Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-10-07, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det är intressant för i så fall öppnas fler frågetecken angående olika anläggningars funktion. Den anläggning som kom till under 80-talet låg ju under SFV och hade ganska starka kopplingar till den andra SFV anläggningen.

Handlar det fortfarande om HKV A1, HKV B samt den civila ledningsplatsen i detta antagande?

Det är dessa tre funktioner som Holmström nämner i sin bok.

Det är ju fullt möjligt (och helt naturligt) att Zonen förändrades efter RB80:s tillkomst. Kanske blev G B-anläggning till både RB80 och K, det vill säga reserv åt både den civila och militära ledningen?
Citera
2014-10-08, 07:46
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Det är dessa tre funktioner som Holmström nämner i sin bok.

Det är ju fullt möjligt (och helt naturligt) att Zonen förändrades efter RB80:s tillkomst. Kanske blev G B-anläggning till både RB80 och K, det vill säga reserv åt både den civila och militära ledningen?

Det är möjligt, har hört en del som pekar på att G fungerat som HKV under någon tidsperiod.

Ett annat alternativ kan vara att den tidigare B- anläggningen avslöjats (kanske av Bergling om den tidigare fungerat som förråd tex) medans G och K inte fanns med bland de platser som röjdes. Man valde att bygga en ny B plats, som skulle kunna fungera både som HKV och civil del vid S och hoppades, eller kanske medvetet lät bli att flytta av G och K vilseledande skäl.
Citera
2014-10-08, 18:18
Medlem
Citat:
Det är möjligt, har hört en del som pekar på att G fungerat som HKV under någon tidsperiod.
Att G, som ofta ses som den civila anläggningen, i själva verket skulle vara militär (jfr HKV A1) har jag också stött på några gånger. (Platsen J skulle i så fall vara RB60 civ, enligt ryktena). Ser dock inget som tyder på det. Finns det något som pekar åt det hållet vad du vet?
Jag har sett det som maskirovka, fast i själva verket kan det ju vara trådens uppfattning som är tillkommen till följd av maskirovka på liknande..

Jag har t.o.m. hört rykten om plenisal för riksdagen inne i G vilket med viss styrka pekar åt ena hållet.

Jag vill passa på att fråga angående något jag har läst för något år sedan, kanske i denna tråd. Det handlade om IB-affären tror jag, och att ett antal mikrofilmer över kartlagda personer förstördes eftersom de ej tillkomit på laglig väg. Ett antal år senare fann man en uppsättning av samma mikrofilmer som i kopior förvarats i ett bergrum. Jag tror att MUST fann dem. Minns någon detta, kan den personen länka?
Vi har också haft ett rykte om att dokument från departementen i Stockholm regelbundet kördes i kopior ut till ett bergrum i zonen för att det viktiga arbetet skulle kunna upptas snabbt där ute. Jag nåddes av ryktet häromdagen att G innehöll ett arkiv och (mitt egna resonemang) att det antal civila tjänstemän som höll till där kanske sysslade med arkivering?

Var MUST och rotade i platsen G:s innandömen och fann mikrofilmer?
Vart finns dessa dokument idag; RB80, Riksarkivet eller Krigsarkivet kanske?

Iofs kanske det inte är så smart med ett civilt arkiv som militären har tillgång till (och t.o.m. förvarar handlingar i)?

Sen angående sändaranläggningen vid vägkorsningen, finns det något annat alternativ än Nora-korset som Stab-Stab kan avse?
Citera
2014-10-08, 19:17
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sour-appl
Att G, som ofta ses som den civila anläggningen, i själva verket skulle vara militär (jfr HKV A1) har jag också stött på några gånger. (Platsen J skulle i så fall vara RB60 civ, enligt ryktena). Ser dock inget som tyder på det. Finns det något som pekar åt det hållet vad du vet?
Jag har sett det som maskirovka, fast i själva verket kan det ju vara trådens uppfattning som är tillkommen till följd av maskirovka på liknande..

