2014-09-29, 11:26
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Då har du inte riktigt hum över vad en floskel är för något du.

och jag tror också du får läsa på lite om Kanada. Blixtsnabb googling gav mig detta, sen kan du ju leta vidare.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/privat-sjukvard-kollapsar_79390.svd
http://ratio.se/sv/media/aktuellt/2013/svensk-och-schweizisk-sjukvaard-modell-foer-kanada.aspx

Och "borde kosta" den var ju intressant du.

Åldringsvård kostar ju det det kostar eller hur? Allt eftersom vilka krav man ställer upp, jag skulle vilja sätta några absoluta kriterier

1. gott käk, i åldringars smak och med näringen kvar i potatisen tack. Alltså helst lagad på plats.
tror jag är a och o i många gamlingars liv.
2. socialt liv, dvs är man 100 bast och skröplig till tusen ska man ändå få lov se och tala med en levande människa nån timme per dag. Funkar inte det så en katt åtminstone.
3. Fungerande hygien, helst ska åldringen få bestämma själv när hen vill duscha, gå på toa, byta blöja kamma håret etc. Frihet i sitt esse.
4. delta så nära det vanliga livet som möjligt, dvs ha chans komma ut sitta i solen på en parkbänk, mata fåglar och glutta på de där vilda ungdomarna, så man har nått att skvallra om till tant Agda vid kaffet. Seniorboende ska alltså ligga där det bor folk. Borde ju minsta kommunalpolitiker fatta.
5. gamla äkta russinpar ska självfallet få lov sova sked i samma säng. Allt annat är ju trams!
Samma sak om man nu råkar träffa sitt livs kärlek då man är 92.
6. En läkare som har huvudansvaret för alla mediciner för en gammal gubbe, så han slipper vingla runt i konstant drogat tillstånd. Har en åldring mer än 10 mediciner ska där ringa en varningsklocka nånstans.

Ovan är enligt mig baskrav.

Sen är det bara ta fram calculatorn och räkna vad detta kostar. Det är rätt garanterat ett tämligen fast pris.

När vi ändå är inne på detta med åldringsvård så kan det vara värt att nämna en sak till. En fråga som var uppe på tapeten för några år sedan var om åldringar skulle ha rätt att dricka alkohol. De flesta ålderdomshem förbjöd detta (om det inte rent av var förbjudet i lagen), med hänvisning till att det var dåligt för hälsan. Att gamlingen själv gjorde andra prioriteringar eller för den sakens skull behövde alkoholen för att mildra sin tristess tog man ingen som helst hänsyn till. I ett centralt system är gamla och svaga dömda till att tvingas avsluta sina liv i institutioner med en Nurse Ratched som övervakare och det finns ingen möjlighet att välja andra alternativ.

Punkterna som du tar upp är betydligt mer argument för att sträva efter valfrihet än politisk styrning
Citera
2014-09-29, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Liberalism är just individuell frihet, så tar du bort den så tar du bort hela ideologin.

Och frihet är ett begrepp som innehåller väldigt mycket. Finns andra sorters friheter här i livet än valfrihet. Och friheten är också alltid relativ och står i förhållande till sin omgivning. Förmodligen är den mest frihetliga tiden i människans långa historia nånstans långt bak i urtiden utan skola, yrkesliv, stat och regleringar av nått som helst slag. Fast dessa människor hade säkerligen sett på vårt system som det mest fria de någonsin sett...inga 6 timmar per dag för att söka efter mat, inget ångest över att bli uppkäkad på natten av en panter etc. Så är ju helt vad man lägger i ordet frihet.
Jag lägger möjligheter till lycka och välmående för så många som möjligt.

Citat:
Det här stycket innehåller en mängd felaktiga antaganden. Ska se om jag kan reda ut en del av dem här även om jag inte hinner ta allt.

Vilken rätt har du att bestämma hur alla andra människor ska leva. Du vill ta bort valfriheten för människor för att du inte anser att de kan välja själva och istället införa ett system där du själv och dina likasinnade ska kunna göra valet för alla andra. Om inte de själva vet sitt eget bästa för att ta beslut över sina egna liv, varför skulle då du veta så bra att du kan ta detta beslutet åt alla andra?

