2014-10-07, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
har du testat att stå på och sen gå av lyrica vs gå av benso? jag har testat båda, och det är ganska likvärdigt. ja, jag åt förvisso väldigt höga doser av båda preparaten (under en period samtidigt). men ändå. det ÄR ett helvete att gå av lyrica och jo, den ÄR beroendeframkallande.

Du åt Benzo och Lyrica samtidigt. Att folk blir beroende av Benzo beror på att den gör GABA receptorerna mindre känsliga för GABA(lugnande). Den gör samtidigt NMDA och AMPA receptorerna mer känsliga för Glutamat(ångest). Lyrica har inga sådana effekter på receptorerna.
Citera
2014-10-07, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgammal
Du kan delvis ha rätt och delvis ha fel. Jag har definitivt haft mycket kraftig ångest mellan varven (då talar vi i det närmaste oförmögen att fungera) men har till slut förstått att det mestadels är en sekundär effekt till andra psykiska problem jag har. På den tiden jag fick Lyrica hade jag ännu inte fått en användbar diagnos. Nu när jag har en ändamålsenlig medicinering (litium + antiepileptikum) har jag visserligen fortfarande ångest emellanåt men mycket sällan på samma nivå och för det mesta fixar jag det utan ytterliga kemikaliska stöttor, kan ta en femma stesolid i månaden på sin höjd.

Litium och antiepileptika fungerar likadant som Lyrica. De flesta antiepileptika blockerar antingen natrium/kalciumkanalerna eller öppnar kaliumkanalerna eller en kombination av dessa. Lyrica blockerar kalciumkanalerna. Litium sänker nivåerna av glutamat och noradrenalin, detta gör Lyrica också.
Citera
2014-10-07, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallongodis
Litium och antiepileptika fungerar likadant som Lyrica. De flesta antiepileptika blockerar antingen natrium/kalciumkanalerna eller öppnar kaliumkanalerna eller en kombination av dessa. Lyrica blockerar kalciumkanalerna. Litium sänker nivåerna av glutamat och noradrenalin, detta gör Lyrica också.

Dock fick jag i princip värdelös effekt av Lyrica, förutom ett par veckors lullig berusning. Även om mediciner kan ha liknande verkningsmekanismer i stort så kan resultatet skilja sig en hel del åt mellan olika preparat i praktiken och beroende på individen, som du säkert är medveten om. Det hade ju varit skitlätt att medicinera folk annars. Av antiepileptika tar jag nu valproat, men har tidigare även testat lamotrigin och karbamazepin vilka inte alls hade samma stabiliserande effekt på mig.
Citera
2014-10-07, 20:11
Medlem
Citat:
När man har ångest så är bla noradrenalin, glutamat förhöjda. Lyrica minskar nivåerna av noradrenalin och glutamat. Tar man Lyrica och inte har ångest så kommer glutamat och noradrenalin sjunka för lågt ner och man blir "zombiaktig och jävligt seg". Att han fick denna effekt istället är liksom ett kvitto på att han inte hade någon ångest från början.

Tänk vad enkelt att testa alla människor som söker för ångest då. Ge dem lyrica och se om det hjälper eller inte. Hjälper de inte så har de inte ångest?

Alla reagerar olika. Annars skulle det vara mycket lättare att medicinera olika sjukdomar.
Citera
2014-10-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Tänk vad enkelt att testa alla människor som söker för ångest då. Ge dem lyrica och se om det hjälper eller inte. Hjälper de inte så har de inte ångest?

Så är det. Ju radikalare positiv effekt man får på benzo och lyrica ju mer ångest hade man.

Citat:
Alla reagerar olika. Annars skulle det vara mycket lättare att medicinera olika sjukdomar.

Nej då är det inte ångest de har utan något annat, många är feldiagnosticerade.
Senast redigerad av hallongodis 2014-10-07 kl. 21:28.
Citera
2014-10-07, 21:26
Medlem
Citat:
Dock fick jag i princip värdelös effekt av Lyrica, förutom ett par veckors lullig berusning.

