Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2014-10-07, 15:23
Medlem
Tyskarna har nu börjat träna Peshmerga:
https://www.youtube.com/watch?v=uo9_8PQQ8Pc
Citera
2014-10-07, 15:33
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
o snälla kan man få se dig skriva nåt liknande om världens alla sionister?

Omringa och bomba sönder, som sagt!

Jag struntar i om det finns ett kalifat i ME. De kan gärna få ha ett, det spelar inte mig någon roll. Men resten av omvärlden verkar inte gilla det - och DOM kan lätt (?) bomba, om de vill, och det antar jag att de vill. Utplåna ett ev. kalifat dvs.
Citera
2014-10-07, 15:50
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Jag struntar i om det finns ett kalifat i ME. De kan gärna få ha ett, det spelar inte mig någon roll. Men resten av omvärlden verkar inte gilla det - och DOM kan lätt (?) bomba, om de vill, och det antar jag att de vill. Utplåna ett ev. kalifat dvs.

Hur trångsynt kan du vara?
Tänker du inte längre än så?
Du, dina anhöriga kommer att bli drabbade.
Först ekonomiskt, saker och ting kommer bli dyrare, sen längre in i framtiden slutar du eller någon du känner död.
Det får inte gå så långt att dom blir så pass starka.
Citera
2014-10-07, 16:36
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
3 distrikt är tagna av IS men kurdiska flaggan vajar ännu centralt.

Kurdisk tjänsteman säger att det är antingen dom som kommer förintas eller vi.

Koalitionen har bombat runt kobane något, resultatet vet ingen ingenting om.

Kobane är en stor stad med en väldigt strategiskt placering.
Staden är ivägen för enklare rekrytering och smuggling.
Bror du kan skriva om Rojava i den här tråden. (FB) Konflikten i Syrien

Det ser inte bra ut. För en vecka sedan så släppte Turkiet in en last med mat och vatten. Den lasten förväntas ta slut om någon vecka.
Citera
2014-10-07, 16:53
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Hur tror de att den stat de strävar efter ska kunna hålla i framtiden? Scenario: IS tar kontroll över ett stort stycke land, "bildar" kalifat. Det blir ju världens enklaste måltavla? Omringa och bomba sönder.

Förlitar man sig på att hota bort angrepp? "Om ni bombar vår stat bombar vi era tunnelbanor"? Jag kan verkligen inte se hur ett kalifat skulle hålla...

Att dom skulle lyckas med sina planer är givetvis helt omöjligt. Lika omöjligt som att Hitler skulle lyckas med sina planer. Att lägga en så stor landmassa under sina fötter och upprätthålla sina lagar när man har nästan hela världen emot sig är givetvis inte hållbart på sikt.

Såg en karta någonstans och det är inget litet område som deras dröm är att upprätta kalifat med sharialagar på. Minns jag inte fel så i princip hela MÖ, Turkiet och även delar av södra och östra Europa.
Citera
2014-10-07, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Att dom skulle lyckas med sina planer är givetvis helt omöjligt. Lika omöjligt som att Hitler skulle lyckas med sina planer. Att lägga en så stor landmassa under sina fötter och upprätthålla sina lagar när man har nästan hela världen emot sig är givetvis inte hållbart på sikt.

Såg en karta någonstans och det är inget litet område som deras dröm är att upprätta kalifat med sharialagar på. Minns jag inte fel så i princip hela MÖ, Turkiet och även delar av södra och östra Europa.

Kartan är bara ngn fanboys dröm.

När man har makt tenderar andra stater att respektera en mer, och dra sig för att bråka om allt...
Citera
2014-10-07, 16:58
Medlem
shogun-rs avatar
Turkiet verkar inte bry sig det minsta. Läste på en dansk nyhetssida att Erdogan konstaterade att Kobane ser ut att hålla på att falla och sedan är det bra med det. Verkar inte bry sig det minsta. Undra vad ISIS nästa steg blir i så fall, men dom bör väl hålla sig i Syrien och Irak tills vidare. Kobane är väl mest intressant för att dom vill ha hela gränsremsan och kunna smuggla in material.

