Djävlar vilka idioter det är som race'ar nu

i ett race bytte jag bana mitt mellan broarna, ställde mig framför en öppning och blockerade 2st fiender, dom skjuter lite slött på mig men gör inget försök att fortsätta forräns jag har dött, resultat: +30 sekunders försprång för 2 vagnar i mitt lag och enkel vinst.
Första bron bytte jag bana, skjuter ihjäl en fiende samtidigt som en annan fiende slutar race'a för att döda mig, drar iväg och stannar precis efter hoppet på andra bron, blockerar fienden bakom mig och knuffar ned han från bron, resultat: 1 död fiende, 1 fiende som måste köra om halva kartan medans 2 i mitt lag fixar en enkel vinst
3 vettiga spelare i mitt lag fokuserar elden på 1 vagn, 300 skada vid första kurvan och dör långt innan flaggan så vi vann jätteenkelt, annat race drunknade en fiende, en fiende kör vilse och börjar köra banan baklänges, vinner hur enkelt som helst.
Men så har jag haft mängder med idioter i laget som slutar tävla, till exempel 1 fiende som bytt bana och ska brawla med mig, en "teamkamrat" ska "hjälpa till" men det tar så lång tid att döda en fiende att det är minst 99.9% risk för förlust.
Är det jag som missat något eller är det väldigt många spelare som inte förstår att man måste rusa till flaggan?