Förklarade ju just detta, rätt bra tyckte jag. men ok tar det igen men komprimerat...ditt system skapar skolor av varierande slag, dels pga hur pengar kommer fördelas... de dyra skolorna lockar till sig folk som kan avlägga en dyr avgift och får därför en påkostad skola, de fattiga får gå till de
sämsta skolorna som går runt på knäna, om dessa är statliga eller inte hör inte hit. De kan likaväl vara privata och drivas av Fundamentalist Church of Jesus Christ of Latter Day Saints som sagt.
Mitt system, samlar ihop alla slantar som man bestämmer ska gå till skolan och fördelar dessa jämnt över alla elever och skolor. Resultat du får ett mer jämnlikt samhälle där alla har fått samma
möjlighet och där alla vet om detta också. Finns en frihet i detta också.

Personligen ser jag som sagt negativa och positiva saker i båda systemen, men jag tycker det positiva överväger i det system vi haft i Sverige, det har funkat väldigt väl.
Jag skulle också kunna tänka mig att precis som vi hade hjälpklasser och extralärare specialmatte för de duktiga och vanlig matte för de som inte var så bra på matte, så skulle vi kunna ha extra stimulantlärare och specielklasser för de man hittar som har extra begåvning inom något.

Och som sagt visst, de extrema i mitt system, det vill säga, de extremt studiebegåvade eller de extremt underbegåvade kan hamna i ett för dem rätt trång ram, men i ditt system så är det knappast de mest studiebegåvade som får de bästa chanserna eller hur? utan är de som har föräldrar med stålars.

Nu hinner jag inte mer så tar resten ikväll eller i morgon
Senast redigerad av ScottWalter 2014-09-29 kl. 11:55.
Citera
2014-09-29, 12:41
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
3.
Kvinnors våld är ett enormt mörkertal, både mot barn i hemmet och i övriga samhället.

För två år sedan så kunde kvinnor ej vara våldsamma enl. Svensk statsfeministisk vetenskap.
Sedan blev det en hoppsan och det helt plötsligt bara råkade vara så att kvinnor står för majoriteten av våldet i nära rellationer...
Och då har vi ej ens nämnt det psykiska våldet.
Citera
2014-09-29, 13:16
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
2.
Varför behöver föräldraledigheten dikteras, när inget behöver lösas...?

Jag har gjort både och där. I retrospekt var mamman till mina barn en äckligt otacksam fitta i vilket fall.
Jag vet massor av mammor som ej vill tillbaka till arbetet...men utåt säger något helt annat. Det skiljer sig mellan demografierna där... och feminister resonerar som att alla mammor längtar tillbaka till en arbetsplats de ej gillar. Ett nödvändigt ont.

Det ligger i kvinnors biologi att para sig med en man som kan förse dem med vad de behöver.
Citera
2014-09-29, 13:37
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Oavsett pris för den enskilde individen, med andra ord.
Citera
2014-09-29, 16:06
Medlem
Citat:
Då har du inte riktigt hum över vad en floskel är för något du.

Snart blir jag tvungen att rapportera dig igen. I samma tråd!

Kan du förklara kopplingen mellan den humana avlivning vi kallar äldrevård och lösningarna på de påstådda problem (Rotherham, kom ihåg det) som du har frågat om?

Det är väl ett ytterligare "problem" att tjejer som inte är särdeles begåvade jobbar inom äldrevården, de borde sitta i bolagsstyrelser inom verkstadsindustrin pga det perspektiv äldrevården ger enligt jämställdhet?
Citera
2014-09-29, 20:13
Medlem
Ok, Ruler sista biten....

Citat:
Dessutom. Det du i första hand verkar vara emot är att de barn som kan få löpa fritt och fullborda sin potential ska få göra det. Det blir orättvist mot de andra och därför ska man hålla tillbaka de framgångsrika barnen och tvinga in dem i sämre skolor. Därför ska man hålla tillbaka dessa barn i skitskolor där de både trivs dåligt och stannar i utvecklingen. Bortsett från att ett sådant system rent moraliskt är fullständigt förkastligt, så är det även ett sådant tänkande som har gjort skolan så dålig. Så fort någon lyckas hitta en bättre lösning så förbjuder man den och slänger tillbaka folk i skräpsystemet.

