2014-07-05, 11:49
  #193
Medlem
Rofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxaxaria
resten är copyband.

Fan vilken tur både tråden och Flashback har, att du kom in med din djupsinniga analys!
Citera
2014-07-06, 06:37
  #194
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Berätta mer.
Moderna intervjuer med olika band som ansågs vara äkta säger det mesta. Skrapar man lite på ytan är de flesta nallebjörnsmän eller snälla medelålders gubbar som ångrar sitt förflutna och säger att det endast var en revolt, medlemmarna i Emperor till exempel.

Watain är ett kompetent metal band men alldeles för mainstream och tillgängligt för allmänheten, fansen till bandet tycker nog inte det är kul att se EMO och gothic tjejer ha Watain t-shirts och att sådana dras till konserter och liknande.
Citera
2014-07-06, 06:47
  #195
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rofer
Fan vilken tur både tråden och Flashback har, att du kom in med din djupsinniga analys!
Casus Luciferi är en bra platta som går att sträcklyssna på men efter den plattan blev Watain lite folkvänliga i mina ögon och finner därför deras senare alster lite utslätat och mainstream. Jag vill ha mystik kring banden och inga "hemma hos" intervjuer som det blivit lite väl mycket hos black metal band.

Quorthon och Euronymous räknar jag som mallen inom black metal. Watain var mystiska i början men sen blev det lite väl mainstream efter andra plattan. Det är lite synd för det är ett riktigt bra band som kan jämföras både med Dissection och Mayhem och är i den klassen även fast Casus Luciferi borde varit deras sista platta.
__________________
Senast redigerad av Luxaxaria 2014-07-06 kl. 06:52.
Citera
2014-07-06, 06:58
  #196
Bannlyst
Euronymous dog innan hann göra en fjant av sig själv, precis så ska det vara. Man ska dö när man är som bäst och ondast.
Citera
2014-07-10, 00:05
  #197
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxaxaria
Moderna intervjuer med olika band som ansågs vara äkta säger det mesta. Skrapar man lite på ytan är de flesta nallebjörnsmän eller snälla medelålders gubbar som ångrar sitt förflutna och säger att det endast var en revolt, medlemmarna i Emperor till exempel.
Du låter som en liten fjortis som läst några gamla fanzines och tror dig vet en massa. När Euronymous föräldrar tyckte att det blev för mycket skriverier om deras lilla pojk så sade de åt honom att stänga skivbutiken Helvete.

Vad gjorde han då? Jo, han sa "javisst kära mor och far" och slog igen butiken. Så "ond" och "hård" och "äkta" var han. Han var en jävla posör, inget annat.
Citera
2014-07-10, 06:37
  #198
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LVX156
Du låter som en liten fjortis som läst några gamla fanzines och tror dig vet en massa. När Euronymous föräldrar tyckte att det blev för mycket skriverier om deras lilla pojk så sade de åt honom att stänga skivbutiken Helvete.

Vad gjorde han då? Jo, han sa "javisst kära mor och far" och slog igen butiken. Så "ond" och "hård" och "äkta" var han. Han var en jävla posör, inget annat.
Jag läste fanzines och brevväxlade med musiker när det begav sig och har en massa sådana kvar som nostalgi, både brev och fanzines. Beställde mycket bland annat från Aphazel i Ancient som jag brevväxlade med innan han skulle flytta till Usa (94/95) och sålde ut en del grejer, mycket grekisk occult metal som jag gillade, Rotting Christ, Varathron, Vorphalack och sådana grejer.

