Citat:
Ursprungligen postat av
Curiousgirl
Tack så jätte mycket för svar!
Jag är super dålig på att äta ofta & små portioner. Utan det blir mer ett jätte stort mål och sen lite av annat utspritt på dagen.
Jag gymmar/springer ca 4-5 ggr i veckan.
Har även lite problem med sockerberoende, men då ska jag skippa juicen!

Spelar föga roll om du äter fem gånger om dagen eller bara två gånger om dagen. Det är den totala energin, sett över dygnet, som är relevant. Personligen trivs jag bra på tre mål om dagen, men många upplever att de håller mättnaden bättre om de äter fem-sex mindre mål.
Kom ihåg att juice innehåller lika mycket energi som läsk. Visst innehåller juice även mycket vitaminer, men det är fortfarande energin som är av intresse om du vill gå ner i vikt. Att äta chips med dipp, choklad, kakor och annat småätande är också destruktivt. Se till att äta dig mätt på din mat istället. Havregryn till frukost är väldigt mättande och innehåller ytterst lite energi till den mättnaden. Ersätt en stor del av kolhydraterna med t. ex. rotfrukter och sallad, kör grädde med lägre fetthalt än vanlig vispgrädde (finns t. ex. en matlagningsgrädde med 4 % fett), minikeso före vanlig keso, etc...
Om du verkligen måste äta snacks till fredagsmyset så kan du ersätta chipsen med morots-, gurka- och paprikastavar och göra en egen dipp med kvarg och lite kryddor.