2014-09-16, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Starta egna förlag, operor, teatrar, filmproduktionsbolag. Varför ska ni självständiga, begåvade kvinnor alltid serveras räkmackor av män?

Oj, nu var du sådär äcklig elak. Ska kvinnor göra allt menar du.
Tänk även på att SVT är mest jämställt med sina 67% ändå hindras kvinnor tydligen...hm...av kvinnor själva alltså.

Ja, men det vet vi ju alla hur kvinnliga chefer behandlar kvinnliga medarbetare
Citera
2014-09-16, 20:48
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Vad gäller specifikt film så har du Bechdeltestet
Tar man upp Bechdeltestet seriöst så är man totalt ignorant.

Om någon inte visste det innan så har vi alltså nu ett bevis, svart på vitt, på att du inte har en jävla aning om vad du snackar om när det kommer till jämställdhet.

För det första är Bechdeltestet ett skämt.

För det andra så mäter Bechdeltestet inte hur jämställd eller feministisk en film är. Många sexistiska filmer uppfyller testet medan många feministiska inte gör det.

För det tredje så uppfyller fler än hälften av alla filmer testet, så det påvisar alltså inte något som helst patriarkat eller vad ni nu vill kalla det.

För det fjärde. Skulle ovan punkter inte räcka så påvisar testet i sig inte ett skit eftersom man kan ta fram massor av olika test som visar precis motsatsen. Nämn tex hur många filmer som finns där två manliga skådespelare i viktiga roller talar om känslor. Detta skulle då bevisa att filmindustrin framställer män som okänsliga köttstycken enbart till för att behaga sin omgivning (kvinnor)?

Tack ScottWalker för att du utan att blinka tog upp Bechdeltestet som ett seriöst exempel.
Citat:
Var pengarna går, etc etc. Ganska lätt konstatera en obalans där.
Visst kan man konstatera en obalans, kvinnor får särskilt bidrag för att skapa film:

Stöd till unga kvinnors filmskapande
Citera
2014-09-16, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Jo, jag känner till det problemet. Det gäller inte bara feminister utan alla som inte delar kulturvänsterns värderingar (en liten paradox där eftersom du hittar oerhört många "feminister" just hos kulturfolket). Men har du aldrig funderat på om det kan finnas ett samband med alla dessa kulturinstitutioner som nästan enbart populeras av vänsterpatrask och den unkna kvinnosynen som samma människor sprider omkring sig (för att inte tala om den usla kvalitén). Det finns sätt att ta sig runt detta. Ayn Rand lyckades till exempel med detta för ett halvsekel sedan men jag håller med om att det är svårare.

Nu däremot funkar det. Anledningen är just att informationen är fri och marknadskrafterna inte är lika styrda av en liten grupp människor. Jag lovar dig att den fria marknaden kommer gagna den sunda varianten av feminism också. Mitt tips till dig är att släppa Gudrun Schyman och övriga hycklarpacket på vänsterkanten och komma över till den frihetliga sidan om du vill uppnå jämställdhet på riktigt.

haha nu är du faktiskt lite rolig, har jag inte sett så mycket hos dig tidigare..
Ne efter min enkla livserfarenhet så tycker jag intresset och kunskapen kring aktuell samtida kultur är högst hos "vänsterpatrasket" med "liberalpatrasket" på en god 2:a för att sen sjunka i jämn takt med stigande "blåhet" Ju mer "högerpatraskig" du är desto äldre och rätt inaktuell konst som inmundigas för att se "fin" ut. Är du så blå så du är mer brun så är du så gott som kulturlös. Därför SD tjatar så om sitt kulturarv...knätoffsarnas rike som jag brukar kalla det. Noterade också att de körde "just idag är jag stark" från tidigt 80 - tal (?) på sin valvaka...huh?
Ingen aning om vad de körde på F! eller hos V men kan nästan garantera dig att det var något betydligt modernare och dessutom garanterat levererat av frivilliga musiker.

Kulturintresset och feministintresset löper parallellt kort och gott.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-09-16 kl. 21:12.
Citera
2014-09-16, 21:55
Medlem
Citat:
Kulturintresset och feministintresset löper parallellt kort och gott.

Det är ingen större skillnad egentligen. Det som löper parallellt med feminism är wannabe-elitism, viljan att tillhöra en kulturelit och på sin höjd psykisk ohälsa.
Citera
2014-09-16, 22:20
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
haha nu är du faktiskt lite rolig, har jag inte sett så mycket hos dig tidigare..
Ne efter min enkla livserfarenhet så tycker jag intresset och kunskapen kring aktuell samtida kultur är högst hos "vänsterpatrasket" med "liberalpatrasket" på en god 2:a för att sen sjunka i jämn takt med stigande "blåhet" Ju mer "högerpatraskig" du är desto äldre och rätt inaktuell konst som inmundigas för att se "fin" ut. Är du så blå så du är mer brun så är du så gott som kulturlös. Därför SD tjatar så om sitt kulturarv...knätoffsarnas rike som jag brukar kalla det. Noterade också att de körde "just idag är jag stark" från tidigt 80 - tal (?) på sin valvaka...huh?
Du skriver att vänstermänniskor står för den bästa kulturen. Men det är ju precis samma kulturmänniskor som du påstår är med och upprätthåller de unkna könsstereotyperna. Men återigen det är ju just den frihetliga ideologin som tillåter alla dessa kulturyttringar att existera samtidigt. Det är således hos oss libertarianer, och inte hos dina vänstervänner, som du har störst chans att få se mer av den konsten som just du vill ha.

Konservatism förknippar jag nog mest med mozart, pavarotti och finkonst. Pretentiöst och skitnödigt, visst. Men jag har svårt för att förneka kvaliteten i den sortens kultur. Även om jag inte själv är någon storkonsument av sådan kultur (är mer insnöad på guns n roses och top gear) så kan jag absolut erkänna att de var skickliga konstnärer och musiker. Målningarna i sixtinska kapellet håller alldeles säkert högre kvalitet än detta http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18268794.ab , och Pavarotti var alldeles säkert en skickligare sångare än Sebbe Staxx.

Men visst, Ultima Thule lär väl knappast hamna i musikhistoriens Hall of Fame. Apropå Kenta och hans musik. Var inte han och Stoffe och övriga mods mest kända som gamla vänsterikoner. Jag förknippar i alla fall den filmen mest med proggens storhetstid som alla som gillar kvalitativ musik mest minns med rysningar och obehag (för mig är proggen den svenska musikhistoriens största spyhink).

Citat:
Ingen aning om vad de körde på F! eller hos V men kan nästan garantera dig att det var något betydligt modernare och dessutom garanterat levererat av frivilliga musiker.
Ja man kan ju undra. Kanske har Gudruns nyfunna feministkompis Pharell skrivit en ny låt om att våldta kvinnor som feministerna på valvakan dansade med i. Kanske kommer han till och med ha skapat en video därifrån där han själv står i kostym och pekar på toplessfeminister i publiken. nåja...

Jaja, ska inte dra iväg från topic mer nu.
Citera
2014-09-16, 23:15
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Du skriver att vänstermänniskor står för den bästa kulturen. Men det är ju precis samma kulturmänniskor som du påstår är med och upprätthåller de unkna könsstereotyperna. Men återigen det är ju just den frihetliga ideologin som tillåter alla dessa kulturyttringar att existera samtidigt. Det är således hos oss libertarianer, och inte hos dina vänstervänner, som du har störst chans att få se mer av den konsten som just du vill ha.

Det håller jag inte med om alls, vänsterkulturen är så usel och otäck att de kräver bidrag för att existera.
Citera
2014-09-17, 00:10
Medlem
Citat:
Du skriver att vänstermänniskor står för den bästa kulturen.

Ne har jag inte alls skrivit, jag har skrivit att de som aktivt arbetar med kultur, intellektuellt nyskapande arbete, idag oftast är vänster huruvida den är bra eller inte hör inte hit, den är samtida.