Lilla pojken Euronymous?, han var 25 år när han dog och hade varit med i Black/Death scenen sedan starten 84 och varit med om att förnya denna med sina karakeristiska riff. Deathcrush plattan från -87 till exempel var långt före sin tid. Ingen hade spelat in något så extremt innan, synd att Mayhem inte fortsatte på den linjen för De Mysteriis plattan är stundtals lite mjäkig. Attilla och Dead är överskattade och för mig är det riktiga Mayhem med Maniac på sång, då får man den där Mayhem-känslan, tyvärr är Maniac utbytt åter igen mot den där Attilla som förstörde hela Mysterris doom plattan. Tänk om Maniac skulle sjungit på den plattan.
__________________
Senast redigerad av Luxaxaria 2014-07-10 kl. 06:50.
Citera
2014-07-10, 21:57
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxaxaria
Moderna intervjuer med olika band som ansågs vara äkta säger det mesta. Skrapar man lite på ytan är de flesta nallebjörnsmän eller snälla medelålders gubbar som ångrar sitt förflutna och säger att det endast var en revolt, medlemmarna i Emperor till exempel.
Ja, det finns bara få undantag och det är lite synd. Själv har jag kvar en stor del av synsättet som jag hade på 90-talet. Fast jag såg det mer rationellt redan då så jag behövde inte "förneka" så som vissa vill göra nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Luxaxaria
Casus Luciferi är en bra platta som går att sträcklyssna på men efter den plattan blev Watain lite folkvänliga i mina ögon och finner därför deras senare alster lite utslätat och mainstream. Jag vill ha mystik kring banden och inga "hemma hos" intervjuer som det blivit lite väl mycket hos black metal band.
Jag håller med. Detsamma gäller för behind the scenes, making of the video etc. Det kan vara intressant så klart men tar bort det där "extra" som black metal hade på något vis. Legion snackade en gång om att han saknade det nuförtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Luxaxaria
Attilla och Dead är överskattade och för mig är det riktiga Mayhem med Maniac på sång, då får man den där Mayhem-känslan, tyvärr är Maniac utbytt åter igen mot den där Attilla som förstörde hela Mysterris doom plattan. Tänk om Maniac skulle sjungit på den plattan.
Jag har vant mig vid Attilla men tyckte faktiskt att det var synd att Maniac stack igen.
Citera
2014-07-12, 05:48
  #200
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxaxaria
Lilla pojken Euronymous?, han var 25 år när han dog och hade varit med i Black/Death scenen sedan starten 84
Bla bla bla. Faktum är att din onda satanistidol inte vågade säga emot sina föräldrar fast han var en supersatanist och 25 år gammal. Han skrev bra riff, men utöver det så var han en posör som personifierade ordspråket "stor i orden, liten på jorden."

När greve Grisnacke, Bård, Samoth och de övriga som faktiskt brände ner kyrkor och dödade folk kom till Helvete och berättade om det så var det väldigt tyst från Öysteins sida. Han gjorde en massa planer på hur man skulle bränna och spränga kyrkor, döda rivaler som han tyckte hädat scenen osv., men det blev aldrig nåt av det. Alla minns väl hur Öystein sade att om Therion kom till Norge och spelade sin life metal så skulle hela Norges black-metalbefolkning vara där med knivar, knivar som skär djupt. Ändå hände det inget förrän en ensam psyksjuk emobrud som dyrkade Burzum fick för sig att hon skulle tända eld på Christoffers hus.

Öystein var en fjant, en posör, precis som de "nallebjörnar" du skriver om i dagens band.
Citera
2014-07-16, 01:01
  #201
Medlem
Euronymous och Quorthon var väl inget annat än en skapad bild? Ingen skugga över dig ifall det är det du tänder på men Watain lever mer som de lär än de 2 snubbarna. Inte direkt så de är yrkeskriminella misshandlare men..

Även Euronymous och Quorthon hade möblerade vardagsrum.
__________________
Senast redigerad av nex.182 2014-07-16 kl. 01:05.
Citera
2014-08-15, 15:57
  #202
Medlem
flaess avatar
En kollega berättade idag om en incident som inträffade på Getaway Rock Festival i helgen. Det var signering med Watain sent på eftermiddagen innan lördagkvällens spelning. Då hade en kille sträckt fram en autografbok, som var välfylld med kända bands och artisters autografer, till Erik Danielsson. Reaktionen blev minst sagt oväntad. Istället för en signatur i boken så försökte Erik slita ut sidorna ur boken, och när det inte gick så doppade han boken i grisblod! Sedan lämnade han tillbaka boken med kommentaren "Här har du din jävla bok! Stick härifrån!"

