Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-21, 20:00
  #1
Medlem
Les Binkss avatar
Black Metal-bandet Watain från Uppsala har, med all rätt, fått ett stort genombrott 2010. Förutom grymt bra musik har de också blivit kända för sin, även inom genren, extrema stil.

Sångaren och basisten Erik Danielsson är den i bandet som brukar göra intervjuer,bland annat i SVT:s Skräckministeriet och PSL på festival. Erik är på fullt allvar satanist av det gnostiska slaget med kopplingar till Temple of the black light och därmed numer avlidne Dissection-frontmannen (och dömde mördarmedhjälparen Jon Nödtveidt).

Erik framstår, trots sina enligt min mening tossiga religiösa idéer, i intervjuer som både sympatisk och intelligent. Enligt en tråd här på FB var han skolkompis med Dave Lepard, Crashdietsångaren som hängde sig.

Hittar inget skvaller om denne karismatiske mannen. Give it to us!!!
Citera
2010-12-23, 09:28
  #2
Medlem
Les Binkss avatar
*bump*

Ingen? Kom igen nu. Måste finnas några gamla flickvänner, dagiskompisar, grannar eller polare. Är killen uppväxt hos Jehovas vittnen? har han alltid gått sin egen väg?

Måste finnas nåt!
Citera
2010-12-23, 10:31
  #3
Medlem
Är väl inte sådär värst "gå sin egen väg" att gå med i sällskap/klubbar? Utöver det har han lika bra engelskauttal som min mormor. Intervjuerna brukar låta så här ungefär:

"... yes, and.. Satan is my lajf and I tink dat satan is a big inspirejtion for us as a black metal band, because we is doing someting new in dis genre.. and ål di others are followers and påsers.. we wörship satan and I hope dat as many kids as possible buy into dis"

Det sägs att det sammanlagda studielånet hos bandmedlemmarna inte är stort alls.
Citera
2010-12-23, 13:03
  #4
Medlem
Les Binkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4224
Är väl inte sådär värst "gå sin egen väg" att gå med i sällskap/klubbar? Utöver det har han lika bra engelskauttal som min mormor. Intervjuerna brukar låta så här ungefär:

"... yes, and.. Satan is my lajf and I tink dat satan is a big inspirejtion for us as a black metal band, because we is doing someting new in dis genre.. and ål di others are followers and påsers.. we wörship satan and I hope dat as many kids as possible buy into dis"

Det sägs att det sammanlagda studielånet hos bandmedlemmarna inte är stort alls.


Äh! Faktum är att Watain ÄR nyskapande. Att sedan satanism är trams är en annan sak. Musiken är på toppnivå - kreativt och energiskt.

Det intressanta är väl att killen faktiskt verkar tro på svart magi och sånt. Är mest nyfiken på hur det blev så.
Citera
2010-12-23, 13:23
  #5
Medlem
Ursäkta om jag låter nedlåtande nu, men du kan inte ha värst bra koll på varken satanism eller musik. Satanism är ett väldigt brett begrepp som innefattar diverse olika åskådningar och metoder för vidgande av medvetandet.

Att kalla deras musik för kreativ och nyskapande visar bara på att du behöver ta dig utanför pojkrummet.
Citera
2010-12-23, 13:57
  #6
Medlem
Les Binkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4224
Ursäkta om jag låter nedlåtande nu, men du kan inte ha värst bra koll på varken satanism eller musik. Satanism är ett väldigt brett begrepp som innefattar diverse olika åskådningar och metoder för vidgande av medvetandet.

Att kalla deras musik för kreativ och nyskapande visar bara på att du behöver ta dig utanför pojkrummet.

Jag är 34 år och har lyssnat på metal sedan 1984... Tror inte jag behöver bli uppläxad därom av någon besserwisser på FB. Jag kan för övrigt en hel del om satanism, och den inriktning som Watain, Dissection och deras TBL tror på är, till skillnad från den ateistiska variant som De la Vey förespråkade, gnostisk och tror på gudar, magi och så vidare.
Citera
2010-12-23, 14:28
  #7
Medlem
Då ska jag i all vördnad göra något som inträffar sällan på forum, nämligen att backa ett steg och erkänna att jag hade fel om dig.

