• 1
  • 2
2014-10-07, 10:57
Medlem
Hittar ingen stor tråd gällande denna medicin. Endast om hur man pundar på denna..

Började med denna medicin igår, 75mg x 2 per dag. Ska höjas om jag tål medicinen. Min läkare tror det ska hjälpa mot mina relativt grava aggeresionsproblem samt min ångest över hur jag ser ut m.m.

Helt enkelt göra mig lite lugnare.

Vad har ni för erfarenheter av denna medicin, verkar vara spridda skurar.

Sväller alla upp som ballonger även om kosthållningen är bra? (Bra koll på kosten, tränat på seriös nivå)
Citera
2014-10-07, 11:19
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broken.dreamz
Hittar ingen stor tråd gällande denna medicin. Endast om hur man pundar på denna..

Började med denna medicin igår, 75mg x 2 per dag. Ska höjas om jag tål medicinen. Min läkare tror det ska hjälpa mot mina relativt grava aggeresionsproblem samt min ångest över hur jag ser ut m.m.

Helt enkelt göra mig lite lugnare.

Vad har ni för erfarenheter av denna medicin, verkar vara spridda skurar.

Sväller alla upp som ballonger även om kosthållningen är bra? (Bra koll på kosten, tränat på seriös nivå)

Mitt enda tips är TA INTE DENNA MEDICIN!! Mådde piss på den, blev konstig och lite zombieaktig och jävligt seg, sen efter ett tag håller du på att svimma varje gång du ställer dig upp efter en stunds viloläge. Finns så många negativa aspekter med denna medicin att jag inte orkar räkna upp den, men lyssna på mitt råd!

Vill du istället ha en medicin som kan hjälpa dig med din problematik men inte har en sjuhelvetes massa bieffekter så rekommenderar jag istället starkt att du tar Venlafaxin!
Citera
2014-10-07, 12:12
Medlem
Har du prövat många andra mediciner tidigare utan resultat? Är lyrica en sista lösning? Annars skulle jag inte ta lyrica men det svaret hjälper ju inte dig. Jag gick upp i vikt, gjorde inget särskilt, har inget minne av att jag åt mer. Tränade. Jag kände mig berusad tills jag blev tolerant på en dos och var tvungen att höja och höja. Svimmade. Till slut fick jag ingen effekt alls.
Citera
2014-10-07, 13:13
Medlem
Jag blir speedad och får ett stort behov av social kontakt, älskar att prata med människor och att göra saker. Dödar alla mina problem. Anser den vara en utav de mest potenta medicinerna mot ångest just nu.

Däremot finns det nackdelar som med allt annat. Toleransökningen sker väldigt fort och relativt snabbt efter att man satt in medicinen måste man börja höja dosen. Tillslut har du kommit upp till maxdosen och man kan inte längre höja mer och ångestdämpningen upphör. Till en början kan man känna sig lite smått hög, man svävar runt på rosa moln, men känslan stabiliseras efter någon/några veckor.

När du sedan en vacker dag känner att det är dags att sluta ta lyrica så kan det endera gå väldigt simpelt att trappa ner, eller så får du en av de obehagligaste avtändningarna i ditt liv. Finns många skräckhistorier vad det gäller avtändningen på lyrica, och då även om man följer ett strikt nedtrappningsschema.

Jag går själv i tankarna om att hoppa på lyrica igen, dock kommer jag då antagligen endast att ta den vid behov. Kommer antagligen få utskrivet 150mg morgon samt kväll, men endast ta den när jag vet att jag kommer att behöva. För mig är det ett stort frågetecken varför man idag inte skriver ut lyrica som vid behovs medicin, då den enligt mig och flertalet andra fungerar bäst då. Sen slipper du skapa ett beroende också.
Citera
2014-10-07, 13:32
Medlem
Första veckorna berusad, vinglig och hypoman, kul men svårt att göra något vettigt. Sedan mest hjärndöd, vikten rusade uppåt och jag fick konstant värk i hela kroppen. Det var en lättnad att sluta med den.
Citera
2014-10-07, 15:25
Medlem
Synd att denna medicin verkar vara ett sådant rävgift för den verkar döva min ångest bättre än benso ( såvida jag inte äter mig flöddrig).
Citera
2014-10-07, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Mitt enda tips är TA INTE DENNA MEDICIN!! Mådde piss på den, blev konstig och lite zombieaktig och jävligt seg, sen efter ett tag håller du på att svimma varje gång du ställer dig upp efter en stunds viloläge. Finns så många negativa aspekter med denna medicin att jag inte orkar räkna upp den, men lyssna på mitt råd!

