2014-08-07, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Vad fick ni dissekera på T2? Vi dissekerade extremiteter, bröstmuskulatur samt ryggmuskulatur - så det var ju inget jätteslafsigt.
Var samma, har dock inget minne av att vi dissekerade fram bröstmuskulatur.
Citera
2014-08-07, 12:59
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gissamusiken
Jag är 25 år (89:a) och börjar T1 i Uppsala i höst. Alla i vår facebookgrupp verkar vara 94or och 95or.

Jag är hyfsat social. Kommer jag att hamna utanför ändå?

Jag borde egentligen tycka sånt här är ointressant men jag tittade på antagningsstatistiken och det verkar som att Uppsala och Lund är de städer med flest unga läkarstudenter. Jag skulle gissa på att anledningen till det är att det är typiska studentstäder, med gasker, sittningar, allehanda studentikosa aktiviteter, fula overaller, svulstiga ölkväden etc, och sånt skit. På Karolinska är förhållandet mellan åldersgrupperna <24 år och 25-34 121:48 medan det i Uppsala är 93:15. I Lund är det 105:16 (ännu yngre klientel än Uppsala mao).
Citera
2014-08-20, 12:54
Medlem
Revoles avatar
Ni som inte har terminstentor (UU?), har ni omtenta-perioder under terminen likt teknologerna?
Citera
2014-09-29, 11:32
Medlem
Hej, lånar tråden lite.

Jag har precis börjat T1 nu och undrar om det är möjligt att öka studietakten, är det någon äldrekursare som har erfarenhet eller mer info kring detta?
Citera
2014-09-29, 14:27
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalvbebis
Hej, lånar tråden lite.

Jag har precis börjat T1 nu och undrar om det är möjligt att öka studietakten, är det någon äldrekursare som har erfarenhet eller mer info kring detta?

Vilket lärosäte? Jag har aldrig hört talas om någon som gör det. Tempot är nog lite lugnare i början vid samtliga lärosäten, så du kommer nog ha att göra.
Citera
2014-09-29, 19:17
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalvbebis
Hej, lånar tråden lite.

Vill minnas att jag har hört att det, till skillnad från andra utbildningar, är strikt förbjudet att läsa in läkarprogrammet i högre takt. Jag vet dock inte hur sant det är.
Citera
2014-09-30, 08:02
Medlem
Det borde vara omöjligt att öka studietakten, mycket på grund av de studiedagar och moment som ska utföras. Dessutom är läkarprogrammet en mognadsprocess, som inte direkt kan skyndas på.

Sen är första terminen ganska slö. Speciellt i början när de har planerat in att folk håller på med nollning o.s.v.
Citera
2014-10-01, 21:54
Medlem
Mianhadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Då är det ju utbildningen som bör ändras snarare än studenterna. Tror knappast läkarstudenter är mer empatilösa än resten av landet.
Men vi får vara glada att åtminstone inte kunskaperna minskar ju längre man kommer i utbildningen!

(Även om det känns så ibland... )
Citera
2014-10-01, 22:55
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mianhada
Men vi får vara glada att åtminstone inte kunskaperna minskar ju längre man kommer i utbildningen!

(Även om det känns så ibland... )

Vadå, kommer du inte ihåg att cellbiologi?
Citera
2014-10-01, 23:25
Medlem
Mianhadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Vadå, kommer du inte ihåg att cellbiologi?
Behöver man kunna mer än Smac/DIABLO? ( ͝° ͜ʖ͡°)
Citera
2014-10-02, 10:04
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Det borde vara omöjligt att öka studietakten, mycket på grund av de studiedagar och moment som ska utföras. Dessutom är läkarprogrammet en mognadsprocess, som inte direkt kan skyndas på.

Sen är första terminen ganska slö. Speciellt i början när de har planerat in att folk håller på med nollning o.s.v.

Bra skrivet, håller med!
Citera
2014-10-10, 10:44
Medlem
Hej!

Någon som vet hur det funkar med uppehåll om man påbörjat läkarprogrammet?
På Civilingenjörsprogrammen har man alltid platsgaranti efter en viss tid (då det är för sent att ringa in reserver) och kan komma tillbaka.

Men det verkar annorlunda på läkarprogrammet...?

Tacksam för vettiga svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in