Citat:
Men det är ju precis samma kulturmänniskor som du påstår är med och upprätthåller de unkna könsstereotyperna.

Och detta är ditt påstående inte mitt. ALLA bidrar i varierande grad till "de unkna könssterotyperna"
Kulturarbetare kan ju vara lika fast i normativt tänkande som de flesta andra.
Men de som sitter på pengarna/ makten inom ex. filmbranchen går knappast att kalla för kulturarbetare eller tycker du det? Kulturadministratörer möjligen.

Citat:
Men återigen det är ju just den frihetliga ideologin som tillåter alla dessa kulturyttringar att existera samtidigt. Det är således hos oss libertarianer, och inte hos dina vänstervänner, som du har störst chans att få se mer av den konsten som just du vill ha.

Måste erkänna att jag har dålig koll på folkpartiets kulturpolitik, men min känsla säger mig att den mer lutar åt högersynen att kultur hest ska klara sig på den fria marknaden ex. Entrepenörskapet sätts högt. Och där ryker en hel hög med kulturarbetare rätt omgående, en Anna Odell ex. had eknappst överlevt utan div. kulturstöd som oftast vänsterns kulturpolitik stöttar mest. Så nej jag skulle påstå precis tvärtom faktiskt.

Citat:
Konservatism förknippar jag nog mest med mozart, pavarotti och finkonst. Pretentiöst och skitnödigt, visst. Men jag har svårt för att förneka kvaliteten i den sortens kultur. Även om jag inte själv är någon storkonsument av sådan kultur (är mer insnöad på guns n roses och top gear) så kan jag absolut erkänna att de var skickliga konstnärer och musiker. Målningarna i sixtinska kapellet håller alldeles säkert högre kvalitet än detta http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18268794.ab , och Pavarotti var alldeles säkert en skickligare sångare än Sebbe Staxx.

Mozart var ju en rätt kul typ men övrigt håller jag med om är rätt skitnödigt.
Tror kanske du skulle kunna gilla en amerikansk samtida konstnär Mark Lombardi, kan vara något för herrn. Han ägnade hela sitt vuxna liv åt att djupdyka i maktförhållanden i världen och ritade enorma "moln" av alla "connections" i världen synliga eller dolda....otroligt häftig om man börjar djupdyka i hans grejer.

Citat:
Men visst, Ultima Thule lär väl knappast hamna i musikhistoriens Hall of Fame. Apropå Kenta och hans musik. Var inte han och Stoffe och övriga mods mest kända som gamla vänsterikoner. Jag förknippar i alla fall den filmen mest med proggens storhetstid som alla som gillar kvalitativ musik mest minns med rysningar och obehag (för mig är proggen den svenska musikhistoriens största spyhink).

Just därför det blir ännu mera kul att just den spelades på SD valvaka....snacka om "historielöst"

Citat:
Ja man kan ju undra. Kanske har Gudruns nyfunna feministkompis Pharell skrivit en ny låt om att våldta kvinnor som feministerna på valvakan dansade med i. Kanske kommer han till och med ha skapat en video därifrån där han själv står i kostym och pekar på toplessfeminister i publiken. nåja...

Jaja, ska inte dra iväg från topic mer nu.

Redan kört...

sov gott.
Citera
2014-09-17, 00:25
Medlem
[quote=ScottWalter|50388619Sen svaret på din politiska polarisering där så är svaret väldigt enkelt, just kulturmänniskor är nästan till 80% just vänster, ligger i intressefältet, traditionen samt i intellektualismen. Kan lova dig att du inte finner en endaste aktiv samtida kulturmänniska hos SD.[/QUOTE]

Men lilla vän. Nu ska jag förklara för dig.

