• 3
  • 4
2014-10-30, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broken.dreamz
Hittar ingen stor tråd gällande denna medicin. Endast om hur man pundar på denna..

Började med denna medicin igår, 75mg x 2 per dag. Ska höjas om jag tål medicinen. Min läkare tror det ska hjälpa mot mina relativt grava aggeresionsproblem samt min ångest över hur jag ser ut m.m.

Helt enkelt göra mig lite lugnare.

Vad har ni för erfarenheter av denna medicin, verkar vara spridda skurar.

Sväller alla upp som ballonger även om kosthållningen är bra? (Bra koll på kosten, tränat på seriös nivå)
Har ätit Lyrica i ca 1 år, har inga problem med biverkningar, annat än viktuppgång. Äter maxdos 600mg/d. Diagnostiserad GAD, Sociala fobier och har Neuropatisk smärta. Den dämpar ångesten. jag känner mig lugnare, men inte dåsig eller berusad, känner mig mer som vanligt. Det händer att ångesten blir för stark, lägger då till Oxascand, en eller ett par gånger i månaden. Dessvärre en viktökning på ca 10-12 kg, man får väga för och nackdelar.
Tråkigt när en medicin som kan hjälpa många får dåligt rykte,det kanske får de som skulle få bra hjälp av den att tveka till att prova. Anser en läkare att det är en lämplig medicin för sin patient får man hoppas läkarens ord väger tyngre an vad man hört eller läst.
Men självklart passar den inte alla, som med all medicin.
Citera
2015-09-27, 20:00
Medlem
Ninjor1987s avatar
Är det någon som har erfarenhet av att kombinera Lyrica med NRI eller andra stimulerande medel?

Jag har länge gått och funderat på att börja med Strattera, men dom depressiva och ångestskapande effekterna skulle förmodligen vara förödande för någon som mig, som har haft problem med sådant tidigare.

Vad händer egentligen om man kombinerar en norepinefrinhöjande medicin med något som Lyrica?

För övrigt har jag svårt att hitta information om Pregabalins verkningssätt, förefaller som om att den inte är allt för känd, eller har jag missförstått det?

EDIT:

Jaha, nu hittade jag ju informationen i fråga.

Pregabalin: its pharmacology and use in pain management.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18042886

Citat:
Pregabalin binds potently to the alpha2-delta subunit of calcium channels, resulting in a reduction in the release of several neurotransmitters, including glutamate, noradrenaline, serotonin, dopamine, and substance P.

Förefaller som att detta kanske inte är den bästa medicinen att kombinera med Strattera i så fall...

Dock, kanske den är värd att användas nattetid? Den används ju trots allt som behandling av sömnproblem ibland, och det är ju en vanlig bieffekt av Strattera.
Senast redigerad av Ninjor1987 2015-09-27 kl. 20:21.
Citera
2015-09-28, 00:34
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Är det någon som har erfarenhet av att kombinera Lyrica med NRI eller andra stimulerande medel?

Jag har länge gått och funderat på att börja med Strattera, men dom depressiva och ångestskapande effekterna skulle förmodligen vara förödande för någon som mig, som har haft problem med sådant tidigare.

Vad händer egentligen om man kombinerar en norepinefrinhöjande medicin med något som Lyrica?

För övrigt har jag svårt att hitta information om Pregabalins verkningssätt, förefaller som om att den inte är allt för känd, eller har jag missförstått det?

EDIT:

Jaha, nu hittade jag ju informationen i fråga.

Pregabalin: its pharmacology and use in pain management.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18042886

Förefaller som att detta kanske inte är den bästa medicinen att kombinera med Strattera i så fall...

Dock, kanske den är värd att användas nattetid? Den används ju trots allt som behandling av sömnproblem ibland, och det är ju en vanlig bieffekt av Strattera.
Du vill inte kombinera lyrica med edronax då?
Citera
2015-09-28, 01:37
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Du vill inte kombinera lyrica med edronax då?

Njä, om jag nu ska lägga till Lyrica för att få bort bieffekterna, så kan jag lika gärna köra på Strattera då - båda har ju liknande verksam effekt, NRI, och bieffekterna är liknande också. (dock verkar dom vara något smärre vid Edronax)

Strattera har dock till skillnad från Edronax bättre dokumenterad effekt på ADHD, och undersöks av Charles Barkley specifikt för behandling av SCT - så om jag faktiskt ska hålla på och inta alternativa mediciner så är det lika att gå med den som har större chans att faktiskt fungera då.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in