2014-10-05, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Och låt mig påminna om att MS aldrig dömdes för mened

Alla nyktra, objektiva tecken tydde på att MS blåljög. Hon påstod bla att CdC "vallat barn" samma dag som CdC enligt vännen NK snurrade runt i Kungsan och levde en pundares normalliv, och NK nämnde ett flertal personer som polisen kunde använt för att verifiera hans story. MS namngav bara CdC, och är äckligt icke-trovärdig. NK:s utasgor hänger fö samman med Sabas, KV:s, hans fästmös och TÅ.s utsagor, för både Saba, TÅ, KV och hans fästmö var kopplade till den stulna radion (stulen på Kungsholmen i juni 1984), en radio som CdC köpte av KV. Mariannes dagbokstjafs hänger objektivt inte samman med några andra kända vittnesmål, och du måste ju sluta göra dig fruktansvärt jävla löjlig någon jävla gång Snälla, please
Senast redigerad av Eremona 2014-10-05 kl. 16:28.
Citera
2014-10-05, 17:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Kontoutdragen för den som vill se: http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/Tingsrattens%20akt/Aktbilaga%20131%20Kontoutdrag

Intressanta uppgifter, uttaget på Drottninggatan 50-52 den 31/5 kl 22:41 får en att undra lite, adressen ligger i rätt nära anslutning till Malmskillnadsgatan och på denna gata fanns det inga bankomater 1984, varför var det så viktigt att plocka ut just 600 kr denna sena torsdagkväll ?
Det andra i ordningen registrerade uttaget var på Odengatan kl 08:50 den 7/6, återigen den magiska summan 600 kr som tas ut, överlag hade den misstänkte god ekonomi vid den här tiden av utdraget att döma.
Uttaget på Pingsafton den 9/6 vid St Eriksplan kan kanske förklaras med att det var fråga om ett restaurangbesök senare på kvällen på en Kina-restaurang i Vasastan, rättsläkarstationen låg inte heller alltför långt bort heller sett från Rörstrandsgatan, en promenad på cirka 10 minuter.
Det sista registrerade uttaget sker på Regeringsgatan 65 den 18/6 kl 17:57 och då är det återigen 600 kr som tas ut, Regeringsgatan går parallellt med MS-gatan för den som inte är välbekant med Stockholms city.
Det hade varit av stort intresse att se om det hade gjorts fler bankomatuttag i centrala Stockholm av den misstänkte under tidsperioden januari-maj 1984, bara för att kartlägga ett eventuellt rörelsemönster och för att få en helhetsbild av uttagen.
Citera
2014-10-05, 18:01
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Ett klassiskt misstag vad gäller val av bilder i artikeln, den här bilden är inte tagen 1984 under Essingeleden, utan vid Hägerstensåsen 1982 i samband med AN-fallet. Teet syns i vitt, och var inte med på FP1 1984. Den andra bilden är dessutom från FP2...
Citerat echoes

Det är ju helt bisarrt, nu kan man ju inte uppfatta att det är TH om man inte är ruskigt insatt, bilden kan ju givetvis vara feltaggad i deras arkiv. Men det är ju en enorm skymf för TH själv. Hela upplägget blir ju en lång näsa åt THs från tidningen (var det Expressen) till hela ovetande Sverige. Känns som en rättelse eller kanske rent utav en stämmning vore berättigad.
Citera
2014-10-05, 18:05
Medlem
Under rättegångarna visades bilden i pressen med korrekt beskrivning, men senare har bilden använts fel av Expressen. Det blir ju liksom konstigt med en bild på ett helt annat mordfall i artikeln...

TH besökte brottsplatsen vid Hägerstensåsen vid ett flertal tillfällen, ibland med en kriminalkommisarie, ibland ensam. Då hade han nog ingen aning om att hans försök att lösa mordet, vilket eg. inte ingick i hans jobb, skulle vändas emot honom. Mer om AN-fallet här för den som vill fördjupa sig.
Senast redigerad av echoesofglory 2014-10-05 kl. 18:11.
Citera
2014-10-05, 18:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Alla nyktra, objektiva tecken tydde på att MS blåljög. Hon påstod bla att CdC "vallat barn" samma dag som CdC enligt vännen NK snurrade runt i Kungsan och levde en pundares normalliv, och NK nämnde ett flertal personer som polisen kunde använt för att verifiera hans story. MS namngav bara CdC, och är äckligt icke-trovärdig. NK:s utasgor hänger fö samman med Sabas, KV:s, hans fästmös och TÅ.s utsagor, för både Saba, TÅ, KV och hans fästmö var kopplade till den stulna radion (stulen på Kungsholmen i juni 1984), en radio som CdC köpte av KV. Mariannes dagbokstjafs hänger objektivt inte samman med några andra kända vittnesmål, och du måste ju sluta göra dig fruktansvärt jävla löjlig någon jävla gång Snälla, please

