Citat:
Ursprungligen postat av
Kunsthaus
Jag tror att det är osannolikt att de blivit "undanröjda" och ännu mer orimligt att de "försvunnit" på eget initiativ - av deras karaktärer att döma verkade de varken speciellt intelligenta eller starka och påhittiga nog att ge sig iväg och skapa sig ett nytt liv någonstans.
Känner att jag också måste kommentera denna del av ditt inlägg.
Du tror alltså med andra ord att de tre försvunna var ganska korkade rent ut sagt. Så uppfattar i a f jag det du har skrivit.
När det gäller Gay Karlsson så är tyvärr litet känt hur han var som person. Därför är det mycket svårt att göra ett uttalande om honom förutom att han
inte blev frikallad, samt att han hade en vacker handstil.
När det gäller Janne Dahlsjö finns inte heller så mycket information - dock något mera är än Gay.
Vad som har framkommit, så visar denna på att han i a f var åtminstone normalbegåvad. Detta stärks även av personer som själva träffade honom. Han var lugn, sansad och ganska tystlåten.
1960-61 var han ute till sjöss under ca ett års tid. Han mönstrade av och på ute i Europa och inget har framkommit att han inte skulle ha klarat sig bra. Några år senare gör han sin militärtjänstgöring. Han får då utbildning på kulspruta. Dahlsjö lär ha varit den av dessa tre som pratade bäst engelska i juli 1965.
Om Kjell-Åke Johansson är desto mera känt. Han var definitivt intelligent. Jag har själv sett hans betyg. Med tanke på att han var helt ointresserad av skolan, så visar ändå betygen på intelligens.
Hans personlighet vid tiden då han försvann, var han att han var både en påhittig och orädd person. Dessa egenskaper visade han redan som ett litet barn. Han hade också bl a idéer om hur han skulle få ett bättre liv i framtiden. Kjell-Åke verkar också ha haft lätt att få kontakt med andra.
En sak som alla tre hade gemensamt 1965 var att de var småkriminella.