Du generaliserade ju först om satanism, vilket jag tyckte blev lite fel. Men inriktningen du pratar om, där man tror på demoner etc som något annat än symboliska aspekter av det mänskliga psyket, är retarderad.

Troligtvis kommer vi inte så mycket längre angående kreativiteten och nyskapandet. Kan du upplysa nån som bara lyssnat på metal sedan 1986 om något riff, låt eller liknande där de verkligen brutit ny mark?
Citera
2010-12-23, 15:17
  #8
Medlem
Les Binkss avatar
Snyggt! :-)

Och jag uttryckte mig kanske lite slarvigt. Min poäng var delvis att den typen av satanism är trams. Men eftersom E verkar vara en skön snubbe undrade jag hur han hamnade där.

Är inte expert på BM kanske, och visst har de snott en del stilmässigt från tex Mayhem, men jag tycker deras starka refränger och totala avtryck känns fräscht. Det mesta nytt är ju ett hopkok av gammalt. Det är mixen som gör det i mitt tycke.
Citera
2010-12-24, 15:07
  #9
Medlem
pockis avatar
Han stod och väntade på sitt bagage på Arlanda i tisdags. När jag såg honom bakifrån trodde jag att det var ett superstort fan eftersom han hade Watain skrivet överallt på kläderna, men sen kände jag igen honom (tack vare PSL på festival).
Citera
2010-12-24, 17:53
  #10
Medlem
swedishsteels avatar
Jag säger som Tyko Jonsson. "Jag känner att stämningen KRÄVER..att jag gör ett inlägg i denna tråd".

Fett scoop: Han är rätt bra avatarmaterial.




De flesta som träffar honom reagerar nog på att han är påfallande liten och spenslig. Mitt meningsutbyte med honom inskränker sig till en ömsesidig, menande nickning så jag är verkligen inte rätt person för en djupanalys av hans person. Efter vad jag har hört betraktar dock de som känner honom bättre som avgjort intelligent, men kanske en aning dramatisk och teatralisk. Det anar jag förresten nästan att du redan har förstått.

I min värld fick ju för övrigt inte Watain sitt genombrott år 2010, men det resonemanget skall jag lämna helt därhän. Jag tycker det är ett skönt band som kör sitt eget race och som faktiskt inte verkar reflektera alls mycket över vad andra gör, trots att man ibland anar att vissa musikjournalister tycks vilja skapa en massa beef och konflikter. Ta saker och ting med en nypa salt.

Förresten, God Jul Flashback.
Citera
2010-12-26, 09:30
  #11
Medlem
Les Binkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
I min värld fick ju för övrigt inte Watain sitt genombrott år 2010, men det resonemanget skall jag lämna helt därhän. Jag tycker det är ett skönt band som kör sitt eget race och som faktiskt inte verkar reflektera alls mycket över vad andra gör, trots att man ibland anar att vissa musikjournalister tycks vilja skapa en massa beef och konflikter. Ta saker och ting med en nypa salt.

Förresten, God Jul Flashback.

Snygg avatar! Har också fått känslan av att snacket om andra bands uselhet är lite konstlad. Inte Dave Mustaine-nivå direkt.

Och med "genombrott" menar jag för en bredare publik.

Hur gammal är karln förresten?
Citera
2011-01-15, 05:05
  #12
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Les Binks
Snygg avatar! Har också fått känslan av att snacket om andra bands uselhet är lite konstlad. Inte Dave Mustaine-nivå direkt.

Och med "genombrott" menar jag för en bredare publik.

Hur gammal är karln förresten?

Tja, om det stämmer att han gick i skolan samtidigt som Dave Lepard, som var född 1980, så bör han väl vara runt 30.

Har annars inget skvaller att komma med om vare sig E eller någon annan i bandet. Skulle dock önska att de andra också klev fram och gjorde intervjuer, det börjar bli tämligen tråkigt med den extrema inriktningen på en person i bandet.

Här är i alla fall en alldeles purfärsk intervju (med E, såklart) från UNT, rörande Watains Grammis-nominering: http://www.unt.se/kultur/en-svart-hu...a-1201428.aspx
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback