Envariabel - Integraler Uppgift: Bestäm det positiva talet x så att integralen (-t^2 + 4t + 5)dt från 0 till x maximeras.
Bestäm också integralens maximala värde. Går det att lösa denna uppgift på mer än ett sätt?
Lösning: x>0, S(x) = integralen (-t^2 + 4t + 5)dt från 0 till x
Från analysens huvudsats S'(x) = f(x) = i(-x^2 + 4x + 5)
Sätter nu f(x) = 0 löser ut rötterna med PQ formel, rötterna är x = 5 och x = -1. Bryr mig inte om x = -1.
Gör nu en tecken tabell med x=5
x ! 5
S'(x) ! + -
S(x) ! ökar minskar
x = 5 lokalt max
Beräknar sen integralenS(5) (-t^2 + 4t + 5)dt från 0 till 5 för att få största värde som är 100/3 area enheter.
Nu till mina frågor. Kan tänka att S'(x) är en graf av S(x) derivata och göra en teckentabell med den precis som derivata som jag gjort? Ser något annat fel ut? Vad finns för alternativt sätt att göra?
Man ska inte behöva lösa systemet för att se ett mönster, men jag tycker inte om att behöva beräkna för massa olika enskilda värden.
Jag vet inte om de vill att du ska se att y-koordinaten är lika med x-koordinaten plus 2, men detta fick du ju redan i ena ekvationen.
Jag tycker själva frågan är så otydlig så vet inte riktigt vad de vill jag ska se, det du sa om att y-koordinaten är x-koordinaten +2 tänkte jag på också men det stämmer inte när a är -4 och -2.
Jag tycker själva frågan är så otydlig så vet inte riktigt vad de vill jag ska se, det du sa om att y-koordinaten är x-koordinaten +2 tänkte jag på också men det stämmer inte när a är -4 och -2.
Jodå, det kan man utläsa ur den allmänna lösningen (som ju gäller just allmänt). Om a=-2, till exempel, söker man skärningspunkten mellan y=-2x+1 och y=x+1. Man ser enkelt att denna är (-1/3, -1/3+2), vilket fortfarande uppfyller villkoret.