? men ok att hålla kvar andra barn i "skitskolor"? what?
Vi ska inte ha några skitskolor överhuvudtaget, vi ska ha bra skolor över hela linjen. Och det hade Sverige en gång i tiden, faktiskt bland de bästa skolorna i världen, vi låg högt i Pisa undersökningarna.
Idag ligger Finland där istället, de har ca 2-3% i privata skolor och har inte gjort våra reformer alls.
jag kan ju tycka vi borde glutta lite på dem.

http://www.skolaochsamhalle.se/flode/skola/kirsti-forsten-det-finska-exemplet/

Citat:
Dessutom. B, C och D barnen menar du får de sämre för att de blir kvar i de statliga skolorna. Detta förutsätter ju naturligtvis att de statliga skolorna är sämre. Hade statliga systemet varit så bra som du verkar tycka så hade naturligtvis även A eleverna slagits om att få gå i de statliga skolorna med B, C och D eleverna. Varför gör de inte det tror du. Hint. De statliga skolorna är skräp, liksom mycket annan statlig verksamhet.

Klart statliga skolor blir sämre om skattestöd försvinner från dessa, eller hur? Säger sig självt.

Citat:
Dessutom är det så att det grundläggande problemet inte försvinner i alla fall om du förbjuder själva verksamheten. Det som istället händer är att alla rika människor bosätter sig i samma områden och effekten blir ungefär densamma i alla fall. Med den skillnaden att de fattigaste barnen då kommer att vara fast i de dåliga skolorna. Med ett fritt system har de möjligheten att byta utbildning, med ditt system är de oavsett ambitionsnivå fast i skräpskolorna om de inte har råd att köpa hus i ett rikt område..

Grundläggande problemen stavas differentiering samt bristande intergration. Skolor med samma satsning ger inte denna åtskillnad, kan också tycka att det bör ligga en specialbudget för invandrarbarn som skolor kan söka. Är man en invandrad liten somalisk sötunge, ska man naturligtvis ha lite hjälp på somaliska till en början.

Citat:
Nu anser inte jag att den någonsin har fungerat bra, men visst bättre än idag. På grund av mängder av skäl är svaret. Framförallt har demografin och samhällskulturen omkring oss försvunnit. Nu vet jag iofs inte hur detaljerad statitiken är men jag kan tänka mig att om du tittar på en vanlig svensk kärnfamilj som växer upp med två gifta föräldrar och där barnen tidigt får lära sig konservativa värden som skötsamhet, disciplin och att kämpa hårt för långsiktiga fördelar etc, så har antagligen inte den gruppen barn sänkt sina snitt speciellt mycket, om ens öht. Det är bara det att den kategorin utgör en allt mindre del av befolkningen. Frågan är då vilken roll den nuvarande vänsterfeminismen har i detta. För egen del har jag en rätt klar uppfattning i vilken betydelse ideologin har haft.

Den kategorin barn är oftast utländska idag. Du har en uppsjö av extremt ambitiösa iranier, irakier och kurder ex. de kommer från en kulturell bakgrund där just utbildning står extremt högt. De sliter järnet i våra skolor idag och de har starka traditioner av ingenjörer och matematiker vilket är toppen för vi kommer få en kaskad av väldigt välutbildade och duktiga från dessa områden snart. Vilket Sverige lider stor brist på, så hejja invandring... haha jag kan reda se hur mycket utskällning jag kommer få för detta från rasiterna på FB.. kom an bara.

Citat:
Då lägger man restriktioner på just sådana människor som har dömts för vissa brott och sedan är den saken ur världen. Även om detta i praktiken inte skulle vara ett problem i alla fall eftersom ingen skulle sätta sina barn i dagis hos en dömd pedofil ändå.

Nej, och dessutom hade alla alternativ som varit bättre än en politiskt framvald byråkrat med brun tunga varit förbjudna. Och dessutom hade som sagt galningen förmodligen kunnat släppas fram i alla fall, men då med makt över betydligt fler människor.

nej men det kräver att föräldrar alltså ska sitta och leka privatdektetiv själva för att finna ut vad ledningen för det, det och det dagiset har för bakgrund, eller hur? Är man en resurssvag vuxen så orkar man inte detta. Ska barn verkligen behöva lida pga det? Är väl bättre vi har en strikt regelring kring vilka som får lov starta och jobba inom dagis ex. Inga pedofiler, inga dömda, inte folk som bara vill dra ut så mycket pengar som möjligt och ett regelsystem som fastställer vad barn ska ha rätt till, så vi slipper knäckebröds skandaler.

