2014-10-06, 14:48
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
YPG får skylla sig själv. Man agerade oppurtunistisk och försökte utnyttja inbördeskriget i Syrien för att roffa åt sig syrisk mark, nu betalar man konsekvenserna av sitt handlande.

Nu skyller man sitt misslyckande på Turkiet, trots att landet har tagit emot 160.000 flyktingar bara för nån vecka sen. Tråkigt att eran lilla maoistiska expriment går åt skogen men oroa er inte, Turkiet tar emot er trots eran ändlösa hat mot landet när ni behöver det...
Roffa åt kan man dirket ersätta med att de tog kontrollen över de kurdiska områdena och organiserade ett försvar i dessa områden. Ska man skylla sig själv för att man vill överleva eller ska man beskylla Turkiet för att de fåt rebelerna och Al qaida att inledda en konflikt med kurderna.
Citera
2014-10-06, 14:49
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Om inte någon är villig att kompromisa med kurderna så är det bäst för kurderna att ha en neutral hållning i huvudkonflikten. Det är det PYD har gjort och jag anser att de gjorde rätt.

Är man maximalistisk så blir det inga kompromisser. Du sitter fortfarande och säger att PYD gjorde rätt. Inser ni inte att ni inte kommer någonvart med att spy galla över alla och allting förutom er själva?

Inte ens KRG vill ha något med Kobani att göra, så extrem är YPG...
Citera
2014-10-06, 14:50
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Roffa åt kan man dirket ersätta med att de tog kontrollen över de kurdiska områdena och organiserade ett försvar i dessa områden. Ska man skylla sig själv för att man vill överleva eller ska man beskylla Turkiet för att de fåt rebelerna och Al qaida att inledda en konflikt med kurderna.

Bespara mig skitsnacket, tiotusentals kurder flydde när YPG "organiserade" dessa försvar. Inte ens kurderna själva i regionen kom undan YPG:s utrensningar.
Citera
2014-10-06, 14:56
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Är man maximalistisk så blir det inga kompromisser. Du sitter fortfarande och säger att PYD gjorde rätt. Inser ni inte att ni inte kommer någonvart med att spy galla över alla och allting förutom er själva?
Inser du inte att du inte vet vad du prattar om som vanligt? För fram något konkret så kan vi föra diskussionen utifrån det.

Citat:
Inte ens KRG vill ha något med Kobani att göra, så extrem är YPG...
KRGs problem är att de inte har någon möjligthet alls att göra något åt situationen i Kobane. Turkiet och IS är emellan och förhindrar dem. Det finns 30 partier (alltså alla förutom en) i KRG som vill aktivt stödja kurderna i Kobane.
Citera
2014-10-06, 15:01
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Bespara mig skitsnacket, tiotusentals kurder flydde när YPG "organiserade" dessa försvar. Inte ens kurderna själva i regionen kom undan YPG:s utrensningar.
Jag har redan för länge sedan tröttnat på dig Yasko och nu börjar det bli outhärdligt. Vad babblar du om? Den enda flyktingvågen jag känner till i Kobane var i samband med att YPG tappade kontrollen i området.
Citera
2014-10-06, 15:03
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
KRGs problem är att de inte har någon möjligthet alls att göra något åt situationen i Kobane. Turkiet och IS är emellan och förhindrar dem. Det finns 30 partier (alltså alla förutom en) i KRG som vill aktivt stödja kurderna i Kobane.

De är långt smartare än YPG och vet om att man måste bilda regionala allianser för att överleva till skillnad från fanatikerna som står ensamma just nu.
Citera
2014-10-06, 15:13
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
De är långt smartare än YPG och vet om att man måste bilda regionala allianser för att överleva till skillnad från fanatikerna som står ensamma just nu.
Det kan inte finnas mycket där upp om detta är ditt svar på mitt inlägg. Jag skrev nyss att alla pariter föutom en i KRG vill aktivt stödja kurderna i Kobane. De står alltså inte ensamma.
Citera
2014-10-06, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Kurderna i Syrien borde samarbetat med Assad från hela början, man kan inte tro att ensam är stark i dessa konflikter. Hoppas att man lyckas försvara staden på något mirakulöst sätt...
Har de de tackat nej till Assads hjälp? Assad sa att han inte kunde skicka flyghjälp till Kobane på grund av att turkarna skjuter ner syriska plan som kommer för nära gränsen. Men har han skickat ammunition?

Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
IS nära inta Kobane

http://www.svt.se/nyheter/varlden/is-allt-narmare-att-inta-kobane

http://www.reuters.com/article/2014/10/06/us-mideast-crisis-idUSKCN0HV0NS20141006

Det verkar tyvärr som IS kommer inta Kobane snart.
YPG hade oddsen emot sig från början. Nu hade turkarna slagit ut deras stationera raketskjutare. Alla vill att Kobane ska falla, koalitionen gjorde inget. Kurden i Syrien har inte vänner som kurden i Irak, i Syrien är kurden ensam.
Citera
2014-10-06, 15:41
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hommer
Har de de tackat nej till Assads hjälp? Assad sa att han inte kunde skicka flyghjälp till Kobane på grund av att turkarna skjuter ner syriska plan som kommer för nära gränsen. Men har han skickat ammunition?

YPG hade oddsen emot sig från början. Nu hade turkarna slagit ut deras stationera raketskjutare. Alla vill att Kobane ska falla, koalitionen gjorde inget. Kurden i Syrien har inte vänner som kurden i Irak, i Syrien är kurden ensam.

Inte ens kurden i Irak vill vara vän till kurden i Syrien, Barzani vägrade ju kurderna i Syrien hjälp.
Citera
2014-10-06, 15:59
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Det kan inte finnas mycket där upp om detta är ditt svar på mitt inlägg. Jag skrev nyss att alla pariter föutom en i KRG vill aktivt stödja kurderna i Kobane. De står alltså inte ensamma.

Det finns en värld utanför kurderiet det vat du va? När jag menar regionala så syftar jag på icke-kurder.
Citera
2014-10-06, 16:24
Medlem
Xeliouss avatar
USA utförde flygattacker i Syrien mot ISIS igår. Säkert idag också men brukar ta ett tag innan de skriver om det.
http://www.defense.gov/news/newsarticle.aspx?cid=social_20141005_32909856&id=1 23346
Citat:
In Syria, one strike northwest of Al Mayadin destroyed an ISIL bulldozer, two ISIL tanks and destroyed another ISIL vehicle. Two strikes northwest of Ar Raqqah struck a large ISIL unit and destroyed six ISIL firing positions. To conduct these strikes, the U.S. employed fighter aircraft deployed to the U.S. Central Command area of operations. All aircraft departed the strike areas safely.

Tyvärr har vi inte sett några Apache i action där än, men de har börjat använda dom i Irak, vilket är lovande!

Här är en artikel från BBC där de tar upp detta med turk-idioterna som bara står och ser på:
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-29509828
Citat:
Last week, Turkey pledged to prevent Kobane from falling to the militants and its parliament authorised military operations against militants in Iraq and Syria.

But it appears to have taken no action so far to prevent the fighting.

Correspondents says Turkey is reluctant to lend support to the Kurdish forces in the town because they are allied to the PKK, banned as a terrorist organisation in Turkey.

Turk-polisen jagar bort journalister med vapen och våld, dessa internationella journalister lär inte vara nådiga mot islamisten Erdogan.
Citera
2014-10-06, 16:26
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Vad är det som är så fördelaktigt med Apache? Sett väldigt många understryka det du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in