

https://www.flashback.org/t1570401
Känns ganska meningslöst och förvirrande att diskutera samma ämne på två ställen.
Citera
2011-07-01, 12:48
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Känns ganska meningslöst och förvirrande att diskutera samma ämne på två ställen.

Fast det är ju inte riktigt samma ämne som ska diskuteras.
Det är ju en jävla skillnad att fråga om ett vin som passar bra till gåslever och att diskutera huruvida man blir skitpackad av att doppa en tampong i t-röd och dra upp i röven.

I det första fallet rör det sig om en dryck (om än alkoholhaltig) och i det andra fallet om en drog (alkohol).
Citera
2011-07-01, 13:05
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fast det är ju inte riktigt samma ämne som ska diskuteras.
Det är ju en jävla skillnad att fråga om ett vin som passar bra till gåslever och att diskutera huruvida man blir skitpackad av att doppa en tampong i t-röd och dra upp i röven.

I det första fallet rör det sig om en dryck (om än alkoholhaltig) och i det andra fallet om en drog (alkohol).

Jo fast den typen av diskussioner tillåts väl under övriga droger?
Citera
2011-07-01, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jo fast den typen av diskussioner tillåts väl under övriga droger?

Antagligen, men detta borde klargöras någonstans, på samma sätt som det tydligt framgår att diskussioner om alkoholens ruseffekter inte är önskvärd i Alkohol och dryck.
https://www.flashback.org/t495405

Alkohol och dryck har innehåller ordet alkohol (trots att dryck skulle fungera precis lika bra) kanske övriga droger då borde heta alkohol och övriga droger?
Citera
2011-07-01, 19:47
Medlem
blobben!!!s avatar
Aldrig! Vi narkomaner vill inte ha smutsiga alkoholmissbrukare i drogforat!

Gör "alkohol" till ett subforum till "övrigt-papperskorgen" istället, så är det långt ifrån oss om brukar lite finare droger!

Citera
2013-11-28, 15:21
Medlem
Finns det någon diskussion angående detta?
Jag tycker att det är rätt ofta man ser trådar i alkohol och dryck som rör alkoholens ruseffekter, men dessa papperkorgas i regel utan hänvisning till var den diskussionen borde föras.
Det gör ju att få inser var man skulle ha postat en sån tråd (jag gissar på övriga droger).

Ta t.ex. denna tråd (jag tog en "flyttad" tråd på måfå från förstasidan i alkohol och dryck)
https://www.flashback.org/t2266196

Det är en tråd som absolut rör alkohol. Men den blir flyttad till papperskorgen av en moderator som inte ens verkar vilja gå med på att underforumet ska röra alkohol överhuvudtaget om man tittar på det han skriver i samand med flytten.
Citera
2013-11-28, 16:09
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Finns det någon diskussion angående detta?
Jag tycker att det är rätt ofta man ser trådar i alkohol och dryck som rör alkoholens ruseffekter, men dessa papperkorgas i regel utan hänvisning till var den diskussionen borde föras.
Det gör ju att få inser var man skulle ha postat en sån tråd (jag gissar på övriga droger).

Ta t.ex. denna tråd (jag tog en "flyttad" tråd på måfå från förstasidan i alkohol och dryck)
https://www.flashback.org/t2266196

Det är en tråd som absolut rör alkohol. Men den blir flyttad till papperskorgen av en moderator som inte ens verkar vilja gå med på att underforumet ska röra alkohol överhuvudtaget om man tittar på det han skriver i samand med flytten.

Det interna regelverket för Alkohol och drycker påpekar för den osäkre...

...att berusningsrelaterade diskussioner inte är önskvärda. Med andra ord platsar inte trådar som handlar om hur man bäst och snabbast blir full på alkohol...oavsett hur man intar den.

Meningen med forumet är att diskutera vanlig alkoholkultur. Begreppet vanlig alkoholkultur är visserligen inte hugget i sten men intagande av alkohol i andra kroppsöppningar än via munnen faller rimligtvis bort.

