2014-10-07, 21:01
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Samma sandlådementalitet som vanligt. "Vi är så stora och överlägsna" summeras motargumenten. Arrogans summerar jag det. Men allt är väl slumpen. Spinnacer påtalar det många missar, för är ju inte bara romanisti som gnäller. Och är inte bara nu. Men svårt försvara sig mot allt antar jag. Med annat än att vi är så stora och överlägsna. Typ. Likt Patrick Swayze-kopian Nedved. Och Bonucci tänder till. Öppnar dörren så sanna stile di juve visas. Vinna är allt. Värdighet är och blir aldrig värd 3 pinnar.

Tröttsamt. Och jävligt tragiskt.

Och selektivläsnings-VM pågår här inne. I brist på argument så är det ett annat grepp man kan ta.

Ett misstag kan man köpa. Två oxå. Men det här är inte första gången. Det är fan inte ens det hundrade! Det här ett ständigt upprepande. Frekvent återkommande. Googla på Turone. Fråga en vän av Florentia Viola eller Muntari. Googla på Agricola. Se Cannavaro skratta när kanylen tas fram. Kolla in Roma-Juve 2004. Eller någon video på youtube. Någon gång till slut så blir det här till ett mönster. Ett mönster att tolka på sättet majoriteten ändå tolkar det. Ett mönster att tolka och sen bli struts, arrogant eller Nedved.

Antar nån snart kommer ta en mening ur det här inlägget och sätta det in i ett resonemang som passar vederbörandes motattack så citerar ödmjukt mig själv så det verkligen går in.

Ett misstag kan man köpa. Två oxå. Men det här är inte första gången. Det är fan inte ens det hundrade!

FATTA!

Och fatta att det är det här som förstör Il Calcio!

Vad tror du personligen då? Att domarna är köpta likt 2006 eller att de endast faller för vem som gnäller högst/vem som har hemma/större klubb går före mindre likt Manchester United för två år sen?
Citera
2014-10-07, 22:17
Medlem
Hmm… varför jag inte lägger mig i?

För att jag inte har tid att följa med någon diskussion utanför Flashback. Jobbar från att jag går upp tills det är dags att sova. Sitter i taxi från flygplats och knappar på telefonajäveln.

För att jag tycker att det är en giltig diskussion där argumenten lyfts med passion. Mi piace.

För att jag gillar dietrologi. Tanken att saker händer av en anledning. Att förstå historia, omgivning, aktörer och allt som kan tänkas påverka en situation.

För att Roma har varit en medelstor klubb med ambitionen att vara stor. Och nu äntligen har fått resurserna till att vara det. De vill också ha samma makt som Juventus. Och tänker skaffa sig det. Vilket de visade då de som enda lag lyckades genomtrumfa att inte bara slippa spela på Sardinien som Juventus (neutral plan), utan att roffa åt sig alla tre poängen utan att behöva spela. (Medan t ex Milan insisterade på match i Cagliari med publik.)

Hade det varit Della Valles Fiorentina som spelat mot Juventus så hade det varit en sak. Men detta drabbade fan ingen oskyldig. Det är en tuppfäktning.

Agnelli har varit och är Italiens viktigaste familj inom finans, medan Berlusconi dominerat inom politiken fram tills för några år sedan. Och Moratti var en klassisk familj in the money. Som spenderade pengar som satan. Nu en indonesier med pengar men utan koll. Och nu har Della Valle Fiorentina och De Laurentiis Napoli. Det är dessa som Roma konkurrerar med. Med hjälp av USD, och kunskap om hur man effektivast bygger upp, driver och marknadsför en klubb.

Alldeles oavsett fortsätter jag att gilla Roma. Främst pga Totti, och även De Rossi, men också för att det är en skön stämning, engagerade fans och en jävligt klassisk stad.

Skriver slutorden hemma i soffan.

Roma är ingen provinsklubb. De har de senaste åren satsat mest på marknaden tillsammans med Juventus. Och spenderar också mest pengar på löner tillsammans med Juventus. De slåss inte längre ur underläge, men det har gått fort. Kanske för fort för alla att hänga med.

Att de sedan såklart inte har en Agnelli får de vänja sig vid. På gott och ont.

