2014-10-04, 20:29
Medlem
LeonVances avatar
Det finns ju en svensk semikändis som heter Leif och har samma efternamn som Anna-Lena och har rätt hårfärg samt har spelat ishockey.
Citera
2014-10-04, 20:51
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Har du tänkt på att polisen förhört och tagit DNA på en man som det vet var på platsen men som själv inte erkänner det. Är han din mördare?

Jag antar att det är denna man?

Aftonbladet 2005-07-19
"Polisen tror sig ha identifierat ett av de fyra nyckelvittnen som man sökt i samband med dubbelmordet i Linköping förra året. Men mannen vägrar att berätta om sina iakttagelser.
Mannen själv förnekar att han varit på plats, men utredarna är säkra på sin sak.
-Han var där den aktuella dagen men har skäl till varför han förnekar det, säger Nils Ahlberg, utredningsledare vid Linköpingspolisen.
Mannen är inte misstänkt för delaktighet i morden. Han är helt avförd från utredningen efter att frivilligt ha lämnat ett DNA-prov till utredarna. Däremot kan han ha gjort avgörande iakttagelser den aktuella dagen.
Polisen försöker identifiera ytterligare tre personer som fanns i området den 19 oktober i fjol, när Mohamad Ammouri, 8, och Anna-Lena Svenson, 56, höggs ihjäl. Vittnena har inte frivilligt hört av sig till polisen."

Ingen aning om han hade med det att göra, han kan ha känt sig säker på att han inte lämnat DNA efter sig och tog chansen att bli avförd. Om inte så är det 3 (2?) personer som aldrig hörde av sig.
Det vore illa men inte omöjligt att mördaren är topsad och avförd.

För att göra det hela ännu krångligare så sågs en man med det beige signalementet springandes vid Centralstation drygt tio minuter efter morden, han kanske bodde i närheten vid brottsplatsen och drog uppmärksamhet till sig.
Citera
2014-10-04, 21:26
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Du tänker för smalt. En av personerna kanske dog kort tid efteråt. Kan även vara så att GM haft med sig en kompis som försökt stoppa GM och då blivit skuren i handen. Där med är det den oskyldiga kompisens DNA som polisen har,...
Hmm... Kanske. Så vida man inte kollar DNA vid obduktioner.
Annars kan jag köpa att GM skar varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jag antar att det är denna man?

Aftonbladet 2005-07-19
"Polisen tror sig ha identifierat ett av de fyra nyckelvittnen som man sökt i samband med dubbelmordet i Linköping förra året. Men mannen vägrar att berätta om sina iakttagelser.
Mannen själv förnekar att han varit på plats, men utredarna är säkra på sin sak.
-Han var där den aktuella dagen men har skäl till varför han förnekar det, säger Nils Ahlberg, utredningsledare vid Linköpingspolisen.
Mannen är inte misstänkt för delaktighet i morden. Han är helt avförd från utredningen efter att frivilligt ha lämnat ett DNA-prov till utredarna. Däremot kan han ha gjort avgörande iakttagelser den aktuella dagen.
Polisen försöker identifiera ytterligare tre personer som fanns i området den 19 oktober i fjol, när Mohamad Ammouri, 8, och Anna-Lena Svenson, 56, höggs ihjäl. Vittnena har inte frivilligt hört av sig till polisen."

Ingen aning om han hade med det att göra, han kan ha känt sig säker på att han inte lämnat DNA efter sig och tog chansen att bli avförd. Om inte så är det 3 (2?) personer som aldrig hörde av sig.
Det vore illa men inte omöjligt att mördaren är topsad och avförd.

För att göra det hela ännu krångligare så sågs en man med det beige signalementet springandes vid Centralstation drygt tio minuter efter morden, han kanske bodde i närheten vid brottsplatsen och drog uppmärksamhet till sig.
Då krävs det en Bolt eller fordon. Den sträckan springer man inte på tio minuter.
Citera
2014-10-04, 21:41
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77

Då krävs det en Bolt eller fordon. Den sträckan springer man inte på tio minuter.