En del trådar handlar om medicinska effekter och bakfylla och den typen av diskussioner förs i Medicin och hälsa.
Citera
2013-11-28, 16:13
Medlem
Jag dricker inte alkohol personligen men jag kan förstå om medlemmar vill se en uppdelning mellan alkohol för njutning och för snabbaste, billigaste rus.

Man kanske kunde döpa om det nuvarande forumet till "Öl, Vin, Sprit osv"

Sedan gör man ett subforum i drog forumet som man döper till "Alkohol"
Citera
2013-11-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det interna regelverket för Alkohol och drycker påpekar för den osäkre...

...att berusningsrelaterade diskussioner inte är önskvärda. Med andra ord platsar inte trådar som handlar om hur man bäst och snabbast blir full på alkohol...oavsett hur man intar den.

Meningen med forumet är att diskutera vanlig alkoholkultur. Begreppet vanlig alkoholkultur är visserligen inte hugget i sten men intagande av alkohol i andra kroppsöppningar än via munnen faller rimligtvis bort.

En del trådar handlar om medicinska effekter och bakfylla och den typen av diskussioner förs i Medicin och hälsa.

Ja, och vad jag efterlyser är tydligare riktlinjer för VART diskussioner om alkoholens ruseffekter ska diskuteras.. eller är det ett ämne som inte är önskvärt på flashback.
Jag skulle helst se att det skapades ett underforum för alkohol under droger.
Man kan säkerligen diskutera alkohol under övriga droger, men det framgår inte helt tydligt vilket jag tror bidrar till att trådar om alkoholens effekter (felaktigt) hamnar i alkohol och dryck.

Ett förslag skulle vara att döpa om alkohol och dryck till dryck (om alkoholen i sig ändå inte får diskuteras i delforumet så spelar det väl ingen roll om drycken innehåller alkohol eller ej när den diskuteras) och att det under droger införs ett underforum för alkohol, alternativt att övriga droger döps om till alkohol och övriga droger.
Citera
2013-11-28, 16:21
Medlem
CeTh-LoEGs avatar
Självklart borde alkohol flyttas till "Droger".
Där kan man även diskutera dryckernas kvalitet, på samma sätt som man diskuterar olika sorters cannabis i cannabisforumet, som ligger i "Droger".
Citera
2013-11-28, 16:31
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ja, och vad jag efterlyser är tydligare riktlinjer för VART diskussioner om alkoholens ruseffekter ska diskuteras.. eller är det ett ämne som inte är önskvärt på flashback.
Jag skulle helst se att det skapades ett underforum för alkohol under droger.
Man kan säkerligen diskutera alkohol under övriga droger, men det framgår inte helt tydligt vilket jag tror bidrar till att trådar om alkoholens effekter (felaktigt) hamnar i alkohol och dryck.

Ett förslag skulle vara att döpa om alkohol och dryck till dryck (om alkoholen i sig ändå inte får diskuteras i delforumet så spelar det väl ingen roll om drycken innehåller alkohol eller ej när den diskuteras) och att det under droger införs ett underforum för alkohol, alternativt att övriga droger döps om till alkohol och övriga droger.

I någon annan tråd andades jag något lätt om möjligheten att bredda forumdelen Alkohol och dryck åt det håll som du själv antyder. Det känns som om alkoholmoderatorernas synpunkter är önskvärda här.
Citera
2013-11-28, 18:07
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CeTh-LoEG
Självklart borde alkohol flyttas till "Droger".
Där kan man även diskutera dryckernas kvalitet, på samma sätt som man diskuterar olika sorters cannabis i cannabisforumet, som ligger i "Droger".
Fast hur många är det som röker cannabis uteslutande för smakens skull där ruseffekten inte spelar någon roll utan ibland till och med är något som inte vore önskvärt? För mig är det nämligen ofta så mitt förhållningssätt till öl är, jag dricker för att det är gott och roligt att prova nya sorter, men tyvärr funkar det inte alltid att dra i sig en halvliter stark starköl eftersom man ska köra, jobba och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in