Citat:
Jupp, den svenska skolan är dålig och det är i grunden därför nästan ingen vill gå i den. För min del får vi jättegärna ta över den finska modellen. De tillåter hemskolning, och det är till stor del därför en del familjer väljer att gå i exil dit. Så i den väsentligaste punkten är deras skola friare än vår. Sedan hypas det finska systemet lite väl mycket ändå. Alla statliga skolor runt om i världen är dåliga. Det beror på att verksamheter som politiker driver är ruttna i grunden. Dels för att de inte är konkurrensutsatta och dels för att de styrs och administreras av inkompetenta människor. Att det är den bästa av ett antal usla politiska skolsystem säger egentligen ingenting. Skulle den statliga finska skolan behöva konkurrera med frisläppta privata alternativ med motsvarande resurser är jag övertygad om att de skulle bli utklassade.
Den har blivit sämre jag, men knappast dålig, beror helt vad man jämför med.
Seriöst? Hur många tror du har hemskola i Finland? haha det kräver att du antingen jobbar med detta själv som förälder eller att du anställer någon som ska undervisa dina barn. Återigen vem har råd med detta?
Och som sagt, Finland, tror jag orkar inte kolla, ligger högst på Pisa eller tillsammans med nån Sydkoreansk skola och den är som sagt statlig. Så? tycker du detta säger att ALLA statliga skolor är dåliga per definition?
Denna eviga glorifiering av konkurrens, nej jag tror inte att konkurrens är det one and only som gör saker vi gör till bra sådana. Tror mer på engagemang, kunskap och förtroende som viktigare komponenter då vi pratar äkta kvalitet. För kvalitet är något helt annat än att aktiviteter ska vara ekonomisk lönsamma. I Finland står lärarnas status extremt högt, detta tror jag är mycket av förklaringen, de får jobba i fred och de har ett stort förtroende från samhället för sin kompetens, som också är hög, eftersom de som söker lärarhögskolorna är extremt motiverade och därför duktiga..(konkurrens om du så vill...
du får den... )
Citat:
Nej det är inte klart. Notera att vi har pumpat in mer och mer pengar hela tiden under de senaste decennierna och resultaten har bara gått nedåt. Men för att förenkla diskussionen så behöver man inte ens dra in skolstödet för de fattiga familjerna. Se mitt förra inlägg.
Du får jättegärna integrera dig med somaliska familjer hur mycket du vill. Bara du inte tvingar någon annan att göra det eller betala för det. Men kom inte och kräv att någon annan ska behöva betala mer pengar för att finansiera deras tillvaro, eller tvinga sina barn att gå i sämre skolor för att de inte ska "springa ifrån" dessa ungar. Och som sagt, vill du ha en specialbudget för detta så är det väl bara att du går ner till området mellan Götgatan och Liljeholmsbron och börjar skramla med bössan, samt lägga ner lite egna pengar. De flesta på FB är inte rasister, det kan jag lova dig. Så fort du slutar kräva att dessa människor ska behöva betala för den här sortens företeelser på olika sätt så lovar jag att nästan alla kommer försvinna. Men fram till detta kan jag inte annat än att ge många av dem rätt, och detta har ingenting med rasism att göra öht.
Du får jättegärna integrera dig med somaliska familjer hur mycket du vill. Bara du inte tvingar någon annan att göra det eller betala för det. Men kom inte och kräv att någon annan ska behöva betala mer pengar för att finansiera deras tillvaro, eller tvinga sina barn att gå i sämre skolor för att de inte ska "springa ifrån" dessa ungar. Och som sagt, vill du ha en specialbudget för detta så är det väl bara att du går ner till området mellan Götgatan och Liljeholmsbron och börjar skramla med bössan, samt lägga ner lite egna pengar. De flesta på FB är inte rasister, det kan jag lova dig. Så fort du slutar kräva att dessa människor ska behöva betala för den här sortens företeelser på olika sätt så lovar jag att nästan alla kommer försvinna. Men fram till detta kan jag inte annat än att ge många av dem rätt, och detta har ingenting med rasism att göra öht.
Vi är alla svindyra för staten tills vi börjar jobba, det SD aldrig pratar om är att via invandring får vi hit folk som oftast redan passerat det dyra stadiet där de enkom kostar och kan börja jobba, så i sluttampen så är integrerade invandrare rena rama vinstlotten för svenska staten.
Och är inte jag som "kräver" att du ska betala för invandrare, är något regeringen bestämt.