Föga förvånande så gick han hem och struntade i att se Watains spelning...
Citera
2014-08-16, 20:41
  #203
Medlem
Deatheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bizzon
Har en liten anekdot om herr Erik från Getaway 2012...

Jag och två polare drog oss in i publiken till Behemoth, plötsligt märker jag ett tumult bakom mig, vänder mig om och ser att någon har hoppat på polarn bakifrån och sliter som en jävla galning i hans jacka, när han vänder sig om för att försvara sig så sliter personen av han glasögonen och kastar dem in i publiken (han är typ blind utan brillor och blir rätt ställd). Vi rycker in och frågar vad fan snubben håller på med, snabbt som fan drar han sig tillbaka och börjar kasta grus och sten på oss och samtidigt dyker en större filur upp som en skyddsvakt och laddar med en knytnäve mot mig och typ väntar på att vi ska göra något mer, då ser jag att det var Erik som hoppade på han och kastade sten och jag tror att det är Pelle som står med knytnäven i högsta hugg, så vi drar med polarn och går snabbt in i publiken. Erik försökte ganska snabbt smälta in i publiken igen, stod där med luvan nerdragen over pannan.
Vi hittade brillorna som tur var.

Varför gjorde han det här? Min teori är att han störde sig på, eller tog illa upp av, att polarn hade ett upp och ner-vänt kors i silvertejp på ryggen på skinnjackan (lite poser-fasoner) och E var förmodligen pumpad inför Behemoth och kände sig Evil as fuck.
Jag hade en Watain-tröja på mig, kändes ganska skumt, men de verkar ju gilla att spöa sina fans har jag hört?

Så riktigt trevlig kille? Det kan han säkert vara. Men han kan även vara riktigt otrevlig.


Jag tror även att jag såg Selim Lemouchi i baren efter Behemoths gig, med en blödande läpp.
Selim tog ju sitt liv här i våras, synd på en så grym musiker.
Det är väl bara en tidsfråga innan Erik går samma väg.

Stod bredvid dessa herrar på Swedenrock när Morbid Angel spelade. Erik tog tag i kragen på en kille som råka röja framför Erik som skrek någonting i ansiktet på killen som snabbt försvann. Så dom verkar ganska sugna på bråka hehe. Men på satans metal konserter ska det ju vara våldsamt
Citera
2014-08-20, 04:53
  #204
Bannlyst
Man vill ju att sådana här människor som spelar black metal ska leva i grottor och vara världsfrånvända. Dom behöver ju inte vara det i verkligheten men tycker ändå att man som fan av banden ska få det intrycket. Mystiken och anonymiteten är mycket viktig i denna genre, musikerna ska ge intryck av att vara bestialiska och det värsta en black metal musiker kan göra är att berätta om sitt privatliv. Men Daniel i Watain verkar också ha följt denna trend, fick liknande känslor när jag hörde Casus Luciferi första gången som Under a funeral moon med flera tidiga 90-tals plattor. Att detta var något jäkligt ont och kände samhörighet med bandet inte på grund av att jag är satanist men den där misantropiska isande känslan när jag hör riktigt bra black metal och dit räknar jag Casus Luciferi plattan med Watain. Jag älskar den känslan, bandmedlemmarna var helt anonyma men känslan avtar när liknande band går ut i intervjuer och säger att de är helt vanliga människor med humor och där man till och med guidas i deras hem.

Exempelvis har jag alltid gillat Darkthrones plattor men den onda udden avtog helt tack vare Fenriz human attityd. År 1993 när jag köpte Under a funeral moon plattan trodde jag bestämt att detta var gjort av folk som var helt grottiga och onda av sig och som isolerade sig från omvärlden. Den bilden ville jag ha kvar men sprack mot slutet av 90-talet när de flesta band som visade sig vara evil i början av 90-talet var mänskliga individer.
__________________
Senast redigerad av Luxaxaria 2014-08-20 kl. 04:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in