2014-10-08, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
http://thedevilandthedeathpenalty.com/john-famalaro-the-ice-box-killer/

OM personen som styckade CdC dumpade säckarna i två eller flera omgångar och tillfälligt behövde frysa ner en del pga lukten så finns här ett exempel på precis det jag föreslog i ett inlägg.

En vanlig frys, en typisk vitvara under 70- och 80-talet, stående i en låst lastbil med el. Den enda som kommer in är bilens ägare, det luktar inget och GM kan lätt dölja spår (lukt, blod etc).

Här handlar det om en GM som mördade en kvinna och höll henne gömd i en frys under tre år.

"On July 13, 1994, when a sheriff’s deputy knocked on the front door of Famalaro’s home, he got no answer, so he contacted a locksmith to help enter the rear of the locked vehicle. Oddly enough, a power cord was running from a medium sized freezer in the interior of the truck to the adjoining house’s backyard. Thinking that the stacks of paint cans and freezer had all of the earmarks of a drug manufacturing operation of some kind, the deputy summoned narcotics officers to assist him. When they arrived, the locksmith cut the lock off of the freezer, removed the masking tape on the freezer’s lid and opened it. A terrible odor filled the back of the rental truck and when one of the police officers reached through layers of plastic bag, he thought he felt part of a body. Subsequently, homicide detectives determined that the freezer contained a frozen, naked human female, handcuffed in the fetal position. When John Famalaro’s mother dropped him off at his house in the early evening, he was arrested. After being read his Miranda rights, Famalaro declined to answer any questions."

Mycket intressant.

Och jag kommer att tänka på en lite lustig passage, i ett förhör från 1986.

Vinof sa såhär:

Ja, och så hade jag limmat heltäckande matta i skåpen. Det hade jag sett utomlands. Och byggt frigolitskåp för blommor och såhär [...]

Han preciserar ingen tidsperiod, och svamlar rätt mycket i förhör, men hur som helst, jag har inte fattat vad frigolitskåpen var till för. Att "skåpen" var bilarna/skåpbilarna, det fattar jag, men frigolitskåp, har man sådana till blommor?

Det verkar ju i alla fall som att Vinof & Co försökte inreda fordonen, göra dom marknadsmässiga, moderna, så varför inte dra in kyl och frys - men kylmöjligheter fanns antagligen på E-vägen i vilket fall som helst.

Ja, det är lösa trådar, mycket lösa.

Jag bara surrar lite, vi får se vad som händer.

Det vore ju i alla fall intressant att veta om flyttfirmor använder fordon med kylmöjligheter för att frakta vissa saker.

Att da Costas kvarlevor specialbehandlades på något sätt verkar iaf ganska troligt, med tanke på tidsglappet - 3 veckor - mellan fynden, och att likdelarna var i liknande skick; säckarna innehöll fluglarver.
Citera
2014-10-09, 02:44
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Har skrivit om detta tidigare i tråden och då blev det korrekt. Nu råkade det bara bli fel, helt enkelt. Och hade jag haft boken framför mig då, så hade jag väl knappast skrivit fel, eller hur?

Så här skriver Borgnäs i sin bok (sidan 93):

Per Lindeberg kretsar kring en liknande misstanke när han på sidan 457 i sin bok redogör för hur Marianne första gången ringde upp Anders Helin: "Så en dag i början av mars 1988, någon vecka efter att Dagens Nyheter publicerat Hanna Olssons artikel 'Vad är motivet bakom mordet?' ringde [Marianne] - den här gången inte till polisen utan direkt till chefsåklagaren Helin."

Lindeberg gör sig skyldig till ett grovt sakfel.

Hanna Olssons artikel publicerades först den 29 mars 1988. Marianne ringde alltså upp Helin två tre veckor innan den publicerades. Faktafelet avslöjar Lindebergs tankegång att Hanna Olsson inspirerade Marianne att bidra utredningen med påhittade uppgifter.

(det fetade)
Resultatet av denna uppenbara desinformation kan skådas i denna tråd, PL:s felaktiga tankegångar och grova sakfel har alltså "inspirerat" ett antal fanatiker till att skriva debattinlägg där det ideligen påpekas att MS bara måste vara en menederska , det insinueras å det kraftigaste att MS sprang ärenden i HO:s strypkoppel (allt MS gjorde och sa var i HO:s regi minsann enligt Däem-folket) och dessa uppenbara lögner har under resans gång blivit ett faktum i läkarfolkets bisarra förljugna värld, det kan inte vara roligt att vara i dessa sorgliga personers sits när dom till slut får läsa den grymma sanningen om hur det egentligen förhöll sig med MS första samtal till Helin och när det faktiskt ägde rum
Citera
2014-10-09, 04:11
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Mycket intressant.

