Citat:
Ursprungligen postat av
guderi
Det är möjligt, har hört en del som pekar på att G fungerat som HKV under någon tidsperiod.
Att G, som ofta ses som den civila anläggningen, i själva verket skulle vara militär (jfr HKV A1) har jag också stött på några gånger. (Platsen J skulle i så fall vara RB60 civ, enligt ryktena). Ser dock inget som tyder på det. Finns det något som pekar åt det hållet vad du vet?
Jag har sett det som maskirovka, fast i själva verket kan det ju vara trådens uppfattning som är tillkommen till följd av maskirovka på liknande..
Jag har t.o.m. hört rykten om plenisal för riksdagen inne i G vilket med viss styrka pekar åt ena hållet.
Jag vill passa på att fråga angående något jag har läst för något år sedan, kanske i denna tråd. Det handlade om IB-affären tror jag, och att ett antal mikrofilmer över kartlagda personer förstördes eftersom de ej tillkomit på laglig väg. Ett antal år senare fann man en uppsättning av samma mikrofilmer som i kopior förvarats i ett bergrum. Jag tror att MUST fann dem. Minns någon detta, kan den personen länka?
Vi har också haft ett rykte om att dokument från departementen i Stockholm regelbundet kördes i kopior ut till ett bergrum i zonen för att det viktiga arbetet skulle kunna upptas snabbt där ute. Jag nåddes av ryktet häromdagen att G innehöll ett arkiv och (mitt egna resonemang) att det antal civila tjänstemän som höll till där kanske sysslade med arkivering?
Var MUST och rotade i platsen G:s innandömen och fann mikrofilmer?
Vart finns dessa dokument idag; RB80, Riksarkivet eller Krigsarkivet kanske?
Iofs kanske det inte är så smart med ett civilt arkiv som militären har tillgång till (och t.o.m. förvarar handlingar i)?
Sen angående sändaranläggningen vid vägkorsningen, finns det något annat alternativ än Nora-korset som Stab-Stab kan avse?