2014-09-14, 19:06
Medlem
FritzDaCats avatar
Den här är tagen våren 65:

http://x.cdn-expressen.se/images/74/a5/74a5864eb75f41a6b9a952049d625c2d/645@70.jpg
Citera
2014-09-14, 19:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foto på Kjell-Åke under våren 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Den här är tagen våren 65:

http://x.cdn-expressen.se/images/74/a5/74a5864eb75f41a6b9a952049d625c2d/645@70.jpg

Detta är ett trevligt foto på Kjell-Åke tillsammans med sin nyfödde son. Detta var bl a ett av de foton som Expressen absolut ville ha med i den här artikeln.

Samtidigt när man ser på detta foto så känner man sig litet bedrövad. Far och son fick minsann inte mycket kontakt med varandra tyvärr.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-09-14 kl. 19:28.
Citera
2014-09-15, 15:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
En svart kombi.

Citat:
Ursprungligen postat av Vanill
Det är en svart kombi som dragits upp ur Limån, ingen kalsongblå PV, tyvärr

Tack för den infon.

Enbart när jag såg rubriken för första gången, så trodde jag inte det minsta på, att det skulle ha varit Dahlsjögänget och deras midnattsblå PV som skulle ha hittats i en å i Dalarna efter närmare 50 år.
Citera
2014-09-15, 21:31
Medlem
Vanills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den infon.

Enbart när jag såg rubriken för första gången, så trodde jag inte det minsta på, att det skulle ha varit Dahlsjögänget och deras midnattsblå PV som skulle ha hittats i en å i Dalarna efter närmare 50 år.

Nej, det trodde inte jag heller, det skulle vara alldeles för otroligt, men jag blev ändå att tänka på dom när jag såg rubriken och det var någon längre upp som skrev om dom i samband med den nyligen funna bilen (inte heller den personen trodde nog på allvar att det var Dahlsjögänget)
Citera
2014-09-16, 22:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dalarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Vanill
Nej, det trodde inte jag heller, det skulle vara alldeles för otroligt, men jag blev ändå att tänka på dom när jag såg rubriken och det var någon längre upp som skrev om dom i samband med den nyligen funna bilen (inte heller den personen trodde nog på allvar att det var Dahlsjögänget)

Ja, det skulle det verkligen vara. Jag tror inte heller att någon som har läst om den här bilen i en å i Dalarna kan ha trott att det var dessa tre som hittades. Mig veterligen har det heller aldrig framkommit några som helst uppgifter, att de tre försvunna skulle ha haft några kopplingar till Dalarna 1965.

Det är klart att läser man en sådan här rubrik, att en bil har hittats i ett vattendrag med tre döda personer, så går helt naturligt tankarna till detta försvinnande.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-09-16 kl. 22:40.
Citera
2014-09-19, 22:21
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för dina intressanta inlägg samt för din uppskattning.

Jag vill tillägga att det finns mera som direkt eller indirekt handlar om Sveriges enda olösta massförvinnande. Detta har aldrig tagits upp här i tråden.

Mja nu skrev jag att i a f inte av mig. Mycket har dock hänt sedan detta skrevs.

Det är intressant det du skriver att en person håller på och skriver en bok om detta fall. Det märkliga är jag också har kontakt med en person som också har börjat med att skriva en bok om detta.

Vi får hoppas att det kommer att komma en bok eller böcker om detta märkliga fall?

Vem är det som skriver på boken? Hoppas det är någon erfaren och att källorna inte bara är denna tråd, inte för att det finns lite info här men man är ju sugen på lite mer om säger så
Trevlig helg
Citera
2014-09-20, 13:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Sugen på lite mer."

Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Vem är det som skriver på boken? Hoppas det är någon erfaren och att källorna inte bara är denna tråd, inte för att det finns lite info här men man är ju sugen på lite mer om säger så
Trevlig helg

Det verkar som det ev. kommer att skrivas om detta fall från två olika håll. Den person som i a f jag har haft kontakt har själv vana av att skriva. Hur den här personen närmare har tänkt sig att gå till väga vet jag inte.