Och visst har Del Piero och Totti lyfts i debatten, men omgångens kapten var utan tvivel Cossu.
Citera
2014-10-08, 15:19
Medlem
paddyspubs avatar
Nu verkar debatten ha lugnat sig lite, men förbundet (AIA, italienska domareförbundet) slänger på lite mer tändvätska genom att stänga av domaren Gianluca Rocchi i en månad efter söndagens match. Dessutom, enligt vissa tidningar, så kommer han varken få döma Juventus eller Roma mer den här säsongen.
Citera
2014-10-08, 15:35
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Men nu jävlar. Il vittoriano är ju fantastisk. Upplyst tom ett mästerverk. Lite så där lagomt nutida Dubaivarning på den. Okända soldatens grav är väl mest bara för att, precis som fontänerna. Stor, pampig men luddig verkligen meningsfull funktion. Men alldeles sagolik. Calogero har smuttat på sprattelvattnet, men ingen ide förringa skrytbygget för det men går mycket riktigt inte att missa kåken. Räknar med dina åsikter om huset efteråt (bara dom överinstämmer med mina givetvis).

Blev ett sent svar här. Ber om ursäkt för det.

Hursomhelst, Il Vittoriano är ingen personlig favorit, i mina ögon är det en väldigt kall och osympatisk byggnad. Lite mest ivägen faktiskt. Hehe.

Visst ser jag också det mäktiga och flådiga med den, men äh...jag vet inte, känns snarare som att den passar bättre in på Capitol Hill än i Rom med den där karga och tråkiga färgen.
Citera
2014-10-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Och visst har Del Piero och Totti lyfts i debatten, men omgångens kapten var utan tvivel Cossu.

Markus Rosenberg blev hårt kritiserad då han tystade AIKs fans. Men han är född i Malmö, fostrad i klubben och leder den nu jävligt framgångsrikt som kapten. Han får fan tysta vem fan han vill.

Samma sak fast lite snyggare, men även det såklart provocerande, skedde i Verona. Cossu är född i Cagliari och kanske framförallt en Sconvolts. Och vid Contis frånvaro är han kapten för sin klubb. Det måste vara ovanligt att det dessutom står Sconvolts på hans kaptensbindel?

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/16388_724041464332745_5993431295254884703_n.jpg?oh =a99b06f20af76f3f8c651372681ebdae&oe=54B00852&__gd a__=1420632639_3be3d241dd227d7736761d502b1fa805

Det som spetsar till situationen ytterligare är att han varit i Hellas hela fem gånger och spelat sammanlagt 120 matcher för dem. Alldeles oavsett så ville han höja temperaturen lite genom att banka på sin kaptensbindel då han skulle lägga en hörna:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10645145_295862657284092_8193770747760883267_n.png ?oh=165c960642bf1910e4c4daea203d76d2&oe=54C75F3A

Och inte minst under tiden i Hellas var det självklart för honom att stå tillsammans med Sconvolts i Kurvan om han var ledig då Cagliari spelade.

På samma sätt som det är patetiskt när legoknektar kysser klubbmärken och försöker plocka billiga poäng hos fansen, så gillar jag när spelare brinner och visar hjärta. På riktigt.

Har vi andra tongivande nu aktiva spelare som faktiskt tillhör en utrasgruppering? Eller tillhör det en svunnen tid med Di Canio, Lucarelli osv.
Senast redigerad av Brille68 2014-10-08 kl. 21:47.
Citera
2014-10-09, 11:12
Medlem
Ezzelinos avatar
Artikel som träffsäkert analyserar Arsenals problem på det defensiva mittfältet och därefter förespråkar Udineses unge brasilianare Allan som en sannolikt bra lösning på dem:

http://www.scooponthecity.com/arsenal/allan-the-defensive-midfielder-arsenal-should-have-brought

Citat:
Credit must go to Arsene Wenger for at least recognising Arsenal's defensive midfield as a problem area. Though instead of chasing lost causes in Real Madrid's Sami Khedira and Southampton's Morgan Schneiderlin, Wenger should have set his sights on the underrated Allan of Udinese.