Det som varit så bra med Sverige, och är fortfarande är 1. vårt förtroende för staten och varandra ( kanske inte du och co men majoriteten av svenskar har detta i förhållande till andra samhällen USA ex. ) finns flera förklaringar till detta som är rätt intressanta, men får bli en annan tråd.
2. Att det inte skiljer allt för mycket mellan invånarna i form av ekonomi, löner och utbildning, vi är inget klassamhälle längre (men vi är på väg tillbaka mot ett nytt) Vill vi verkligen det?

Punkt 2. är viktigt eftersom flertalet sociologer och ekonomer av vikt har forskat i detta och kommit fram till att det är en viktig faktor för att bevara stabilitet och politiskt lugn i ett samhälle. Alltså något som är väl värt att bevara.

Så folk borde ta sig en fundering: vad är viktigt i livet? Är det att tjäna så mycket som man kan leva i godan ro och kunna gå säkert genom en stad en sensommarkväll? kunna bo utan att få besök av tjuvar stup i kvarten? Samhällen med social oro/ stora gap mellan folk får just tjuvar och banditer, kriminalitet och våld som ett brev på posten.
Eller är det att ha en möjlighet kunna tjäna flera miljoner varje år som man kan stoppa i fonder utomlands och skratta hela vägen till banken, kantad med tiggare? och sen ta bilen till ett skyddad boende bakom en mur och vara tvungen att skicka barnen med en säkerhetsvakt till skolan bakom en annan mur?

Jag vet vad jag tycker.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-09-29 kl. 21:01.
Citera
2014-09-29, 22:59
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Och frihet är ett begrepp som innehåller väldigt mycket. Finns andra sorters friheter här i livet än valfrihet. Och friheten är också alltid relativ och står i förhållande till sin omgivning. Förmodligen är den mest frihetliga tiden i människans långa historia nånstans långt bak i urtiden utan skola, yrkesliv, stat och regleringar av nått som helst slag. Fast dessa människor hade säkerligen sett på vårt system som det mest fria de någonsin sett...inga 6 timmar per dag för att söka efter mat, inget ångest över att bli uppkäkad på natten av en panter etc. Så är ju helt vad man lägger i ordet frihet.
Förvisso har folk fått det bättre. Däremot är vi nog helt oense om vad detta beror på. För egen del menar jag att detta beror på ekonomisk tillväxt och teknisk utveckling och att detta inte har berott på klåfingriga politiker. Men jag antar att detta är omöjligt att bevisa. En "frihet" som inskränker på andra människors friheter är dock inte en frihet utan ett privelegium och något helt annorlunda oavsett hur mycket man vill kalla det för frihet.

Citat:
Förklarade ju just detta, rätt bra tyckte jag. men ok tar det igen men komprimerat...ditt system skapar skolor av varierande slag, dels pga hur pengar kommer fördelas... de dyra skolorna lockar till sig folk som kan avlägga en dyr avgift och får därför en påkostad skola, de fattiga får gå till de
sämsta skolorna som går runt på knäna, om dessa är statliga eller inte hör inte hit. De kan likaväl vara privata och drivas av Fundamentalist Church of Jesus Christ of Latter Day Saints som sagt.

Mitt system, samlar ihop alla slantar som man bestämmer ska gå till skolan och fördelar dessa jämnt över alla elever och skolor. Resultat du får ett mer jämnlikt samhälle där alla har fått samma
möjlighet och där alla vet om detta också. Finns en frihet i detta också.

Personligen ser jag som sagt negativa och positiva saker i båda systemen, men jag tycker det positiva överväger i det system vi haft i Sverige, det har funkat väldigt väl.
Jag skulle också kunna tänka mig att precis som vi hade hjälpklasser och extralärare specialmatte för de duktiga och vanlig matte för de som inte var så bra på matte, så skulle vi kunna ha extra stimulantlärare och specielklasser för de man hittar som har extra begåvning inom något.

Och som sagt visst, de extrema i mitt system, det vill säga, de extremt studiebegåvade eller de extremt underbegåvade kan hamna i ett för dem rätt trång ram, men i ditt system så är det knappast de mest studiebegåvade som får de bästa chanserna eller hur? utan är de som har föräldrar med stålars.