Det finns vissa saker som pekar på det. Ett av de starkare argumenten är Antennparken på G:s hjässa samt det närskydd som finns där. Ett annat är infrastrukturen och miljön runt anläggningarna i fråga med tanke på vilka som skulle sitta där och vilka krav dessa personer skulle tänkas ha i det fallet.

Citat:
Sen angående sändaranläggningen vid vägkorsningen, finns det något annat alternativ än Nora-korset som Stab-Stab kan avse?

Det tror jag absolut det gör, jag skulle faktiskt bli lite förvånad om det är Nk som syftas på då den anläggningen känns lite i största laget. Dessutom tyder tex helikopterplatser, bemanning och storlek på att det fanns någonting annat där.
Citera
2014-10-08, 22:34
Medlem
mummas avatar
Citat:
Det finns vissa saker som pekar på det. Ett av de starkare argumenten är Antennparken på G:s hjässa samt det närskydd som finns där. Ett annat är infrastrukturen och miljön runt anläggningarna i fråga med tanke på vilka som skulle sitta där och vilka krav dessa personer skulle tänkas ha i det fallet.

Det tror jag absolut det gör, jag skulle faktiskt bli lite förvånad om det är Nk som syftas på då den anläggningen känns lite i största laget. Dessutom tyder tex helikopterplatser, bemanning och storlek på att det fanns någonting annat där.
Nk tror jag är en av de beskrivna sändarannexen, men vilket är det andra? Jag funderar om V skall räknas som en fristående anläggning, då den hade lite mer funktioner än enbart sändarannex, trots dess huvudsakliga uppgift är att sända och mottaga. Men om V inte är ett av de två beskrivna sändarannexen, vilket är det andra? Finns inte så mycket mer att välja på.
Dock är det bevisat att det fanns helikopterplatser och inte bara var en åker?
En intressant observation är att jag inte inte hittar några bränsleförråd i Zonens Östra del. Känns som vi har missat något. Satt och kollade och hittade ett ställe där det ser ut att ha vart stickspår för bränsleavlastning. Den typiska trekantiga formen vid järnvägen.
Citera
2014-10-08, 23:36
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:

Jag har t.o.m. hört rykten om plenisal för riksdagen inne i G vilket med viss styrka pekar åt ena hållet.

Det var en användare som enligt utsago arbetat civilt på G som kom med den uppgiften, den personen hade information om andra platser också så det kändes som en trovärdig uppgift, men som med alla användare härinne är det ju omöjligt att verifiera.
Citera
2014-10-09, 00:54
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Nk tror jag är en av de beskrivna sändarannexen, men vilket är det andra? Jag funderar om V skall räknas som en fristående anläggning, då den hade lite mer funktioner än enbart sändarannex, trots dess huvudsakliga uppgift är att sända och mottaga. Men om V inte är ett av de två beskrivna sändarannexen, vilket är det andra? Finns inte så mycket mer att välja på.
En intressant observation är att jag inte inte hittar några bränsleförråd i Zonens Östra del. Känns som vi har missat något. Satt och kollade och hittade ett ställe där det ser ut att ha vart stickspår för bränsleavlastning. Den typiska trekantiga formen vid järnvägen.

Ja helikopterplatsen är bekräftad, har gått på den och är ett fint klassiskt märke (ring och ett H i mitten). Tittar man noga så syns den på satellit.
Citera
2014-10-09, 01:54
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Jag vill passa på att fråga angående något jag har läst för något år sedan, kanske i denna tråd. Det handlade om IB-affären tror jag, och att ett antal mikrofilmer över kartlagda personer förstördes eftersom de ej tillkomit på laglig väg. Ett antal år senare fann man en uppsättning av samma mikrofilmer som i kopior förvarats i ett bergrum. Jag tror att MUST fann dem. Minns någon detta, kan den personen länka?