Det där med att vara "sugen på lite mer" är säkert alla som har läst tråden.
Citera
2014-09-20, 15:12
Medlem
Celerons avatar
Ursäkta om jag helt abrupt "kastar" mig in i tråden. Har inte varit här på väldigt länge. Därmed ska jag också erkänna att jag inte läst alla de spekulationer som förekommer före mitt inlägg. Så även det antagande som jag nu kommer med kan redan ha diskuterats både en och två gånger. Men i alla fall.

Orsaken till att de fortfarande inte hittats och varit som "uppslukade av jorden" sedan det hände kan väl helt enkelt förklaras med att de faktiskt blev "uppslukade" av något. Nämligen vatten. Att hela pv:n med passagerare och allt körde ner och sjönk i havet. Möjligen hann ingen heller ta sig ut. Och att "hela härligheten", om uttrycket tillåts, ligger där nere i djupet någonstans. Och att myndigheterna vid draggningarna som förekom vid den tiden antingen inte gjorde sitt jobb ordentligt eller letade på fel ställe.

Orsaken till att jag åter kom att tänka på det här scenariot var en intressant händelse i västra Oklahoma i USA förra hösten som jag läste om. Där man vid tester av ny sonar-teknik i en sjö upptäckte en bil med vad som verkar vara kvarlevorna av tre ungdomar som varit spårlöst försvunna sedan 1970. Därtill hittade man också en ännu äldre bil som försvann med tre vuxna män i på 1950 eller 1960-talet.

Finns en del artiklar om detta på olika håll, men denna som jag länkar nedan till är ganska bra men, kortfattad sådan. Men med många bra bilder från bärgningen.

http://www.nydailynews.com/news/national/sixth-body-found-cars-recovered-oklahoma-lake-article-1.1459571
Senast redigerad av Celeron 2014-09-20 kl. 15:38.
Citera
2014-09-20, 20:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket kylig och regnig torsdag.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeron

Orsaken till att de fortfarande inte hittats och varit som "uppslukade av jorden" sedan det hände kan väl helt enkelt förklaras med att de faktiskt blev "uppslukade" av något. Nämligen vatten. Att hela pv:n med passagerare och allt körde ner och sjönk i havet. Möjligen hann ingen heller ta sig ut. Och att "hela härligheten", om uttrycket tillåts, ligger där nere i djupet någonstans. Och att myndigheterna vid draggningarna som förekom vid den tiden antingen inte gjorde sitt jobb ordentligt eller letade på fel ställe.

Detta är naturligtvis den enklaste och mest lättförklarliga anledningen till att tre unga män och en bil försvann för drygt 49 år sedan.

Mycket information har framkommit utöver den som finns i tråden. Ända fram till på morgonen den dag de försvann.

Både Janne Dahlsjö och Kjell-Åke Johansson hade sagt att de denna dag skulle ut och bada och campa i Åsa. Bl. a. hade Kjell-Åke sagt att "han behövde ut och lufta på sig".

Detta med att campa och bada en sådan här dag lär knappast någon göra. Vädret var uruselt. Det regnade hela 26,5 mm och det var endast 13,2 grader. Ingen annan dag under månaderna juni och juli 1965 var så kylig och så regnig som denna.

Man får också fundera över bl. a. detta:

1. Varför tog varken Kjell-Åke och Dahlsjö med sig badbyxor, handdukar etc.?

2. Varför tog Janne Dahlsjö enbart med sig ett extra par ljusa byxor den 29/7?

Dessutom så var i a f Kjell-Åke inte det minsta intresserad av vare sig bad eller camping.

Vad Gay Karlsson tog med sig eller inte tog med sig är okänt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-09-20 kl. 20:56.
Citera
2014-09-21, 17:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
De tre personerna som försvann.

Citat:
Ursprungligen postat av Kunsthaus

Jag tror att det är osannolikt att de blivit "undanröjda" och ännu mer orimligt att de "försvunnit" på eget initiativ - av deras karaktärer att döma verkade de varken speciellt intelligenta eller starka och påhittiga nog att ge sig iväg och skapa sig ett nytt liv någonstans.

Känner att jag också måste kommentera denna del av ditt inlägg.

Du tror alltså med andra ord att de tre försvunna var ganska korkade rent ut sagt. Så uppfattar i a f jag det du har skrivit.

