Citat:
Ursprungligen postat av
rusenby
http://www.westernjournalism.com/watch-war-fighting-expert-angrily-expose-obamas-phony-air-campaign-isis/#zFm0kqaVRSrvVmjY.99
Alla bör kolla p den. Kunde inte har mer rätt, helt jävla sjukt är det.
USA har verkligen inga bollar, samtidigt som ett folkmord förbereds.
Jag vill verkligen inte bry mig om araberna och vad de gör där nere. "Kriga ihjäl varandra - vad bryr jag mig". Men detta med IS är något särskilt. Det är svårt att blunda för hur fruktanvärt hemskt det är.
Ingen vågar prata med någon av rädsla för att säga fel saker till fel person. Jag såg en 2-3h lång dokumentär. Vid ett tillfälle klär sig IS i Irakiska Arméns utstyrsel och kliver in hos irakiska soldater och förhör dom. Soldaterna säger såklart saker som är pro-Irak, och berättar var deras medsoldater befinner sig.
Slutar med att IS säger "Vi är inte från Irakiska Armén. Vi är IS. Vi har lurat er. Tack för infon. Nu sa ni dö."
Vid ett annat tillfälle stoppas ett par lastbilschaufförer. Civila människor som försöker tjäna ett leverne. De stoppas av IS och frågas ut. ID kollas. De hävdar att de är sunni. IS tror inte på dom. Avrättning vid vägkanten.
Att leva under dessa omständigheter... Vilken fruktansvärd stress. Evigt rädd. Invånarna har ingenstans att fly. Ingen att förlita sig på. De kan bara ligga lågt, hoppas att de inte blir uppmärksammade, och be att de överlever tills en annan makt krossar IS.
Som sagt; situationer i ME påverkar mig inte i vanliga fall, men detta gör det. Det är sorgligt det som händer.
Vanligtvis är jag emot att omvärlden lägger sig i. Men i detta fallet? Definitivt ja.
Gör en helhjärtad, gemensam insats, NATO, Ryssland, Kina och Iran (Alla omvärldens supermakter), och gör allt för att få bort IS. Jag ser dock inget problem i att ge IS ett stycke mark de kan kalla "Kalifat", och sen kan de som vill leva under dessa regler flytta dit.
Problemet är ju att IS inte kommer nöja sig med denna landmassa, utan evigt vilja expandera.
Glad att jag lever i ett villaområde i Sverige.