Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-09-30, 12:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Folk har lagt upp bilder på utsidan och omgivningarna av sådana anläggningar som vi diskuterar. Men ytterst få (?) bilder från insidan. Jag vet att det finns folk som sitter på sådana bilder. Är det ingenting som kan delas?
Även bilder på ingångar är av intresse.

Ett tips: en fil avslöjar mycket. För att undvika att bilden säger något om klockslag och datum för besök så kan man printscreena bilden och sedan spara ned en kopia. Då bör all "avslöjande" info vara borttagen och på så sätt tänker jag mig att det är säkert att dela bilderna utan egen risk.

Jag förstår inte hur du tänker här? Det är ju inte risken för den enskilde skvallerbyttan som är anledningen till att hålla tätt med sådant man kanske vet, utan risken för det allmänna, försvaret eller något liknande intresse.
Citera
2014-09-30, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag förstår inte hur du tänker här? Det är ju inte risken för den enskilde skvallerbyttan som är anledningen till att hålla tätt med sådant man kanske vet, utan risken för det allmänna, försvaret eller något liknande intresse.
Jag tror inte att någon skulle lägga upp bilder på kommunikationsutrustning, ledningscentraler eller där det på något sätt kan framgå hur stor anläggningen är. Men bilder på anslutningstunnlar, kök, portaler, husfasader kan jag tycka är helt okej. Det ser jag inga problem med, förutsatt att man tänker sig för (visas flera husfasader kan det ge en uppfattning om hur stor anläggningen är osv).

Så bilder med noga utvalda vinklar tycker jag faktiskt är okej. Konstruktionssekretess kan ibland vara viktig, ibland lite löjlig, men ofta finns det saker som inte borde ses som känsliga i mina ögon. Där tror jag att uppladdaren kan bedöma själv.
Citera
2014-09-30, 15:05
Medlem
Eller så följer man helt enkelt svensk lagstiftning.
Annars kan du ju åka själv och fotografera det du vill se.
Citera
2014-09-30, 19:01
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Folk har lagt upp bilder på utsidan och omgivningarna av sådana anläggningar som vi diskuterar. Men ytterst få (?) bilder från insidan. Jag vet att det finns folk som sitter på sådana bilder. Är det ingenting som kan delas?
Även bilder på ingångar är av intresse.

Ett tips: en fil avslöjar mycket. För att undvika att bilden säger något om klockslag och datum för besök så kan man printscreena bilden och sedan spara ned en kopia. Då bör all "avslöjande" info vara borttagen och på så sätt tänker jag mig att det är säkert att dela bilderna utan egen risk.

Du tycker alltså det inte är så farligt med bilder från insidan av dessa anläggningar om det inte är på kommunikationsutrusning osv?. Tanken med fotoförbud vid dessa platser är ju att just inte avslöja hur det t ex ser ut innanför ett inslag eller stötvågsdörr och varför?. Jo för skulle en anläggning t ex bli anfallen så kan dessa veta precis hur det ser ut bakom dörren, vart eventuell vakt sitter osv osv. Så att visa bilder från ut och insidan är inte att rekommendera, förstår inte riktigt hur du tänkte här?.
Men majoriteten här i tråden är nog överens om att inga bilder ska visas om sådana finns. Min åsikt.
Citera
2014-09-30, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Du tycker alltså det inte är så farligt med bilder från insidan av dessa anläggningar om det inte är på kommunikationsutrusning osv?. Tanken med fotoförbud vid dessa platser är ju att just inte avslöja hur det t ex ser ut innanför ett inslag eller stötvågsdörr och varför?. Jo för skulle en anläggning t ex bli anfallen så kan dessa veta precis hur det ser ut bakom dörren, vart eventuell vakt sitter osv osv. Så att visa bilder från ut och insidan är inte att rekommendera, förstår inte riktigt hur du tänkte här?.
Men majoriteten här i tråden är nog överens om att inga bilder ska visas om sådana finns. Min åsikt.

