2014-08-20, 07:11
  #205
Bannlyst
Black metal ska inte spelas live inför normalt folk utan endast en utvald skara i så fall av typen man kan höra på Live In Leipzig, en av de få liveplattor som genomsyras av en genuin ondska. Man kan vara ett fan av banden men ska inte övergås i idoldyrkan eller som i Shinings fall, småtöser som gapar efter den där Kvarforth och blir våta i troserna av denna utseendemässigt snygga karl. Erik är också snygg, han kan säkert få vilken kvinna som helst då dessa två idoler nog har vätet många kvinnliga tonårstrosor.
Citera
2014-08-20, 12:05
  #206
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxaxaria
Quorthon och Euronymous räknar jag som mallen inom black metal. Watain var mystiska i början men sen blev det lite väl mainstream efter andra plattan. Det är lite synd för det är ett riktigt bra band som kan jämföras både med Dissection och Mayhem och är i den klassen även fast Casus Luciferi borde varit deras sista platta.

Jag skulle inte sätta Quorthon på så höga hästar. Jag träffade honom innan han började spela in plattor och så jävla metal är var han inte. Den första plattan spelades in under en hel del fniss. Vore det inte för Börje hade det inte blivit något alls av det hela.
Citera
2014-08-20, 19:01
  #207
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Jag skulle inte sätta Quorthon på så höga hästar. Jag träffade honom innan han började spela in plattor och så jävla metal är var han inte. Den första plattan spelades in under en hel del fniss. Vore det inte för Börje hade det inte blivit något alls av det hela.
Menar du att Quorton inte tog sig själv och sin musik seriöst?
Hans fyra första plattor la ju grunden till "true black metal" och kanske hans band var ett skämt och en sorts hobbygrej men förstår ändå inte hur man kan göra en så pass mörk musik genom att inte känna någon form av svärta i själen. Han skapade ju också en sorts mystik kring sig, huvudsaken är att den ondska Quorton förmedlade på de fyra första plattorna gick direkt till hjärtan på många. Själv upptäckte jag inte Bathorys musik förrens -92 med "Return.." plattan från -85, i samma veva köpte jag Darkthrones "A Blaze..", men tyckte att den sistnämnda plattan faktiskt bleknade i jämförelse. Bathorys tidiga plattor riktigt brinner så bra är dom och håller ännu på 2000-talet som något tidlöst och som en mall över hur riktig black metal var tänkt att låta.

Det är många olika sorters känslor som kommer fram när man lyssnar på Quorthons musik och han verkade ha stark känsla med det han sysslade med, det kommer ju fram genom musiken. Sådant är nog svårt att fejka kanske? Den glöden finns i Watains musik också, speciellt "Casus Luciferi" plattan som jag verkligen anser vara 2000-talets black metal klassiker.
__________________
Senast redigerad av Luxaxaria 2014-08-20 kl. 19:07.
Citera
2014-08-21, 16:21
  #208
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxaxaria
Menar du att Quorton inte tog sig själv och sin musik seriöst?
Hans fyra första plattor la ju grunden till "true black metal" och kanske hans band var ett skämt och en sorts hobbygrej men förstår ändå inte hur man kan göra en så pass mörk musik genom att inte känna någon form av svärta i själen. Han skapade ju också en sorts mystik kring sig, huvudsaken är att den ondska Quorton förmedlade på de fyra första plattorna gick direkt till hjärtan på många. Själv upptäckte jag inte Bathorys musik förrens -92 med "Return.." plattan från -85, i samma veva köpte jag Darkthrones "A Blaze..", men tyckte att den sistnämnda plattan faktiskt bleknade i jämförelse. Bathorys tidiga plattor riktigt brinner så bra är dom och håller ännu på 2000-talet som något tidlöst och som en mall över hur riktig black metal var tänkt att låta.

Det är många olika sorters känslor som kommer fram när man lyssnar på Quorthons musik och han verkade ha stark känsla med det han sysslade med, det kommer ju fram genom musiken. Sådant är nog svårt att fejka kanske? Den glöden finns i Watains musik också, speciellt "Casus Luciferi" plattan som jag verkligen anser vara 2000-talets black metal klassiker.

Det som startade som ett experiment och spelades in under en del skratt blev senare seriöst då han förstod att det han sysslade med var gångbart. Han var nog mer "true" än vad han själv insåg.
Jag köpte första plattan när den kom eftersom han var Börjes son. Jag har alltid varit intresserad av extrem musik och Bathory fångade mig. Samma med efterföljande The Return... Efter det gick det slentrian i musiken och för mig var det uppenbart att när första framgångsruset lagt sig så dog lite av musiken.

Hur man upplever musiken och stämningen i det han gjorde är naturligtvis personligt. Jag tycker som du att The Return... fortfarande håller, men i övrigt... nä.

EDIT:
Ber om ursäkt då detta är helt off-topic!
__________________
Senast redigerad av Forever Winter 2014-08-21 kl. 16:24.
Citera
2014-09-02, 15:33
  #209
Medlem
Deatheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxaxaria
Man vill ju att sådana här människor som spelar black metal ska leva i grottor och vara världsfrånvända. Dom behöver ju inte vara det i verkligheten men tycker ändå att man som fan av banden ska få det intrycket. Mystiken och anonymiteten är mycket viktig i denna genre, musikerna ska ge intryck av att vara bestialiska och det värsta en black metal musiker kan göra är att berätta om sitt privatliv. Men Daniel i Watain verkar också ha följt denna trend, fick liknande känslor när jag hörde Casus Luciferi första gången som Under a funeral moon med flera tidiga 90-tals plattor. Att detta var något jäkligt ont och kände samhörighet med bandet inte på grund av att jag är satanist men den där misantropiska isande känslan när jag hör riktigt bra black metal och dit räknar jag Casus Luciferi plattan med Watain. Jag älskar den känslan, bandmedlemmarna var helt anonyma men känslan avtar när liknande band går ut i intervjuer och säger att de är helt vanliga människor med humor och där man till och med guidas i deras hem.