Nu hinner jag inte mer så tar resten ikväll eller i morgon

Som jag ser det behöver man inte ens gå så långt som att man avskaffar skatterna till skolan. Det räcker helt enkelt med att de familjer som vill välja andra alternativ ska få göra det och att de ska slippa betala dubbelt för sina egna barn. Detta bör inte påverka budgeten för de fattiga familjerna öht det kommer till och med att fortsätta finnas pengar för stödhjälpen du pratar om. Så detta håller inte. Du kan som sagt mycket väl göra utbildningen fri för de familjer som vill ha det så utan att öht sänka kostnaderna för de övriga grupperna som du pratar om.
Citera
2014-09-29, 23:35
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ok, Ruler sista biten....

? men ok att hålla kvar andra barn i "skitskolor"? what?
Vi ska inte ha några skitskolor överhuvudtaget, vi ska ha bra skolor över hela linjen. Och det hade Sverige en gång i tiden, faktiskt bland de bästa skolorna i världen, vi låg högt i Pisa undersökningarna.
Idag ligger Finland där istället, de har ca 2-3% i privata skolor och har inte gjort våra reformer alls.
jag kan ju tycka vi borde glutta lite på dem.

http://www.skolaochsamhalle.se/flode/skola/kirsti-forsten-det-finska-exemplet/
Jupp, den svenska skolan är dålig och det är i grunden därför nästan ingen vill gå i den. För min del får vi jättegärna ta över den finska modellen. De tillåter hemskolning, och det är till stor del därför en del familjer väljer att gå i exil dit. Så i den väsentligaste punkten är deras skola friare än vår. Sedan hypas det finska systemet lite väl mycket ändå. Alla statliga skolor runt om i världen är dåliga. Det beror på att verksamheter som politiker driver är ruttna i grunden. Dels för att de inte är konkurrensutsatta och dels för att de styrs och administreras av inkompetenta människor. Att det är den bästa av ett antal usla politiska skolsystem säger egentligen ingenting. Skulle den statliga finska skolan behöva konkurrera med frisläppta privata alternativ med motsvarande resurser är jag övertygad om att de skulle bli utklassade.

Citat:
Klart statliga skolor blir sämre om skattestöd försvinner från dessa, eller hur? Säger sig självt.
Nej det är inte klart. Notera att vi har pumpat in mer och mer pengar hela tiden under de senaste decennierna och resultaten har bara gått nedåt. Men för att förenkla diskussionen så behöver man inte ens dra in skolstödet för de fattiga familjerna. Se mitt förra inlägg.

Citat:
Grundläggande problemen stavas differentiering samt bristande intergration. Skolor med samma satsning ger inte denna åtskillnad, kan också tycka att det bör ligga en specialbudget för invandrarbarn som skolor kan söka. Är man en invandrad liten somalisk sötunge, ska man naturligtvis ha lite hjälp på somaliska till en början.

Den kategorin barn är oftast utländska idag. Du har en uppsjö av extremt ambitiösa iranier, irakier och kurder ex. de kommer från en kulturell bakgrund där just utbildning står extremt högt. De sliter järnet i våra skolor idag och de har starka traditioner av ingenjörer och matematiker vilket är toppen för vi kommer få en kaskad av väldigt välutbildade och duktiga från dessa områden snart. Vilket Sverige lider stor brist på, så hejja invandring... haha jag kan reda se hur mycket utskällning jag kommer få för detta från rasiterna på FB.. kom an bara.

Du får jättegärna integrera dig med somaliska familjer hur mycket du vill. Bara du inte tvingar någon annan att göra det eller betala för det. Men kom inte och kräv att någon annan ska behöva betala mer pengar för att finansiera deras tillvaro, eller tvinga sina barn att gå i sämre skolor för att de inte ska "springa ifrån" dessa ungar. Och som sagt, vill du ha en specialbudget för detta så är det väl bara att du går ner till området mellan Götgatan och Liljeholmsbron och börjar skramla med bössan, samt lägga ner lite egna pengar. De flesta på FB är inte rasister, det kan jag lova dig. Så fort du slutar kräva att dessa människor ska behöva betala för den här sortens företeelser på olika sätt så lovar jag att nästan alla kommer försvinna. Men fram till detta kan jag inte annat än att ge många av dem rätt, och detta har ingenting med rasism att göra öht.