Förmodligen för att man insett att för att vi i framtiden ska klara vårt samhälle som det ser ut idag
så behövs mer arbetskraft.
Citat:
Jag vet att det finns skickliga iranier. En del av invandrarkullarna vi har tagit in har bestått av riktigt duktiga och ambitiösa människor. Andra kullar har bestått av totalt odugliga människor från barbariska kulturer. För mig är inte invandrare en homogen grupp. Och jag tror inte att det är de iranska ingenjörerna som har sänkt betygsnittet. Däremot kan säkert dina somaliska sötungar, vars föräldrar inte ens kan stava till civiliserat beteende (av dubbla orsaker) ha gjort det. En annan grupp som säkert dragit ner snittet är barnen till ensamstående "starka kvinnor", som skaffat sig barn utan för förhållanden/alternativt dragit upp skilsmässostatistiken och som av alla möjliga skäl anser sig ha rätt att leva som de vill och få konsekvenserna betalda av någon annan, eftersom ingen ska kunna ställa krav på "starka kvinnor". Deras barn drar nog inte upp PISA-statistiken sådär jättemycket skulle jag tro.
Ahh men Ruler....barbarer? what? du pratar som de gamla grekerna, eller romarna.
ne..finns inga barbarer och finns heller inga "odugliga grupper av människor" finns odugliga individer möjligen men inte hela folkslag...du är bättre än så Ruler.
kan lova dig att om du börjar gräva i den somaliska kulturen eller historien skulle du upptäcka saker som gjorde dig rejält förvånad.
kan bidra med en sak:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=4384
Och barnen till de män som "skaffat barn" utan att hjälpa till ett skvatt vad med deras bidrag?
hmm?
Citat:
Absolut inte. Dessa människor kan fortsätta gå i statliga skolor och dagis hur mycket de vill. Bara de inte tvingar andra att göra det. Och att vissa inte pallar att göra efterforskningar för att ta reda på var de bäst kan utbilda och uppfostra sina barn innebär ju inte att de ska ha rätt att förbjuda andra från att göra det. Och som sagt. Vill man lägga in en spärr som hindrar dömda våldsbrottslingar från att jobba med barn så är det inte speciellt svårt att göra det, utan att inskränka på några andra friheter, ens i den privata sektorn, så detta är som sagt ett ickeproblem.
Bra. Då kan du kan du ju fortsätta använda de statliga tjänsterna om du har så stort förtroende för dem. Som sagt, jag har aldrig krävt att du och dina vänner måste byta till någonting annat. Men låt oss andra som inte delar den uppfattningen slippa. Borde väl inte vara så svårt.
Ja, eller varför inte föräldrar som tycker att det är mer värt att hemskola sina barn än att vara på jobbet och tjäna pengar, för att det ger mer livskvalitet med barnen. Eller varför inte mammorna som hellre stannar hemma med sina barn några år extra än att återgå till förvärvsarbete. Två grupper som betydligt hellre prioriterar att ta hand om barn, för att få bättre livskvalitet och välmående familjerelationer än att vara ut och tjäna pengar. Men vänta nu... Dessa grupper vill ju du förbjuda. Och du vill dessutom skicka polisen på dem för att de inte lever som du önskar. Hur var det nu med prioriteringarna.
Bra. Då kan du kan du ju fortsätta använda de statliga tjänsterna om du har så stort förtroende för dem. Som sagt, jag har aldrig krävt att du och dina vänner måste byta till någonting annat. Men låt oss andra som inte delar den uppfattningen slippa. Borde väl inte vara så svårt.
Ja, eller varför inte föräldrar som tycker att det är mer värt att hemskola sina barn än att vara på jobbet och tjäna pengar, för att det ger mer livskvalitet med barnen. Eller varför inte mammorna som hellre stannar hemma med sina barn några år extra än att återgå till förvärvsarbete. Två grupper som betydligt hellre prioriterar att ta hand om barn, för att få bättre livskvalitet och välmående familjerelationer än att vara ut och tjäna pengar. Men vänta nu... Dessa grupper vill ju du förbjuda. Och du vill dessutom skicka polisen på dem för att de inte lever som du önskar. Hur var det nu med prioriteringarna.
Var du som skrev: "vem som helst" remember?
Och det går fina att starta privatskola idag och ta ut avgift som Lundbergs ex. go ahead....
men kräv inte att andra ska betala för dessa elelr att samhälelt i stort ska lägga ner den utmärkta ordningen som vi har skapat idag för att ge våra barn utbildning som vi alla tjänar på bara för att du vill slippa betala några kronor i skatt...get my point?