Såklart även min.
Bara att publicera en bild, från en fortfarande aktuell anläggning för någon som lägger pussel, kan ju innebära problem både för den som publicerar bilden samt för AB Sverige.
Kom ihåg tavelförsäljarna.
Citera
2014-10-01, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Ganska dumt exempel med vakten tycker jag faktiskt, om fi står utanför porten så är kriget redan förlorat, tanken var aldrig att våra bergrum skulle fortsätta användas med fientlig trupp på utsidan som försöker ta sig in. (Om det nu inte är något sabotageförband som verkar framför fronten men då får man hoppas att vi har styrkor avdelade för att möta sådana hot. Inslagen med deras portar och låsanordningar är inte alls skyddade för en sådan attack utan ganska bräckliga. Jag tror man tar sig in utan att ens använda sprängmedel). Men jag förstår hur du menar, spionen lägger pussel.

Som jag också skrev kan bilder vara tagna i en sådan vinkel och på ett sådant sätt att ingenting viktigt röjs (en intetsägande husfasad, en matsal, en korridor), det kan också vara som du skriver att till synes oviktiga detaljer syns (hur många våningar högt är huset, hur många bord har matsalen, hur lång är korridoren), och därför måste man givetvis tänka sig för. Att det finns foton som utan problem för Sveriges säkerhet kan visas upp är jag emellertid, som jag skrev, övertygad om. Se bara på USA; några av de mer kända bergrummen som Cheyenne Mountain och Raven Rock är mycket kända för allmänheten. Jag undrar om inte vissa filmer har spelats in här inne? Eller är det bara utsidan man filmat, för att spela in resten av scenerna i en studio? Tänker t.ex. på filmen Wargames.
Det finns också väldigt öppna redogörelser för Air Force One samt Boeing E-3 Sentry, de plan som används som airborne early warning and control system (AWACS). Se Youtube.

Sen kan jag tillägga att uppladdande av fotot inte är själva brottet; brottet har redan begåtts när bilden togs. Uppladdandet kan emellertid ev. ses som en försvårande omständighet och föranleda ett högre straffvärde, tänker jag mig.
Senast redigerad av skarpsint 2014-10-01 kl. 10:23.
Citera
2014-10-01, 10:36
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ganska dumt exempel med vakten tycker jag faktiskt, om fi står utanför porten så är kriget redan förlorat, tanken var aldrig att våra bergrum skulle fortsätta användas med fientlig trupp på utsidan som försöker ta sig in. (Om det nu inte är något sabotageförband som verkar framför fronten men då får man hoppas att vi har styrkor avdelade för att möta sådana hot. Inslagen med deras portar och låsanordningar är inte alls skyddade för en sådan attack utan ganska bräckliga. Jag tror man tar sig in utan att ens använda sprängmedel). Men jag förstår hur du menar, spionen lägger pussel.

Som jag också skrev kan bilder vara tagna i en sådan vinkel och på ett sådant sätt att ingenting viktigt röjs (en intetsägande husfasad, en matsal, en korridor), det kan också vara som du skriver att till synes oviktiga detaljer syns (hur många våningar högt är huset, hur många bord har matsalen, hur lång är korridoren), och därför måste man givetvis tänka sig för. Att det finns foton som utan problem för Sveriges säkerhet kan visas upp är jag emellertid, som jag skrev, övertygad om. Se bara på USA; några av de mer kända bergrummen som Cheyenne Mountain och Raven Rock är mycket kända för allmänheten. Jag undrar om inte vissa filmer har spelats in här inne? Eller är det bara utsidan man filmat, för att spela in resten av scenerna i en studio? Tänker t.ex. på filmen Wargames.
Det finns också väldigt öppna redogörelser för Air Force One samt Boeing E-3 Sentry, de plan som används som airborne early warning and control system (AWACS). Se Youtube.