Jag vet att det finns skickliga iranier. En del av invandrarkullarna vi har tagit in har bestått av riktigt duktiga och ambitiösa människor. Andra kullar har bestått av totalt odugliga människor från barbariska kulturer. För mig är inte invandrare en homogen grupp. Och jag tror inte att det är de iranska ingenjörerna som har sänkt betygsnittet. Däremot kan säkert dina somaliska sötungar, vars föräldrar inte ens kan stava till civiliserat beteende (av dubbla orsaker) ha gjort det. En annan grupp som säkert dragit ner snittet är barnen till ensamstående "starka kvinnor", som skaffat sig barn utan för förhållanden/alternativt dragit upp skilsmässostatistiken och som av alla möjliga skäl anser sig ha rätt att leva som de vill och få konsekvenserna betalda av någon annan, eftersom ingen ska kunna ställa krav på "starka kvinnor". Deras barn drar nog inte upp PISA-statistiken sådär jättemycket skulle jag tro.

Citat:
nej men det kräver att föräldrar alltså ska sitta och leka privatdektetiv själva för att finna ut vad ledningen för det, det och det dagiset har för bakgrund, eller hur? Är man en resurssvag vuxen så orkar man inte detta. Ska barn verkligen behöva lida pga det? Är väl bättre vi har en strikt regelring kring vilka som får lov starta och jobba inom dagis ex. Inga pedofiler, inga dömda, inte folk som bara vill dra ut så mycket pengar som möjligt och ett regelsystem som fastställer vad barn ska ha rätt till, så vi slipper knäckebröds skandaler.

Absolut inte. Dessa människor kan fortsätta gå i statliga skolor och dagis hur mycket de vill. Bara de inte tvingar andra att göra det. Och att vissa inte pallar att göra efterforskningar för att ta reda på var de bäst kan utbilda och uppfostra sina barn innebär ju inte att de ska ha rätt att förbjuda andra från att göra det. Och som sagt. Vill man lägga in en spärr som hindrar dömda våldsbrottslingar från att jobba med barn så är det inte speciellt svårt att göra det, utan att inskränka på några andra friheter, ens i den privata sektorn, så detta är som sagt ett ickeproblem.

Citat:
Det som varit så bra med Sverige, och är fortfarande är 1. vårt förtroende för staten och varandra ( kanske inte du och co men majoriteten av svenskar har detta i förhållande till andra samhällen USA ex. ) finns flera förklaringar till detta som är rätt intressanta, men får bli en annan tråd.
2. Att det inte skiljer allt för mycket mellan invånarna i form av ekonomi, löner och utbildning, vi är inget klassamhälle längre (men vi är på väg tillbaka mot ett nytt) Vill vi verkligen det?

Punkt 2. är viktigt eftersom flertalet sociologer och ekonomer av vikt har forskat i detta och kommit fram till att det är en viktig faktor för att bevara stabilitet och politiskt lugn i ett samhälle. Alltså något som är väl värt att bevara.

Bra. Då kan du kan du ju fortsätta använda de statliga tjänsterna om du har så stort förtroende för dem. Som sagt, jag har aldrig krävt att du och dina vänner måste byta till någonting annat. Men låt oss andra som inte delar den uppfattningen slippa. Borde väl inte vara så svårt.

Citat:
Så folk borde ta sig en fundering: vad är viktigt i livet? Är det att tjäna så mycket som man kan leva i godan ro och kunna gå säkert genom en stad en sensommarkväll? kunna bo utan att få besök av tjuvar stup i kvarten? Samhällen med social oro/ stora gap mellan folk får just tjuvar och banditer, kriminalitet och våld som ett brev på posten.
Eller är det att ha en möjlighet kunna tjäna flera miljoner varje år som man kan stoppa i fonder utomlands och skratta hela vägen till banken, kantad med tiggare? och sen ta bilen till ett skyddad boende bakom en mur och vara tvungen att skicka barnen med en säkerhetsvakt till skolan bakom en annan mur?
Jag vet vad jag tycker.
Ja, eller varför inte föräldrar som tycker att det är mer värt att hemskola sina barn än att vara på jobbet och tjäna pengar, för att det ger mer livskvalitet med barnen. Eller varför inte mammorna som hellre stannar hemma med sina barn några år extra än att återgå till förvärvsarbete. Två grupper som betydligt hellre prioriterar att ta hand om barn, för att få bättre livskvalitet och välmående familjerelationer än att vara ut och tjäna pengar. Men vänta nu... Dessa grupper vill ju du förbjuda. Och du vill dessutom skicka polisen på dem för att de inte lever som du önskar. Hur var det nu med prioriteringarna.
Citera
2014-09-30, 09:09
Medlem
blowns avatar
Citat:
Åldringsvård kostar ju det det kostar eller hur?