08:08 sågs han för att vara exakt, vittnet trodde han skulle med tåget mot Norrköping 08:10.
07:50 ca inleddes attacken. Så en kvarts joggande skulle vara ganska rimligt. Inte för att jag tror han har med något att göra, många springer till tåget på morgonen.
Citera
2014-10-04, 22:09
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:

Avståndet från Åsgatan till Resecentrum över Trädgårdsföreningen-Snickargatan som är ganska folktom även på morgonen är 2,1 km och tar 7 min att cykla. Den kortaste vägen genom centrum är 1,7 km och tar 6 min att cykla. Källa: sträcka och tider finns på Hitta/karta.

Är man hyfsat vältränad springer från Åsgatan till Resecentrum på under 10 min den kortaste vägen.
Citera
2014-10-04, 23:06
Medlem
MossTrumss avatar
Om GM springer den längre sträckan 2,1 km på 10 min motsvarar detta en miltid på 55 min.

Tiden 55 min på milen är inte ovanlig bland vanliga motionärer.

Även tiden 50 min på milen är rimligt för en vältränad vardagsmotionär och det motsvarar 9 min på sträckan 2,1 km.

Springer man milen på 50 min klarar man den kortare sträckan genom centrum på strax under 8 min.

Källa: http://www.jogg.se/Traning/Calculators.aspx?n=
Senast redigerad av MossTrums 2014-10-04 kl. 23:10.
Citera
2014-10-04, 23:58
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Om GM springer den längre sträckan 2,1 km på 10 min motsvarar detta en miltid på 55 min.

Även tiden 50 min på milen är rimligt för en vältränad vardagsmotionär och det motsvarar 9 min på sträckan 2,1 km.

Springer man milen på 50 min klarar man den kortare sträckan genom centrum på strax under 8 min.

Men nu glömmer du att den beiga mannen sågs uppe vid gamla brandstationen vid kyrkogården. Så då har han först sprungit i fel riktning för att sedan springa ner mot dagens resecentrum. För att lägga till lite mer så är det Linköpings enda motlut med. Killen vid stationen borde minst drypa av svett.
Sedan kan jag intyga att centrum runt 8 var knökfullt vid den tiden på dygnet då alla studerande åkte till skolorna o då räknar vi in alla som kommer utifrån. Likaså alla som antingen har flextid eller börjar vid 9 som var i rörelse.
På den tiden skedde alla bussbyten vid trädgårds samt stora torget. Det var först vid byggandet av resecentrum, dåvarande stationen som det blev lugnt i centrum vid den tidpunkten.
Trust me, jag har stått o frusit där många gånger innan jag upptäckte hur bekväma bilköer är.

Ge den beiga mannen en cykel så kan jag med viss felmarginal köpa att han observerades vid stationen.
Det som talar emot den beiga mannen som GM eller medhjälpare är att han fanns överallt i staden vid den tidpunkten. Den rocken var standardklädsel på akademiker samt akademistudenter i Linköping 2004.
Så han kan ha observerats vis Saab, tio minuter efter mordet o då i hundra exemplar.
Även om den beiga mannen är inblandad blir det ett helvete att identifiera honom. Likaså att topsa alla i beiga rockar för att avskriva dem.
Senast redigerad av provocative77 2014-10-05 kl. 00:02.
Citera
2014-10-05, 09:45
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Men nu glömmer du att den beiga mannen sågs uppe vid gamla brandstationen vid kyrkogården.---
Sedan kan jag intyga att centrum runt 8 var knökfullt vid den tiden på dygnet ---
På den tiden skedde alla bussbyten vid trädgårds ---
Han kan ha sprungit genom gamla infektionsparken, Västra vägen, till korset och brandstationen där han observerats, Östgötagatan, Vasavägen, Resecentrum = 1,9 km och inga backar.