In all of Europe's major leagues, Allan is ranked 6th in tackling as he averages a whopping 5 per game. Whilst Allan has allowed an average of 1.7 opponents to dribble past him per game, this is down to the fact Udinese only average 42.6% of possession - the 17th best total in Serie A and 87th best out of Europe's 98 top teams.

More often than not, Allan is in the right place at the right time, as adjudged by an average of 1 block per game - 0.6 more than Flamini - Arteta has yet to manage one.

Furthermore, Allan can actually play. He has averaged a pass percentage of 80.7% from 50 passes per game - a feat considering how poor Udinese are in possession.

He is also has completed 1.8 dribbles per game this season, the 18th best in Serie A and the best by far out of all Udinese players - a massive feat far eclipsing the never aging Antonio Di Natale and the skilled Luis Muriel.

As for consistency, Allan was the joint best tackler in Serie A last season, tallying 4.1 per game with Jesus of Inter and the much heralded Artuto Vidal. He was also the 12th best dribbler with 2.2 per game.

The year beforehand, Allan was the fourth best tackler in Serie A with 4.3 per game - 0.5 behind Arturo Vidal in third. He was also 19th for dribbling with 1.9 per game.

At the age of just 23, Allan has been developing in the shadows at a fast rate. Testament to this Udinese finally made his two year loan from Granada permanent for just £2,64 million according to Transfermarkt.

Transfermarkt has Allan's current market value at just £6,66 million, Arsenal need to act now before Allan's value sky-rockets.
Citera
2014-10-09, 15:53
Bannlyst
Juventus skulle haft en straff redan efter 10 minuter och då skulle Roma haft ett rött kort. Juves första straff är tveksam, men Maicons gula kort var korrekt. Romas första straff skulle inte getts samtidigt som Chiellini och Lichtsteiner åkte på felaktiga gula kort innan straffen gavs till Roma. Juves andra straff var korrekt och Pjanic förtjänade ett gult kort. Bonuccis mål var korrekt, så som röda kortet på Manolas, men röda kortet som Morata fick var helt fel.
  • Minus ett mål för varje lag,
  • minus ett rött kort till Juve och
  • plus ett rött kort till Roma samt
  • plus en straff till Juve.

Då skulle matchen vara korrekt dömd. Från 3-2 till möjlighet till 3-1 eller 2-1 beroende på om Juve skulle göra mål på eller missa första straffen. Då har jag resultatmässigt även ignorerat det faktum att Roma hade fått spela med en man mindre på plan i 80 minuter.

Var domaren avgörande när Juve vann? Svaret är absolut inte. Rätt lag vann som vanligt och Juventus har nu fem raka vinster på Juventus Stadium mot Roma på fyra säsonger och efter sex Serie A-omgångar har Allegris män skapat ett trepoängsförsprång samtidigt som de skrev historia med fem raka vinstmatcher från ligastarten utan en insläppt boll och vinstsviten på hemmaplan gick upp till historiska 22 matcher!

Hela analysen följer nedan till den som är intresserad att veta exakt hur jag resonerat kring de olika situationerna som diskuterats efter matchen:

Om någon undrar något eller har något att tillägga så kommentera gärna. Det finns även videomaterial på allt. Hojta till så plockar jag fram det.

Hoppas att detta ger ett annat mer objektivt perspektiv på saker och ting
Senast redigerad av Hamura 2014-10-09 kl. 16:00.
Citera
2014-10-09, 16:12
Medlem
snillet_1s avatar
Även Osvaldo och Motta tvingas lämna landslagssamlingen:

http://solocalcio.se/landslaget/ytterligare-tva-spelare-lamnar-landslaget/
Citera
2014-10-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Även Osvaldo och Motta tvingas lämna landslagssamlingen:

http://solocalcio.se/landslaget/ytterligare-tva-spelare-lamnar-landslaget/
Hmm… betyder det att det inte finns någon oriundo i truppen?

Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
Italiens trupp i matcherna mot Azerbaijan och Malta.