Ytterligare en sossefloskel. Man kan resonera på samma sätt för alla sorters tjänster och produkter. Det kostar vad det kostar.

Det går alltid göra saker annorlunda för att förändra prisbilden. Staten har inga incitament för att göra något kostnadseffektivt, och gör därför ingenting kostnadseffektivt. Därför kan privata lösningar erbjuda exakt samma tjänst/produkt men få pengar över medan offentlig sektor alltid klagar över bristande resurser.

Men men, detta är utanför trådämnet. Jag tänker inte diskutera mer, utan nöjer mig med att konstatera att feminismen fortsatt är en kulturmarxistisk rörelse med socialism som yttersta mål.

Edit: Jag tänkte lämna det utanför, men eftersom jag inte tänker skriva mer så nämner jag det ändå – Den ena länken är till en debattartikel. Den andra mer vetenskapliga länken stödjer mina åsikter.
Senast redigerad av blown 2014-09-30 kl. 09:12.
Citera
2014-09-30, 11:09
Medlem
Citat:
Feminismen har div. ideologiska program, teorier och lösningar på div. problem i samhället.
Är vi nog alla medvetna om, så behöver jag kanske inte dra.

Skulle dock vara intressant att höra antifeministernas olika idéer kring hur samhällen borde lösa de problem som feminister tar upp, som existerar mellan könen om nu feminismen har så käpprätt fel.

Här några idag existerande problem

1. Kvinnors dåliga löner och därmed dåliga pensioner etc. Räknar man livtidsinkomst så tjänar kvinnor i Sverige 3,6 miljoner mindre än män.

2. Föräldraledigheten som alltså hör ihop med fråga 1. men som jag tar som en egen fråga.
Män tar bara ut 24%.

3. Våldet och kriminaliteten i samhället som alltså till 90 nånting procent är ett manligt problem.

4. Globalt: Kvinnornas situation ute i världen som ofta är under all kritik. Bevis på detta ex.
°160 miljoner kvinnor fattas i världen i dag. De har pga sitt kön blivit bortvalda, utrotade eller mördade.
°120 miljoner flickor våldtas innan de fyller 18. Vuxna kvinnor som utsätts för sexuellt våld under sitt liv är avsevärt högre.
° Kvinnor äger 1 procent av världens tillgångar, har 10% procent av inkomsterna och utför 65% procent av arbetet. *
° Kvinnor har betydligt färre mänskliga rättigheter tillgodosedda än vad gruppen män har...ex. juridiska rättigheter, möjlighet till skola etc. etc.

Så! Nu vill jag veta VAD är de antifeministiska lösningarna på detta? Eller är det inget problem för er?

* Innan ni nu regarera på denna så: detta är en vanlig feministisk "slogan" hur sann den är gällande de exakta siffrorna går ju inte att fastställa alls, ingen större idé ens försöka ge sig in i det. jag tar med den i egenskap av maktförhållandet. För ATT kvinnor äger mindre, får mindre av inkomsterna och jobbar mer är nog helt sant.

1. Det oförklarliga lönegapet skulle nog kunna bli förklarat om man forskar vidare lite mer i det, sjukdagar, mammaledighet, tjänst osv. bl.a så jobbar en övervägande del kvinnor inom vård och omsorg om man jämför könens yrkestyper. Så en lösning här, som kanske är antifeministisk är att tvinga kvinnor att söka andra jobb. Och män att sluta söka dom jobbet som dom vill söka.

2. Hur mammor och pappor delar upp föräldraledigheten är inte ett samhällsproblem, det har ingenting med jämställdhet eller "feminism" att göra och är ingenting som påverkar i plural.

3. Våldet och kriminaliteten är till 90% män. Värnpliktiga var män. Större delen av försvarsmaktens anställda är män. Större delen av jihadister är män. Större delen av främlingslegionen är män. Alla dessa grupper har någonting med våld att göra och det går att fortsätta, detta handlar om genetiska könsroller. Män har sedan stenåldern, när styrka och snabbhet var dom faktorer som försvarade familjen samt jagade mat till familjens bord. I och med detta så skiljer sig mannens och kvinnans överlevnadsinstinkter. Kvinnans överlevnadsinstinkter innebär att barnen är i skydd tillsammans med henne. Mannens överlevnadsinstinkt är att kvinnan och barnen är i skydd, bakom honom med fienden framför. Men jag håller med, det är skämmigt med den statistiken. Men hur mycket fi eller vänstern får styra och ställa kommer fortfarande samhällets avskum finnas kvar.