Kulturmänniskorna är beroende av statligt stöd för sin verksamhet. Det vill säga skattepengar. Det är skattepengar som skulle ha kunna gått till "svaga" människor. Så naturligtvis kan de inte vara höger och vilja ha skattepengar till sin försörjning och sitt intresse för att sedan vilja att ingen annan än de ska ha skattepengar. Därav vänster. Hur skulle det annars se ut?
Citera
2014-09-17, 00:31
Medlem
Citat:
Sen svaret på din politiska polarisering där så är svaret väldigt enkelt, just kulturmänniskor är nästan till 80% just vänster, ligger i intressefältet, traditionen samt i intellektualismen. Kan lova dig att du inte finner en endaste aktiv samtida kulturmänniska hos SD.
de som travar runt mest och deppar efter detta val idag är kulturmuppar.

Det är roande när får tror att de tillhör den tänkande skaran
Citera
2014-09-17, 01:20
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Feminismen har div. ideologiska program, teorier och lösningar på div. problem i samhället.
Är vi nog alla medvetna om, så behöver jag kanske inte dra.

Skulle dock vara intressant att höra antifeministernas olika idéer kring hur samhällen borde lösa de problem som feminister tar upp, som existerar mellan könen om nu feminismen har så käpprätt fel.

Här några idag existerande problem

1. Kvinnors dåliga löner och därmed dåliga pensioner etc. Räknar man livtidsinkomst så tjänar kvinnor i Sverige 3,6 miljoner mindre än män.

2. Föräldraledigheten som alltså hör ihop med fråga 1. men som jag tar som en egen fråga.
Män tar bara ut 24%.

3. Våldet och kriminaliteten i samhället som alltså till 90 nånting procent är ett manligt problem.

4. Globalt: Kvinnornas situation ute i världen som ofta är under all kritik. Bevis på detta ex.
°160 miljoner kvinnor fattas i världen i dag. De har pga sitt kön blivit bortvalda, utrotade eller mördade.
°120 miljoner flickor våldtas innan de fyller 18. Vuxna kvinnor som utsätts för sexuellt våld under sitt liv är avsevärt högre.
° Kvinnor äger 1 procent av världens tillgångar, har 10% procent av inkomsterna och utför 65% procent av arbetet. *
° Kvinnor har betydligt färre mänskliga rättigheter tillgodosedda än vad gruppen män har...ex. juridiska rättigheter, möjlighet till skola etc. etc.

Så! Nu vill jag veta VAD är de antifeministiska lösningarna på detta? Eller är det inget problem för er?

* Innan ni nu regarera på denna så: detta är en vanlig feministisk "slogan" hur sann den är gällande de exakta siffrorna går ju inte att fastställa alls, ingen större idé ens försöka ge sig in i det. jag tar med den i egenskap av maktförhållandet. För ATT kvinnor äger mindre, får mindre av inkomsterna och jobbar mer är nog helt sant.

1. Myt enligt vissa. Kan heller inte se hur det skulle vara möjligt att de "dyrare männen" skulle kunna konkurrera ut de "billigare" kvinnorna om löneskillnaderna var omotiverade.

2. det är helt upp till föräldrarna hur de vill fördela sysslorna.

3. Våld och kriminalitet kan inte "lösas" bara bekämpas, det sker ju redan. Jag vill ha ännu tuffare tag mot våldsbrott, och kan tänka mig dödsstraff i vissa fall. En förebyggande åtgärd kan vara att små barn inte slängs in på dagis för tidigt utan får den viktiga kontakten med mamman istället. då får vi lite mer harmoniska och mindre traumatiserade medborgare.

4. här tror jag att feministerna kan göra mycket nytta.
Senast redigerad av testpiloten 2014-09-17 kl. 01:46.
Citera
2014-09-17, 01:48
Medlem
Celenos avatar
Citat:
ATT kvinnor äger mindre, får mindre av inkomsterna och jobbar mer är nog helt sant.
Nog sant är det nog.
Citera
2014-09-18, 19:37
Medlem
Kate80s avatar
Tråden spårar ur i kultur, konst, Vilks, Odell etc - ot raderat. Håll er till ämnet annars blir det varningar.//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in