Nej MS behöver inte ha "blåljugit", vi ska alldeles särskilt ha i minnet att MS var en tung missbrukare och hennes uppgifter kan faktiskt "diffa" något, dvs hon kan ha blandat ihop vissa händelser/datum och sen återgett dom i fel kronologisk ordning i sin dagbok.
CdC umgicks och kände väl förresten nästan bara bara folk som var missbrukare ?
Faktum är att om vi ska hårddra det hela så passar MS uppgifter förbannat bra in med de övriga vittnesmålen från ett antal stabila och nyktra vittnen som INTE var tunga missbrukare och dessa var Ingeborg Olsson, fotohandlarparet, poliskvinnan MR ( plus polisvittne 2 A-C Lindberg) och ej att förglömma barnets märkliga berättelse som förmedlades via mamman.
Hur du än vrider och vänder på det hela och gör allt för att förminska och förlöjliga MS:s dagboksuppgifter så återstår ett obestridligt faktum, hennes berättelse backas upp av vittnena jag nyss räknade upp ovan
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-10-05 kl. 18:47.
Citera
2014-10-05, 18:29
Medlem
I sitt förhör från hösten 1984 nämnde NK följande personer runt Catrine: W Nilsson, Kjelle V (+ fästmö), Görgen, Pekka, Olle T, Kenta S, Saba, "charkuteristen" och 2 besökare från Norrland. Det är faktiskt 11 personer, och om jag inte minns fel så nämndes "Beppan" också MS skrev bokstäver istället för namn, vilket inte förvånar, eftersom hon ljög, och ville ju inte att några verkliga personer skulle kollas av polisen.
Citera
2014-10-05, 18:36
Medlem
CA försökte iaf stötta MS, men det gick kanske inte så bra. I maj 1988 ringde hon upp utredarna och berättade om Thomas Allgéns "skånska" bakgrund.
Frågan är om CAs påståenden är sanna, och om MS kände till detta eller hittade på att TA skulle kallats för skåning.
Senast redigerad av echoesofglory 2014-10-05 kl. 18:42.
Citera
2014-10-05, 19:00
Medlem
Citat:
[...] så passar MS uppgifter förbannat bra in med de övriga vittnesmålen från ett antal vittnen som INTE var tunga missbrukare

Herregud, vilket genuint ordbajsande. Hur orkar du?

Både MS och de vittnen du syftar på visste exakt vad som söktes när de kom med sina vittnesmål - polisen sökte pervoläkare, styckningsfoton och personkoppling, och polisen fick vad den beställde, och vittnesmålen är värdelösa, och både MS och svansen av knasvittnen är typiska symptom på ett kontaminerat fall.

Jämför med Palmemordet, som har erkänts av ca 10 000 personer, och massor av människor tycker att de sett "avgörande grejer", och alla inblandade är mer eller mindre labila och/eller påverkade av media. Och på 80-talet erkände varannan psykpatient att han eller hon skjutit Palme, ochstora länder (tex USA) plågas av sannskyldiga epidemier, när horder av knasvittnen och falska bekännelser väller över polisen.

Tunnelbanestoryn är f.ö. lite fascinerande, eftersom den är så förbannat fantasifull, och den passar verkligen, verkligen inte ihop med överiga vittnesmål.

Jag har plöjt igenom den officiella utredningen, jag har grävt i slasken, jag har kontaktat personkällor, jag har tittat på foton, och jag har försökt sätta mig in i detta fall i snart 2 år, och det finns bara en enda person under alla dessa år (30 år!) som kopplar ihop Catrine da Costa med S/M-kläder, och 2 (två!) personer har under 30 år påstått att de sett TH och CdC tillsammans

Det är jävlar i mig inte mkt att hänga i julgranen. Det är faktiskt inte värt ett skit, eftersom båda vittnena var gravt kontaminerade när deras vittnesmål gavs.

Och inte enda person som kände Catrine har nämnt läderkläder i något förhör.
Citera
2014-10-05, 19:00
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
CA försökte iaf stötta MS, men det gick kanske inte så bra. I maj 1988 ringde hon upp utredarna och berättade om T****s A*****s "skånska" bakgrund.
Frågan är om CAs påståenden är sanna, och om MS kände till detta eller hittade på att TA skulle kallats för skåning.