Tycker flygbombningarna ser ut att vara misslyckade. Tycker att USA och NATO ned en bred koalition borde gå in med marktrupper och attackhelikoptrar och understödja IRAK och Kurderna. Annars kommer dom aldrig få stop på IS och dom kan fortsätta växa.
Citera
2014-10-07, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Turkiet verkar inte bry sig det minsta. Läste på en dansk nyhetssida att Erdogan konstaterade att Kobane ser ut att hålla på att falla och sedan är det bra med det. Verkar inte bry sig det minsta. Undra vad ISIS nästa steg blir i så fall, men dom bör väl hålla sig i Syrien och Irak tills vidare. Kobane är väl mest intressant för att dom vill ha hela gränsremsan och kunna smuggla in material.

Tycker flygbombningarna ser ut att vara misslyckade. Tycker att USA och NATO ned en bred koalition borde gå in med marktrupper och attackhelikoptrar och understödja IRAK och Kurderna. Annars kommer dom aldrig få stop på IS och dom kan fortsätta växa.

Ja, barbarerna bidrar ännu en gång till folkmord. Det var 99 år sedan turkarna slaktade armenierna, men under alla 99 år som gått har dem inte ändrat på sitt barbariska beteende för fem öre. Det är hemskt. Flygbombningarna är misslyckade, bortsett från NATO så kan inte Syriska regeringen agera i luften då det är allt för nära gränsen. Varför NATO endast flygbombar ett fåtal gånger är intressant... Grejen är den, ingen vill gå in med marktrupper. Varken USA eller Storbritannien, och jag har svårt att tänka mig att Tyskland skulle skicka marktrupper dit för att kriga. Vad gör man då? Jo man tränar kurdiska styrkor, men p.g.a. Turkiets syn på demokrati så är de kurdiska styrkorna i Syrien terrorstämplade. Peshmerga är också politiskt beroende, har svårt att se att dem skulle gå in så långt in i Syrien. Norra Syrien kommer att falla, tyvärr. Och turkarna har återigen bevisat att dem inte är något att räkna med när det gäller frihet och antiterrorism. Det som skiljer Turkiet åt från dem andra NATO medlemmarna är att det är just dem som har sin gräns mindre än en kilometer ifrån fienden. Såg ett intressant Facebook inlägg från en idiot som jag har till vän, inte så konstigt när man är en facist turk. Men ifl, han skrev "Idag tog Turkiet emot 1.5 miljoner flyktingar från terror, mer än hela Europa tar på ett år"

Hur kan turkar gå runt och vara stolta haha? Dem har inte gjort ett piss, ett PISS!

NATOs flygbombningar fortsätter, det är inga tyngre bombningarna men det har en liten effekt.

Återstår att se vad som händer.
Citera
2014-10-08, 07:36
Medlem
http://www.westernjournalism.com/watch-war-fighting-expert-angrily-expose-obamas-phony-air-campaign-isis/#zFm0kqaVRSrvVmjY.99

Alla bör kolla p den. Kunde inte har mer rätt, helt jävla sjukt är det. USA har verkligen inga bollar, samtidigt som ett folkmord förbereds.
Citera
2014-10-08, 14:54
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusenby
http://www.westernjournalism.com/watch-war-fighting-expert-angrily-expose-obamas-phony-air-campaign-isis/#zFm0kqaVRSrvVmjY.99

Alla bör kolla p den. Kunde inte har mer rätt, helt jävla sjukt är det. USA har verkligen inga bollar, samtidigt som ett folkmord förbereds.

Jag vill verkligen inte bry mig om araberna och vad de gör där nere. "Kriga ihjäl varandra - vad bryr jag mig". Men detta med IS är något särskilt. Det är svårt att blunda för hur fruktanvärt hemskt det är.

Ingen vågar prata med någon av rädsla för att säga fel saker till fel person. Jag såg en 2-3h lång dokumentär. Vid ett tillfälle klär sig IS i Irakiska Arméns utstyrsel och kliver in hos irakiska soldater och förhör dom. Soldaterna säger såklart saker som är pro-Irak, och berättar var deras medsoldater befinner sig.

Slutar med att IS säger "Vi är inte från Irakiska Armén. Vi är IS. Vi har lurat er. Tack för infon. Nu sa ni dö."