Pga att du egentligen var bipolär och inte hade ångest, bipoläritet och ångest är inte samma sak.
Citera
2014-10-07, 21:59
Medlem
Citat:
Så är det. Ju radikalare positiv effekt man får på benzo och lyrica ju mer ångest hade man.

Nej då är det inte ångest de har utan något annat, många är feldiagnosticerade.

Men ångest är ju ett symptom som kan ingå i många olika huvuddiagnoser, många har även flera diagnoser samtidigt. Jag är bipolär, får jag ha ångest då? Ja, lyrica funkade i början men inte länge. Hade jag ångest då?

Gäller resonemanget enbart ångest eller kan man applicera metoden på andra sjukdomar?
Citera
2014-10-07, 21:59
Medlem
Citat:
Pga att du egentligen var bipolär och inte hade ångest, bipoläritet och ångest är inte samma sak.

Nu är ju ångest både ett symptom och något som ingår i diverse ångestsjukdomar. All form av ångest är inte en av de specificerade ångestsjukdomarna. Jag har inte uttalad GAD, paniksyndrom eller social fobi t.ex., men jag har haft mycket kraftig ångest i de perioder jag mått riktigt dåligt, under depressiva eller än värre blandade skov. Eftersom benso då tydligt dämpar det värsta för stunden är det svårt för mig att se det som något annat än ångest. Och eftersom jag nu till slut har mediciner som verkar förhindra att jag går in i nya skov av bipolariteten, så känns det rimligt att jag sällan har samma intensiva ångest som förr, även om jag kan känna av stress ibland.
Citera
2014-10-07, 22:14
Medlem
Citat:
Jag är bipolär, får jag ha ångest då?

Ja, ångest är ångest och inget annat än ångest.

Citat:
Ja, lyrica funkade i början men inte länge. Hade jag ångest då?

Ja säkert. (Dock kan man använda lyrica mot bipoläritet också, även om effekten inte är sådär jättebra mot just den diagnosen)

Citat:
Gäller resonemanget enbart ångest eller kan man applicera metoden på andra sjukdomar?

De som har psykoser blir normala av neuroleptika, var den goda effekten på psykosen av neuroleptikan ett bevis på att de verkligen hade psykos? Ja.
Senast redigerad av hallongodis 2014-10-07 kl. 22:34.
Citera
2014-10-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ja, ångest är ångest och inget annat än ångest.

Ja säkert. (Dock kan man använda lyrica mot bipoläritet också)

De som har psykoser blir normala av neuroleptika, var den goda effekten på psykosen av neuroleptikan ett bevis på att de verkligen hade psykos? Ja.

I många fall måste man ju pröva flera mediciner innan man hittar nån som fungerar, hur vet man då?

Vad tycker du om antidepressiv medicin, kan man tänka likadant där?
Citera
2014-10-07, 22:37
Medlem
Citat:
Eftersom benso då tydligt dämpar det värsta för stunden är det svårt för mig att se det som något annat än ångest.

Lyrica och Benzo upplevs nästan likadant, så har du fått effekt med Benzo mot ångest så har du fått effekt med Lyrica med. Verkar som du menade att du inte fick någon effekt på bipoläriteten med Lyrica?
Citera
2014-10-07, 22:51
Medlem
Citat:
Lyrica och Benzo upplevs nästan likadant, så har du fått effekt med Benzo mot ångest så har du fått effekt med Lyrica med. Verkar som du menade att du inte fick någon effekt på bipoläriteten med Lyrica?

Nu är det rätt många år sedan så jag minns inte exakta doser osv, det jag kommer ihåg är att jag var helt euforisk de första par veckorna med vad jag numera känner igen som mina typiska tecken på hypomani - detta var innan jag fick bipolärdiagnosen så jag var inte riktigt medveten om vad som skedde. Därefter mådde jag mest bara skit, inklusive hade ångest. Tror jag fortsatte ta dem i ett par månader men gav upp pga värken i kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in