Det är inte knökfullt någonstans på den vägsträckan ens på morgonen.

Skedde byssbyten vid trädgårds? Gamla busstorget (kvarteret Eddan) var i alla fall parkering 2004.
Citera
2014-10-05, 14:49
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Han kan ha sprungit genom gamla infektionsparken, Västra vägen, till korset och brandstationen där han observerats, Östgötagatan, Vasavägen, Resecentrum = 1,9 km och inga backar.

Det är inte knökfullt någonstans på den vägsträckan ens på morgonen.

Skedde byssbyten vid trädgårds? Gamla busstorget (kvarteret Eddan) var i alla fall parkering 2004.
Han sågs vid Kanberggatan, springandes mot kyrkogården. Då måste han rundat, gamla brandstationen.
Men vi pratar om olika bussterminaler.
Eddan slutade vara bussterminal på stenåldern. Drf de skickat dit arkeologer nu
Den flyttades till korsningen Drottninggatan/hamngatan. I dag är det en bostadskomplex där.
De som kom utifrån gick antingen av vid tre knytpunkter om de bytte centralt. Östgötagatan vid nuvarande Riksbanken ( Där har jag min teori om observationen av en beige rock vid kanbergsgatan. En tjänsteman som hade brått till bussen. Just det området som mordet skedde i o som mannen verkade komma från är ett finområde med många boende i just kategorin, beiga rockar), Vasavägen då det ligger två gymnasieskolor i anslutning samt dåvarande bussterminalen.
De som åkte till bussterminalen gick då till Trädgårdstorget för att ta en stadsbuss. Trädgårdstorget var på den tiden, knytpunkten för stadsbussar.
Fram till dess att nuvarande resecentrum skapades så var det folk i rörelse på dessa platser.

Men åter till den springande mannen i beige rock.
Jag är väl bevandrad med Linköpings stadskärna även om jag har total dyslexi vad gäller gatunamn.
Om jag nu varit delaktig i ett dubbelmord så hade jag sprungit Kanbergsgatan o uppåt Malmslättsvägen av en enda anledning. Det hade varit för att komma hem snabbt. Det förutsätter att jag bor åt det hållet.
Hade jag valt att fly åt det hållet hade jag i stället valt Fridtunagatan för att söka mig till Vallaskogen.
Hade målet varit Centralstationen hade jag självklart sprungit som GM har gjort. Ner till Djurgårdsgatan för att där försvinna. Mot stationen hade jag precis som du säger, genat över Eddan o genom centrum. Tänka logiskt gör man inte utan man väljer den vägen till stationen då den är kortast oavsett om man exponerar sig eller inte.
Detta förutsätter att planen gick åt helvete o man flyr i panik.
Hade dådet varit planerat hade de dödat killen o skippat tanten för att fly med hjälp av sitt flyktfordon.
Åter till flykten.
Då det inte finns någon logik att springa vid Kanbergsgatan o jag nu skrivit hur jag tänker om stationen så återstår bara den planlösa flykten.
Vid Djurgårdsgatan finns egentligen bara ett alternativ o det är mellan husen o in på Trädgårdsföreningen. Det som talar för det är även de observationer som gjorts.
När jag bodde i Berga så var detta cykelrutten till o från centrum. Med andra ord var även Trädgårdsföreningen en plats med folk i rörelse. Fördelen här är att det finns hur många flyktvägar som helst för en person som är lugn o inte väcker folks uppmärksamhet. Detta är den ultimata platsen att ställa om från flykt till normal gång utan att någon reagerar på att man hunnit bli andfådd samt samt täckt av svett i normal klädsel.