4. Vi i Sverige vill så jävla gärna se till att alla på hela jorden har det bra, kvinnornas situation på olika delar av världen är under all kritik. Precis som dom stammar i Afrika där man plötsligt väljer att dra en pipeline genom deras heliga mark så att deras andar och gudar försvinner. Eller som när Sovjet attackerade Afghanistan och fick talibanerna att mobilisera sig och totalt förstöra landets välgång. Eller barnen i Afrika som svälter. Eller familjerna som lever i Mexikos knarkkrig. DET ÄR JÄTTEHEMSKT och jag tror att alla utan psykopatiska drag skulle fixa detta om man kunde, men det är dags för oss i Sverige att börja fokusera på hur vi kan få det så bra som möjligt innanför våra gränser istället för att fokusera på vad som händer utanför våra gränser. Det gör FN, EU, WHO etc. det är inte vårat ansvar. Det är respektive del av världens ansvar. En del delar av världen är inte lika civiliserade och utvecklade som Sverige är. I en del länder accepteras inte HBTQ, i en del länder finns inte religionsfrihet. I en del länder finns det barnsoldater. Det är jättehemskt, men det är ingenting som det svenska samhället kan påverka. Inte utan att störta regimer med våldsaktioner.

Feminismen är precis som alla andra vänstervridna extrema samfund någonting som förgör mer än vad det läker. Någonting som bildar mer klyftor i samhället än förenar. Någonting som diagnostiserar hittepå-sjukdomar. Du får vara hur mycket feminist du vill, för det är dina åsikter. Men enligt mig så stämmer inte feminismens syn på världen/män/åsikter överens med verkligheten.
Citera
2014-09-30, 11:12
Medlem
Citat:
Förvisso har folk fått det bättre. Däremot är vi nog helt oense om vad detta beror på. För egen del menar jag att detta beror på ekonomisk tillväxt och teknisk utveckling och att detta inte har berott på klåfingriga politiker. Men jag antar att detta är omöjligt att bevisa. En "frihet" som inskränker på andra människors friheter är dock inte en frihet utan ett privelegium och något helt annorlunda oavsett hur mycket man vill kalla det för frihet.

Om du enkom pratar om ekonomisk frihet ja,
Om du pratar om frihet i stort så har du frihet till, och frihet ifrån.
Då kan du fundera på denna lite: Din "frihet" från betungande skatter leder till att människor som är i åldringsvården, sjukvården, barnomsorg, handikappade, arbetslösa etc. får sin frihet till värdiga liv begränsade. Om du vill att andra ska betala för din dementa farmor, din 4 åriga syster, din pappa som är gravt handikappad etc etc så får du betala för andra. Finns en frihet här, men jag undrar om du kan se den?

Citat:
Som jag ser det behöver man inte ens gå så långt som att man avskaffar skatterna till skolan. Det räcker helt enkelt med att de familjer som vill välja andra alternativ ska få göra det och att de ska slippa betala dubbelt för sina egna barn. Detta bör inte påverka budgeten för de fattiga familjerna öht det kommer till och med att fortsätta finnas pengar för stödhjälpen du pratar om. Så detta håller inte. Du kan som sagt mycket väl göra utbildningen fri för de familjer som vill ha det så utan att öht sänka kostnaderna för de övriga grupperna som du pratar om.

Helt privata skolor är svindyra för de föräldrar som låter sina barn gå där, ta Lundsberg ex. avgiften där ligger runt 100 000 per år, i Storbritannien är det nog det dubbla för det riktigt välrenommerade privatskolorna. Och visst är väl lugnt att att de existerar men knappast för vanliga Svenssons du.
Det system som vi har idag där skolavgiften ligger i allas skatter som gör att den enorma kostnad som skolor faktiskt kostar per barn fördelas och inte enkom ligger på föräldrar är det enda som faktiskt funkar OM man vill att alla barn ska få gå i en vettig skola. Men visst vi kan ju göra som fattiga fick lov förr i världen i Sverige och även så i en del fattiga länder fortfarande låta missionärer, koranskolor, klosterskolor, påven! lägga rabarber på våra barn så de kan indoktrineras i den rätta läran och kanske förhoppningsvis få lite läsning med sig på köpet.
Själv betalar jag gärna lite kronor för att vi ska slippa.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-09-30 kl. 11:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in