Sen kan jag tillägga att uppladdande av fotot inte är själva brottet; brottet har redan begåtts när bilden togs. Uppladdandet kan emellertid ev. ses som en försvårande omständighet och föranleda ett högre straffvärde, tänker jag mig.

Du får tycka att det är ett dumt exempel, medans jag tycker det är ett exempel man ska ta med i tanken när man tycker att det är ok att fotografera i ett berg av denna viktig vi talar om. Självklart skulle dessa platser skyddas av mycket folk, men allt kan hända i krig!. Skulle nu förband från öst ta sig till ett av dessa berg så är det jävligt dumt att dom vet något om insidan om det så bara är matsalen eller stötvågstunneln dom har bild på, håller du inte med?.
Återigen finns det ju en anledning till varför dessa berg har fotoförbud och jag tror inte att någon som har tillträde till berget är dum nog att publicera bilder från insidan av bergen i Bergslagen.

Jag antar att du menar NORAD (kanske andra platser med). Dessa platser har man valt att inte hålla hemliga, dom har egen hemsida om vad dom gör i berget, dom har studiebesök osv. Det är en jäkla skillnad mellan dessa berg, i Sverige har man valt att hålla dessa berg hemliga (även om funktionen skiljer sig) och det ska man respektera, för man har ju inte satt fotoförbud för inget. Återigen mina tankar och du får ha dina tankar.
Citera
2014-10-01, 14:32
Medlem
Egentligen är det väl en pseudo-diskussion?
Är bilden "ofarlig" att visa så är den ointressant (ex vis en anonym vägg med en kontorsdörr). Skulle bilden vara intressant (ex vis en bild på ledningsrum) så ska den inte visas.
Risken är stor för felbedömning, alltså är enklast att inte visa någon bild alls inifrån.
Dessutom är det olagligt!
Citera
2014-10-01, 14:44
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Egentligen är det väl en pseudo-diskussion?
Är bilden "ofarlig" att visa så är den ointressant (ex vis en anonym vägg med en kontorsdörr). Skulle bilden vara intressant (ex vis en bild på ledningsrum) så ska den inte visas.
Risken är stor för felbedömning, alltså är enklast att inte visa någon bild alls inifrån.
Dessutom är det olagligt!

Håller med dig i detta.
Senast redigerad av DenSomSoker 2014-10-01 kl. 14:45. Anledning: text
Citera
2014-10-01, 14:55
Medlem
Jag håller inte med de förgående inläggen av några enkla principer.
1. Hela tanken med Flashback faller då.
2. Denna tråd kan mer eller mindre låsas isåfall.

De önskemål om olika former av censur hör väl mer hemma på Fortforum och andra dylika forum.
Dock kan vi inte tvinga någon att publicera här och likväl skall vi inte skrämma någon att inte göra det.
Citera
2014-10-01, 15:30
Medlem
Bergfasts avatar
Bidrar med en ganska harmlös bild, så inte detta stagnerar.
http://i62.tinypic.com/jb47ic.jpg

Hälsningar,
Citera
2014-10-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogarnasbiskop
Jag håller inte med de förgående inläggen av några enkla principer.
1. Hela tanken med Flashback faller då.
2. Denna tråd kan mer eller mindre låsas isåfall.

De önskemål om olika former av censur hör väl mer hemma på Fortforum och andra dylika forum.
Dock kan vi inte tvinga någon att publicera här och likväl skall vi inte skrämma någon att inte göra det.

Vi kan väl för f-n inte riskera rikets säkerhet! Någon j - la ordning får det väl t.o.m vara på FB! ;-)
Hela FB och Riksbunker-tråden är ju en gråzon, men vi kan väl enas om att det är obra att outa känsliga detaljer kring kvalificerat hemliga saker (vilket Zonen definitivt är)?
Vad som sker via privata mail (moderatorer kan väl läsa PM?) måste dock överlåtas till de inblandade (och NSA...).

(Jag är medveten om svårigheten att säkert dra gränser för skriva/inte skriva)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in