Anledningen till att du fick någon bra effekt av Lyrica beror på att du inte lider av ångest. Många som inte har några psykiska problem brukar reagera såsom du gör, tycker att medicinerna inte har någon som helst effekt och att de är rävgift. Ni friska personer ska inte ha några läkemedel, jag fattar inte vad ni har inom psykvården att göra.

Och det mest patetiska är ni som också påstår att Lyrica är beroendeframkallande och man får "avtändning" värre än heroin på det. Vafan liksom, ni vill ju bara låta häftiga, allt det ni inbillar är bara placebo. Lyrica är mycket säkrare att använda än Benzo.
Senast redigerad av hallongodis 2014-10-07 kl. 15:35.
Citera
2014-10-07, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broken.dreamz
Synd att denna medicin verkar vara ett sådant rävgift för den verkar döva min ångest bättre än benso ( såvida jag inte äter mig flöddrig).

Lyrica fungerar mycket bra mot ångest, lyssna inte på vad de där andra säger. Tycker du Lyrica inte är nog så rekommenderar jag att du lägger till Escitalopram.
Citera
2014-10-07, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallongodis
Anledningen till att du fick någon bra effekt av Lyrica beror på att du inte lider av ångest. Många som inte har några psykiska problem brukar reagera såsom du gör, tycker att medicinerna inte har någon som helst effekt och att de är rävgift. Ni friska personer ska inte ha några läkemedel, jag fattar inte vad ni har inom psykvården att göra.

Du kan delvis ha rätt och delvis ha fel. Jag har definitivt haft mycket kraftig ångest mellan varven (då talar vi i det närmaste oförmögen att fungera) men har till slut förstått att det mestadels är en sekundär effekt till andra psykiska problem jag har. På den tiden jag fick Lyrica hade jag ännu inte fått en användbar diagnos. Nu när jag har en ändamålsenlig medicinering (litium + antiepileptikum) har jag visserligen fortfarande ångest emellanåt men mycket sällan på samma nivå och för det mesta fixar jag det utan ytterliga kemikaliska stöttor, kan ta en femma stesolid i månaden på sin höjd.
Citera
2014-10-07, 18:16
Medlem
Lyrica är enligt min mening värre än benso. Den är narkotikaklassad i [u]SA sedan 3år och läkemedelsverket disskuterar att göra samma sak här. Man utvecklar tolerans, behöver sedan höja dosen för att få effekt och tillslut trappa ut den - ett helvete man inte vill ha. Håller med att den kan hjälpa mot ångest men till vilket pris? i slutändan mycket värre ångest p.ga medicinen, medicinberoende. kan bara råda att avstå denna medicin och tycker det är ansvarslöst av läkare att skriva ut den, men det är ju inte dom som får ta konsekvenserna..
Citera
2014-10-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallongodis

Och det mest patetiska är ni som också påstår att Lyrica är beroendeframkallande och man får "avtändning" värre än heroin på det. Vafan liksom, ni vill ju bara låta häftiga, allt det ni inbillar är bara placebo. Lyrica är mycket säkrare att använda än Benzo.

har du testat att stå på och sen gå av lyrica vs gå av benso? jag har testat båda, och det är ganska likvärdigt. ja, jag åt förvisso väldigt höga doser av båda preparaten (under en period samtidigt). men ändå. det ÄR ett helvete att gå av lyrica och jo, den ÄR beroendeframkallande.
Citera
2014-10-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
LOL. Antar att samma sak gäller för andra mediciner då, funkar inte antidepressiva medicinen man får så är man inte deprimerad?

När man har ångest så är bla noradrenalin, glutamat förhöjda. Lyrica minskar nivåerna av noradrenalin och glutamat. Tar man Lyrica och inte har ångest så kommer glutamat och noradrenalin sjunka för lågt ner och man blir "zombiaktig och jävligt seg". Att han fick denna effekt istället är liksom ett kvitto på att han inte hade någon ångest från början.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in