Citat:
Ursprungligen postat av
Forever Winter
Jag skulle inte sätta Quorthon på så höga hästar. Jag träffade honom innan han började spela in plattor och så jävla metal är var han inte. Den första plattan spelades in under en hel del fniss. Vore det inte för Börje hade det inte blivit något alls av det hela.
Menar du att Quorton inte tog sig själv och sin musik seriöst?
Hans fyra första plattor la ju grunden till "true black metal" och kanske hans band var ett skämt och en sorts hobbygrej men förstår ändå inte hur man kan göra en så pass mörk musik genom att inte känna någon form av svärta i själen. Han skapade ju också en sorts mystik kring sig, huvudsaken är att den ondska Quorton förmedlade på de fyra första plattorna gick direkt till hjärtan på många. Själv upptäckte jag inte Bathorys musik förrens -92 med "Return.." plattan från -85, i samma veva köpte jag Darkthrones "A Blaze..", men tyckte att den sistnämnda plattan faktiskt bleknade i jämförelse. Bathorys tidiga plattor riktigt brinner så bra är dom och håller ännu på 2000-talet som något tidlöst och som en mall över hur riktig black metal var tänkt att låta.
Det är många olika sorters känslor som kommer fram när man lyssnar på Quorthons musik och han verkade ha stark känsla med det han sysslade med, det kommer ju fram genom musiken. Sådant är nog svårt att fejka kanske? Den glöden finns i Watains musik också, speciellt "Casus Luciferi" plattan som jag verkligen anser vara 2000-talets black metal klassiker.