Citat:
Ursprungligen postat av
DenSomSoker
Du tycker alltså det inte är så farligt med bilder från insidan av dessa anläggningar om det inte är på kommunikationsutrusning osv?. Tanken med fotoförbud vid dessa platser är ju att just inte avslöja hur det t ex ser ut innanför ett inslag eller stötvågsdörr och varför?. Jo för skulle en anläggning t ex bli anfallen så kan dessa veta precis hur det ser ut bakom dörren, vart eventuell vakt sitter osv osv. Så att visa bilder från ut och insidan är inte att rekommendera, förstår inte riktigt hur du tänkte här?.
Men majoriteten här i tråden är nog överens om att inga bilder ska visas om sådana finns. Min åsikt.
Ganska dumt exempel med vakten tycker jag faktiskt, om fi står utanför porten så är kriget redan förlorat, tanken var aldrig att våra bergrum skulle fortsätta användas med fientlig trupp på utsidan som försöker ta sig in. (Om det nu inte är något sabotageförband som verkar framför fronten men då får man hoppas att vi har styrkor avdelade för att möta sådana hot. Inslagen med deras portar och låsanordningar är inte alls skyddade för en sådan attack utan ganska bräckliga. Jag tror man tar sig in utan att ens använda sprängmedel). Men jag förstår hur du menar, spionen lägger pussel.
Som jag också skrev kan bilder vara tagna i en sådan vinkel och på ett sådant sätt att ingenting viktigt röjs (en intetsägande husfasad, en matsal, en korridor), det kan också vara som du skriver att till synes oviktiga detaljer syns (hur många våningar högt är huset, hur många bord har matsalen, hur lång är korridoren), och därför måste man givetvis tänka sig för. Att det finns foton som utan problem för Sveriges säkerhet kan visas upp är jag emellertid, som jag skrev, övertygad om. Se bara på USA; några av de mer kända bergrummen som Cheyenne Mountain och Raven Rock är mycket kända för allmänheten. Jag undrar om inte vissa filmer har spelats in här inne? Eller är det bara utsidan man filmat, för att spela in resten av scenerna i en studio? Tänker t.ex. på filmen Wargames.
Det finns också väldigt öppna redogörelser för Air Force One samt Boeing E-3 Sentry, de plan som används som airborne early warning and control system (AWACS). Se Youtube.
Sen kan jag tillägga att uppladdande av fotot inte är själva brottet; brottet har redan begåtts när bilden togs. Uppladdandet kan emellertid ev. ses som en försvårande omständighet och föranleda ett högre straffvärde, tänker jag mig.