Exempelvis har jag alltid gillat Darkthrones plattor men den onda udden avtog helt tack vare Fenriz human attityd. År 1993 när jag köpte Under a funeral moon plattan trodde jag bestämt att detta var gjort av folk som var helt grottiga och onda av sig och som isolerade sig från omvärlden. Den bilden ville jag ha kvar men sprack mot slutet av 90-talet när de flesta band som visade sig vara evil i början av 90-talet var mänskliga individer.




Så jävla sant skrivit! Man rös varje gång man satte på en Burzum platta (riktig platta, inte spotify) och tänkte att nu lyssnar man på en satanisk mördare på riktigt så kom igen era jävla hip hopare från Sverige som leker gangsta haha! Ungdomens dagar var misantropiska. Liten del kommer alltid vara kvar i en!
Citera
2014-09-29, 23:47
  #210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
En kollega berättade idag om en incident som inträffade på Getaway Rock Festival i helgen. Det var signering med Watain sent på eftermiddagen innan lördagkvällens spelning. Då hade en kille sträckt fram en autografbok, som var välfylld med kända bands och artisters autografer, till Erik Danielsson. Reaktionen blev minst sagt oväntad. Istället för en signatur i boken så försökte Erik slita ut sidorna ur boken, och när det inte gick så doppade han boken i grisblod! Sedan lämnade han tillbaka boken med kommentaren "Här har du din jävla bok! Stick härifrån!"

Föga förvånande så gick han hem och struntade i att se Watains spelning...

Det var märkligt. Jag var på samma signering, Erik gav mig ett handslag (han var den som sträckte ut handen till mig, inte tvärtom) och signerade glatt mitt papper, han verkade vara på ovanligt gott humör. Undrar vad det var med killen innan som fick honom att surna till...
__________________
Senast redigerad av Maniac666 2014-09-29 kl. 23:52.
Citera
2014-09-30, 15:49
  #211
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
En kollega berättade idag om en incident som inträffade på Getaway Rock Festival i helgen. Det var signering med Watain sent på eftermiddagen innan lördagkvällens spelning. Då hade en kille sträckt fram en autografbok, som var välfylld med kända bands och artisters autografer, till Erik Danielsson. Reaktionen blev minst sagt oväntad. Istället för en signatur i boken så försökte Erik slita ut sidorna ur boken, och när det inte gick så doppade han boken i grisblod! Sedan lämnade han tillbaka boken med kommentaren "Här har du din jävla bok! Stick härifrån!"

Föga förvånande så gick han hem och struntade i att se Watains spelning...

Antagligen ville han vara "true" på något märkligt sätt.
Hur ballt är det att sitta och signera under en festival liksom..?
Citera
2014-11-11, 06:54
  #212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Hur ballt är det att sitta och signera under en festival liksom..?

Ja, det kan man ju fråga sig Men Watain är dock ett band som alltid ställer upp på signeringar när de blir tillfrågade utav festivalen i fråga.
Citera
2014-12-01, 15:38
  #213
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
En kollega berättade idag om en incident som inträffade på Getaway Rock Festival i helgen. Det var signering med Watain sent på eftermiddagen innan lördagkvällens spelning. Då hade en kille sträckt fram en autografbok, som var välfylld med kända bands och artisters autografer, till Erik Danielsson. Reaktionen blev minst sagt oväntad. Istället för en signatur i boken så försökte Erik slita ut sidorna ur boken, och när det inte gick så doppade han boken i grisblod! Sedan lämnade han tillbaka boken med kommentaren "Här har du din jävla bok! Stick härifrån!"

Föga förvånande så gick han hem och struntade i att se Watains spelning...


Haha. En "kollega" berättade om "en kille". Går det från mun till mun på det viset så är det nästan aldrig sant. Men OM det nu var sant så hade Erik säkert en anledning så god som någon.......
Citera
2015-02-02, 19:19
  #214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Les Binks
Äh! Faktum är att Watain ÄR nyskapande. Att sedan satanism är trams är en annan sak. Musiken är på toppnivå - kreativt och energiskt.

Det intressanta är väl att killen faktiskt verkar tro på svart magi och sånt. Är mest nyfiken på hur det blev så.
Han håller på med svart magi. Bor nära han och vet av säker källa att sånt förekommer.
Citera
2015-03-23, 11:08
  #215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelrock
Han håller på med svart magi. Bor nära han och vet av säker källa att sånt förekommer.

Ja, för det är ju så jävla hemligstämplat att han håller på med svart magi, haha. Det har väl alla insett vid det här laget att Erik och övriga Watain-medlemmar inte håller på med det här för "show", de är extremt seriösa med vad de gör. Och det såklart envar fritt att tycka vad man vill om det. Personligen så tycker jag det är uppfriskande med band som tar sig själva på fullt allvar, jag tror inte att Michelangelo målade Sixtinska Kapellet med glimten i ögat.
Citera
2015-04-03, 22:06
  #216
Medlem
Adelaides avatar
Kanske någorlunda OT, men föreställer denna bild Håkan eller en fill-in trummis?

http://cdn-01.rockfoto.nu/imagesbig/20150308_142053_294483.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in