Då det finns så många naturliga vägar att fly så får jag svårt att tro på observationer som är gjorda utanför de naturliga flyktvägarna.
Det som säger emot är om dådet trots allt var planerat då en tänkande person faktiskt hade valt de mer ologiska vägar att gå, just för att där letar inte polisen.
Citera
2014-10-05, 23:57
Medlem
Citat:

Det går att springa ännu fortare. Jag kommer exempelvis ihåg att jag tog 2.5 km på 9 minuter när jag hade min kondition på topp för en 7-8 årsen.
Citera
2014-10-06, 00:58
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amesti89
Det är DU som är gärningsmannen MASSEPOJKEN. Du försöker få folket här inne att gå på vissa SPÅR som du rent av har HITTAT PÅ för att dölja så mycket av utredningen som möjligt.

Du har skrivit nästn 400 inlägg i den här tråden.

I varanatt inlägg skriver du om "TIPS" du har fått och om hur DU har undersökt vissa detaljer:

Den 19/9 2014 skrev du:

Vadå du har varit i kontakt med en lärare? VEM fan är du? Vilseleder du folket här för att det finns en chans att man genom en grundlig utredning hittar spår via skolan som leder till dig?

Den 18/9 2014 skrev du:

Skämtar du med mig eller? Satelit spåret är någonting DU VET inte kommer leda någonstans. DU chansar på det och hoppas på att någon ska nappa på det för att vilseleda utredningen ÄNNU mer. Du har inte fått nått jävla PM på någon "knackig engelska" som du skrev. DU har hittat på alltihopa.

Längst ner på samma inlägg skriver du:

Isabella Sigfridsdottir? Har du borderline? Lider du av personlighetsstörning? GM är en sjuk människa. Men vänta, det är DU också.

Du skriver den 3/9 2014:

M mördades först. Men du vill ju såklart att alla ska fokusera sig på AL istället.

Den 27/9 2013 skrev du:

Var det trist på morddagen också? Behövde du lite extra spänning?

Så förklara för mig varför du INTE är GM.

Jag antar att du vet vad som hänt, och du är helt klart dubbelmördaren ifrån Linköping, då du anklagar andra för att vilseleda här o vara mördaren! Varför gjorde du det, hade du tråkigt? Kan eller har du blivit toppsad, annars gör det, snälla?
Citera
2014-10-07, 02:16
Medlem
FUP-12s avatar

Det är en intressant teori som du för fram här, Readyfreddie, både del 1 och 2 i ditt resonemang.

Jag kan inte, utifrån det som har rapporterats, göra någon invändning mot teorin som sådan.

(Däremot är jag tveksam till den uppgift du för fram att även personen vid Karls Dahlbergsgatan (beige) skulle haft den stirrande blick som vittnet från övergångsstället har tillskrivet mannen i svart. Var finns den uppgiften?)

Ändå tror jag att den största invändningen ligger i det faktum att utifrån vad som framkommit så har inget vittne talat om två personer som på något sätt interagerade - vare sig före, under eller efter morden. Och då finns det ändå vittnen som har observerat delar av det centrala händelseförloppet, d.v.s. mordet på ALS.

Det som finns är två olika signalement - på personer som uppehåller sig inom samma område, vid ungefär samma tid.

Man vill gärna att det ska gå att sammansmälta dessa två typer av iakttagelser, men ibland är de oförenliga. Jag håller inte för osannolikt att de har sin förklaring i att det var två personer som uppehöll sig i samma område, varav den ena är mördaren och den andra en helt fristående person, som av någon anledning inte vill ge sig tillkänna för polisen. Konstigare saker har hänt.

Det som slog mig dock när jag läste din teori är att om det skulle ha handlat om två personer i maskopi som hade för avsikt att överfalla MA, så kunde de knappast ha placerat sig bättre än vad de gjorde. Den ena (svart) intar en position i parken och kan följa efter MA, den andra (beige) intar hörnet av Karl Dahlgrensgatan och Åsgatan som är den punkt som MA måste passera på väg till Tunvallaskolan.

Som sagt, jag tror inte att så var fallet, men om det var ett planerat överfall så befann sig både på "rätt" plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in