Vid ett annat tillfälle stoppas ett par lastbilschaufförer. Civila människor som försöker tjäna ett leverne. De stoppas av IS och frågas ut. ID kollas. De hävdar att de är sunni. IS tror inte på dom. Avrättning vid vägkanten.

Att leva under dessa omständigheter... Vilken fruktansvärd stress. Evigt rädd. Invånarna har ingenstans att fly. Ingen att förlita sig på. De kan bara ligga lågt, hoppas att de inte blir uppmärksammade, och be att de överlever tills en annan makt krossar IS.

Som sagt; situationer i ME påverkar mig inte i vanliga fall, men detta gör det. Det är sorgligt det som händer. Vanligtvis är jag emot att omvärlden lägger sig i. Men i detta fallet? Definitivt ja.

Gör en helhjärtad, gemensam insats, NATO, Ryssland, Kina och Iran (Alla omvärldens supermakter), och gör allt för att få bort IS. Jag ser dock inget problem i att ge IS ett stycke mark de kan kalla "Kalifat", och sen kan de som vill leva under dessa regler flytta dit.

Problemet är ju att IS inte kommer nöja sig med denna landmassa, utan evigt vilja expandera.

Glad att jag lever i ett villaområde i Sverige.
Citera
2014-10-08, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusenby
Ja, barbarerna bidrar ännu en gång till folkmord. Det var 99 år sedan turkarna slaktade armenierna, men under alla 99 år som gått har dem inte ändrat på sitt barbariska beteende för fem öre. Det är hemskt. Flygbombningarna är misslyckade, bortsett från NATO så kan inte Syriska regeringen agera i luften då det är allt för nära gränsen. Varför NATO endast flygbombar ett fåtal gånger är intressant... Grejen är den, ingen vill gå in med marktrupper. Varken USA eller Storbritannien, och jag har svårt att tänka mig att Tyskland skulle skicka marktrupper dit för att kriga. Vad gör man då? Jo man tränar kurdiska styrkor, men p.g.a. Turkiets syn på demokrati så är de kurdiska styrkorna i Syrien terrorstämplade. Peshmerga är också politiskt beroende, har svårt att se att dem skulle gå in så långt in i Syrien. Norra Syrien kommer att falla, tyvärr. Och turkarna har återigen bevisat att dem inte är något att räkna med när det gäller frihet och antiterrorism. Det som skiljer Turkiet åt från dem andra NATO medlemmarna är att det är just dem som har sin gräns mindre än en kilometer ifrån fienden. Såg ett intressant Facebook inlägg från en idiot som jag har till vän, inte så konstigt när man är en facist turk. Men ifl, han skrev "Idag tog Turkiet emot 1.5 miljoner flyktingar från terror, mer än hela Europa tar på ett år"

Hur kan turkar gå runt och vara stolta haha? Dem har inte gjort ett piss, ett PISS!

NATOs flygbombningar fortsätter, det är inga tyngre bombningarna men det har en liten effekt.

Återstår att se vad som händer.

I början av inbördeskriget i Syrien så tränade turkarna isis och dom öppnade deras gränser till Syrien för att terrorister skulle strömma in i området. Den där turkiska ledaren erdogan han tror att han kommer kunna bilda en ottomansk imperium igen och att han ska vara sultanen han ser sig själv som sultan på riktigt. Och dom som vinner mest på att kurdernas styrkor försvagas är ju Turkiet som haft problem med dom länge nu. Men jag måste säga att ledarna i Kurdistan i norra Irak har verkligen förråt deras folk genom att sälja olja till Turkiet och Israel och genom att dom öppnade deras gräns mellan Turkiet och Irak så att turkarna kunde smuggla vapen till isis i början av kriget i Irak i somras. Det är många andra som har ett finger i spelet. Det är ett spel där det finns få vinnare men många förlorare.
Citera
2014-10-08, 17:23
Medlem
NickeNyfiken..s avatar
Citat:

Ingen vågar prata med någon av rädsla för att säga fel saker till fel person. Jag såg en 2-3h lång dokumentär. Vid ett tillfälle klär sig IS i Irakiska Arméns utstyrsel och kliver in hos irakiska soldater och förhör dom. Soldaterna säger såklart saker som är pro-Irak, och berättar var deras medsoldater befinner sig.
Länk? Är den textad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in