Jag låg inte bakom originalposten, men jag minns dokumentet.
Du syftar nog på detta:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utredningar/Statens-offentliga-utredningar/sou-2002-87-d1_GQB387d1/

På sidan 32 finns det du söker.
Citera
2014-10-09, 06:43
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma

"Radiolänkantennerna monterades dessutom i höga master på anläggningens
"hjässa", vilka var röjande för anläggningen. Eftersom radiolänkstationerna kördes
kontinuerligt kunde signalerna användas för exakt inpejling av anläggningarna i fred
och för styrning av målsökande missiler i krig. Alla dessa nackdelar sammantaget låg
till grund för Chefen för försvarsstabens beslut, att alla strålande utrustningar skulle
placeras i särskilda sändarannex på ett avstånd av 5-10 km från huvudanläggningen."

Från stab-stab. Avståndet Nk - K är närmare 25km, dessutom är terrängen bergig.

Du får inte glömma Pa, den är väl i stort sätt bekräftad som den ena sändarplatsen? Sedan finns ju som sagt V och Fl(möjligtvis). Det finns en kartbild som visar ett intressant mönster av länkförbindelser i området.
Citera
2014-10-09, 18:26
Medlem
Citat:
"Radiolänkantennerna monterades dessutom i höga master på anläggningens
"hjässa", vilka var röjande för anläggningen. Eftersom radiolänkstationerna kördes
kontinuerligt kunde signalerna användas för exakt inpejling av anläggningarna i fred
och för styrning av målsökande missiler i krig. Alla dessa nackdelar sammantaget låg
till grund för Chefen för försvarsstabens beslut, att alla strålande utrustningar skulle
placeras i särskilda sändarannex på ett avstånd av 5-10 km från huvudanläggningen."

Från stab-stab. Avståndet Nk - K är närmare 25km, dessutom är terrängen bergig.

Du får inte glömma Pa, den är väl i stort sätt bekräftad som den ena sändarplatsen? Sedan finns ju som sagt V och Fl(möjligtvis). Det finns en kartbild som visar ett intressant mönster av länkförbindelser i området.

Som jag nämnt tidigare så finns det dissonanser i stab-stab. Avståndet mellan K och Nora-korset är en sådan. Detta givet villkoren att K var HKV A1, att Nora-korset var sändarplats åt HKV A1 och att Nora-korset var den plats där vägar möttes. Något eller några av dessa villkor tror jag är falska.

De annex som hörde till K är nog med säkerhet P och Ö-H. Möjligen också T eller F, i den mån F hade funktionen som annex.

Möjligen är det så att vid P så sändes kortvåg och i området kring Ö-H så togs kortvåg emot. Det sista är en ren spekulation.
Senast redigerad av Folkfiende 2014-10-09 kl. 18:29.
Citera
2014-10-09, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Som jag nämnt tidigare så finns det dissonanser i stab-stab. Avståndet mellan K och Nora-korset är en sådan. Detta givet villkoren att K var HKV A1, att Nora-korset var sändarplats åt HKV A1 och att Nora-korset var den plats där vägar möttes. Något eller några av dessa villkor tror jag är falska.

De annex som hörde till K är nog med säkerhet P och Ö-H. Möjligen också T eller F, i den mån F hade funktionen som annex.

Möjligen är det så att vid P så sändes kortvåg och i området kring Ö-H så togs kortvåg emot. Det sista är en ren spekulation.
Det kan ju lätt bli lite förvirrat med alla bokstäver isf namn (är det berget, närmaste bebyggelse eller annat som förkortas?), men till K hörde nog även utpunkten H-B. Det är en liten fd FortV fastighet en bit norr om K där det idag står kvar betonghusgrunden efter ett litet hus. Jag tror inte det är denna plats du menar med Ö-H.
Dessutom har vi den gamla FortV fastigheten R-H ännu längre bort fast NV. Den har jag inte fått någon ordning på.
Citera
2014-10-09, 20:03
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Ja helikopterplatsen är bekräftad, har gått på den och är ett fint klassiskt märke (ring och ett H i mitten). Tittar man noga så syns den på satellit.
Försökte leta efter den, men hittade den inte. Jag måste vara helt blind.
Kan det ha funnits fler platser för Helikoptrar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in