Citat:
Ursprungligen postat av
Strokes
Kan inte påstå att jag är en nybörjare, men just inom den här grenen av cannabis är jag nog det.
Har rökt väldigt mycket i ungefär 4 år nu (dagligen i 2 år, till och från). Aldrig haft några problem med cannabis tidigare.
Fick in väldigt, väldigt bra hasch häromdagen och meckade en riktigt stor spliff, men kände direkt efter 4-5 bloss att jag inte klarade av mer. Släckte den givetvis, men hade redan fått i mig för stor mängd.
Fick hjärtklappning/ångest, slutade med att jag la mig i sängen och somnade. Vaknade upp flera timmar senare av att jag kände mig fortfarande konstig/seg/trött i huvudet.
Är det såhär en psykos börjar eller oroar jag mig i onödan?
Kan väl tillägga att jag lider av ångest sen tidigare, men då har cannabis alltid hjälpt min ångest genom att jag kan slappna av, njuta av musik eller kolla på en skön film. Har aldrig upplevt att det förvärrat mitt mentala tillstånd.
Rullade nu en väldigt väldigt liten jämfört med igår, ska ta det väldigt försiktigt även med den dock och smaka på den bara. Går det inte bra får jag nog lägga av med skiten antar jag.
Som sagt min frågeställning var: Är det såhär en psykos börjar eller oroar jag mig i onödan?
Nej det du upplever är en för stor dos cannabis. Ordet psykos slängs runt till höger och vänster i cannabisumgängen men faktum är den att man har inte lyckats bevisa en korrelation mellan cannabis och psykoser.
skulle du få psykotiska symptom skulle det innebära vanföreställningar, du tror t.ex. på fullaste allvar att det är en mördare som väntar på dig utanför din dörr eller att du har råkat släppa in en häst i lägenheten. Hallucinationer dvs. att du ser saker som inte finns, kanske att en gammal klasskamrat har kommit på besök så ni sätter er ner och pratar ett par timmar. Hörselhallucinationer (parakusi) dvs. att du hör röster eller musik som inte finns.
Tidiga tecken på psykos är paranoia, man ser saker i ögonvrån, man hör någon som ropar sitt namn, ångest, bristande hygien, overklighetskänslor, annorlunda tankegång, förändrat talesätt, somatiska smärtor, ofrivilliga visuella bilder i hjärnan (intrusive thoughts), snabbt tankegång osv.