När det gäller Gay Karlsson så är tyvärr litet känt hur han var som person. Därför är det mycket svårt att göra ett uttalande om honom förutom att han inte blev frikallad, samt att han hade en vacker handstil.

När det gäller Janne Dahlsjö finns inte heller så mycket information - dock något mera är än Gay.

Vad som har framkommit, så visar denna på att han i a f var åtminstone normalbegåvad. Detta stärks även av personer som själva träffade honom. Han var lugn, sansad och ganska tystlåten.

1960-61 var han ute till sjöss under ca ett års tid. Han mönstrade av och på ute i Europa och inget har framkommit att han inte skulle ha klarat sig bra. Några år senare gör han sin militärtjänstgöring. Han får då utbildning på kulspruta. Dahlsjö lär ha varit den av dessa tre som pratade bäst engelska i juli 1965.

Om Kjell-Åke Johansson är desto mera känt. Han var definitivt intelligent. Jag har själv sett hans betyg. Med tanke på att han var helt ointresserad av skolan, så visar ändå betygen på intelligens.

Hans personlighet vid tiden då han försvann, var han att han var både en påhittig och orädd person. Dessa egenskaper visade han redan som ett litet barn. Han hade också bl a idéer om hur han skulle få ett bättre liv i framtiden. Kjell-Åke verkar också ha haft lätt att få kontakt med andra.

En sak som alla tre hade gemensamt 1965 var att de var småkriminella.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-09-21 kl. 17:43.
Citera
2014-10-06, 15:26
Medlem
Har under sommaren läst igenom tråden och är oerhört fascinerad av detta fall. Jag är också väldigt imponerad av det jobb som några av er lagt ner. Några funderingar jag har... Hur mycket arbete har lagts på att kartlägga umgängeskretsen runt killarna?? Jag tror svaret på vad som hänt finns där ute någonstans. Någon eller några gamla vänner/ovänner/kompisars kompisar har säkert någon pusselbit som kan bidra till att vi får en klarare bild av vad som hänt.... De personerna blir äldre och någon kanske vill lätta sitt hjärta efter att ha hållit tyst i årtionden.

Jag är rätt så övertygad om att de tre killarna skulle göra något "hemligt" den dagen.... Någon eller några personer vet säkert vad....
Citera
2014-10-08, 20:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Umgängeskretsen runt Dahlsjögänget.

Citat:
Ursprungligen postat av swedboy77
Har under sommaren läst igenom tråden och är oerhört fascinerad av detta fall. Jag är också väldigt imponerad av det jobb som några av er lagt ner. Några funderingar jag har... Hur mycket arbete har lagts på att kartlägga umgängeskretsen runt killarna?? Jag tror svaret på vad som hänt finns där ute någonstans. Någon eller några gamla vänner/ovänner/kompisars kompisar har säkert någon pusselbit som kan bidra till att vi får en klarare bild av vad som hänt.... De personerna blir äldre och någon kanske vill lätta sitt hjärta efter att ha hållit tyst i årtionden.

Jag är rätt så övertygad om att de tre killarna skulle göra något "hemligt" den dagen.... Någon eller några personer vet säkert vad....

Intressant hur du resonerar.

Inte dåligt att du har orkat med att läsa igenom hela den här tråden. Lär vara den längsta tråden när det gäller gamla olösta försvinanden. Helena Andersson försvann inte förrän 1992 och är därför 27 år yngre.

Det har lagts ner en otrolig massa tid, kraft och även kostnader för att kunna kartlägga umgängeskretsen hur den såg ut under framför allt åren under första halvan av 1960-talet.

Det har också gått att följa åtminstone två av de försvunna så långt fram i tiden som natten mot den 29 juli. Åtminstone en av dem t.o.m. så långt fram som under de tidiga morgontimmarna den här ödesdigra dagen.

Det är jag helt övertygad om att sanningen finns därute någonstans. Även om många idag är avlidna, så finns det fortfarande kvar personer i livet som vet vad som hände och varför de kom att försvinna.

Inte skulle Dahlsjö-gänget ut och bada och campa den dag då de alla, åtminstone officiellt, försvann den 29 juli 1965.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-10-08 kl. 20:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in