Vinof sa såhär:

Ja, och så hade jag limmat heltäckande matta i skåpen. Det hade jag sett utomlands. Och byggt frigolitskåp för blommor och såhär [...]

Han preciserar ingen tidsperiod, och svamlar rätt mycket i förhör, men hur som helst, jag har inte fattat vad frigolitskåpen var till för. Att "skåpen" var bilarna/skåpbilarna, det fattar jag, men frigolitskåp, har man sådana till blommor?

Det verkar ju i alla fall som att Vinof & Co försökte inreda fordonen, göra dom marknadsmässiga, moderna, så varför inte dra in kyl och frys - men kylmöjligheter fanns antagligen på E-vägen i vilket fall som helst.

Det vore ju i alla fall intressant att veta om flyttfirmor använder fordon med kylmöjligheter för att frakta vissa saker.

Att da Costas kvarlevor specialbehandlades på något sätt verkar iaf ganska troligt, med tanke på tidsglappet - 3 veckor - mellan fynden, och att likdelarna var i liknande skick; säckarna innehöll fluglarver.

Ja, eftersom de första säckarna skall ha luktat ett par veckor redan innan de hittades så borde säckarna vid fp2 förstås luktat något fruktansvärt långt tidigare än de hittades om de lades ut samtidigt. Hur långt är det från fp2 upp till Norrbacka Institutet? 1984 var det full fart på NI, KI:s sjukgymnastutbildning hade sitt säte där så om inte annat borde de som befanns sig där ha reagerat.
Citera
2014-10-09, 14:15
Medlem
Uppdatering av FUP

Kompletterande förhör med Gösta Erne 87-12-20 (kamrat till T Allgén)
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/Forhor%20Gosta%20Erne

Förhör med rättsläkaren Kari Ormstad 84-12-19.
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/Forhor%20Kari%20Ormstad

Se även Nyberg, Patrik mfl "Är ondskan alltid en man?" i TFFR Nr 1-2 2004,
Aftonbladet 1984-12-06,
samt "Intervjun du måste läsa" i ETC 1991.
Foto på Teet och JR i Oxford 1984

Förhör med Karlsson, Thore Valdemar 85-01-02
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/Forhor%20Karlsson

Förhör med Lena Elisson 84-08-20
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/E18-1%20Forhor%20Lena%20Elisson

Förhör med Bror E 8-09-25 (Kristina Allgéns bror)
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/Forhor%20Bror%20E
Senast redigerad av echoesofglory 2014-10-09 kl. 15:07.
Citera
2014-10-09, 14:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Mycket intressant.

Vinof sa såhär:

Jaha ja, så kontentan av ditt märkliga surrande är alltså en väldigt lös spekulation att Vinof & Co har fraktat runt resterande kroppsdelar i ett kylskåp/frysbox i ett fordon i 3 veckor INNAN dom bestämmer sig för att dumpa dessa på FP2 alldeles i närheten av E-25 ?

Ditt insinuanta scenario låter otroligt osannolikt men din fantasi är det inget större fel på

(det understrukna)
Vad sägs istället om en förvaring i ca 3 veckor i en sån där "taklucka i väggen" eller något liknande, det lilla barnet pratade väl om nåt sådant vill jag minnas ?
Dessa "takluckor" brukar normalt sett vara utmärkta för kylförvaring
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-10-09 kl. 14:29.
Citera
2014-10-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jaha ja, så kontentan av ditt märkliga surrande är alltså en väldigt lös spekulation att Vinof & Co har fraktat runt resterande kroppsdelar i ett kylskåp/frysbox i ett fordon i 3 veckor INNAN dom bestämmer sig för att dumpa dessa på FP2 alldeles i närheten av E-25 ?

Ditt insinuanta scenario låter otroligt osannolikt men din fantasi är det inget större fel på

(det understrukna)
Vad sägs istället om en förvaring i ca 3 veckor i en sån där "taklucka i väggen" eller något liknande, det lilla barnet pratade väl om nåt sådant vill jag minnas ?

MEN: "det lilla barnet" fanns ju aldrig, har i alla fall aldrig uttalat sig? Eller har det "ritat" en bög-sex-stryp-orgie-mord-stycknings-händelse"? På ett skissblock? Och barnet finns väl lika lite nu, som då?
Citera
2014-10-09, 14:36
Medlem
Pyssel och pussel

När polisen bläddrade i da Costas telefonbok och läste kvarlämnade visitkort fanns de en brokig skara namn, som väntat. Människor kom väl och gick hela tiden i Catrines liv.

Att polisen inte hörde CB, vars namn kom från 2 håll (från Saba och från ett upphittat visitkort som fanns bland da Costas tillhörigheter) är lite lustigt.

