• 3
  • 4
2014-10-30, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broken.dreamz
Hittar ingen stor trd gllande denna medicin. Endast om hur man pundar p denna..

Brjade med denna medicin igr, 75mg x 2 per dag. Ska hjas om jag tl medicinen. Min lkare tror det ska hjlpa mot mina relativt grava aggeresionsproblem samt min ngest ver hur jag ser ut m.m.

Helt enkelt gra mig lite lugnare.

Vad har ni fr erfarenheter av denna medicin, verkar vara spridda skurar.

Svller alla upp som ballonger ven om kosthllningen r bra? (Bra koll p kosten, trnat p seris niv)
Har tit Lyrica i ca 1 r, har inga problem med biverkningar, annat n viktuppgng. ter maxdos 600mg/d. Diagnostiserad GAD, Sociala fobier och har Neuropatisk smrta. Den dmpar ngesten. jag knner mig lugnare, men inte dsig eller berusad, knner mig mer som vanligt. Det hnder att ngesten blir fr stark, lgger d till Oxascand, en eller ett par gnger i mnaden. Dessvrre en viktkning p ca 10-12 kg, man fr vga fr och nackdelar.
Trkigt nr en medicin som kan hjlpa mnga fr dligt rykte,det kanske fr de som skulle f bra hjlp av den att tveka till att prova. Anser en lkare att det r en lmplig medicin fr sin patient fr man hoppas lkarens ord vger tyngre an vad man hrt eller lst.
Men sjlvklart passar den inte alla, som med all medicin.
Citera
2015-09-27, 20:00
Medlem
Ninjor1987s avatar
r det ngon som har erfarenhet av att kombinera Lyrica med NRI eller andra stimulerande medel?

Jag har lnge gtt och funderat p att brja med Strattera, men dom depressiva och ngestskapande effekterna skulle frmodligen vara frdande fr ngon som mig, som har haft problem med sdant tidigare.

Vad hnder egentligen om man kombinerar en norepinefrinhjande medicin med ngot som Lyrica?

Fr vrigt har jag svrt att hitta information om Pregabalins verkningsstt, frefaller som om att den inte r allt fr knd, eller har jag missfrsttt det?

EDIT:

Jaha, nu hittade jag ju informationen i frga.

Pregabalin: its pharmacology and use in pain management.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18042886

Citat:
Pregabalin binds potently to the alpha2-delta subunit of calcium channels, resulting in a reduction in the release of several neurotransmitters, including glutamate, noradrenaline, serotonin, dopamine, and substance P.

Frefaller som att detta kanske inte r den bsta medicinen att kombinera med Strattera i s fall...

Dock, kanske den r vrd att anvndas nattetid? Den anvnds ju trots allt som behandling av smnproblem ibland, och det r ju en vanlig bieffekt av Strattera.
Senast redigerad av Ninjor1987 2015-09-27 kl. 20:21.
Citera
2015-09-28, 00:34
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
r det ngon som har erfarenhet av att kombinera Lyrica med NRI eller andra stimulerande medel?

Jag har lnge gtt och funderat p att brja med Strattera, men dom depressiva och ngestskapande effekterna skulle frmodligen vara frdande fr ngon som mig, som har haft problem med sdant tidigare.

Vad hnder egentligen om man kombinerar en norepinefrinhjande medicin med ngot som Lyrica?

Fr vrigt har jag svrt att hitta information om Pregabalins verkningsstt, frefaller som om att den inte r allt fr knd, eller har jag missfrsttt det?

EDIT:

Jaha, nu hittade jag ju informationen i frga.

Pregabalin: its pharmacology and use in pain management.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18042886

Frefaller som att detta kanske inte r den bsta medicinen att kombinera med Strattera i s fall...

Dock, kanske den r vrd att anvndas nattetid? Den anvnds ju trots allt som behandling av smnproblem ibland, och det r ju en vanlig bieffekt av Strattera.
Du vill inte kombinera lyrica med edronax d?
Citera
2015-09-28, 01:37
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Du vill inte kombinera lyrica med edronax d?

Nj, om jag nu ska lgga till Lyrica fr att f bort bieffekterna, s kan jag lika grna kra p Strattera d - bda har ju liknande verksam effekt, NRI, och bieffekterna r liknande ocks. (dock verkar dom vara ngot smrre vid Edronax)

Strattera har dock till skillnad frn Edronax bttre dokumenterad effekt p ADHD, och undersks av Charles Barkley specifikt fr behandling av SCT - s om jag faktiskt ska hlla p och inta alternativa mediciner s r det lika att g med den som har strre chans att faktiskt fungera d.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in