GK: Buffon, Perin, Sirigu

D: Bonucci, Chiellini, Ogbonna, Ranocchia, Rugani

M: Aquilani, Bonaventura, Candreva, Darmian, De Sciglio, Florenzi, Marchisio, Parolo, Pasqual, Poli, Thiago Motta, Verratti

F: Destro, Giovinco, Immobile, Osvaldo, Pellé, Zaza

Hoppas att Rugani får lite speltid. Jag tror och hoppas att det är Italiens nästa försvarare i världsklass.
Finns flera som inte håller klassen att spela gli Azzurri. Men det ska såklart inte ha någon betydelse för dessa matcher där sex poäng ska hämtas hem.

Om jag förstår det rätt har inga nya förutom såklart Pirlo, kallats in.

Portieri: Buffon; Sirigu; Perin.

Difensori: Bonucci; Chiellini; Ogbonna; Ranocchia.

Centrocampisti: Aquilani; Candreva; Darmian; De Sciglio; Florenzi; Marchisio; Parolo; Pasqual; Pirlo; Poli; Verratti.

Attaccanti: Destro; Giovinco; Immobile; Pellè; Zaza.

Pirlo som är matchotränad, och var relativt blek i matchen mot Roma, är en förstärkning.

Mot de dåliga lagen så är ofta inställning viktigare än yppersta kvalitet. Inbillar mig att detta är ett lag som ska springa hem sex poäng tämligen lätt.
Citera
2014-10-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Tror ni Juventus köpte matchen igår? Typ mutade domarna?

Juventus behöver inte muta domarna, de är allihopa Juventusfans och gör allt i sin makt för att Juventus ska vinna. Det kostar inte Juventus ett korvöre, domarna dömmer åt Juventus fördel gratis.

Den enda lösningen är att domarna hämtas in från Tyskland eller Frankrike när Juventus ska spela match
Citera
2014-10-10, 15:14
Medlem
Glantons avatar
Tycker att Borell var inne på en bra grej i senaste Euro Talk. Han menade att man inte ska titta på detaljer när det kommer till det faktum att Juve oftast gynnas av domarna vid tveksamma situationer. Man kan från match till match säga att "det jämnar ut sig över en säsong". Att nästa gång är det något annat lag som gynnas och Juve som missgynnas. För många gånger är det ändå så att går man in på en specifik situation (som domaren dömer till Juves fördel) så går det att argumentera för att domaren kunde dömt hur som helst, att det var en 50/50 situation helt enkelt. Men slår man ut det på några säsonger så är det inte några 50/50 situationer, snarare 80/20 till Tjuves fördel.

Sen tror jag inte att det mutas domare längre. Det är säkert bara så att rötan fortfarande sitter i. Djupt.
Citera
2014-10-10, 15:57
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Hmm… betyder det att det inte finns någon oriundo i truppen?

Finns flera som inte håller klassen att spela gli Azzurri. Men det ska såklart inte ha någon betydelse för dessa matcher där sex poäng ska hämtas hem.

Om jag förstår det rätt har inga nya förutom såklart Pirlo, kallats in.

Portieri: Buffon; Sirigu; Perin.

Difensori: Bonucci; Chiellini; Ogbonna; Ranocchia.

Centrocampisti: Aquilani; Candreva; Darmian; De Sciglio; Florenzi; Marchisio; Parolo; Pasqual; Pirlo; Poli; Verratti.

Attaccanti: Destro; Giovinco; Immobile; Pellè; Zaza.

Pirlo som är matchotränad, och var relativt blek i matchen mot Roma, är en förstärkning.

Mot de dåliga lagen så är ofta inställning viktigare än yppersta kvalitet. Inbillar mig att detta är ett lag som ska springa hem sex poäng tämligen lätt.

Anfallet ser historiskt blekt ut. Jag ger mig ändå på ett försök till startelva.

Buffon
Darmian Ogbonna Bonucci Chiellini
Marchisio Pirlo Verratti
Candreva
Immobile Destro

Fyfan. Conte har inte mycket att leka med offensivt. Mittfältet när Pirlo och De Rossi försvinner imponerar inte namnmässigt. Varför hoppade han på det här uppdraget just nu? Det framstår ju som potentiellt karriärsmässigt självmord. Men kan någon så är det Antonio Conte. Kanske kan han skapa stora spelare genom sitt ledarskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in