Exakt vilka telefonnummer som intresserade polisen var jag inte, men däremot vet jag att polisen fick intresse för Vinof för att hans fanns i telefonboken, och 2 andra telefonnummer kunde kanske ha varit intressanta.

Ett nummer gick till ett par som bodde på Karlbergsvägen 86. Vinof hade någon gång på 80-talet kontor på Karlbergsvägen 66. Det är ca 200 m mellan nr 66 och nr 86.

Ett annat nummer gick till en kvinna som bodde på Upplandsgatan 54.

Både Vinof och Georg/fastighetsskötaren hade anknytning till Upplandsgatan. Vinof bodde på Upplandsagatn 25 på 60-talet, och Georg bodde på nr 74 kring 1970. Det är ca 800 meter mellan adresserna, men att de 2 männen stötte på varandra pga sina yrken verkar väl ganska troligt. Vinof var ju flyttbas på 80-talet.

På 70-talet låg f.ö. sexklubben Sexorama på Upplandsgatan, och R*** S*** hade kanske inte fel när han kopplade ihop Vinof med bordellverksamhet på Upplandsgatan.
Citera
2014-10-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

(det understrukna)

Takluckorna barnet talade om finns ju också här. Varifrån barnet har fått Farbror Tomt ifrån kan man ju också fråga sig.
Senast redigerad av echoesofglory 2014-10-09 kl. 15:08.
Citera
2014-10-09, 15:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Uppdatering av FUP

Kompletterande förhör med Gösta Erne 87-12-20 (kamrat till T Allgén)
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/Forhor%20Gosta%20Erne

Förhör med rättsläkaren Kari Ormstad 84-12-19.
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/Forhor%20Kari%20Ormstad

Se även Nyberg, Patrik mfl "Är ondskan alltid en man?" i TFFR Nr 1-2 2004,
Aftonbladet 1984-12-06,
samt "Intervjun du måste läsa" i ETC 1991.

Förhör med Karlsson, Thore Valdemar 85-01-02
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/Forhor%20Karlsson

Förhör med Lena Elisson 84-08-20
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/E18-1%20Forhor%20Lena%20Elisson

Förhör med Bror E 8-09-25 (Kristina Allgéns bror)
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/FUP%200201-K77687-84%20da%20Costa/Forhor%20Bror%20E

Förhöret med rättsläkaren O*****d är klockrent, hon säger att hon blev inte förvånad över misstankarna mot en viss "person" för att hon hade ju faktiskt sett styckningssättet och då hur uttagningen av bäckenorganet var gjort men även hur bukorgan men också hur organen bakom bukhinnan var uttagna, och med bakgrund av detta säger hon att det är ett professionellt sätt, ett obducentsätt och så var det fyndplatsernas läge och hon funderade över placeringen av dessa och då också över uppdelningsättet.

Mycket intressant förresten att hon i egenskap av rättsläkare använder sig av uttrycket obducentsätt, vissa debattörer i tråden har ju ideligen framkastat att det inte heter obducent utan rättsläkare och att uttrycket "obducenten" skapades av kvällstidningarna.

EDIT: Vad hände med sidan 18 i förhöret, du borde kanske lägga upp denna sida också ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-10-09 kl. 16:09.
Citera
2014-10-09, 16:31
Medlem
Sid 18 är nu upplagd, en rättelse: "Bror E" är såklart inte Christina Allgéns bror utan hennes far.
Citera
2014-10-09, 17:42
Medlem
Ny artikel av Patrik Nyberg som knyter an till da Costa-fallet:
"Min privata plågoande"
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/Pressmaterial%201982-2014/2014/Patrik%20Nyberg%20Min%20privata%20plagoande

http://www.d-intl.com/2014/10/09/kronika-min-privata-plagoande/
Citera
2014-10-09, 20:10
Medlem
Jag knallade nyligen förbi Café Opera och thehuset (klassisk mötespunkt, omnämnd i NK:s förhör från 1984), där CdC och hennes pundarpolare tydligen möttes, och jag slogs av närheten till Café Opera. Det kan inte vara mer än 30 meter mellan de två sociala knutpunkterna, och om Vinof besökte Café Opera i juni 1984 (det vore inte orimligt, med tanke på att han var i city och vid Stureplan i juni 1984) så vore det inte heller orimligt att CdC var i närheten. Enligt vittnesmål så var CdC väldigt ofta i Kungsträdgården ("hon ville jämt dit"), och enligt en kvinna (prost.) som förhördes i slutet på 1984 så var Vinof förtjust i Café Opera, och om RS hade rätt när han sa att Vinof setts "nerknarkad" så får man väl förmoda att Vinof drog kokain, och om han var tät på 80-talet och gillade uteliv och Café Opera så får väl hans eventuella kokainsnortande betraktas som normalt Halva S-holm snortade ju på 80-talet (och det är knappast bättre nu).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in