Se där, den där skåningen i MS dagböcker var kanske trots allt en verklig person som det gick att identifiera på ett eller annat sätt, CA gjorde självklart det enda rätta när hon ringde upp utredarna och berättade om sin dåvarande makes skånska bakgrund.
Citera
2014-10-05, 19:20
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Herregud, vilket genuint ordbajsande. Hur orkar du?

Både MS och de vittnen du syftar på visste exakt vad som söktes när de kom med sina vittnesmål - polisen sökte pervoläkare, styckningsfoton och personkoppling, och polisen fick vad den beställde, och vittnesmålen är värdelösa, och både MS och svansen av knasvittnen är typiska symptom på ett kontaminerat fall.

Jämför med Palmemordet, som har erkänts av ca 10 000 personer, och massor av människor tycker att de sett "avgörande grejer", och alla inblandade är mer eller mindre labila och/eller påverkade av media. Och på 80-talet erkände varannan psykpatient att han eller hon skjutit Palme, ochstora länder (tex USA) plågas av sannskyldiga epidemier, när horder av knasvittnen och falska bekännelser väller över polisen.

Tunnelbanestoryn är f.ö. lite fascinerande, eftersom den är så förbannat fantasifull, och den passar verkligen, verkligen inte ihop med överiga vittnesmål.

Jag har plöjt igenom den officiella utredningen, jag har grävt i slasken, jag har kontaktat personkällor, jag har tittat på foton, och jag har försökt sätta mig in i detta fall i snart 2 år, och det finns bara en enda person under alla dessa år (30 år!) som kopplar ihop Catrine da Costa med S/M-kläder, och 2 (två!) personer har under 30 år påstått att de sett TH och CdC tillsammans

Det är jävlar i mig inte mkt att hänga i julgranen. Det är faktiskt inte värt ett skit, eftersom båda vittnena var gravt kontaminerade när deras vittnesmål gavs.

Och inte enda person som kände Catrine har nämnt läderkläder i något förhör.

Palmemordet kan du debattera i tråden som är avsedd för detta, det finns ingenting som tyder på att några vittnen dykt upp som på "beställning" vad gäller fallet CdC, det är bara sunt och bra att vittnen hör av sig med viktig och RELEVANT information när tidningarna skriver om ett uppmärksammat fall/brott, att det samtidigt kan höra av sig knäppskallar är sant men dom sorteras bort på ett tidigt stadium av erfarna utredare eller så hamnar dom i slasken, fotohandlarparet, MS och Råden hamnade inte där utan i rättssalen där dom vittnade under ed

CdC kan mycket väl ha burit skinnkläder vid minst ett tillfälle, MR:s vittnesmål om mötet vid Mariatorget är fullt trovärdigt och hon var dessutom ingen missbrukare utan en kvinnlig polis som gjorde en mkt intressant observation i tjänsten.
Citera
2014-10-05, 19:23
Medlem
Citat:
Se där, den där skåningen i MS dagböcker var kanske trots allt en verklig person som det gick att identifiera på ett eller annat sätt, CA gjorde självklart det enda rätta när hon ringde upp utredarna och berättade om sin dåvarande makes skånska bakgrund.

HO hade insyn i utredningen, och som en person som hade kontakt med den drivande populisten HO (samtidigt som MS visste vad polisen och allmänheten ville se och höra) var MS gravt förorenad, dvs värdelös som vittne, och hon hade ju inget att säga från början, när hon var ett fräscht vittne, och "skåning" räcker verkligen inte som signalement, och det återstår att bevisa: allt. Inte en molekyl band TH och TA vid det aktuella brottet. Det saknas ännu efter 30 år en indiciekedja, bevis, sunda vittnen, motiv och personkopplingar. Och till råga på allt har ingen bevisat att Catrine dog just under pingsten, eller ens i närheten av pingsten. Att döma av likdelarnas skick kunde hon ha dött i slutet av juni.
Senast redigerad av Eremona 2014-10-05 kl. 19:38.
Citera
2014-10-05, 19:58
Medlem
Citat:
[...] fotohandlarparet, MS och Råden hamnade inte där utan i rättssalen där dom vittnade under ed

Din dagislogik får faktiskt sämre och sämre kvalité, otroligt nog. Att en person vittnar under ed betyder ju bara ett personen vittnar under ed. Sanningshalten har inget med eden att göra. Och som sagt var, eftersom vittnena 1) inte kände Catrine 2) svamlade och 3) visste vad som söktes när dom spottade ur sig exakt det som polisen sökte, så låter vi dom ruttna på historiens sophög
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in