2014-09-29, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
"Vi har ansökt om.en större central lägenhet. Plus boendeparkering. Snart ska vi köpa ny bil"

Asså hur funkar det riktigt med LSS boenden och friska som inneboende? Jag menar varför ska typ Andreas som är frisk och jobbar och tjänar pengar bo gratis i LSS boende med Berny? Eller får han bara betala halva hyran?

Personer med funktionshinder som kräver särskilt boende måste ju också få lov att bli kära och leva tillsammans med den dom älskar. Sen hur det funkar rent praktiskt och ekonomiskt har jag ingen aning om, men att neka någon samboskap pga funktion känns inte humant.

Sen i det här särskilda fallet så kan vi väl gissa att det kommer bli sisådär med alla planer...
Citera
2014-09-29, 15:22
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelittlefriend
Personer med funktionshinder som kräver särskilt boende måste ju också få lov att bli kära och leva tillsammans med den dom älskar. Sen hur det funkar rent praktiskt och ekonomiskt har jag ingen aning om, men att neka någon samboskap pga funktion känns inte humant.

Sen i det här särskilda fallet så kan vi väl gissa att det kommer bli sisådär med alla planer...

Ja absolut, det tycker jag också, så jävla missunnsam är jag inte. Men jag tycker inte att det vore rätt att en frisk person bor inneboende med någon i LSS gratis, särskilt inte om man försörjer sig själv, thats all im sayin'. Men är det någon som VET hur det funkar sånahär gånger? Bara nyfiken liksom. Vi får väl se hur det går med deras ansökningar, dom kan ju bara få ett ja eller ett nej.

Känner vi Berny rätt så vet vi redan i förväg ungefär vad som aldrig blir av. Skräckfilmsmanus te.x känns direkt som något som aldrig blir av. Hon kan ju lika gärna bara sitta och hitta på också bara för att provocera.
Senast redigerad av Denosynlige 2014-09-29 kl. 15:26. Anledning: Felstavning
Citera
2014-09-29, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Jag vågar nog påstå att hon vet mer om sin egen barndom än någon anonym självutnämnd expert som dig på ett internetforum.
Då får du gärna ge en rimlig anledning till att hon ändrar historien om hur hennes barndom var ungefär var tredje månad?

Jag är för övrigt inte anonym här och har aldrig varit.
Citera
2014-09-29, 17:05
Medlem
Zebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Jag vågar nog påstå att hon vet mer om sin egen barndom än någon anonym självutnämnd expert som dig på ett internetforum.

Men halledudane.
Citera
2014-09-29, 17:19
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelittlefriend

Men det gäller inet folk som går på socbidrag då eller? För då har sambon försörjningsplikt. Hushållets gemensamma inkomst räknas ihop och om den som då arbetar tjänar över existensminimum får den andra inga pengar. Samma torde väl gälla i bernys fall?
Citera
2014-09-29, 19:09
Medlem
sstheslayers avatar
Alltså förlåt men jag stör mig på att det ska pratas om personers "rätt till samboskap" så fort man diskuterar huruvida en frisk person ska få bo i en stödlägenhet. Det är väl ingen som påstår annat? Tycker mig ha sett detta motargumenr flera ggr. Frågan är ju om det är rätt att en frisk person inte betalar för sig där den bor.

Sen borde det väl inte bara finnas rättigheter utan också skyldigheter här i världen.
Citera
2014-09-29, 19:23
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Ja absolut, det tycker jag också, så jävla missunnsam är jag inte. Men jag tycker inte att det vore rätt att en frisk person bor inneboende med någon i LSS gratis, särskilt inte om man försörjer sig själv, thats all im sayin'. Men är det någon som VET hur det funkar sånahär gånger? Bara nyfiken liksom. Vi får väl se hur det går med deras ansökningar, dom kan ju bara få ett ja eller ett nej.

Känner vi Berny rätt så vet vi redan i förväg ungefär vad som aldrig blir av. Skräckfilmsmanus te.x känns direkt som något som aldrig blir av. Hon kan ju lika gärna bara sitta och hitta på också bara för att provocera.

Bor man i LSS-lägenhet betalar man hyra precis så som andra gör, och den brukar ligga på ungefär samma summa som en "vanlig" lägenhet. Blir hon sambo kommer hon få ett mindre bostadstillägg från FK. Bor man i en gruppbostad kan det bli problematiskt om ena parten inte behöver LSS-hjälp, men i "vanliga" (läs: fristående) lägenheter brukar det gå bra. Men jag vet att det så sent som 2010 inte fanns någon laglig rätt att man får bo ihop med en frisk personer på ett gruppboende, hur det ser ut idag vet jag inte.

Det kan också bli så att man får mindre hjälp om man som LSS-brukare blir sambo med någon frisk person eftersom att det ofta anses att sambon då får hjälpa till istället.
Citera
2014-09-29, 19:29
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sstheslayer
Alltså förlåt men jag stör mig på att det ska pratas om personers "rätt till samboskap" så fort man diskuterar huruvida en frisk person ska få bo i en stödlägenhet. Det är väl ingen som påstår annat? Tycker mig ha sett detta motargumenr flera ggr. Frågan är ju om det är rätt att en frisk person inte betalar för sig där den bor.

Sen borde det väl inte bara finnas rättigheter utan också skyldigheter här i världen.

Saken är väl den att man får ha hur mycket besök man vill, dvs partners som sover över och så vidare, men att han inte kan krävas på hyra förrän han är skriven där.
Citera
2014-09-29, 19:48
Medlem
sstheslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Saken är väl den att man får ha hur mycket besök man vill, dvs partners som sover över och så vidare, men att han inte kan krävas på hyra förrän han är skriven där.

Jo så borde det väl vara. Kan se problematiken här faktiskt. Går ju inte att tex bestämma om ngn besöker ngn för mkt eller för länge. Är man inte skriven på adressen är man ju ändå gäst.
Citera
2014-09-29, 20:36
Medlem
Jag har inte sagt något om det ekonomiska, antar att det finns fler anledningar än ekonomi att bo i lssbostad.
Citera
2014-09-29, 23:41
Medlem
colafantacolafantas avatar
En av de större poängerna med LSS 9.9 är just att personer med funktionshinder ska kunna bo själv.
Därmed brukar det sällan tillåtas att en sambo får flytta in. Istället förväntas den funktionsnedsatte klara sig med boendestöd/hemtjänst och sambons hjälp i en vanlig lägenhet.

Edit: boendestöd och hemtjänst faller under SOL, så man kan säga att man förverkar vissa delar av sitt LSS om man väljer att flytta ihop med en funktionduglig part.
Men flyttar man sen isär är LSS-handläggaren i teorin skyldig att finna ett stödboende åt en igen, alternativt öka insatserna för att möta klientens behov.n

Edit 2: Vet även ett fall av stödboende enligt SOL där en person haft sin partner hos sig i tre månader utan att partnern varit skriven där. Personen ifråga fick ultimatumet att partnern skulle ut eller så väntade vräkning.
Senast redigerad av colafantacolafanta 2014-09-29 kl. 23:59.
Citera
2014-09-30, 00:15
Medlem
colafantacolafantas avatar
För övrigt riktigt lustigt att bönan nu vill ha satellitboende.
För det innebär ju att hon de facto på papper bor i en gruppbostad nu.
Kul att hon förnekar det och argumenterar för att det är en egen lägenhet.
Alla nyare gruppbostäder är just egna lägenheter med flera andra brukare i lägenheterna runt om, vilket vi ju vet är fallet med bönans boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in